Aihe: Kaikupedaalia alle 80e hintaluokassa
1 2
Aksu89
11.01.2007 19:42:53 (muokattu 11.01.2007 19:43:06)
Niin, onko siinä mitään asiallisia? Pitäisi tuon Orangen kaveriksi saada vähän kaikua ja se ei omaa efektilenkkiä, joten pitäisi laittaa suoraan linjaan vai miten se nyt hienosti sanotaan.
Seuraavanlaisia on noussut esille:
- EH Holy Grail
- Digitech Digiverb (?)
- Bossin reverb

Onko mitään muita tässä hintaluokassa olevia, asiansa kohtuullisen hyvin ajavia speduja?
tommiot
11.01.2007 20:46:47
Olet ilmeisesti selvillä siitä että säröllä ei toimi jos ei oo efektiluuppia?
saastara
11.01.2007 21:06:01
Olet ilmeisesti selvillä siitä että säröllä ei toimi jos ei oo efektiluuppia?

Ei nyt ihan näinkään, mutta kaikki eivät tykkää. Suosittelen ehdottomasti testaamaan ennen ostamista, sillä monille tulee pikkuisena yllätyksenä tuo kaikumeininki särön kanssa ilman efektilenkkiä.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
mailbag
11.01.2007 21:20:54
olen vähän hakusessa mutta voisiko joku valaista mitä eroa on kaiku, delay ja echo pedaaleilla vai onko tuossa vain eri nimiä samalle efektille? reverb on ainakin vissiin erikseen
tommiot
11.01.2007 21:32:07
Ei nyt ihan näinkään, mutta kaikki eivät tykkää. Suosittelen ehdottomasti testaamaan ennen ostamista, sillä monille tulee pikkuisena yllätyksenä tuo kaikumeininki särön kanssa ilman efektilenkkiä.

No delayn vielä ymmärrän että jotkut tykkää. Mutta reverb... No, ihan miten vain :)
Volle
11.01.2007 22:51:55
olen vähän hakusessa mutta voisiko joku valaista mitä eroa on kaiku, delay ja echo pedaaleilla vai onko tuossa vain eri nimiä samalle efektille? reverb on ainakin vissiin erikseen

Delay ja echo ovat sellaisia "erottuvia" kaikuja. Eli ääni toistuu yhden tai useamman kerran. Yleensä näissä aikaa ja toistojen määrää voi säädellä. Reverb taas on sellainen "rappukäytäväkaiku", josta ei toistót erotu.
Piis
fox
12.01.2007 00:11:40 (muokattu 12.01.2007 00:16:25)

Delay on viive, yleensä ajallisesti säädettävä, yhden kerran toistuva kerrannainen, echo taas säädettävissä (repeat) toistojen määrällä ja ajalla.

Edith Piaf: no nyt hävis enimmät kirjoitukset jälleen...
Piti sitten vielä sanoa että noita on analogisia ja digitaalisia, eroa viivepiireissä (ja säätöjen laajuudessa) sekä hinnassa ja häiriöitten määrässä. Digimyllyillä monilla on sisäänrakennettu ominaisuus, delaypedaaleilla vallankin, että saattavat ajautua vallan huimiin soundisuorituksiin säädöt täysillä... rengasmodulaatioon asti, ynnä kaiken maailman oman tahtonsa mukaisiin avaruusääniin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mailbag
12.01.2007 00:22:23
Jees kiitän vastauksista, oon pidemmän aikaa suunnitellut jonkun delayn/vastaavan hommaamista soolosoundeja maustamaan, ei vaan ole torilla tullut sopivan hintaista vastaan. Onkos mitään suosituksia uudesta miel. alle 100€ digi/ana. pedaalista?
Twinkle
12.01.2007 06:56:38
Delay on viive, yleensä ajallisesti säädettävä, yhden kerran toistuva kerrannainen, echo taas säädettävissä (repeat) toistojen määrällä ja ajalla.

Niillä ei nykyään hirveästi vissiin ole eroa. Yleensä echolla tarkoitetaan sellaista, jossa viivästyneet signaalit muokkaantuvat (korkeat taajuudet esmes leikkaantuu), delay puolestaan on pelkkä signaalin toisto. Delayssa on myös feedback -säätö, jolloin toistoja tulee enemmän kuin se yksi.

Emminä tiedä onko noilla käytännön eroa nykyisellään, ovat menneet hirveästi sekaisin ja kummassakin on nykyään toistensa ominaisuuksia. En minäkään tosta tietty varma ole, mutta noin olen ymmärtänyt.
kanka
12.01.2007 09:44:04

Onkos mitään suosituksia uudesta miel. alle 100€ digi/ana. pedaalista?

Tuosta anapedaalista en tiedä, mutta Danelectro Wasabi AD1 on ehdoton huokeiden digidelayden joukossa. Ei mitään turhia avaruusmoodeja tms, mutta toistojen tummuutta saa säädettyä, eli analogidelayta leikittyä, jos siitä tykkää.

http://www.thomann.de/fi/danelectro … orwardreverse_delay_bodeneffekt.htm
Guildfinger
12.01.2007 10:03:08
Ok perusvekotin: Boss DD3. Mekaanisesti kelvollista tekoa, potikat, kytkin, eikä mitään turhaa. Omistan myös Ibanezin DL10:n 80-luvulta, jonka delay timea olen pidentänyt aavistuksen, sisällä olevasta trimmeristä. Ibanez on suosikkini, jos löytyy jostakin, n. 70 e kannattaa maksaa. Digital delayta molemmat! Echot ja reverbit sitten erikseen. Delay toimii esim. säröliideihin hyvin..riippuu, mitä haetaan?!
Tomtom
12.01.2007 10:11:36 (muokattu 12.01.2007 10:12:02)
Niin, aloittajahan hakee nimenomaan kaikua, ei viivettä eikä puhu mitään säröstä. Särötöntäkin musiikkia on olemassa, kai? ; )

Ei vaan, itsellä kanssa appelsiini ja viiveitä hoitaa Akai Headrush. Tarjosin sitä nimittäin kerran kaiuksi ja sain ( ansaitusti) nenälleni hetimiten. Mua gasittais Little Lanilei, joka olis ns. oikea jousikaiku. En ole kyllä vielä vaivautunut moista kokeilemaan, mutta ehkäpä pian. On tietty kallimpi kuin budjetti.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Artist
12.01.2007 10:19:55
Mua gasittais Little Lanilei, joka olis ns. oikea jousikaiku. En ole kyllä vielä vaivautunut moista kokeilemaan, mutta ehkäpä pian. On tietty kallimpi kuin budjetti.

Olin itse vähän aikeissa ehdottaa tuota, oikea jousikaiku kuitenkin on oikea jousikaiku.

Itselläni ei noista aloitusviestissä mainituista pedaaleista ole kokemusta, silloin harvoin kuin ehdin/haluan kaiulla fiilistellä, on minulla vanhan putkivahvistimen edessä Farfisan F/AR-unit, joka on kyllä ihan tajuttoman hyvä jousikaiulla varustettu esivahvistin. Sitä olen ruokkinut overdrivellä ja hyvän soolosoundin saa, sanottiin täällä mitä tahansa jostain efektiloopista. Toki reverb ja särö ei ole moneenkaan tilanteenseen mikään kovin hyvä idea.
"Cos the back of the class is where I'm from"
Tomtom
12.01.2007 10:28:28
Siellähän se pötköttäis Custom Shopissa, pitäis vaan saada oman vahvistimen eteen. Tuskin tuo kovin huonosoundinen voi olla. Käytän nyt tuota Headrushin nauhakaikusimua kaiun asemasta. Ei se ihan sama juttu ole kyllä, vaikka hieno on sekin.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
M4ss3 m/
12.01.2007 15:08:53
Onko kokemuksia Bossin delay koneista ja miten delay toimii särön kanssa?

PS:Mitä eroa on Bossin kahdella eri delaylla?
"EMG..."
cruel_destiny
12.01.2007 15:52:03
siis omasta mielestäni alle 100e luokassa ei ole iabnezin DE7kan voittanutta; delay puolella loistavia puhtaita toistoja ja echo puoli on suoraa nannaa, apinoi loistavasti tape echo tai analogidelay ääntä. Olisi itellä vieläkin käytössä jos en olisi löytänyt ehx deluxe memory mania huokeaan hintaan. Kaikki muut tuon hintaluoka spedut ovat olleet ihan ok, mutta de7 oli yksinkertaisesti omassa luokassaan soundin puolesta.

kuulostipa taas mukavasti harmony-centralin mainos arvosteluilta. :)
Surreal life
Sleepless
12.01.2007 17:38:19 (muokattu 12.01.2007 17:46:52)
Tuota, miksi se ei toimi? Kyllä ainakin entisen vahvistimen kanssa, jossa oli reverb-namiska, säröllä soitteli ihan mukavasti vai onko nämä nyt näitä purkin ongelmia vai miksi se ei toimi?

Vahvistimen omaa säröä käyttäessa voi tulla ongelmia, koska reverb on ennen etuasteta. Tällöin särö kuulostaa hmmm... hassulle:D

Jos käytät pedaalimallista särötintä reverb toimii ihan hyvin ilman looppiakin, kunhan vaan laitat särön ennen reverbiä signaaliketjuun. Soundi on vähän erilainen kuin loopissa, mutta se on makuasia kummasta tykkää enemmän.

EDIT: Ai niin juu. Mulla on tuo EHX Holy Grail ja hyvälle soundaa. Hintaa tosin on uutena päälle tuon 80e.

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=112

Oletko muuten harkinnut loopin modaamista tuohon Orangeen?
Hiljaa hyvä tulee.
Aksu89
12.01.2007 17:57:05 (muokattu 12.01.2007 17:57:11)
Vahvistimen omaa säröä käyttäessa voi tulla ongelmia, koska reverb on ennen etuasteta. Tällöin särö kuulostaa hmmm... hassulle:D

Jos käytät pedaalimallista särötintä reverb toimii ihan hyvin ilman looppiakin, kunhan vaan laitat särön ennen reverbiä signaaliketjuun. Soundi on vähän erilainen kuin loopissa, mutta se on makuasia kummasta tykkää enemmän.

EDIT: Ai niin juu. Mulla on tuo EHX Holy Grail ja hyvälle soundaa. Hintaa tosin on uutena päälle tuon 80e.

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=112

Oletko muuten harkinnut loopin modaamista tuohon Orangeen?

Käsittääkseni loopin modaamin toisi lisähintaa ainakin yli satasen ja siihen hienosäätön ei ole varaa. Ja kuinkas kävikään, otan säröt pedaaleista, joten kaiun ottaminen pedaalista ei sitten pilaakaan saundia, kö? :)
Sleepless
12.01.2007 18:06:06 (muokattu 12.01.2007 18:06:30)
Käsittääkseni loopin modaamin toisi lisähintaa ainakin yli satasen ja siihen hienosäätön ei ole varaa. Ja kuinkas kävikään, otan säröt pedaaleista, joten kaiun ottaminen pedaalista ei sitten pilaakaan saundia, kö? :)

Heh, kohta joku "looppipuristi"" tulee ja nirhaa mut:D Kannattaa käydä testaamassa liikkeessä sitä reverbiä ja sen eteen jotain säröä. Ainakin oman vahvarin kanssa on soundannu ihan hyvälle, kun en ole aina jaksanut kytkeä sitä erikseen looppiin.
Hiljaa hyvä tulee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)