badcompany 12.01.2007 13:22:17 | |
---|
antakaa vinkkejä että mitä sormituksia käytätte esim.em.c-duuri ja g-duuri skaaloissa alhaalta ylös ja päinvastoin jouksutuksissa?. esim.tälleen!. http://www.youtube.com/watch?v=91Byb28Cp50 paitsi tää on kromaattista:) |
Red Dragon 12.01.2007 14:58:33 | |
---|
Ylös 12312341231234 jne, alaspäin 543213214321321 jne. 1=peukalo, 2=etusormi jne. |
Mä soitan samalla tavalla, kuin Red Dragon. Suosittelen myös kokeilemaan itse millä sormituksilla tuntuu parhaalta soittaa. And surely we'll have such good time |
Red Dragon 12.01.2007 15:38:31 | |
---|
Useimmat asteikoista, joissa on paljon valkoisia koskettimia menevät kaikki tuolla samalla sormijärjestyksellä. Asteikot, joissa on enemmän mustia koskettimia vaativat erilaisia sormituksia. Esim es-molli 212341231234... Idealla, että peukalo osuu valkoiselle koskettimelle. |
Ile- 12.01.2007 21:34:55 | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=91Byb28Cp50 Tää juttu on ehkä vähän taas semmoista, että riippuu paljon soittajasta ja mitään varsinaista absoluuttista oikeaa ei ole. Kumminkin tuo mitä Rudess sanoin käsivarsien ja sormien käytöstä on minusta hieman "väärin", olettaen että ymmärsin videota. Se, että sormia käytetään niinkuin "vasaroita" ja ne ovat lähes ainoa osa kädestä minkä pitäisi liikkua ei välttämättä ole ihan paras tapa. Ranteen ns. hieman pyörivä liike, eli kallistus pikkusormelta peukalolle tai toisinpäin lisää voimaa käsien liikkeeseen, koska pystyt käyttämään muitakin kuin pelkkiä sormilihaksia. Ei kukaan varmaan näin tee, mutta jos miettii mitä tapahtuu jos koitat soittaa pelkästään sormia liikuttamalla jotain niin käsihän siinä väsyy. Minusta olisi hyvä vähän miettiä pystyykö jotai kohtaa helpottamaan niin, että koskettimen painallus lähtee jostai vähän kauempaa. Tietenkin kaikki turha huitominen on pahasta ja mitään itsetarkoitusta ei mistään tekniikasta pitäisi tehdä. Mitä metallikitaristi sanoi tultuaan ulos studiosta? -Demoni on valmis. |
baron 12.01.2007 22:21:06 | |
---|
Mun mielestä idis on se että 1. Opetellaan se "teoreettisesti" oikea sormitus 2. Jos keksitään sen jälkeen itselle paremmin sopiva, hylätään yllämainittu "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
baron 13.01.2007 10:02:49 | |
---|
Joteskin ihmetyttää joidenkin "kammo" mustia koskettimia kohtaan. Voiko olla sormituksiltaan helpompaa asteikkoa kuin esim e-lyydinen, jossa peukalo käy e ja h koskettimilla ja kaikki muut sormet koko ajan mustilla. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Sir Henri 13.01.2007 10:50:09 | |
---|
Joteskin ihmetyttää joidenkin "kammo" mustia koskettimia kohtaan. Voiko olla sormituksiltaan helpompaa asteikkoa kuin esim e-lyydinen, jossa peukalo käy e ja h koskettimilla ja kaikki muut sormet koko ajan mustilla. Mutta kun ne on niin kapeita ne mustat, ei niihin osu... "En halua armoa, haluan pullaa". - Wagner |
BobHope 13.01.2007 17:25:34 | |
---|
Mutta kun ne on niin kapeita ne mustat, ei niihin osu... Hyvin sanottu. :D >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
mikey_a84 07.02.2007 14:10:43 | |
---|
antakaa vinkkejä että mitä sormituksia käytätte esim.em.c-duuri ja g-duuri skaaloissa alhaalta ylös ja päinvastoin jouksutuksissa?. esim.tälleen!. http://www.youtube.com/watch?v=91Byb28Cp50 paitsi tää on kromaattista:) http://www.pianostreet.com/search/freesheetmusic.php Käyppäs tuolla, scrollaa ihan alas. Sieltä löytyy kaikki duuriasteikot, harmoniset ja melodiset molliasteikot ja vielä arpeggioharjotuksia. Niissä on sormitukset mukana. Sormitan asteikot noitten mukaan. Sun pitää rekisteröityä jäseneks ja kirjautua sisään, et saat ladattua. Ne on siis pdf-muodossa. Ja perusideahan on sekä oikeessa että vasemmassa kädessä se, että: 1 = peukalo 2= etusormi 3 = keskisormi 4 = nimetön 5 = pikkurilli |
KoskPaavo 07.02.2007 14:18:50 | |
---|
Mutta kun ne on niin kapeita ne mustat, ei niihin osu... Joo, hyvin perusteltu, siis käytäpä transpoinintinappia. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
aaro 07.02.2007 21:40:39 | |
---|
Sittenhän on tietenkin niitä vanhan musiikin sormituksia joita olen itse joutunut vähän harrastamaan mutta niistä nyt ei varmaan sen enempää kannata puhua.. Itse pyrin biiseis menemään asteikot noiden "oikeaoppisten juttujen" mukaan mutta jos soitan esim. prima vistana niin voi tulla ihan mielenkiintoisia sormijärjestyksiä, onneksi niitäkin oppii välttämään kun vaan reenaa tarpeeksi.. |
Lioncourt 14.07.2008 14:51:29 | |
---|
Tuli yllättäen mieleen asia, jota en ole aikaisemmin pohtinut. Yleisestihän (otetaan vaikka oikea käsi, nouseva C-duuri asteikko) juoksutuksessa peukalo viedään ali ja laskevassa esim. keskisormi viedään peukalon yli. Miten vasemman käden kohdalla nousevassa skaalassa pikkurilli? Itselläni se vain hyppää, elikkä vien sen tavallaan keskisormen yli. Siis viedäänkö pikkurilli keskisormen ali vai yli? Laskevassahan peukalo viedään normaalisti niin kuin ali, ya know. |
mack the knife 14.07.2008 14:56:01 (muokattu 14.07.2008 14:57:17) | |
---|
Tuli yllättäen mieleen asia, jota en ole aikaisemmin pohtinut. Yleisestihän (otetaan vaikka oikea käsi, nouseva C-duuri asteikko) juoksutuksessa peukalo viedään ali ja laskevassa esim. keskisormi viedään peukalon yli. Miten vasemman käden kohdalla nousevassa skaalassa pikkurilli? Itselläni se vain hyppää, elikkä vien sen tavallaan keskisormen yli. Siis viedäänkö pikkurilli keskisormen ali vai yli? Laskevassahan peukalo viedään normaalisti niin kuin ali, ya know. Ei sitä (pikkurilliä) käytetä ollenkaan nousevissa vasurilla. edit: no tietysti ensimmäisenä äänenä tietyissä sävellajeissa. vrt. oikealla kädellä laskevissa sama juttu. COVS n:o 1. |
baron 14.07.2008 15:09:13 | |
---|
Mä ostin äskettäin netistä 53 sivuisen PDF:n jossa on sormitukset kaikille duuri, melodinen molli, harmoninen molli, molliblues, duuriblues-asteikoille. Jos kiinnostaa, voin kaivaa esiin nimen ja sivun. |
Lioncourt 14.07.2008 15:40:48 | |
---|
Ei sitä (pikkurilliä) käytetä ollenkaan nousevissa vasurilla. Juu, sekosin ajatuksissani täysin. Ei käytetäkään. Tarkoituksenani oli kai hakea ajatusta, että viedäänkö se peukalo aina laskevassa skaalassa ali ja nousevassa skaalassa se muu sormi peukalon yli. |
Snowblind 14.07.2008 17:09:16 | |
---|
Mutta kun ne on niin kapeita ne mustat, ei niihin osu... Tai sormet lipsahtaa alas valkoiselle koskettimelle. Ite olen alkanut noita skaaloja sahailla juuri sen takia että oppisi osumaan mustille napeille paremmin, ja on auttanut. |
M_Rouge 14.07.2008 18:36:27 | |
---|
Tarkoituksenani oli kai hakea ajatusta, että viedäänkö se peukalo aina laskevassa skaalassa ali ja nousevassa skaalassa se muu sormi peukalon yli. Minulle on opetettu ja olen itsekin oivaltanut, että ns. oikea tapa peukalon suhteen skaaloja soittaessa on viedä peukalo ali esim. juuri vaikka oikean käden C-duuriskaalassa. Siis: 1-2-3 ja sitten peukalo keskisormen ali jatkaen 1-2-3-4-5. Palatessa taas keskisormi viedään peukalon yli. Samalla metodilla vasemman kädenkin suhteen. Sitten olen kuullut väitteitä, että peukalon vieminen esim. edellä mainitussa tapauksessa yli, (tai ei oikeastaan yli vaan jatkaen skaalaa ns. uudesta positiosta) olisi tie nopeampaan soittamiseen. Googlella löytyi jokin epämääräinen keskustelupalsta, jossa keskusteltiin samansta asiasta. Pointtina on siis, että vaikka klassisen säännön mukaan peukalo pitäisin viedä tietyissä tapauksessa ali, kaikki sitä eivät kuitenkaan tee ja koe itselleen sopivaksi tavaksi. Ja selvennykseksi: (TU = Thumb under=peukalo ali, TO = Thumb over=peukalo yli) "I always used TO instinctively since I was a kid without knowing what it was. TU, which was forced on me later on, was for me the unnatural one. I use the TO principle for almost any figuration involving hand movement, not just scales. Its main advantage for me is that it seems to take much less energy and effort while, in general, producing a superior sound. It is possible, of course, to have intermediate states between the two extremes." "The thing to practice is the jump in hand position - using C major as an example. practise jumping from the 3rd finger on the E to the thumb on the F without changing the shape of your hand at all. It's surprisingly easy to do without a perceptible break in sound. Then the whole scale is just a series of rips and jumps." Lähde: http://www.pianoworld.com/ubb/cgi-b … .cgi?ubb=get_topic;f=2;t=014990;p=0 |
mack the knife 14.07.2008 18:42:19 | |
---|
Miten ihmeessä peukalon voi viedä jonkun sormen yli? Ei mulla ainakaan mene mitenkään. COVS n:o 1. |
Opniemi 16.07.2008 08:46:09 | |
---|
Ehkäpä "peukalon yli viemisellä" tarkoitetaan sitä, että ei viedä sitä peukaloa etu- ja keskisormen alta, vaan siirretään kättä/käsivartta niin että peukku on taas oikeassa kohdassa skaalan kannalta. Tällä tekniikalla kyllä menetetään legato, mutta ehkä nopeimpiin juoksutuksiin. |