Aihe: Harjoittelupaikan hakeminen 1 | |
---|---|
![]() 02.01.2007 00:59:49 | |
Tästä asiasta olis mun mielestä oikein hyvä tehdä jonkinlainen pysyvä perusohjeistuspaketti. Foorumilla pyörivät ammattilaiset voisivat heitellä pointteja ja juttuja, joista saisi kokoon FAQ-tyyppisen listauksen. Itseäni lähinnä kiinnostaa tällä hetkellä se, onko CV:n liittäminen harjoittelupaikkahakemuksiin olennaista/epäolennaista, eritoten jos CV:ssä ei ole toistaiseksi muuta oleellista kuin nimi ja osoite? Eli jos heittää sähköpostilla esim. jotakin studiota, onko parempi kertoa faktat itsestään lyhyesti mailin leipätekstissä vai liittää mukaan CV vaikkapa Word-tiedostona? "Smoking makes it easier to disappear in a puff of smoke.
Start smoking today, be a ninja tomorrow!"
-Tompsi | |
![]() 02.01.2007 20:51:57 | |
Teeppä molemmat.. :) Vaikka en alan ammattilainen olekkaan, uskon että suht laaja mutta ytimekäs esittely CV:llä pelittää paremmin kuin lyhyt teksti liitteellä.. Toki voihan sitä elämäntarinansa mailiinkin rustata.. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. | |
![]() 02.01.2007 20:53:46 | |
Kyllä yleensä paikkoja kiinnostaa koko hakijan työelämä... taikka sen puute. Näkee, onko kyseessä aktiivinen ja ennakkoluuloton henkilö... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 02.01.2007 22:18:53 (muokattu 02.01.2007 22:21:48) | |
cv kannattaa liittää, kyllä sulla on nimen ja osoitteen lisäksi kerrottavana esim. se missä vaiheessa olet yleistä oppivelvollisuuttasi, missä oppilaitoksessa ja mistä vuodesta lähtien / mihin vuoteen asti. Esimerkiksi sähköposti studioon voisi näyttää tältä: ---- Hei, Olen xx-vuotias harjoittelupaikkaa vailla oleva nuori nainen, ja studiotyöskentely kiinnostaa minua. (Tähän lause, jossa selvität sitä, mikä harjoittelu on kyseessä ja miksi, esim.) Koulussani järjestettävän TET-jakson takia tarvitsisin harjoittelupaikan ja mieluusti harjoittelisin jotain, mikä on jo pitkään minua kiinnostanut (tai jos kyseessä ei ole koulun puitteissa tapahtuva harjoittelu, selvitä mikä miksi ja koska). (Tässä kappaleessa kerro itsestäsi muutamalla sanalla: Muotoile lause(et), josta selviää miksi juuri sinut pitäisi valita harjoitteluun jos hakijoita on muitakin, esim.) Olen rauhallinen ja harkitseva, ja olen kuunnellut musiikkia niin paljon että maltan keskittyä studiotyön oppimiseen musiikin tahdissa fiilistelyn sijaan. Olen pyörinyt ystävieni bänditreeneissä "äänimiehenä" ja olisin kiinnostunut syventämään osaamistani ja hakeutumaan jatkossa ammattiopintoihin. (tai mikä tilanteesi nyt onkaan; tässä kappaleessa kannattaa myös lyhyesti mainita jos on jo jotain alan harrastuneisuutta/näyttöä). Toivon kuulevani teistä piakkoin (lisää tähän tapa, jolla yhteydenottoa toivot). Liitteenä CV (mainitse tiedostomuoto, esim. .doc/.rtf). Ystävällisin terveisin, Erkki Esimerkki Puhelinnumero Sähköpostiosoite (Jokin muu tapa, jolla toivot yhteydenottoa) ---- Ennen postin lähettämistä kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä k.o. paikkaan ja kysyä, ottavatko he vastaan tällaisia hakemuksia. Jotkut paikat ulkoistaa noi hommat muille firmoille eivätkä käsittele ollenkaan suoraan tulleita kyselyitä. Kannattaa myös kysyä kenelle hakemus pitää toimittaa (ts. kuka asiasta huolehtii). CV:n kirjoittamisessa voi käyttää apuna esim. tätä http://www.tek.fi/index.php?id=378 ja muokkailla siitä sitten omannäköinen. Hyvä CV mahtuu a4-arkille. Muista oikeinkirjoitus, helppolukuisuus ja siisti ulkoasu, vaikka asiaa olisi miten vähän. Eikä niitä epäoleellisia asioita kovin paljoa ole. Kaikki mistä sulla on mustaa valkoisella, on periaatteessa oleellista ja voi kiinnostaa työnantajaa (esim. vartionjohtajakurssit, isoskoulutus, ensiapukurssi) vaikkei suoraan hakemasi työn kuvaan kuuluisikaan. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 04.01.2007 18:37:49 | |
Ite oon lähettäny meilillä lyhyesti perustietoja ja soittanut sit jonku viikon päästä perään. Mut nyt pittää kyl jo CV:täki laittaa kehiin, onneks nyt on jotain laitettavaaki sinne :) "I'm old enough to be calm, calm enough to be dead, not smart enough to be scared of getting nowhere" | |
![]() 08.01.2007 19:39:40 | |
CV kannattaa ehdottomasti liittää hakemuksen mukaan. Itse olen tehnyt lähestulkoon aina niin, että naputellut varsinaisen hakemuksen ihan sähköpostina ja laittanut CV:n siinä liitetiedostona. Jos kokemusta on kertynyt kovin vähän, sellainen kertovampi CV voisi olla kova idea. Siis sellainen, joka painottaa nimenomaan osaamista ja kiinnostusta, ei kokemusta. Kymmenen vuotta oman alan hommissa työskennelleillä ei ole enää niin väliä, mutta suoraan sanottuna kovin montaa työnantajaa ei vakuuta se, jos olet ollut aikaisemmin kesän, parin ajan roskakuskin apupoikana. Luovuutta peliin, CV:n ei tarvitse olla tylsä. | |
![]() 08.01.2007 20:27:27 | |
Heh. Hymähdin tälle: "Hei, Olen xx-vuotias harjoittelupaikkaa vailla oleva nuori _nainen_ Ystävällisin terveisin, Erkki Esimerkki" :) Mutta takaisin asialinjalle: Sain just ennen joulua työharjoittelupaikan yhteen studioon. Asia eteni siinä järjestyksessä, että 1. Soitin heille ja kysyin, ottavatko he työharjoittelijoita. 2. Vastaus oli, että kyllä, mutta CV:tä toivoivat sähköpostitse. 3. Väsäsin CV:n, johon luettelin kaikki mahdolliset työt (alan ulkopuoliset) ja erikseen projektit, joita on kertynyt kouluaikana. Mailin kylkeen lisäsin linkin työnäytteeseen. 4. Vastauksena tuli myönteissävytteinen vastaus, jonka jälkeen soitin uudestaan ja änkesin paikan päälle näyttäytymään ja sopimaan asian. Asiaa saattoi edesauttaa se, että kyseinen äänittäjä on käynyt koulullamme opettamassa rumpujen äänittämistä ja muisti kasvoni. Mutta ihan siistiä on päästä alan duuniin maaliskuussa... | |
![]() 09.01.2007 21:40:31 | |
Puhelimella kannattaa tiedustella aina että kuka ks. asioista vastaa. Jää huomattavasti paremmin mieleen. S-posti on helppo tapa lähestyä, mutta ei tehokkain koska jostain kumman syystä suodattuvat ö-mappiin. Ensin soitto, sitten sposti. Tämä on fakta. Stailausta, kampaamopalveluita? Purple | |
![]() 10.01.2007 21:43:27 | |
Koulussani järjestettävän TET-jakson takia tarvitsisin harjoittelupaikan ja mieluusti harjoittelisin jotain, mikä on jo pitkään minua kiinnostanut... Olen rauhallinen ja harkitseva, ja olen kuunnellut musiikkia niin paljon että maltan keskittyä studiotyön oppimiseen musiikin tahdissa fiilistelyn sijaan. Olen pyörinyt ystävieni bänditreeneissä "äänimiehenä" ja... Selkeä ja ytimekäs CV on paras, ja tanjulin ehdotus oli periaatteessa ihan ok. Silti vielä kommentoin sen verran (vaikka on ehkä viilaamista) , että ei kannata laittaa "isi" -muotoja (tarvitsisin) hakemukseen tai jättää "ehkä-jos-vaan-osaisin" -meiningistä kertovia lauseita hakemukseen. Eli: tarvitsen harjoittelupaikan ja haluan harjoitella jotain, mikä on pitkään kiinnostanut jne. Ei äänimiestä laikkareihin tai missään tapauksessa "olen pyörinyt kavereiden bänditreeneissä" -lauseita: antaa harrastelijamaisen kuvan (vaikka olisitkin harrastelija:) Henk.koht. olen sitä mieltä että määrätietoinen hakemus on sellainen, ettei se jätä varaa arvailuille, että oliskohan tuo tyyppi ok ja tietäisköhän se jo jotain asiasta. Rohkeasti vaan kaikki kehut itsestä paperille ilman turhia löpinöitä. Vaikka on vain kyse harjoittelupaikasta. Kannattaa soittaa ja laittaa hakemus vaikka tavallisella postilla JA sitten sähköposti perään jossa kysely tuliko hakemus perille - ja sitten vielä samainen hakemus siihen s-postiin mukaan. Ja sitten kun vielä soitat niin olet ollut aktiivinen :) TAI menet itse paikan päälle naamoinesi kyselemään ja viet hakemuksen. Tuo on vähän hankala kysymys tuo sähköpostin lähetys - jotkut haluavat pelkästään sähköpostia ja toisissa paikoissa arvostetaan sitä vaivaa että on lähetetty etanapostihakemus (joku varmaan sanoikin jo tästä...:). Ehkä se soitto ekana valottaa tilannetta. | |
![]() 11.01.2007 12:49:37 | |
Liitteenä CV (mainitse tiedostomuoto, esim. .doc/.rtf) Mielellään ehkä kuitenkin PDF, sen saavat auki myös ne joilla ei sattumoisin ole noita Gatesin ohjelmia käytössään. "Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?" | |
![]() 11.01.2007 15:32:13 | |
Mielellään ehkä kuitenkin PDF, sen saavat auki myös ne joilla ei sattumoisin ole noita Gatesin ohjelmia käytössään. Mieluiten ehkä rtf. koska sen saa millä tahansa auki. Stailausta, kampaamopalveluita? Purple | |
![]() 11.01.2007 17:46:43 | |
Mielellään ehkä kuitenkin PDF, sen saavat auki myös ne joilla ei sattumoisin ole noita Gatesin ohjelmia käytössään. Mähän en mistään mitään tiedä joten mun neuvoja ei kannata kuunnella, mutta pitääkö CV:n välttämättä olla liitetiedosto? Itse ainakin harkitsen kaksi kertaa ennen kuin avaan liitetiedoston, niin monta kertaa olen kuullut peloteltavan että liite saattaa sisältää viruksen. Itse olen hakenut viime aikoina työtä sähköpostilla. Olen kertonut asian ja laittanut viestin loppuun CV:ni. Huomenna olis sitten taas yksi työhaastattelu. Mainittakoon että kyseinen ala ei liity musiikkiin millään tavalla. Mutta silloin muinoin kun leikin routaria, soitin ja kysyin että olisko töitä. Paras keskustelu meni näin: - Moi. Oliskos töitä? - Ööää.. ootko tehny näitä hommia ennen? - Joo. - No tuu ny sitte. Mutta niin kuin sanottu, enhän mä näistä ja varsinkaan nykymaailmasta mitään tiedä. Ehkä systeemi on nykyään muuttunut ja innokkuuden ja ammattitaidon sijaan vaaditaan, että henkilö osaa laatia kunnollisia sähköposteja. Sitten jos joku pyytää työhaastatteluun, niin se onkin sitten jo oma lukunsa. Avasin aiheesta äskettäin ketjun Turhuuspalstalle: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=140397&oo=0 Palsta ollaan kuitenkin ilmeisesti piakkoin poistamassa, joten ketju ei siellä pitkään ole luettavana - enkä osaa sanoa onko siitä juurikaan apua kenellekään, paitsi että osaa vähän varautua siihen mitä saattaa olla tulossa. Tsemppiä kaikille työ- ja harjoittelupaikkojen hakuun! Rok rok. | |
![]() 11.01.2007 23:49:24 | |
Mähän en mistään mitään tiedä joten mun neuvoja ei kannata kuunnella, mutta pitääkö CV:n välttämättä olla liitetiedosto? Itse ainakin harkitsen kaksi kertaa ennen kuin avaan liitetiedoston, niin monta kertaa olen kuullut peloteltavan että liite saattaa sisältää viruksen. Ei tietenkään pidä. Yritysmaailmassa alkaapi vaan olla tapana että mahdollisesti printattavat (ja lähes kaikki CV:t printataan anyway) asiat pistetään liitetiedostoksi, ja siinä tapauksessa kannattaa siinä sähköpostissa sanoa vaikka "Liitteenä CV:ni .rtf-dokumenttina" jolloin sen uskaltaa avata (kyllä, herkempihermoinenkin emmietiijä-aateekoosta-mittää -toimistotäti) eikä tartte avata kun Se Oikea Liite jos mukaan on tarttunut jotain kuraa; lisäksi kyseistä sähköpostia on parhaassa tapauksessa osattu odottaa (ennakkoon soittaminen). Niin ja tosiaan kannattaa kattoa että sen CV:n tiedostonimi on sitten cv_nimi.rtf tai vastaavaa, koska LSIVBiub22221.rtf ei ole ehkä kovin öö... asiallinen. Mutta se on ihan henkilöstä kiinni että miten haluaa tehdä, tää on yksi niistä ja ehkäpä yleisin noin niinkun yleistasolla. Jee, kaikille töitä! Lykkyä! [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 20.01.2007 08:35:09 | |
Ite oon lähettäny meilillä lyhyesti perustietoja ja soittanut sit jonku viikon päästä perään. Mut nyt pittää kyl jo CV:täki laittaa kehiin, onneks nyt on jotain laitettavaaki sinne :) öö... Mä suosittelen lämpimästi että käyt ensin paikanpäällä tekemässä vaikutuksen ko. taloon ja ainoastaan jos paikka on tosi kaukana niin soittelet sinne. CV:tä tai mailia kehiin sitten vasta kun on saatu fiilarit että ylipäänsä ollaan vastaanottavaisia sen suhteen. Ja alkuun sitten: "viitaten silloin ja silloin käymäämme puhelinkeskusteluun tai palaveriin..." Tässä tapauksessa olet myös heti listan ykkösenä kun se ensivaukutelma on jo annettu. http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)