thriste 09.12.2003 13:48:46 | |
---|
Sain kaveriltani irrallisen, Peaveyn 100w kitaracombossa olleen vahvistimen. Tein vahvistimelle kotelon ja nyt se on ns. nuppi. Olen ostamassa kaappia vahvistimelle ja ajattelin, että kaksi kaappia olisi mukava ratkaisu. Vahvistimen takana on kaksi ulostuloa kaapeille ja niissä lukee 4ohm min. Vahvistin on mono. Kaapit joita olen katsonut, ovat 8ohm ja tehonkestoltaan 200w. Ja kysymys siis kuuluu; onko minun "turvallista/järkevää" liittää nämä kaapit tuohon vahvistimeen? |
Vemmy 09.12.2003 15:00:47 | |
---|
Ja kysymys siis kuuluu; onko minun "turvallista/järkevää" liittää nämä kaapit tuohon vahvistimeen? Mistäs sitä aloittaisi... No, aloitetaan siitä, että on täysin turvallista liittää kaksi 200 watin 8 ohmista kaappia vahvistimeen (ilmeisesti transistori), koska luultavasti ne kytkeytyvät vahvistimessa rinnan, ja lopputuloksena on 4 ohmin kuorma, jonka vahvistin ilmoittaakin kestävänsä. Lopputuloksena on 400 watin tehonkesto, joten ei ainakaan teoriassa pitäisi tulla ongelmia. Sitten, kysymys kuuluu: millaiset kaapit? Kaksi 4X12-kaappia ja nuppi (eli se perinteinen pino) on hienon näköinen, mutta usein epäkäytännöllinen yksinkertaisesti saatavan julmetun äänenpaineen vuoksi. 2X12 tai 1X12 kaapit ajanevat asiansa hyvin, ja luulisi äänenkin riittävän, riippuu tietysti käyttötarkoituksesta. Niin, ja kysymyshän on nimenomaan kitarakaapeista? Bassokaapitkin tietyin varauksin toimivat kitarakäytössä, mutta laulu- ym. kaapit yleensä eivät, johtuen kaiuttimen toistamasta äänialueesta. Eli yhteenvetona: Turvallista pitäisi olla kahden kaapin kytkeminen, järkevyys riippuu tarvittavasta äänenpaineen määrästä ja kaappien koosta. (Myös kaappien herkkyys, soittopaikan koko, jopa kaappien asettelu tilaan ym. vaikuttavat, mutta ei nyt keskitytä niihin.) Ja nyt sitten joku kertomaan, missä kohtaa minä taas sössin. Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
thriste 09.12.2003 15:26:56 (muokattu 09.12.2003 15:28:49) | |
---|
Sitten, kysymys kuuluu: millaiset kaapit? Kiitos vastauksesta! Kaapit on 1x12" kaapit lisäksi niissä oli torvet. Treenikäyttöön ne tulisi bändikämpälle. Ulkonäön takia en kahta kaappia halua, vaan "leveämmän" soundin vuoksi. Kyllähän se olisi kuitenkin aika äijää touhua jos olisi kunnon marsupinot kämpillä :) |
Miikathebest 09.12.2003 16:23:53 | |
---|
Kiitos vastauksesta! Kaapit on 1x12" kaapit lisäksi niissä oli torvet. Treenikäyttöön ne tulisi bändikämpälle. Ulkonäön takia en kahta kaappia halua, vaan "leveämmän" soundin vuoksi. Kyllähän se olisi kuitenkin aika äijää touhua jos olisi kunnon marsupinot kämpillä :) Nuilla kaapeilla et varmaankaan saa hyvää kitarasoundia. Yleensäkään kitarakaapeissa ei ole mitn torvia... tai no jos nuo kaapit on kitaravahvistimelle tarkoitetut. Vaan veikkaan etteivät ole. Paras vaihtoehto olisi luultavasti käyttää ihan perus 2X12" tai 4X12" kitarakaappia. (miksipä ei 10" kajareillakin...) |
thriste 09.12.2003 16:36:53 | |
---|
Nuilla kaapeilla et varmaankaan saa hyvää kitarasoundia. Yleensäkään kitarakaapeissa ei ole mitn torvia... tai no jos nuo kaapit on kitaravahvistimelle tarkoitetut. Vaan veikkaan etteivät ole. Paras vaihtoehto olisi luultavasti käyttää ihan perus 2X12" tai 4X12" kitarakaappia. (miksipä ei 10" kajareillakin...) Jeps. Itselläni onkin vanha Gibsonin combo, jossa on 4x10" ja olen siihen soundiin tyytyväinen. Ei vaan ole sattunut eteen "irrallisia" 4x10" kaappeja... |
Vemmy 09.12.2003 18:19:28 (muokattu 09.12.2003 18:20:55) | |
---|
Jeps. Itselläni onkin vanha Gibsonin combo, jossa on 4x10" ja olen siihen soundiin tyytyväinen. Ei vaan ole sattunut eteen "irrallisia" 4x10" kaappeja... Kyllä minä olen ainakin syksyn mittaan nähnyt montakin 4X10:n kaappia myynnissä, Marshalleja muistaakseni... Ja eiköhän niitä muitakin ole... Torvi kaapissa tosiaan viittaa enemmänkin laulukamojen puolelle, kun kitarakaappien toisto loppuu yläpäästään varsin aikaisin, eikä kukaan oikeastaan kai haluakaan kuulla mitä kitaravahvistimesta tulee 20 kHz:n kohdalla... 2X12 tai 4X12-kaappeja on aika paljon käytettynä myynnissä, joten suosittelisin ihan kitarakäyttöön tarkoitetun kaapin hankkimista, yksin tai kaksin kappalein. EDIT: Ja tuolta kitarakamaosastolta löytyy muuten onnellisen Marsun 8X10-kaapin tuoreen omistajan juttua, kun oli huute.netistä ostanut... Joten kyllä noita liikkuu... Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
thriste 10.12.2003 10:35:12 | |
---|
Thomannilta katselinkin erästä 4x12" kitara kaappia, jonka hinta oli sopiva kukkarolle, mutta siinä arvelutti se, että elementtien valmistaja oli Jensen. Ainakin autohifistit väittävät, ettei kestä kauan hyvänä. No onhan auto jumputus aiva eri asia kuin kitara, mutta kuitenkin... |
Vemmy 10.12.2003 12:36:12 | |
---|
Thomannilta katselinkin erästä 4x12" kitara kaappia, jonka hinta oli sopiva kukkarolle, mutta siinä arvelutti se, että elementtien valmistaja oli Jensen. Ainakin autohifistit väittävät, ettei kestä kauan hyvänä. No onhan auto jumputus aiva eri asia kuin kitara, mutta kuitenkin... Jensenin elementit eivät suinkaan ole huonoimpia mitä kitarakaapeissa on nähty. Ja olihan Jensen suosittu ja hyvä merkki autokaiuttimienkin puolella ainakin vielä 80-luvulla, ennenkuin joku älypää keksi yrittää rakentaa Hi-Fi-tasoista äänentoistoa tilaan, johon sitä ei voi saada, eli autoon. (sanoo mies joka lopetti Hifi-lehden tilauksen siinä vaiheessa kun auton äänentoisto täytti kolmanneksen kyseisen lehden sisällöstä, joten päätelkää siitä.) Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
|
Hammer Of The Gods 10.12.2003 19:48:40 | |
---|
Hinta/laatu-suhteeltaan varmasti loistava ostos! Mitä helpommin, sitä helpommin! |
Cornflake 10.12.2003 21:38:37 | |
---|
Vemmy: ennenkuin joku älypää keksi yrittää rakentaa Hi-Fi-tasoista äänentoistoa tilaan, johon sitä ei voi saada, eli autoon. Eikö se muka ole hifiä kun koko auto pomppii takaluukussa olevien suppasten & europopin tahtiin!? Lick my lovepump! |
Vemmy 11.12.2003 08:41:22 | |
---|
Eikö se muka ole hifiä kun koko auto pomppii takaluukussa olevien suppasten & europopin tahtiin!? Ei se ainakaan minun käsitystäni High Fidelity-äänentoistosta vastaa, mutta makujahan on monia. Ja kyllähän autoonkin siedettävän äänentoiston saa, mutta kyllä minä kuuntelen musiikkia mieluummin kotona, autossa se menee rengasmelun vaimentajana. Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
thriste 11.12.2003 13:39:21 | |
---|
Tässä on yksi, jolla ei edes ole autoa, missä kuunnella musiikkia... :) |
novo 11.12.2003 14:06:41 | |
---|
nii ,miullaki o 4*10" marsun kaappi. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
askomiko 11.12.2003 17:05:08 | |
---|
Jos 4x10" huvittaa niin osta multa pois. Mahtuu autoon, ja saa yksinkin kannettua. Vrt. 4x12". |