Aihe: Django Reinhardt
1 2 3
JC
05.12.2006 20:42:49
(Huom! Olen kirjoittamassa yli 1198 päivää vanhaan ketjuun!)

YLE Teema 18.12. klo. 20:30

Djangomania

(Djangomania! 2005). Dokumentti legendaarisesta belgialaisesta jazzkitaristista, Jean Babtiste "Django" Reinhardista (1910-1953). Reinhard on jazzin historian merkittävimpiä kitaristeja ja ensimmäinen eurooppalainen jazzmuusikko. Ohjaus Jamie Kastner.
Perseapina
11.12.2006 20:11:50
No niin! Tällaisia ohjelmia lisää! Täytyypä laittaa päivämäärä ylös.
Got my mojo workin'
Blues-Mobile
13.12.2006 12:49:29
Huippua! Yle teema on kyllä hyvä kanava.
"Ooppera? Hyi saatana!" (Seppo Räty IS:n haastattelussa 1991)
panadol
18.12.2006 14:16:04
YLE Teema 18.12. klo. 20:30

Djangomania

(Djangomania! 2005). Dokumentti legendaarisesta belgialaisesta jazzkitaristista, Jean Babtiste \"Django\" Reinhardista (1910-1953). Reinhard on jazzin historian merkittävimpiä kitaristeja ja ensimmäinen eurooppalainen jazzmuusikko. Ohjaus Jamie Kastner.

Bump!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
AH3
19.12.2006 02:30:49
Djangomania nyt nähty ja ihan ok pätkä. Mut olis ollut mukavaa jos olis kerrottu hieman tarkemmin esim. kitaroista, joita Django käytti. Kiinnitti mm. mielenkiintoni, kuinka pieni kaikukopan aukko niissä pakkas olemaan. Vaikutus saundiin? Muutenkin pompittiin aika vauhdilla aiheesta ja paikasta toiseen. Toisaalta minulle uutta ainakin oli Djangon riitaisat välit viulistin kanssa jos toisaalta vaimon ja bändin pettäminen. Tyypillinen muusikko?
Hienoa oli kuitenkin nähdä ainut äänellä varustettu filmi pätkä Djangosta. Vaikka nuorena piti hänenkin lähteä, niin silti ehti yli tuhat taltiointia tehdä! Mestari mikä mestari...
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
panadol
19.12.2006 14:01:34
Minusta ohjelma oli huono.

Jamie Kastnerilla tuntui olevan lähinnä tarve etsiä aivan turhia kärjistyksiä, esim. bluegrass vs. hot jazz Tokiossa. Muuta uutta annettavaa aiheeseen en ohjelmasta oikein löytänyt.

Ja jos ollaan olevinaan huolissaan mustalaisten kohtelusta Euroopassa, tuntuu hieman oudolta että mustalaisyhteisöä sitten itse lähestytään ensi töikseen tosi provosoivilla ja kärjistetyillä väitteillä Djangon "natsisympatioista". Vähintäinkin hemmetin epäkohteliasta ja ylimielistä IMO. Miehitysajan realiteetit ei nyt taida olla ihan handussa.

Jotenkin jäi huono maku suuhun.
Lento-V-mies
19.12.2006 16:43:14 (muokattu 19.12.2006 16:45:16)
Ei toi munkaan mielestä kummonen dokkari ollu.

En voi sanoa että olen Django-fani koska en ole varma olenko koskaan kuullut sen yhtään kappaletta, mutta Djangon aikainen jazz on hyvää. Siin yhes Sweet and Lowdown (en tiiä suomenkielistä nimeä) leffassa oli esim. pirun hyvät taustamusaakit. Tykkään monenlaisesta musiikista. Jazz ei ole ehkä ykkössijalla, mutta on sitä joskus kiva kuulla, mutta en minä silleen mitään levyä haluais ostaa ja sit kuunnella sitä.. ei se sellasta musiikkia ole mun mielestä.

Youtubessa on pari Django-videota. Esim. toinen niistä oli tossa dokkarissa.

Minä olen tosin eri mieltä siitä että kitaroista olisi pitänyt kertoa, heh. Minä olisin mieluummin katsonut dokkarin siitä soittajasta ja bändiläisistä.. tossa ei oikein Djangosta puhuttu vaan sen faneista.
Liver-Box
19.12.2006 20:50:09

Mafia pelistä bongailin noita Djangon biisejä. Erittäin mukavaa kuunneltavaa.
Tunnuksesi on pistetty jäähylle, joka on voimassa 26.04.2006 00:06 asti. Jäähyn syy: "kristityt o homoja ja bläkki parasta." Ei näin.
jra
19.12.2006 20:50:54
Ei toi munkaan mielestä kummonen dokkari ollu.

Jep. Musiikkitermein aika hanurista oli. Olipahan "toimittaja" saanut matkustella pallon ympäri. Mihinkään ei keskitytty kunnolla ja musiikkipuolikin oli sinnepäin ja vähän ohi. Tuntui että tarkoituksena oli etsiä fanihörhöjä ja tarkastella heidän maailmaansa ylävinkkelistä. Kovin mielenkiintoista jälkeä tuollaisesta näkökulmasta ei yleensä ole tuloksena.

Aika älytöntä tosiaan kysellä heimoveljiltä miksei Django pelastanut porukkaa natsien kynsistä. Liekö olisi ollut kovinkaan toteuttamiskelpoinen ajatus siihen aikaan ja siinä tilanteessa.

Otin dokkarin nauhalle, mutta vedin saman tien yli, kun alkoi koko ohjelma ärsyttämään jo ensimmäisellä katselulla. Tänään tuli onneksi postissa "The Classic Early Recordings" 5cd:n -boksi, pitää laittaa musiikki soimaan ja unohtaa ko. höpödokumentti.
Lento-V-mies
20.12.2006 09:33:26

Mulla oli se peli lainassa. Siinä tosissaan oli hyvät musiikit :)
Lento-V-mies
20.12.2006 09:36:04
Jep. Musiikkitermein aika hanurista oli. Olipahan "toimittaja" saanut matkustella pallon ympäri. Mihinkään ei keskitytty kunnolla ja musiikkipuolikin oli sinnepäin ja vähän ohi. Tuntui että tarkoituksena oli etsiä fanihörhöjä ja tarkastella heidän maailmaansa ylävinkkelistä. Kovin mielenkiintoista jälkeä tuollaisesta näkökulmasta ei yleensä ole tuloksena.

Aika älytöntä tosiaan kysellä heimoveljiltä miksei Django pelastanut porukkaa natsien kynsistä. Liekö olisi ollut kovinkaan toteuttamiskelpoinen ajatus siihen aikaan ja siinä tilanteessa.

Otin dokkarin nauhalle, mutta vedin saman tien yli, kun alkoi koko ohjelma ärsyttämään jo ensimmäisellä katselulla. Tänään tuli onneksi postissa "The Classic Early Recordings" 5cd:n -boksi, pitää laittaa musiikki soimaan ja unohtaa ko. höpödokumentti.

No juu se missä ne meni sen yhen belgialais-papan luokse kun se kehuskeli että sillä oli Djangon syntymätodistus niin se oli kyllä pohjanoteeraus. Ei siinä Djangosta todellakaan oltu ohjelmaa tekemässä vaan sen faneista. No, ehkä sen ohjaaja oikeasti ajatteli että toi ois jotenkin erilainen dokumentti...
KanZuu
20.12.2006 09:53:00
No vaikkei tuo dokumentti niin paljon sisältänyt soittajatietoutta, niin oli ihan viihdyttävä katsoa. Pikkusiskokin jaksoi katsoa tuon kokonaan kanssani, vaikkei todellakaan ole mikään jazzdikkari. Kyllä tuollaisia katsoisi enemmänkin jos telkkarista tulisi, olisi kyllä mukava nähdä enemmän musiikkiin kun faneihin keskittyvä dokkari. Mutta faneistahan tuon oli tarkoituskin kertoa yhä paljon kuin itse idolista.
badcompany
27.12.2006 14:23:57
toi stephane grappelli on hieno muusikko joka vetää hatusta juttuja että huh.osaisinpa tolleen soittaa viulua nyhnyh

http://www.youtube.com/watch?v=o3ogcSENnxA

http://www.youtube.com/watch?v=LyGFuUVivjo

http://www.youtube.com/watch?v=8gzZeQQc8fo
zorro
10.01.2007 00:06:23
mitkä asteikot käy djangon cavalerie biisiin? siinä on liikaa kromatiikkaa minun ajatuskyvylle, joten jos joku tietäisi sanoa?
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
panadol
10.01.2007 01:04:13
mitkä asteikot käy djangon cavalerie biisiin? siinä on liikaa kromatiikkaa minun ajatuskyvylle, joten jos joku tietäisi sanoa?

No esim:

Db9 - C9 kulussa Db9 on G7alt (V7 C duurissa) soinnun tritonussijaissointu. Soita siis G-alt tai Db-lydian b7 skaalaa, molemmat ovat Ab-melodisen mollin moodeja, joten riippuu ajattelutavastasi miten asiaa lähestyt.

I asteen b7 sointua voit lähestyä esim. kuten blues-toonikaa; tai soittaa miksolyydistä; tai edelleen lydian b7:aa, jolloin skaalasi tosin liikkuvat kromaattisesti samaan suuntaan kuin soinnut.

Sama ilmiö toistuu B -osassa kvartin päässä; Gb9 - F9 voidaan ajatella C7alt - F9 purkauksena.

Ja Ab9 - G9 edelleen: D7alt - G9

Jos et halua seurata kromaattisesti laskevia dominanttisointuja samaan suuntaan kromaattisesti laskevilla skaaloila voit taaskin hyödyntää tritonussijaissointuja, esim:

Gb7 -F7 - E7 - Eb7

voidaan ajatella kvinttiympyrää mukaillen

C7 - F7 - Bb7 - Eb7

tai

Gb7 - B7 - E7 - A7

jolloin voit soittaa haluamiasi V7-skaaloja kvinttiympyrää, vaikka basso laskisikin kromaattisesti, jolloin syntyy mukavasti vastaliikettä suhteessa laskevaan harmoniaan.

Tietysti voit myös vain soittaa V - I purkauksia ja arpeggioita, kuten Django todennäköisesti olisi tehnyt :)
zorro
10.01.2007 02:48:48
kiitoksia osittain täsmävastauksesta. nuo 7altit toimii mainiosti varsinki b-osion purkauksissa. mutta vielä kaipaisin asteikkoa noihin 9sointuihin, kun niissä ei tunnu perus duurit ja mollit käyvän.
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
panadol
10.01.2007 13:52:23
kiitoksia osittain täsmävastauksesta. nuo 7altit toimii mainiosti varsinki b-osion purkauksissa. mutta vielä kaipaisin asteikkoa noihin 9sointuihin, kun niissä ei tunnu perus duurit ja mollit käyvän.

No tuota.

9-soinnullehan käy seuraavat asteikot:
- miksolyydinen
- miksolydian b6 (mel. mollin 5. moodi)
- lydian b7 (mel. mollin 4. moodi)

(Jos annetaan puhtaalle kvintille huutia, myös kokosävelasteikossa on suuri nooni ja pieni septimi.)

Tämä siis teoriassa.

Kuuntelinpa huvikseni tuon Djangon levytyksen v.lta -43. Kuten vähän arvelinkin, monsieur Reinhardt ei paljon skaalosta ja teoriasta piittaa. A-osassa Django ei juurikaan piittaa kromaattisesta Db9-soinnusta, vaan sekoittelee C-miksolyydistä ja mustalaisille ominaista F-harmonisen mollin 5:ttä moodia, mistä tulee mukavasti "eksoottinen" sävy.
B-osa on enemmän miksolyydistä/F9-arpeggiohommaa ja Django seuraa enemmän myös kromaattista Gb9-sointua.
Perseapina
10.01.2007 22:16:15 (muokattu 10.01.2007 22:17:01)

Näin minäkin Reinhardtin löysin muutama vuosi sitten. On se hienoa kun tehdään sivistäviä pelejä. :)
Got my mojo workin'
gandar
14.01.2007 12:47:12
Oli Djangomania huono tai ei, se tulee YLE Teemalta uusintana tänään 14.1. klo 23.10 (http://www.telkku.com/tiedot?oid=16420622)
Ceci n'est pas une signature
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)