Aihe: Basarin mikitys
1 2 3
Strumbali
06.01.2007 19:29:43 (muokattu 06.01.2007 19:36:40)
Noissa halpiksissa on vaan aika köykäinen alapää, joten ei sitä jytinää hirveästi saa sitten. Napsetta kyllä sitäkin enemmän.

Täytyypä testata tätä. Tosin on semmoinen tilanne, että en pääse pannujen kimppuun ennen ensi viikonloppua. Mulla on basarissa tällä hetkellä AKG:n joku SM57:aan verrattavissa oleva, siis keskiääni korosteinen, mikki ja sillä mennään treenisessiot ihan hyvin tuolla mainitsemallani "voilaaa"-tyylillä ;). No okei, ei kai sekään ihan halppis ole. Tuossa asettelussa muuten napseen määrä suurenee lähellä lyöntikalvoa ja rummun sointi/humina puolestaan lisääntyy siirrettäessä kauemmas lyöntikalvosta.

Mulla on myös AKG:n D112:nen, joka pitäisi olla jo jonninmoinen referenssi, ainakin tässä tapauksessa. En minä tästä mitään vääntöä halua, mutta voin kokeilla (jos piruvie muistan) ensi viikonloppuna löytyykö noista paljonkin eroa. Mulla on tuolloin mahdollisesti käytössä myös luurit, millä tuo vertailu pitäisi onnistua.

Pointtina kirjoituksessani oli kuitenkin se, että ei sitä ainakaan alkuunsa tarvi kalliilla lähteä liikenteeseen, jos parannusta voi saada ihan vaan mikittämällä eri tavalla. Sitähän tässä kysyttiin. Olen minä kokeillut noita muitakin mainittuja tapoja ja niissä on puolensa ja puolensa...

Triggaamalla saa hyvän jytinän, mutta toisaalta hävittää dynamiikan basarin soitosta. Lyöntikalvon mikittämällä voipi saada napsetta lisää, mutta vuoto-ongelmat tuplaantuvat, helposti.
ettäjotta
Niq
07.01.2007 09:42:04

mutta voin kokeilla (jos piruvie muistan) ensi viikonloppuna löytyykö noista paljonkin eroa. Mulla on tuolloin mahdollisesti käytössä myös luurit, millä tuo vertailu pitäisi onnistua.

Kannattaa testailla. Itse olen käyttänyt vaikka mitä pulikoita basarin mikittämiseen, pääsin kuitenkin ihan eri sfääreihin kun ostin tällaisen: http://www.thomann.de/fi/the_tbone_bd300.htm

Etenkin se alapää toistuu paljon paremmin, eli saa jytinät esiin helpommin. Noilla perus dynaamisilla mikeillä tulee semmoinen napse-soundi, eli erottelua kyllä saa siten. Ja jos äänitellään, voi trigata raidan sitten myöhemmin miksausvaiheessa, että saa sitä jytinää.

Pointtina kirjoituksessani oli kuitenkin se, että ei sitä ainakaan alkuunsa tarvi kalliilla lähteä liikenteeseen, jos parannusta voi saada ihan vaan mikittämällä eri tavalla. Sitähän tässä kysyttiin. Olen minä kokeillut noita muitakin mainittuja tapoja ja niissä on puolensa ja puolensa...

Tämä on niin täysin totta kun olla voi. Lähinnä tuo "oikea" basarimikki helpottaa sitä soundin löytämistä eikä tarvitse EQ:lla lähteä kauheasti kaivamaan. Kannattaa myös testata jotain 5"-8" kaiutinta siihen basarin eteen, siitä piuha mikkiliitäntään ja bassoa pitäisi löytyä. Siis tuon toisen mikin lisäksi.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Strumbali
07.01.2007 14:03:34 (muokattu 07.01.2007 14:03:46)
Kannattaa myös testata jotain 5"-8" kaiutinta siihen basarin eteen, siitä piuha mikkiliitäntään ja bassoa pitäisi löytyä. Siis tuon toisen mikin lisäksi. Kah, no tämmöinenkin viritelmä löytyy. Otetaanpa sekin testiin mukaan ;-D.
ettäjotta
Niq
07.01.2007 16:17:50

Kah, no tämmöinenkin viritelmä löytyy. Otetaanpa sekin testiin mukaan ;-D.

On siitä ihan kaupallinenkin viritelmä: http://www.yamaha-europe.com/yamaha … /05_no_series/10_subkick/index.html
"I have a cunning plan" -Baldrick
hollmi-5
07.01.2007 21:38:17
Halvoissa mikeissä on aina reilusti runkoääntä messissä. Akg D112 tai Shuren beta52 tai vastaava pro-luokan mikki hoitaa homman. Vaikka hinta voi tuntua suolaiselta, on lopputulos hyvä ja mikki kelpaa vuosia...
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
kampela
09.01.2007 13:59:36

Halvoissa mikeissä on aina reilusti runkoääntä messissä. Akg D112 tai Shuren beta52 tai vastaava pro-luokan mikki hoitaa homman. Vaikka hinta voi tuntua suolaiselta, on lopputulos hyvä ja mikki kelpaa vuosia...

Musta toi Shuren beta 52 on aika tunkkanen/alapäävoittoinen mikki. Suosittelisin kyllä tuota Audix D6:sta, kuten ylempänä. Saa napakkaa saundia. Liekkö sitten mikin muodon vuoksi?

http://www.trius-audio.de/Line/AUDI … BCr%20Perkussion/AUDIX-D6_front.jpg
-Rytmi on havaitun äänen tapahtumia ajassa
Danko
09.01.2007 14:27:11

Muodolla on harvemmin tekemistä sen kanssa, miltä mikki _oikeasti_ soundaa.
Itse en Audixia ole kuullut, mutta käppyrä ainakin vaikuttaa hurjalta: http://img112.imageshack.us/img112/3025/audixd6vn2.jpg
(+14dB @ 4,5kHz ja siitä ylöspäin vielä kummallinen +16dB @ 10kHz)
Pelkästään speksejä tuijottamalla B52 vaikuttaa tätä tunkkaisemmalta (http://www.shure.com/stellent/group … rce/site_img_us_rc_beta52_large.gif), vaikka monet pitävät jo sitä liian värittyneenä yläpään soundiltaan.
kootut elämänohjeet: "alota vaan et 'räh' ja toivo että se päättyy hyvin" -seraphim
Kootut elämänohjeet: "ihan turha sun on naisia ymmärtää lol apua sääh" -noir
kampela
09.01.2007 14:58:59

Tämä saundas aima nannalta kans ainakin mun 18" DW:ssä

http://www.shure.com/ProAudio/Produ … edMicrophones/us_pro_Beta91_content
Groovi
09.01.2007 15:10:58
Muodolla on harvemmin tekemistä sen kanssa, miltä mikki _oikeasti_ soundaa.
Itse en Audixia ole kuullut, mutta käppyrä ainakin vaikuttaa hurjalta: http://img112.imageshack.us/img112/3025/audixd6vn2.jpg
(+14dB @ 4,5kHz ja siitä ylöspäin vielä kummallinen +16dB @ 10kHz)

Ei niitä tosiaan kannata kovin orjallisesti tuijottaa noita käppyröitä. Pelkästään mittaustavoissa ja mittausasteikossa voi olla jo isojakin heittoja valmistajien kesken, ja muutenkin kannattaa luottaa vain omiin korviin. Jos se kuulostaa hyvältä, niin se myös on sitä. Se on lopulta se ja sama mitä käppyrät ja analyysit näyttää, koska 2-ulotteisessa käyrässä saadaan kaksi soundillisesti toistensa vastakohtaa olevaa mikrofonia näyttämään lähes identtisiltä.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
passe
09.01.2007 15:16:36 (muokattu 09.01.2007 15:24:03)
Shure Beta 91, kokemukset kehiin, heti:-)
Sometimes more is more
kampela
09.01.2007 17:08:12

Muutaman keikan oon soittanu missä tuo Mcdonaldsin omenapiirakka oli basarissa. Saundi oli omasta mielestä todellä hyvä. Napakka saundi missä ja aika paljon alapäätä, ilman semmosta typerää kuminaa. Vaikee tarkemmin kuvailla, mut ehdottomasti ainakin omassa rummussa toimi, tosin silti valitsen D6! Se vaan on..
Tasmaani
09.01.2007 21:23:21

Yhellä keikalla on tämä ollu basarissa ja voi jumalauda sitä soundia! Oli meinaan paras mitä live-tilanteessa olen kuullut. Checkin aikana kuuntelin jonkun tovin "yleisön" puolelta kun laulaja kopas rumpuja.
Eukka
09.01.2007 23:50:26
Joo yhessä proggisessa heitettiin bassariin joku randomkonkkamikki, ihan ton Shure Beta 91:n tapanen minipiirakka. Oli kyl hyvä soundi vaikkei basarimikki alkuperäseltä käyttötarkotukselta olekkaa. kait.
Akatax for you!
passe
10.01.2007 22:05:25
Vähän on tullut nyt luettua arvioita Beta91:stä ja kovin vaikuttaa jengi tyytyväiseltä mikkiin! Vaikuttaisi siltä että kerrankin pitävät mainoslauseet suunnilleen paikkansa;

"Beta 91 on matalaprofiilinen mikrofoni, joka ei tarvitse minkäänlaista jalusta-adapteria tai muita ylimääräisiä kiinnitystarvikkeita. Mikrofoni voidaan helposti asettaa bassorummun sisälle tyynyn tai muun pehmusteen päälle ja lopputulos on taattu; erinomainen bassorumpusoundi. Beta 91 ei vierasta myöskään bassoinstrumenttejä. Siis kerrassaan erinomainen mikrofoni.

Beta 91:n kondensaattori kapseli nitoo bassorumpusoundin kasaan keikalla ja studio-olosuhteissa. Ei väliä vaikka äänenpaineet nousisivat. Luonteenomainen piirre syntyy mikrofonin levytekniikasta, joka tuottaa vahvan alaäänialueen vasteen. Tämä soundi on räätälöity erityisesti korkean äänenpaineen bassoinstrumenteille. Hertta suuntakuvio varmistaa erinomaisen kierronkeston. Tästä syystä malli on myös erittäin käytetty keikkaolosuhteissa. Kentällä mikrofonin käyttöä helpottaa myös ylimääräisten jalustojen tarpeettomuus. Mallin äärimmäisen kestävä Triple-Flex_ -kaapeli on huomattava parannus edeltäjään (SM91A) verrattuna."
Sometimes more is more
HeavyMachinery
11.01.2007 00:14:48

Vähän on tullut nyt luettua arvioita Beta91:stä ja kovin vaikuttaa jengi tyytyväiseltä mikkiin! Vaikuttaisi siltä että kerrankin pitävät mainoslauseet suunnilleen paikkansa

En pidä keikalla yhtään. Ei toimi niin kuin haluaisi botne on löysä. Taas nauhotus käytös han kuningas napsun keräämiseen. Saa helposti sellaiseen rumpuunkin jossa on ehjä reso.
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
passe
11.01.2007 00:34:18
En pidä keikalla yhtään. Ei toimi niin kuin haluaisi botne on löysä. Taas nauhotus käytös han kuningas napsun keräämiseen. Saa helposti sellaiseen rumpuunkin jossa on ehjä reso.

Ahaa. Mulle oli jo ehtinyt muodostua mielikuva että tämä olisi nimenomaan livenä omimmillaan, mutta ei se mitään. Nauhoitteluhommiin tämä mulle tulee, livehommilla ei niinkään väliä. Ostopäätöshän on jo oikeasti tehty aikapäiviä sitten, tässä sitä taas vaan lässytellään ja jahkaillaan, niinkuin aina:-)
Sometimes more is more
kampela
11.01.2007 10:46:36

Jännää, mulla toimi keikalla todella hyvin. Mulla on kyllä basari kokoa 18". Mutta tymäkkää alapäätä kyllä lähti.
MJP
11.01.2007 10:57:25
Beta91 käytetään livenäkin usein kimpassa jonkun toisen mikin kanssa, yleinen yhdistelmä on 91 sisällä ja beta52 huulilla. Miksaajan on helppo säätää napsun ja botnen suhdetta. Jos on pelkkä 91 saa botnea kaivella eq:lla esiin.

Mulla itsellä on D6 käytössä, ja laitan sen bassarin vanteeseen kiinni LP:n The Claw pidikkeellä. Ihan hyvin toimii, diggaan enemmän kuin noista Shureista.

Studiokäytössä toimii paremmin neutraalimmat mikit, ellei tee metallia.
Huumorimielellä lisää paskaa housuun!
Strumbali
14.01.2007 22:00:03 (muokattu 15.01.2007 08:27:17)
Teinpä noita mainitsemiani testauksia ja tässä tulee sanallista turinaa kokemuksista.

Käytössä oli siis itse tehty subkick, AKG D112:nen basarimikki ja D770 yleis/instrumenttimikki. Sounditavoitteena napsetta ja jytinää. Mikserinä halppis Mackie (DFX-12). Kanavakohtaiset säädöt rajalliset, mutta toimivat. Näin ei aina ole ollut halppis halppis pöydissä, vähäisen kokemukseni mukaan. Pöydän ulostulot Tascamin DP-01 kovalevynauhuriin ja nauhalle eri mikitykset muutamalla basarin polkaisulla. Kuuntelin pätkät jälkikäteen luureilla ja siitäpä sitten:

AKG D770 basarissa pelkästään. Mikki reilusti sisällä ja suunnattuna iskukohtaan. Napseen saa esille iskuista, mutta alapäätä tulee rajallisesti. Varsinaista jytinää ei kunnolla irtoa. No niinhän tämän mikin käyrätkin lupailevat (datasheet) http://www.akg.com/products/powersl … 86,id,266,pid,266,_language,EN.html Soundi kokonaisuutena kohtalainen.

Lisäsin edelliseen asetelmaan subkickin bassorummun edessä n. 10 cm resokalvosta. Olen tämän testinyt jo aikaisemmin, että tuossa kohdassa tuntuu toimivan parhaiten. No nyt sitä alapäätäkin alkaa tulla. Sitä saa irti jopa liikaakin. Yhdistelmällä D770 napse + subkick jytinä, saa säädeltyä hyvänkin soundin.

Kokeilin myös subkickin yksistään ja menettelee, mutta ei välttämättä ihan sitä mitä nyt haettiin.

Seuraavaksi D112:nen basariin. Suunnilleen sama sijoittelu, kuin aikaisemmin D770:sen kanssa. EQ nollilla soundi on vielä vähän tuhnuinen. Ylä- ja alapäät esille, niin soundi hyvä. Väittäisin viinimäisesti, että tämä on tasapainoisempi, kuin tuo subkick + D770 yhdistelmä. Kyllä tuo D112:nen vaikuttaisi olevan ihan rahan väärti ja on tuo helpompi käyttää. Mikki vain sisään ja säätö tarpeen mukaan.

Hieman turinaa tuosta subkickistä. Tein sen erään autotarvikeliikkeen 8'' elementistä, jonka ilmoitettiin menevän toistotaajudeltaan 40Hz saakka. Ruuvasin sen kiinni puulevyyn, mihin kiinnitin myös XLR-liittimen piuhoituksineen. Piuhat liittimessä on 2 pinni plussa ja 3 pinni miinus. Tein tämän miksauspöydän käyttöohjeiden mukaan, tuntuu toimivan. Minulla on DI-boksi välissä ennen miksauspöytää ja siitä 20 dB vaimennusta. Oma subkickkini potkii ilman vaimennusta sen verran (enemmän kuin D112:nen), että sitä on kokeilua enemmän mahdoton käyttää. Tuo levy on sitten kiinnitetty toiseen levyyn pystysuoraan ja siinä se töröttää. Hintaa tälle tuli n. 35 euroa (+ toimiva passiivinen DI-boksi 30 euroa).

Koko hommassa, kokeileepa mitä tahansa mikitystyyliä, pohjalla on basarin soundi. Kyllä sieltä tulee se soundi, mikä basarista irtoaa. Tähän voi sitten vaikuttaa nuijien materiaaleilla, kalvovalinnoilla, vireellä jne. Eli jos se basari kuulostaa, että kyllä lähtee, kun joku toinen polkasee basaria, niin kyllä siitä sitten kans pitäis lähteäkin.

Mikrofoneista vielä semmoinen juttujuttu, että joku puhui joskus jonkun hajottaneen laulumikin tunkemalla sen basariin. Äänenpaineet on tuolla basarin sisällä sen verran kovat, että saattaapi pitää paikkaansakin. Mikittäkää miten mikitätte, pesen käteni tästä hommasta ;). Niin ja mitään prosessointia ei tarvinnut käyttää...
ettäjotta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)