Aihe: halvat monitorit..??
1 2 3
Mikael
05.02.2005 23:43:09 (muokattu 05.02.2005 23:44:34)

Olet kuullut kun moni sanoo? Eh.. jos ei nyt ihan puuhasteluita lasketa niin yleensä ihmiset haluaa oikeasti kuulla mitä miksauksessa tapahtuu ja sen lisäksi testailla matskua kaikenlaisissa Auratoneissa, NS-10:ssä ja muissa. Viime kädessä tarkistelu tapahtuu masteroinnissa joissa ei paljoa NS-10:jä ja vastaavia näy.

Mullo tollaset auratonet mut ne on kyl nii paskat, että eipä niistä tuu just mitään oikeasti tarkisteltua - väillä pheeliksen vuoksi lätkäsee päälle mut siinäpä se. Enempi niistä on tollasta vintage-wanking iloa, kun ovat jotenkin niin sympaattisen näköiset.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
Roberto
06.02.2005 09:45:34

Mullo tollaset auratonet mut ne on kyl nii paskat, että eipä niistä tuu just mitään oikeasti tarkisteltua - väillä pheeliksen vuoksi lätkäsee päälle mut siinäpä se. Enempi niistä on tollasta vintage-wanking iloa, kun ovat jotenkin niin sympaattisen näköiset.

Ai etsä miksaakaan niillä, vaik oot niin tottunu ja yks tuttu kerto et jos nissä toimii ni kuulostaa himassa vielä paremmalta? :)
TmuKoo
06.02.2005 13:09:43

Mullo tollaset auratonet mut ne on kyl nii paskat,

Paljolla myyt...ne on kyl makeen näköset...:)
"...if you could only live my life, you could see the difference..."
Mikael
06.02.2005 14:05:00 (muokattu 06.02.2005 14:06:01)

Paljolla myyt...ne on kyl makeen näköset...:)

En taida myydä... onhan ne periaatteessa ns. legendaariset ja tuovat sellaista mukavaa historian siipien havinaa pajalle : ) Voihan se olla, että joku muu diggaa noilla puuhata jotain lofi-tuhnua ja ehkäs ne on keräilykamaa kohtsilleensä.
TmuKoo
06.02.2005 15:14:32

En taida myydä... onhan ne periaatteessa ns. legendaariset ja tuovat sellaista mukavaa historian siipien havinaa pajalle : ) Voihan se olla, että joku muu diggaa noilla puuhata jotain lofi-tuhnua ja ehkäs ne on keräilykamaa kohtsilleensä.

Saako udella mistä sait nuo? Aikamoisissa hinnoissa on mitä on ebaystä noita löytynyt. Jos sul on kaks noita, niin myy ny edes toinen...monohan noita kuuluu kuunnella...:)
"...if you could only live my life, you could see the difference..."
flimtrick
07.02.2005 10:42:39
. Viime kädessä tarkistelu tapahtuu masteroinnissa joissa ei paljoa NS-10:jä ja vastaavia näy.

No kyllä mä lähden ainakin ensisijaisesti siitä että jo miksaus kuulostaa mahdollisimman hyvältä ja valmiilta. Ei masterointi ole mitään miksauksen korjausta ja tarkistelua......
Roberto
07.02.2005 16:19:20

No kyllä mä lähden ainakin ensisijaisesti siitä että jo miksaus kuulostaa mahdollisimman hyvältä ja valmiilta. Ei masterointi ole mitään miksauksen korjausta ja tarkistelua......

No eipä ole ei, ja eikö siksi kantsi arpoa mahdollisimman vähän jo miksatessa?
Mikael
07.02.2005 16:23:36

Saako udella mistä sait nuo? Aikamoisissa hinnoissa on mitä on ebaystä noita löytynyt. Jos sul on kaks noita, niin myy ny edes toinen...monohan noita kuuluu kuunnella...:)

Kaverin kautta tulivat. Noi ebay-hinnat on ihan mäntsälästä monessa tollasessa vintageroinassa. Kandee hoitaa rahoilleen ihan oikeesti vastinetta.
viltsu-79
07.02.2005 17:15:35
Itsellä noi Behringer Truth 2030A:t.Suht neutraaleilta kuulostaa ja taajuskorjainnappulatkin löytyy.Onhan noi ainakin olevinaan aika identtiset kopiot Genelecin 1030:sta,mutta mene ja tiedä.Kyl mä oon nähny näitä ihan "oikeissakin" pajoissa.Maksoivat 315 plus rahdit Natsitukussa.
Antakaahan tytöt ja pojat sen metallin (ja kaljan)virrata, niin teillä ei ole mitään hätää!
Kemppilä
21.02.2005 17:07:58
Tänään tuli nuo esin nearit tuolta saksanmaalta ja tottakai minun tuurilla toisesta oli diskantti särki. Eipä mulla muuta, mutta tällaseen kannattaa varautua kun halpoja tilailee.
-Ooksää Seinäjoelta?
BotneLapio
21.02.2005 18:25:02
voisiko kukaan vähän valaista saako 200e hintaan hyviä monitoreita(passiivisia) tai kannattaako tuon hintaisia es katella/ ostaa..

Voin ainakin omalta osaltani suositella ERITTÄIN lämpimästi Behringerin 2030A -monitoreita! Kaverilla on noi 2031P:t, eikä kyl valitettavasti soundaa läheskään yhtä hyvälle. Noihin 2030A:ihin kannataa tietenkin hankkia hyvä subbanen rinnalle. Joo ja skobeissa on todella monipuoliset säädöt! St Paul's Soundissa parihinta 289! http://www.stpaulssound.fi/
-=Botnee!!=-
blexer
09.01.2007 23:55:25
Sitä vaan oon murehtinu näissä lähikenttä hommissa että miksi monitoreissapitää olla säätöjä. Monissa on jopa diskantin ja keski/basson oma volume.Sitten siihen kun lisäillään subbaria niin voi olla aika epäaito miksaustilane noin niinkun virheiden kuulumisien kannalta. Eikö monitorissa pitäis olla täysin ilman korvia mittareilla väännetty mahdollisimman suora taajuusvaste. Sitten lisätään siinä miksatessa sitä
korva karkkia eq:sta mitä jos tää monitori homma ei ookkaan maku asia vaan kylmää fysiikkaa Eli jos vääntää niillä kaverin huono soundisilla monitoreilla semmosta soundia mikä miellyttää niin se saattaa kuitenkin ymmärtää mihin soundi maailmaan on pyrkimys.
Danko
10.01.2007 00:14:01

No voi hitsin hitsi. Katokkun tilat on aina erilaisia. Vaikka se skobe olis tehtaalla mitattukin, niin sijoittelusta riippuen ei himassa välttämättä saavutetakaan sitä +-3dB 17Hz-30KHz taajuusvastetta, joten näillä Room Control -namikoilla voi fiilistellä sit sinne päin. Tai ostaa sit ne Genelecit AutoCal-toiminnolla.
kootut elämänohjeet: "alota vaan et 'räh' ja toivo että se päättyy hyvin" -seraphim
Kootut elämänohjeet: "ihan turha sun on naisia ymmärtää lol apua sääh" -noir
samantien
10.01.2007 01:18:56
No voi hitsin hitsi. Katokkun tilat on aina erilaisia. Vaikka se skobe olis tehtaalla mitattukin, niin sijoittelusta riippuen ei himassa välttämättä saavutetakaan sitä +-3dB 17Hz-30KHz taajuusvastetta, joten näillä Room Control -namikoilla voi fiilistellä sit sinne päin. Tai ostaa sit ne Genelecit AutoCal-toiminnolla.

juuri näin. huonosti sijoitellut/huonossa tilassa olevat kalliitkin monitorit antaa väärän kuvan saundista. korjaimiin kosketaan vasta viimeisenä vaihtoehtona.
mulla on ne perus behringerin laatikot ja meni valehtelematta yli vuosi siirtelyä, että löysin sen optimaalisen paikan niille huoneessa (jonka akustointiin on sijoitettu pyöreät nolla euroa). ihan asialliset pöntöt muuten.

.. ai niin.. suosittelen hankkimaan virtakytkimellä varustetun jatkojohdon noita varten. itsellä hajos toisesta monitorista se on/off kytkin jo ensimmäisellä viikolla.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
blexer
10.01.2007 15:54:37
jaaa niiin no jos meinaa miksata kotona.jossain nurkassa. sillä eq:n vääntämisellä tarkoitin kyllä niitten tuotosten equttamista enkä sitä monitori ulostulon equttamista.pelkällä equllahan voi tehdä suuren osan miksaamisesta ja se on just vaikeeta jos monitorointi ei oo neutraali. kuten tiedätte arvoisa komitea
samantien
10.01.2007 16:33:57
äääh.. antaa olla
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
Niq
10.01.2007 16:49:37 (muokattu 10.01.2007 16:52:05)

pelkällä equllahan voi tehdä suuren osan miksaamisesta

Jos lähtösoundi on terve, niin eihän miksauksessa EQ:ta tartte, pl. highpassit ja lowpassit jolla otetaan tarpeettomat taajuudet pois.

Kannattaa muuten testikuunnella Prodipen studiomonitorit jos olette ostamassa uusia ja moisia läheisestä liikkeestä löytyy. Minä testasin vierekkäin Genelec 8030:n kanssa noita Pro5:sia ja eroa oli vain yläpäässä, joka oli Geneissä terävämpi ja selkeämpi. Toi on just vissiin sitä Geneille ominaista räikeyttä, tai näin olen ymmärtänyt.

Itsellä siis moiset nyt ja olen kyllä ollut tyytyväinen noiden soundeihin, selkeä ja erotteleva eri voluumeilla. Bassopääkin toistuu suht alas, vaikka onkin noin pieni bassoelementti.

EDIT: Piti vielä mainita että mulla ei ole mikään äärettömän suuri tai laaja kokemus monitoreista yleensä, joten älkää ottako mun mielipiteitä mitenkään 100% totuutena saati sitten ostako noita Prodipeitä kuulematta tai ilman palautusoikeutta mun arvostelun perusteella. Kokeilla kyllä kannattaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Aki
10.01.2007 18:50:21

Toi Prodipe vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä, maahantuojan hinta 339 pari tuolle pienemmälle.

Noihin 2030A:ihin kannataa tietenkin hankkia hyvä subbanen rinnalle.

Tästä olen eri mieltä. Kriittiseen kuunteluun ei kannata ikinä hankkia subbaria. Noiden Behkujen toisto ulottuu kyllä riittävän alas jotta niillä voi tehdä riittävät päätökset alakerran suhteen. Jos oma korva kaipaa jotain überbassboostia, niin se on tietty ongelma ihan erikseen.

Noi Behkun 2030A:t on kuulemistani monitoreista ehdottomasti parhaat alle 700€:n parihinnalla. En tietenkään ole kaikkia tuotteita kuullut, mutta 300€:n hintaiseksi noi on aivan järjettömän hyvät. Kovasti kiinnostaisi päästä tuota Prodipea kuulemaan, josko vaikka mielipide Behkujen kunkkuasemasta muuttuisi.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Niq
10.01.2007 18:54:36 (muokattu 10.01.2007 18:55:59)

Toi Prodipe vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä, maahantuojan hinta 339 pari tuolle pienemmälle.

Kannattaa muuten tinkiä, sain itse pari viikkoa esittelyssä olleet mallit 260e parihintaan Jyväskylän Musapörssistä.

EDIT: Tietääkseni tulevat samasta tehtaasta ja samalta linjalta kuin KRK:t. Yhdennäköisyys KRK Rokiteihin on aikamoinen. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)