Aihe: Laulujen säestäminen kosketinsoittimilla
1
smith
06.01.2007 19:29:35
Omaan Casion koskettisoittimet ja haluaisin oppia jollain tavalla
säestämään lauluja. Lähinnä nyt joulun aikaankin olisi ollut
tosi kivaa osata säestää joitain perinteisiä joululauluja.
Yleisimmät soinnut osaan kyllä ottaa vasemmalla kädellä mutta kun eri sointujen välissä on usein montakin tahtia niin kuulostaa vähän tylsältä painaa esim. sointua C viisi sekuntia ja sitten vaihtaa toiseen.
Tarttisko oikealla kädelläkin tehdä jotain? Siis jos ei halua soittaa melodiaa.
Onko netissä olemassa jotain selkeätä ohjeistusta tällaisesta perussäestämisestä vai onko ainoa keino hankkiutua johonkin oppitunneille?
Auttakaa aloittelijaa!!
tanjuli
08.01.2007 09:25:10
Improvisointi ja vapaa säestys -niminen kirja on hyvää opetusmatskua just tähän hommaan, suosittelen.

Ihan vinkiksi: Opettele ne soinnut oikealla kädellä, eri käännöksineen. Vasemmalla soitetaan ns. bassolinja jos "vaan kompataan laulajaa", tsekkaile vaikka suurista toivelaulukirjoista minkälaisia bassolinjoja on. Ja tsekkaa tuo yllämainittu kirja läpi, helpompaa sen kanssa kun ilman. Itte treenasin ton komppisäestämisen ihan vaan itsekseni, ja siinä sitten kestikin. Arvaas harmittiko kun tajusin miten paljon nopeemminkin ja helpommalla olis ton kirjan kanssa päässy... jos semmonen olis sillon ollu olemassa :P
[i hear voices but at least they're on tune]
smith
09.01.2007 12:37:13
Voisiko joku vielä valaista minua siis ihan ruohonjuuritasolla koskien tätä asiaa.
Jos siis katson laulukirjasta jonkun laulun ja esim. ekan ja toisen tahdin kohdalle on merkitty vaikka Dm. Osaan ottaa tämän soinnun vasemmalla kädellä koskettimilla, mutta mitä teen näiden kahden tahdin aikana oikealla kädellä???
skellu
09.01.2007 21:58:44
En kyllä asiasta tiedä sen enempää, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Eikös suurin osa nuoteista ole, että vasurille soinnut ja oikea käsi pyörittää laulumelodiaa? Ainakin kaikki laulukirjat mistä olen soitellut, on näin ollut. Sitä kyllä en osaa sitten sanoa, mikä muu siihen kävisi, sitten pitää ruveta pyörittelemään teorialla paljon enemmän. Tai korvalla jotain kikkaa
Roku
10.01.2007 08:14:54
Voisiko joku vielä valaista minua siis ihan ruohonjuuritasolla koskien tätä asiaa.
Jos siis katson laulukirjasta jonkun laulun ja esim. ekan ja toisen tahdin kohdalle on merkitty vaikka Dm. Osaan ottaa tämän soinnun vasemmalla kädellä koskettimilla, mutta mitä teen näiden kahden tahdin aikana oikealla kädellä???

Tai sit voi ottaa vas,kädellä 2D:tä(oktaavi) ja oikella Dm,tai Dm-käännös? ja siitä kehitellä komppi sillai et vas.kadellä kerran ja oikella 2 kertaa ..y.m..
Joskus joutsenet näyttävät kurjilta
baron
10.01.2007 08:43:37

En kyllä asiasta tiedä sen enempää, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Eikös suurin osa nuoteista ole, että vasurille soinnut ja oikea käsi pyörittää laulumelodiaa? Ainakin kaikki laulukirjat mistä olen soitellut, on näin ollut. Sitä kyllä en osaa sitten sanoa, mikä muu siihen kävisi, sitten pitää ruveta pyörittelemään teorialla paljon enemmän. Tai korvalla jotain kikkaa

Ne laput ei oo säestyslappuja, ne on pianosoololappuja.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
smith
10.01.2007 23:49:34
Olen ihan ällikällä lyöty, tuhannet kiitokset sulle "Aerodactev".
Olet nähnyt todella ison vaivan vastatessasi. Neuvosi kuulostavat mahtavan
helppotajuisilta, kiitos myös kaikista linkeistä, katson ne heti huomenna.
Uskoisin, että nyt pääsen jujusta perille.
ISO KIIIIIITOS!!!!!

ps. kiitos myös muille vastaajille, lähden purkamaan vastauksianne, kunhan ensin pääsen alkuun Aerodactevin ohjeilla :)

Ja lisää saa toki kirjoitella, jos tulee mieleen vielä jotain muuta
helppotajuista vinkkiä...
baron
11.01.2007 03:31:14

Mä oon törmännyt joissain albumeissa nuotteihin, joissa on erikseen melodia, laululle tai jollekin yksiääniselle soolosoittimelle ja sille kaksikätinen pianosäestys.
Sellaisella voisi päästä hyvin alkuun.
Klezberg
11.01.2007 18:32:42

Improvisointi ja vapaa säestys -niminen kirja on hyvää opetusmatskua just tähän hommaan, suosittelen.

Komppaan tätä, kirjan nimi on tosin Vapaa säestys ja improvisointi. Opettaa alusta pitäen juuri sitä miten pianolla säestetään sointumerkinnöistä. Miten basso kulkee vasemmalla kädellä ja miten niitä sointuja soitetaan oikealla.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
tanjuli
11.01.2007 23:42:05
Komppaan tätä, kirjan nimi on tosin Vapaa säestys ja improvisointi. Opettaa alusta pitäen juuri sitä miten pianolla säestetään sointumerkinnöistä. Miten basso kulkee vasemmalla kädellä ja miten niitä sointuja soitetaan oikealla.

Joo katoppa niin olikin. Mut tekijät on Jyrki Tenni ja Jasse Varpama, ja kansi vihree, ja eikö oo cd:kin mukana :)
Klezberg
12.01.2007 11:23:09

Joo katoppa niin olikin. Mut tekijät on Jyrki Tenni ja Jasse Varpama, ja kansi vihree, ja eikö oo cd:kin mukana :)

Näin on ja cd tosiaan on mukana.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
IJarro
13.01.2007 00:06:34 (muokattu 13.01.2007 00:07:02)

Vapaasäestys on kyllä korvaamattoman hyvä taito, ja se olisi jokaisen muusikon hyvä oppia. Itse pianoa melko vähän soittaneena, komppaan yleensä vain soittaen vasurilla matalalta kvinttisointua ja oikealla kädellä rävellän perus sointua tai käännöstä ja mukailen melodiaa. On helppoa ja kuulostaa yllättävän hyvältä.

Eli kvinttisoinnussa (ei oikeastaan edes ole sointu) vaan jätät terssin eli keskimmäisen äänen pois perus soinnusta.
Ja sopivissa paikoissa sitä terssiäkin voi sinne häröillä.
Fiiliksen mukaan :D
Läpi kiven perse edellä puuhun...
smith
13.01.2007 18:48:26
Kiitos edelleen vinkeistä. Tuon kirjan olinkin jo jossain vaiheessa ehtinyt tilata mutta oli sitten jäänyt pölyttymään hyllyyn, kun en silloin oikein mitään siitä ymmärtänyt.
Nyt kun olen lukenut teidän pikkuvinkkejänne, kirjan jututkin kuulostaa enemmän ymmärrettävältä. On se vaan niin pienestä joskus kiinni...

Sen verran vielä haluaisin tietää, että löytyyköhän jostain netistä sivua, jolla näytettäisiin nuo oikean käden sormien paikat sointuja ja sointukäännöksiä otettaessa. Tuntuu kauhean hankalalta, kun ei oo tottunu oikealla kädellä soittaan.
baron
13.01.2007 19:57:20

Kiitos edelleen vinkeistä. Tuon kirjan olinkin jo jossain vaiheessa ehtinyt tilata mutta oli sitten jäänyt pölyttymään hyllyyn, kun en silloin oikein mitään siitä ymmärtänyt.
Nyt kun olen lukenut teidän pikkuvinkkejänne, kirjan jututkin kuulostaa enemmän ymmärrettävältä. On se vaan niin pienestä joskus kiinni...

Sen verran vielä haluaisin tietää, että löytyyköhän jostain netistä sivua, jolla näytettäisiin nuo oikean käden sormien paikat sointuja ja sointukäännöksiä otettaessa. Tuntuu kauhean hankalalta, kun ei oo tottunu oikealla kädellä soittaan.

Ei satu nuo nuotit olemaan tuttuja?
tanjuli
13.01.2007 20:59:10

Oikealle kädelle hyvä nyrkkisääntö on että peukalolla soinnun matalin sävel, muille sävelille sit semmonen mikä tuntuu hyvältä ja yltää.

Tonne tulossa aiheeseen liittyvää:
http://www.rondolehti.fi/koulutus

Rondo-lehdessä on ollut aika yleimaailmallis-tajuisesti ollut viime vuonna pikku pätkissä vapaata säestystä, kannattaa lainaa pari lehtee kirjastosta ja tsekkailla.
smith
16.01.2007 22:16:24

Tonne tulossa aiheeseen liittyvää:
http://www.rondolehti.fi/koulutus

Rondo-lehdessä on ollut aika yleimaailmallis-tajuisesti ollut viime vuonna pikku pätkissä vapaata säestystä, kannattaa lainaa pari lehtee kirjastosta ja tsekkailla.

Kiitos vinkistä, täytyypä seuraavalla kirjastoreissulla tutustua lehteen :)
Katajama
19.01.2007 09:28:17 (muokattu 19.01.2007 09:28:38)

Youtubessa on tästä havainnollistava video: http://www.youtube.com/watch?v=AgEU … J8JKj4&mode=related&search=

Toi oli kyllä loistava video. Itsekkin aloittelija ja tuohon säestykseen olen koittanut perehtyä. Tuosta saikin hyvää vinkkiä.
Lisää vastaavia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)