Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 512 13 14 15 1627 28 29 30 31
J.Ahonen
10.09.2006 13:13:22
Saako ton opettajan oppaan jostain päin Jyväskylää suoraan hyllystä? Ei jaksa tilailla.
Bitti-Hiisi
10.09.2006 14:20:37
Saako ton opettajan oppaan jostain päin Jyväskylää suoraan hyllystä? Ei jaksa tilailla.

Enpä Helsinkiläisenä osaa tuohon vastata. Käsittääkseni kauppiasta voi pyytää tilaamaan, jos ei itse jaksa...
By your command!
lxi
12.09.2006 09:37:05
Lähinnä teineille (n. 14-v) tarkoitettu yleispätevä musiikinteoriaa käsittelevä teos, joka kattaa esim. Pop & Jazz konservatorioon tarvittavan 3/3 tason säveltapailutietämyksen.

Tohtori Toonika on musiikin teorian, säveltapailun ja nuottikirjoituksen oppikirja, joka on suunniteltu itseopiskelijoille (n.15-vuotiaille), sekä nuoremmille (n.10-vuotiaille) opettajan johdolla opiskeleville muusikonaluille.

Tällaisia arvioita tarjoaa internetin ihmemaa kirjasta. Minkä verran iloa kirjasta mahtaa olla teorian tolppa-ykkösen jo suorittaneelle? Tai olisiko vaihtoehtoisesti suosituksia opiskelumateriaalille tästä eteenpäin?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Bitti-Hiisi
12.09.2006 10:40:33 (muokattu 12.09.2006 10:48:13)
Minkä verran iloa kirjasta mahtaa olla teorian tolppa-ykkösen jo suorittaneelle? Tai olisiko vaihtoehtoisesti suosituksia opiskelumateriaalille tästä eteenpäin?

Toonikassa sisältöä on päivitetty perinteisiin 3/3-kursseihin nähden jonkun verran laajemmaksi. Esim. nelisointujen kirjoitusta ja kuuntelua ei klassisella puolella ole käsittääkseni kauheasti I-kurssissa painotettu. Pop/Jazz-I-kurssin käyneille uusi juttu saattaa olla esim. nuottien oikeinkirjoitus (palkitukset, rakennemerkinnät, aksentit jne.), johon ei välttämättä ole suuremmin tunneilla keskitytty.

Sun kannattaa ehkä vilkasta tässä threadissa aiemmin mainittua sisältötiivistelmää, josko sieltä löytyy jotain sulle vieraita asioita.

Jatkomateriaali riippuu vähän siitä mihin haluaa erikoistua. Suomenkielisistä ensimmäisenä mieleen tulee esim:

Kaj Backlund: Improvisointi Pop/Jazzmusiikissa
Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia
Yrjö Oksala: Musiikin perusteet I Nuottikirjoitus tai II rytmioppi
Wegelius-Linnala: Kenraalibasso
Erkki Salmenhaara: Soinnutus tai Sointuanalyysi
Felix Krohn: Lyhyt musiikkioppi

Englanninkielisistä esim:

Mark Levine: Jazz piano book tai Jazz theory book
Gordon Delamont: Modern harmonic technique
Russel Garcia: The professional arranger composer
Tom Timothy: Modern arranging
Andy Jaffe: Jazz harmony
Robert Rawlins and Nor Eddine Bahha: Jazzology
Vincent Persichetti: Twentieth-century harmony
Walter Piston and Mark Devoto: Harmony
Jack Perricone: Melody in songwriting

Kannattaa googlettaa kaikkia aiheeseen liittyviä englanninkielisiä sanoja, esim. orchestration+book, niin rupee löytymään. Ja tietenkin kannattaa odottaa Tohtori Toonikan jatko-osaa, joka sisältää kaiken oleellisimman mm. äskenmainituista kirjoista! :))))
By your command!
baron
12.09.2006 11:04:36

Ja tietenkin kannattaa odottaa Tohtori Toonikan jatko-osaa, joka sisältää kaiken oleellisimman mm. äskenmainituista kirjoista! :))))

Mä oon tankkaillut noista mainituista Backlundia, Tabellia, Salmenhaaraa ja Levineä ja siitä huolimatta odotan innolla Toonikan jatko-osaa.
Eka oli joteskin kiva, johdonmukaisesti vaikeutuva ja vaikka lähti alkeista, niin jotain uutta kyllä kuvittelen oppineeni.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Apricot
12.09.2006 13:21:26
Ja tietenkin kannattaa odottaa Tohtori Toonikan jatko-osaa, joka sisältää kaiken oleellisimman mm. äskenmainituista kirjoista! :))))

Saako antaa nimiehdotuksia sille?

Esim. Professori Supertoonika, Herra Mediantti, tai vaikka hieman yllättäen Tohtori Dominantti (kun jatko-osassa ollaan edetty asioissa jo hieman pidemmälle)...
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Bitti-Hiisi
12.09.2006 14:39:06
Ja esim. http://musicbooksplus.com nettikaupasta löyty muuten 146 kirjaa aiheesta theory & arranging, ja mukana on hyvin tuoreitakin näkemyksiä! (jotkut noista mun äsken mainitsemista on jo melko vanhoja...)
By your command!
Neljä Ruuvia
12.09.2006 15:52:19
Saako antaa nimiehdotuksia sille?

Esim. Professori Supertoonika, Herra Mediantti, tai vaikka hieman yllättäen Tohtori Dominantti (kun jatko-osassa ollaan edetty asioissa jo hieman pidemmälle)...

Tai koko sairaala-tv-sarja tyyppinen:Operaatio 2-5-1
baron
12.09.2006 16:04:04

Ja esim. http://musicbooksplus.com nettikaupasta löyty muuten 146 kirjaa aiheesta theory & arranging, ja mukana on hyvin tuoreitakin näkemyksiä! (jotkut noista mun äsken mainitsemista on jo melko vanhoja...)

Onko ala sitten mennyt paljonkin eteenpäin??
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Bitti-Hiisi
12.09.2006 18:52:03
Onko ala sitten mennyt paljonkin eteenpäin??

Sinänsä jazzteorian ilmiöt on varmaan aika pitkälle samoja kuin 60 vuotta sitten, tai klassisen teorian samoja kuin jotain parisataa vuotta sitten (toki kehitystäkin on tapahtunut). Mun nähdäkseni uudemmissa kirjoissa on kuitenkin ainakin teoreettinen mahdollisuus saada nykykäytäntöä läheisempää "tuoreempaa tietoa", ne voivat sisältää kehittyneempää teknologiaa (esim. CD) tai esimerkkejä uudemmista tyyleistä, jotka saattavat olla nykynuorille motivoivempia jne. Ei niissä vanhoissa kirjoissa siis kuitenkaan mitään vikaa ole! :)
By your command!
Tales
03.01.2007 16:13:00
En tiedä onko kysymys tullut jo esille, mutta kirjan eilen postista hakeneena mieleen heräsi seuraavanlainen kysymys:

Onko nuo osiot tarkoitettu ihan kronologisesti suoritettavaksi? Eli rytmi loppuun->melodiaan jne. Kun en tiedä miten päin noita tehtäviä oikein suorittaisi. Aloitin eilen rytmin tekemisen ja mietin että olisiko välissä hyvä siirtyä melodiaan vai miten.
baron
03.01.2007 17:16:05

En tiedä onko kysymys tullut jo esille, mutta kirjan eilen postista hakeneena mieleen heräsi seuraavanlainen kysymys:

Onko nuo osiot tarkoitettu ihan kronologisesti suoritettavaksi? Eli rytmi loppuun->melodiaan jne. Kun en tiedä miten päin noita tehtäviä oikein suorittaisi. Aloitin eilen rytmin tekemisen ja mietin että olisiko välissä hyvä siirtyä melodiaan vai miten.

Siinä kai esipuheessa muistaakseni annettiin jotain ohjeita.
Itse kävin sen systemaattisesti sivu sivulta läpi, mutta ei mikään hassu idea ottaa pätkä sieltä, sitten siirtyä seuraavaan osioon etc.
Mun ymmärtääkseni ne noissa oppilaitoksissakin käyvät tällä jälkimmäisellä tavalla,
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Bitti-Hiisi
03.01.2007 17:48:23
Siinä kai esipuheessa muistaakseni annettiin jotain ohjeita.
Itse kävin sen systemaattisesti sivu sivulta läpi, mutta ei mikään hassu idea ottaa pätkä sieltä, sitten siirtyä seuraavaan osioon etc.
Mun ymmärtääkseni ne noissa oppilaitoksissakin käyvät tällä jälkimmäisellä tavalla,

Juu, rinnakkain niitä oli tarkoitus edetä, mutta toki voi tehdä ensin rytmin kokonaan jne.

Opettajan oppaassa on kerrottu eri osa-alueiden sivunumerot tasoittain, jos tarkempi pilkkominen kiinnostaa.

Tsemppiä opiskeluun!

t: Tekijät ;)
By your command!
Bitti-Hiisi
11.01.2007 12:22:40
Kommenttina vaan, että mielestäni paras mitä olen tämäntyyppisiä kirjoja nähnyt. Erittäin selkeä ja johdonmukainen, ja huolella toteutetu musiikkipätkät tuovat mukavasti eloa harjoitteluun.

Kiitokset kehuista, mukava kuulla! Minunkin mielestäni on kieltämättä paljon kivempaa opettaa CD:n avulla oikeaa musiikkia, kuin pakottaa oppilaat arvailemaan epävireisellä pianolla soittamiani intervalleja tms. :) (Dominantille kunnia hyvistä biiseistä!!!)

Yksi pieni havainto: kirjassa ei ole taidettu missään kertoa, että miksi kvinttiympyrää kutsutaan kvinttiympyräksi. Kyllähän sen pienellä pohdiskelulla hoksaakin, mutta voisi varmaan sanoa suoraankin.

Pistetään korvan taakse. Saattaa tosin olla, ettei seuraaviin painoksiin voi enää tehdä korjauksia, paitsi jos löytyy vielä jotain tosi isoja mokia...

t: Tekijät
By your command!
wrshredder
11.01.2007 14:44:19
wohoo! Löysin Tohtori Toonikan täältä kirjastosta.
Tänään pitääkin katsoa onko opus hypetyksen arvoinen.. :P
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Sheikki
12.01.2007 16:23:02
Hei!

Sain tänään oman kopion kyseisestä kirjasta, ja nyt tiedustelen, että onko mahdollista oppia säveltämään lukemalla kirja?

Loistavalta vaikuttaa, ainakin kun näin selailin.

Kiitos ja kumarrus teille!
Hapuilija
12.01.2007 17:53:30
Ekan sivun luetteloon: Jämsän postinumero on kylläkin 42100
Ei mulla muuta... Tai no, täytyy varmaan käydä kirjastosta kattomassa sitä kirjaa :)
wrshredder
12.01.2007 23:31:08
Hieman kyllä masensi noi laulutehtävät ,kun toisessa kirjassa mitä olen lukenut on do re mi fa... jne
kun tossa taasen on 1 2 3 4. Vähän menin sekaisin. Ja sitten toi h "korvaus" b:llä. Ei toi nyt iso asia ole.

Mutta lupaavan oloinen..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Bitti-Hiisi
13.01.2007 00:14:25
Sain tänään oman kopion kyseisestä kirjasta, ja nyt tiedustelen, että onko mahdollista oppia säveltämään lukemalla kirja?

Tässä perustason kirjassa ei varsinaisesti opeteta säveltämistä, mutta uskoisin että harjoitusten ja esimerkkien sisäistäminen antaa siihen riittävät valmiudet.

Loistavalta vaikuttaa, ainakin kun näin selailin.

Kiitos ja kumarrus teille!

Kiitos, kiitos! :)
By your command!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)