Kysymykseni koskee erästä biisiä, jonka soitan erillä lailla kuin muut, tai miten se "kuuluisi" soittaa. Esim seetherin broken biisissä, laitan soinnussa sormet näin: -----|--x--|-----|-----|-----| Nimetön -----|--x--|-----|-----|-----| Keskisormi -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----| -----|--x--|-----|-----|-----| Etusormi -----|-----|-----|-----|-----| Huonosti tehty, mutta en parempaakaan jaksanut. Niin tuota tuossa etusormen paikalla pitäisi olla keskisormi, ja sitten E:tä ja H:ta painettaisiin nimettömällä ja pikkurillillä, ja en tajua miten sen pystyy niin soittamaan. Omasta mielestäni tuo oma tyylini on paljon helpompi ja parempi. Vai miten te itse soittaisitte tuon? Ne jotka kyseisen biisin osaavat.. Huomasin tämän vasta kun katsoin videoita missä soitettiin tätä biisiä ja tuon soinnun soittivat erillä lailla. Ja on pari muutakin biisiä, missä käytän "omaa tyyliä". Käyttääkö muut, vai kannattaako opetella juuri sillä tavalla miten pitäisi? |
eewo 09.01.2007 18:37:13 | |
---|
Periaatteessahan sormituksilla ei ole mitään väliä, otat vaan miten tuntuu parhaalta. Mutta minä olen vaan tämmönen kotirämpyttelijä, joten varmaan kohta joku musiikkiopison käynyt "oikea" soittaja kumoaa väitten... "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
-Bleeding Gums Murphy |
-Cale 09.01.2007 18:46:51 | |
---|
Eewo on aivan oikeassa. |
Hammermul 09.01.2007 19:42:10 (muokattu 09.01.2007 20:17:07) | |
---|
Helpoin mulle olis soittaa muuten samoilla sormilla, mutta tuo A-kieli peukalolla. E: Eiku perse, nyt puhuttiin tietty otelautakädestä. :D Do you know who I am? |
Schnowotski 09.01.2007 19:52:45 (muokattu 09.01.2007 19:58:59) | |
---|
Periaatteessahan sormituksilla ei ole mitään väliä, otat vaan miten tuntuu parhaalta. Totta kai kaiken voi tehdä kuten haluaa ja välittämättä mistään - eikö se nyt ole itsestään selvää. Mutta itse kysymykseen: kun A-kielen sävelen ottaa keskisormella, jää etusormelle paljon enemmän kikkailuvaraa, kun voi ottaa esimerkiksi soinnun terssin D-kieleltä. Mikäli tulkitsin oikein, että soinnun perussävel on A-kielellä. Etusormella A-kielen sävelen painaessa ei oikein jää keskisormelle muuta vaihtoehtoa kuin ottaa G-kieleltä soinnun pieni septimi - johon pystyy kyllä myös tuolla toisella tavalla. |
OlliTeirikko 10.01.2007 15:50:04 | |
---|
Joo.. tossa edeltävässä otteessa on pointtia. Mun mielestä kannattaa miettiä vähän, mihin suuntaan on menossa ja miettiä otteita siltä kannalta. Peukalon käyttö A-kielellä antaa yläkielille pelivaraa. Etu,keski,nimetön toimii hyvin jos seuraavaksi lähdetään ylös päin pitkin kaulaa, lisäksi pikkurillillä voi ottaa yläE:ltä lisä-ääniä. Keski, nimetön ja pikkurilli on myös hyvä ote, ja etusormella yltää yllättävän pitkälle. -Olli |
eewo 10.01.2007 17:42:28 | |
---|
Mun mielestä kannattaa miettiä vähän, mihin suuntaan on menossa ja miettiä otteita siltä kannalta. Näin. Vrihe! Thyjä tai liain lhyyt kijortius! "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
-Bleeding Gums Murphy |
Makuupussimies 11.01.2007 23:26:28 | |
---|
Kyllä mä yhdyn eewon kommenttiin. Soitat vaan siltä ku parhaalta tuntuu. Totta kai sitä voi vähän ennakoida tulevia sointuja tai mitä sieltä sitten seuraavaksi tuleekaan. Itse soittaisin varmaankin etusormi-nimetön-pikkusormi. "Harr" |
Hillboy 15.01.2007 22:16:48 | |
---|
tottakai sitä soittaa siten miten tuntuu mikäkin sointu parhaalta, mutta ns. oikeasta sormituksesta voi olla(/ yleensä on) helpompi siirtyä seuraavaan sointuun :D Cloaca Maxima - Rooman suurin viemäri... |
P.E.V 16.01.2007 21:58:59 (muokattu 16.01.2007 22:07:12) | |
---|
Unohdin tietysti laittaa edellisen soinnun..Eli siis biisin intro menee vähän matkaa näin: -----|--x--|-(x)-|-----|-----| Keskisormi, (nimetön) -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----| -----|--x--|-----|-----|-----| Etusormi -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|--x--|-----|-----|-----| Nimetön -----|-----|--x--|-----|-----|-----| Keskisormi -----|-----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|--x--|-----|-----|-----| Etusormi -----|-----|-----|-----|-----|-----| Ja tuota veivataan edes takaisin jonkun aikaa. Tuossa ensimmäisessä soinnussa omalla tyylilläni käytän nimetöntä. Sitten seuraavaan sointuun siirryttäessä vaihdan nimettömän paikalle pikkusormen, ja keskisormen paikalle nimettömän, ja etusormen paikalle keskisormen. Helpompi tapa minusta on tuossa ensimmäisessä soinnussa laittaa heti pikkusormi tuohon kolmanteen "frettiin". Mutta anyway, miten te soittaisitte tuon? Jos noita kahta pitäisi soittaa edestakaisin? |
Hammermul 17.01.2007 01:02:19 | |
---|
-----|--x--|-(x)-|-----|-----| nimetön, (pikkurilli) -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----| -----|--x--|-----|-----|-----| keskisormi -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|--x--|-----|-----|-----| pikkurilli -----|-----|--x--|-----|-----|-----| nimetön -----|-----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|-----|-----|-----|-----| -----|-----|--x--|-----|-----|-----| keskisormi -----|-----|-----|-----|-----|-----| Noin mä sen soittaisin. Mitä sä muuten tarkoitit tarkalleen tuolla sulkumerkinnällä? Mä tulkitsin niin, että se sävel soitetaan sen toisen sijasta johonkin väliin. Bombing for peace is like fucking for virginity. |
papitsu 17.01.2007 07:23:14 | |
---|
Mitä sä muuten tarkoitit tarkalleen tuolla sulkumerkinnällä? Mä tulkitsin niin, että se sävel soitetaan sen toisen sijasta johonkin väliin. Se sävel soitetaan siihen perään, niinko tuolleen:
e|-2h3-----3---3-- B|-----0-------3-- G|-------0-----0-- D|-2-------------- A|-------------3-- E|----------------
Olenko nyt rikollinen? PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |
eewo 17.01.2007 14:40:14 | |
---|
Katoppa vaikka youtubesta, miten se "oikeasti" soitetaan. Saatta auttaa tai sitten ei "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
-Bleeding Gums Murphy |
P.E.V 18.01.2007 10:19:07 | |
---|
Katoppa vaikka youtubesta, miten se "oikeasti" soitetaan. Saatta auttaa tai sitten ei Sielläkin monet soittaa tuon eri tavalla... |