Aihe: Multiefektiä haen
1 2 3
hq
08.01.2007 16:48:29 (muokattu 08.01.2007 16:59:14)
Karkeasti suosittelisin XT:tä jos vahvistinmallinnukset ovat tärkeimpiä ja GT-8:n jos laite tulee pääasiassa efektimasiinaksi.

Eli jos molemmat osa-alueet ovat tärkeitä... pitää ostaa molemmat ;)

Lukase tuosta GT-8 vs XTL:
http://bossgtcentral.com/forum/show ... .php?t=4703&highlight=line6+XT+live

Kiitoksia linkistä, tuo oli hyvä sen kannalta että esiin tuli molempien laitteiden huonojakin puolia, yleensä homma menee niin että kaikki vain kehuvat kilpaa juuri sitä laitetta minkä itse sattuvat omistamaan.

Näyttää kuitenkin siltä ettei näistä netin avulla saa tämän enempää selkoa, kun yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas naapurin koirasta... Pakko varmaan odotella että XT:täkin tulee johonkin liikkeeseen kokeiltavaksi. Toisaalta kumpi tahansa näistä on varmasti minulle suuri parannus entiseen.

Harmi kyllä ettei kummassakaan taida olla mitään rumpukonetta mukana. Saahan noita ilmaisia tietokoneelle, mutta olisi mukava lisä multiefektissäkin...
"Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?"
ollikainen
09.01.2007 14:54:33 (muokattu 09.01.2007 14:56:57)

Tässä parin viikon takaista nauhoittelua GT-8:lla

http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Unnamed_v2.mp3

Miksi laitoit tämän oi miksi? Tekee tämän vielä vaikeammaksi, eihän tämä kuullosta yhtään siltä digitaalipörinältä mitä se minun kokeilussani oli, johtunee varmaan Spiderista :) Näitä löytyy suunnilleen joka musaliikkeestä, mutta pod xt:tä ei löydä jumankauta mistään. Oletko muuten suoraa koneelle äänittänyt, ja onko näissä kummassakaan rumpukonetta mukana? Kliinit olivat kyllä namit gt8:ssa, pod xt:stä en tiedä, lukemani mukaan on. Pod on kulema helpompi käyttää.

Harmi kyllä ettei kummassakaan taida olla mitään rumpukonetta mukana. Saahan noita ilmaisia tietokoneelle, mutta olisi mukava lisä multiefektissäkin...

Siis ei ole...Däm.
Fear the sky, eat the rich, Just remember Life's a Bitch
Ziggy Bubba
09.01.2007 15:01:43

..johtunee varmaan Spiderista :)

Eiköhän se siitä johdu, ei todellakaan paras laite multiefektien kanssa.

Näitä löytyy suunnilleen joka musaliikkeestä, mutta pod xt:tä ei löydä jumankauta mistään.

Kannattaa malttaa mieli ja etsiä yksi testattavaksi, muuten voi jälkeenpäin ketuttaa kovastikin :)

...onko näissä kummassakaan rumpukonetta mukana?

Ei ole rumpukoneita noissa.

Kliinit olivat kyllä namit gt8:ssa, pod xt:stä en tiedä, lukemani mukaan on.

Heleät puhtaat irtoaa mun mielestä molemmista. Lisättäköön vielä, että GT-8 on aikamoinen säätäjän unelma, väännettävää riittää. Toisaalta jos nappuloiden vääntely ei inspiroi, voi ne parhaat soundit jäädä löytämättä. Sama vaivaa kieltämättä osittain myös XT:tä, mutta ei samassa mittakaavassa.
www.mikseri.net/sigkk My musique
Starlia
09.01.2007 16:30:14
Miksi laitoit tämän oi miksi?

Ihan vittuillakseni vain :)

Tekee tämän vielä vaikeammaksi, eihän tämä kuullosta yhtään siltä digitaalipörinältä mitä se minun kokeilussani oli, johtunee varmaan Spiderista :)

Spideristä ei kokemuksia. Hyvät soundit GT-8:sta saa aikaan, jos vain jaksaa säätää, kuten tuossa joku jo sanoikin. Vaatii manuaaliin tutustumista, toisin kuin jokin Line6 -lelu.

Oletko muuten suoraa koneelle äänittänyt

Juu. Suoraan äänikorttiin piuhat ja menoksi.

Tosiaan, säätämisvaraa löytyy. Esimerkiksi pelkästään custom-kaiutinsimulaation säätämisessä 1-8 x 8"-15", neljä eri mikkityyppiä + flat, mikin etäisyys kajarista, mikin asento, mikin leveli ja suora leveli. Sitten kun värkkäät vielä custom-vahvistimen ja custom-särömallinnuksen (pirusti säätömahdollisuuksia näissäkin) niin alkaa sitä valinnan varaa olla.

EQ:sta vielä sen verran, että GT-8:ssa on siis vahvari-EQ, pää EQ, sekä molempiin efektipaikkoihin saatava oma EQ, jotka ovat parametrisia. Saat siis 12-alueisen parametrisen EQ:n tarvittaessa käyttöön. Lisäksi on vielä global EQ, jolla säädetään kaikille patcheille sama EQ.

Efektiketjun muokattavuus on myös helppoa ja purnukat voi laittaa mihin järjestykseen vain haluaa.

Loopin 'Send' plugia voi käyttää myös direct-outtina, eli Looppi vaikka ennen wahia efektiketjuun, niin sieltä ämyristä mihin send-plugi vie, kuuluu soundi ilman wahia.

Osta GT-8. Et pety. Kunhan vain jaksaa hiukan opetella. Toisaalta, jos ei jaksa/halua opetella, niin tuskin kannattaa niin paljoa rahaa satsata.
Invader
09.01.2007 18:18:09
Itse en ole kuullut vielä ainuttakaan GT-8:lla tehtyä äänitettä joka kuulostaisi aidolta vahvistimelta. Tietynlainen muovisuus on aina läsnä.
Tai sitten ei..
Ziggy Bubba
09.01.2007 18:23:51

Itse en ole kuullut vielä ainuttakaan GT-8:lla tehtyä äänitettä joka kuulostaisi aidolta vahvistimelta. Tietynlainen muovisuus on aina läsnä.

Mutta efektipuolella Boss/Roland on vielä oikein hyvin pysynyt kärryillä.
www.mikseri.net/sigkk My musique
Starlia
09.01.2007 18:28:51 (muokattu 09.01.2007 18:30:32)

Kerros, millä vehkeellä saadaan sitten aidon kuuloista?

Pointti onkin siinä, että jos tarjolla on yli 40 vahvarimallia, niin hieman enempi kuluu rahaa aitoihin vermeisiin. Eiköhän jotain sitten voida antaa anteeksi, jos hintaa on se 400 euroa.. Efekteistä puhumattakaan.

Autotunekin tulee hieman halvemmaksi kuin Michael Kisken palkkaaminen laulamaan kaikki biisit =)
LaXu
09.01.2007 18:32:32

Samoilla linjoilla. Entisenä GT-6:n omistajana minusta nuo GT:t ovat aivan liian täynnä säätöjä. Itse säädin GT-6:sta aivan pirusti ja siltikään siitä ei saanut yhtä hyvää soundia kuin Yamaha DG:sta jonka käyttöliittymä on ihan perinteisen vahvarin tapainen ja mielestäni huomattavasti fiksumpi kuin Bossin GT-sarjan tai Line6 PODien valikkohelvetti. Vaikka aluksi tuntui kivalta, että GT:ssa saa kaikkea säätää, loppujen lopuksi se meni siihen "jos tuota ny vääntäis pari pykälää lisää ni vois tulla vielä himpun verran parempi soundi..." meiningiksi.
Invader
09.01.2007 18:53:16
Kerros, millä vehkeellä saadaan sitten aidon kuuloista?

No niillä aidoilla vehkeillä tietenkin. :)

Mallintavista lähimmäksi on omasta mielestäni päässyt Vox Tonelab. Hi-gain -puolella Pod XT.
Tai sitten ei..
Starlia
09.01.2007 19:33:41
No niillä aidoilla vehkeillä tietenkin. :)

Mallintavista lähimmäksi on omasta mielestäni päässyt Vox Tonelab. Hi-gain -puolella Pod XT.

Tonelabissa vain on heikosti efektejä.

Alkaa tämä XT Live vs GT-8 olemaan samankaltaista kuin PC vs mäkki :)
Starlia
09.01.2007 19:36:40
Vaikka aluksi tuntui kivalta, että GT:ssa saa kaikkea säätää, loppujen lopuksi se meni siihen "jos tuota ny vääntäis pari pykälää lisää ni vois tulla vielä himpun verran parempi soundi..." meiningiksi.

Mulla homma on lähinnä niin, että on pari hyväksi havaittua patchia joista tekee kaksi hiukan erilaista versiota ja sitten nauhoittaa 70% L/R ja toimii. Ei aina pidä vetkutella niin paljoa soundien kanssa.

XT Livessähän (tai muissa) ei taida olla dual-preamp -toimintoa? Korjatkaa jos olen väärässä.
hq
09.01.2007 19:44:48 (muokattu 09.01.2007 19:54:41)
XT Livessähän (tai muissa) ei taida olla dual-preamp -toimintoa? Korjatkaa jos olen väärässä.

Molempien ohjekirjat tuli netistä luettua läpi, eikä XT:ssä tuollaista näkynyt.

Oikeastaan ei ole kyllä mitään väliä kuulostaako joku mallinnos juuri siltä alkuperäiseltä vai ei, kunhan vaan kuulostaa hyvältä. Yhdessä laitetestissä sanottiin mielestäni hyvin noihin saundeihin liittyen: "a question of whether you’re looking backwards or forwards as a musician". Tokihan ne alkuperäiset on usein valikoitu esikuviksi sen perusteella että kuulostavat hyviltä, mutta tuo kehottaa suhtautumaan vähän avoimemmin mielin uusiinkin soundeihin. Se, ettei joku mallinnos kuulosta 100% alkuperäiseltä, ei yksistään riitä vielä tekemään siitä paskaa.
"Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?"
Starlia
09.01.2007 20:00:00 (muokattu 09.01.2007 20:01:40)
Oikeastaan ei ole kyllä mitään väliä kuulostaako joku mallinnos juuri siltä alkuperäiseltä vai ei, kunhan vaan kuulostaa hyvältä. Yhdessä laitetestissä sanottiin mielestäni hyvin noihin saundeihin liittyen: "a question of whether you’re looking backwards or forwards as a musician". Tokihan ne alkuperäiset on usein valikoitu esikuviksi sen perusteella että kuulostavat hyviltä, mutta tuo kehottaa suhtautumaan vähän avoimemmin mielin uusiinkin soundeihin. Se, ettei joku mallinnos kuulosta 100% alkuperäiseltä, ei yksistään riitä vielä tekemään siitä paskaa.

Juuri näin. +

EDIT: Jos ei kerta uusi tekniikka kelpaa, niin kaivamaan vain se vanha kirjoituskone kaapista ja lähettelemään omia kirjoituksia m.netin postitoimitukseen.
hq
13.01.2007 12:18:55
Ei tullut XT:tä liikkeeseen testattavaksi tällä viikolla, joten GT-8 tuli sitten hommattua ilman vertailua, malttamaton kun olen :)
Saas nähdä mitä tuosta saa irti kun ruuvailee...
Invader
13.01.2007 12:34:00
Juuri näin. +

EDIT: Jos ei kerta uusi tekniikka kelpaa, niin kaivamaan vain se vanha kirjoituskone kaapista ja lähettelemään omia kirjoituksia m.netin postitoimitukseen.

Totta kai uusi tekniikka kelpaa eikä sillä soundin uskollisuudella esikuvalleen mitään väliä ole ellei satuta hakemaan just sitä esikuvan soundia. Tosiaankin, pääasia että kuulostaa hyvältä.

Ne vaan nykysukupolven mallintajissa nuo "ei esikuvan kaltaiset" soudit tahtovan olla sen verran muovisen kuuloisia että en sitä hyvänä asiana pitäisi.

Ja kyllä mielestäni ne aidot vahvistimet kuulostavat sen verran hyviltä että niihin on ihan hyvä mallintajilla tähdätä.
Tai sitten ei..
McNulty
13.01.2007 12:57:45
En tiedä... mutta mulla on vaffarina H&K Trilogy ja eilen sain kaveriksi Boss GT-8:n jonka midillä toivon pystyväni ohjaamaan myös Trilogiaa. Boss tuli ihan FX-Looppiin eli käytän efektiosastoa, enkä niinkään sitä mallinnuspuolta. Kotosalla miulla taas on PODxt (se perinteinen punainen persalusta), se on vallan mukava kaveri riffejä nauhoitellessa.

Nuo laitteet on miulla erilaisessa käytössä ja mitä nyt 12h ronaamisella sain Bossista ulos, niin kyllä se ainakin minut vakuutti. Varsin hyvä laite ja oikeasti se säätäminen ei ollut niin monimutkaista kuin aluksi kuvittelin. Ihan hyvä "käyttis" tuossa GT-kasissa. En tosin kaikkia pikkunippeleitä ole kerennyt katsastaan mutta alustavasti tuntuu ja kuulostaa hyvältä. Tykkään kovasti myös PODista, sitäkin ruuvaamalla olen saanut varsin hyvät soundit.

Meikäläinen kuuluu siis osastolle MOLEMPIPAREMPI!

Ristinytkin olen nuo vermeet. Linja6 = Suora kutonen ja GT-8 = V8. Jokainen autoista ymmärtävä tietää, että kummassakin "lohkossa" on omat hyvät juttunsa :)
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Invader
13.01.2007 13:18:12
Ristinytkin olen nuo vermeet. Linja6 = Suora kutonen ja GT-8 = V8. Jokainen autoista ymmärtävä tietää, että kummassakin "lohkossa" on omat hyvät juttunsa :)

Joo, toi jälkimmäinen kuulostaa paremmalta. Ainakin noissa ristimänimissä siis. ;)
Tai sitten ei..
Starlia
13.01.2007 14:12:36
Ei tullut XT:tä liikkeeseen testattavaksi tällä viikolla, joten GT-8 tuli sitten hommattua ilman vertailua, malttamaton kun olen :)
Saas nähdä mitä tuosta saa irti kun ruuvailee...

Hyvä valinta! Älä sitten lannistu vaikka heti ei sitä unelmien soundia saa irti. Vaatii hiukan aikaa.
Jarski
13.01.2007 15:52:00

Hehee, XT Liveen ilmestyi joku aika sitten ILMAINEN päivitys, johon kuului tuo mainittu whammy (kulkee nimellä Bender), 6 uutta wah-mallinnosta vanhan yhden lisäksi ja läjä efektejä ja vahvareita vielä päälle... Aika reilua menoa Line 6:lta :)

totta... ja hetkeä ennen tätä päivitystä tarvitsin pienelle keikalle whammyn ja ostin käytetyn. Sitten tulee tämä päivitys, ja huomaan, että mullahan on ylimääräinen whammy....
Delayta pitää olla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)