Aihe: Keskustelu kitaristeista
1
M_Rouge
09.01.2007 13:40:04
Suurena Megadeth fanina huomasin äsken itseäni hyvin kiinnostavan keskustelun avauksen, eli Megadethin vaikein biisi. Kuinkas ollakaan väänsin innoissani kolmen kappaleen pituisen jutun.. ja niinhän siinä kävi, että kirjoitukseni ei mennyt perille kun keskustelu oli edhitty laittaa sillä välin lukkoon. Tuskin tarvitsee kysyä ihmetystäni asian suhteen.

Eli, tuli mieleen vähän tuohon asiaan liittyen. Kun täällä moni kirjoittaja näyttäisi olevan kiinnostunut pohtimaan tiettyjen kitaristien soittamisesta, biiseistä, jne. Miksi tänne ei voitaisi luoda ihan omaa palstaa, keskustelua kitaristeista. Esim. Marty Friedman saisi oman kansion, missä ihmiset voisivat pohtia kyseisen kaverin soittamisesta, miten soitatte tämän.. mikä mielestänne on Friedmanin mielenkiintoisin soolo jne. Kaikki siis yhden kansion alla. Taas jos joku haluaisi avata esim. Yngwie Malmsteenia koskevan keskustelun, niin kaikki Ynkän soittoon liittyvät jutut käytäisiin sen kansion sisällä. Minusta kuulostaisi varsin mielenkiintoiselta.

Kun fanittaa jotain soittajaa/bändiä paljon, juuri tuollaiset jutut kuin esim. tuo lukittu Megadeth -juttu kiinnostaa. Itse ainakin tykkään lukea kaikkea mahdollista omista suosikkiartisteistani. Erityisesti kitaristina minua kiinnostaisi keskustelua esim. Friedmanin soitosta, just siis miten tämä soolo on rakennettu jne. Ja siis todellakaan kaikilla keskustelun avauksilla ei tarvitse olla sitä übersyvällistä tarkoitusta. Jos tuolla asenteella liikutaan, niin eiköhän kaikki tässä maailmassaole niin kuin merkityksetöntä loppupelissä. Minulle tämä foorumi, niin kuin kaikki muutkin virtuaaliset keskusteluryhmät ovat ajanvietettä, ilman sen syvällisempää merkitystä. Kulutan täällä aikaani. Tosin jos siinä sivussa kartutan tietämystäni ja avarran maailmankuvaani niin kaikin mokomin. Ja jos saan osallistua joskus kunolliseen väittelyyn niin ainakin se piristäisi omaa päivääni.
gorgonoidi
09.01.2007 15:30:59 (muokattu 09.01.2007 15:39:15)

Kyllä tuossa on perää. Kyllä minäkin diggaan lukea muden mielipiteitä vaikkapa jonkun hyvän bändin biisistä muiden mielipiteitä mielummin kuin sitä, että "mikä idea tässäkin on?" Ainahan voi kitaristillekkin perustaa ketjun kuten tuolla jo muutami onkin. Muista käyttää hakua! :)
Väinämöinen
09.01.2007 15:53:42
Hmm, kyllä tämä on niitä asioita, joiden piippujen määrästä puhutaan monikossa. Onko keskustelu viety liiaksi sivuraiteelle, jos puheenaiheena on yksittäinen kitaristi? Tällöin ei puhuta soittamisesta sinänsä, mutta kuitenkin olennaisesti siihen liittyvästä aiheesta. Maailma on kuitenkin täynnä kitaristeja, joilla on kullakin oma persoonallinen tyylinsä, minkä vuoksi palsta täyttyisi nopeasti pelkästään eri kitaristeille omistetuista aiheista. Toisaalta taas, mielestäni täällä on joskus keskusteltu vieläkin vähemmän kitarointiin liittyvistä asioista ja kysytty samoja aloittelijakysymyksiä moneen kertaan.

Rohkenen silti epäillä, että yllä mainitun Megadethin erinomaisuuden analysointiin sopisivat paremmin Megadethin omat sivut tai fanisivut (en tunne bändiä ollenkaan, mutta syön huivini, jos tälle ei ole edes fanisivuja olemassa).
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
gorgonoidi
09.01.2007 16:02:55

Rohkenen silti epäillä, että yllä mainitun Megadethin erinomaisuuden analysointiin sopisivat paremmin Megadethin omat sivut tai fanisivut (en tunne bändiä ollenkaan, mutta syön huivini, jos tälle ei ole edes fanisivuja olemassa).

Eikös tämä ole kuitenkin ite suuri Muusikoiden.net ja täällä saa keskustella kaikesta musiikkiin liittyvästä. Fani sivuilla voidaan ylistää kuinka hyvä Kirk ynm. on, mutta Mnetissähän pitäisi juurikin keskustella. Se ei kuitenkaan aina onnistu :(
Stalkah
09.01.2007 19:39:33

Mites olisi ihan yleisemmin, että keskustelua muusikoista? Kenenkään ei tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa jos keskustelu siirtyy vaikka bändin laulajaan tai rumpaliin.

no eikös ne ole sitten omille keskustelualueilleen? Muuten ihan hyvä idea tuo kitaristeisa keskustelu.
Masturbate est Humanum- Damnd'oh!
kimurantti1
09.01.2007 22:42:45
Mä en mitään Megadeth-ketjua huomannut, mutta veikkaan ettei sitä lukittu asiattomuuden vuoksi, vaan siksi ettei biisien listaus ole keskustelua. Mä voisin vaikka pistä pääni pantiksi, että yhdeksän kymmenestä ketjuun tulleesta vastauksesta oli vain biisien nimiä. Nyt ihan oikeasti, mä en usko että ketään kiinnostaa lukea sivujen mittaisia listauksia. Yksittäisistä kitaristeista on ainakin ennen saanut, ja saa kaiketi vieläkin, keskustella aivan vapaasti.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Muuki
10.01.2007 00:49:55
Mä en mitään Megadeth-ketjua huomannut, mutta veikkaan ettei sitä lukittu asiattomuuden vuoksi, vaan siksi ettei biisien listaus ole keskustelua. Mä voisin vaikka pistä pääni pantiksi, että yhdeksän kymmenestä ketjuun tulleesta vastauksesta oli vain biisien nimiä. Nyt ihan oikeasti, mä en usko että ketään kiinnostaa lukea sivujen mittaisia listauksia. Yksittäisistä kitaristeista on ainakin ennen saanut, ja saa kaiketi vieläkin, keskustella aivan vapaasti.

Mulle kelpais mainiosti joku ketju jossa keskustellaan jostain muusikosta. Löytyyhän noita siis ihan hakemallakin. Mutta on hiukan hankala pistää vireille, yksi ketju kaikista soittajista ei toimi sen paremmin kuin yksi ketju yhdestä soittajasta, joka on lisäksi mahdoton toteuttaa. Pitänee tyytyä satunnaisesti ilmestyviin kitaristiketjuihin.
Europe on maailman paras bändi.
msormune
10.01.2007 21:37:16 (muokattu 10.01.2007 22:10:51)
Minusta Davella Mustainella on aika jännä asenne kitaransoittoon, vaikka soittaakin yhdessä tunnetuimmasta metalliorkesterissa: KItara on vain työkalu, ja ei sitä tarvitse palvoa/hinkata 10 tuntia päivässä, kunhan osaa soittaa ne biisit joita itse tekee.

Ja Dave ei oikeasti ole kovin hyvä kitaristi, mutta aivan riittävän hyvä Megadethin komppikitaristiksi.

Kattokaa nyt tuosta ja kuunnelkaa sen juttuja: http://www.youtube.com/watch?v=yBYlzVN7twM

Ihan kuin joku aloittelija, mutta todella käytännön läheinen suhtautuminen soittamiseen.
Muuki
10.01.2007 23:00:12
Minusta Davella Mustainella on aika jännä asenne kitaransoittoon, vaikka soittaakin yhdessä tunnetuimmasta metalliorkesterissa: KItara on vain työkalu, ja ei sitä tarvitse palvoa/hinkata 10 tuntia päivässä, kunhan osaa soittaa ne biisit joita itse tekee.

Ja Dave ei oikeasti ole kovin hyvä kitaristi, mutta aivan riittävän hyvä Megadethin komppikitaristiksi.

Kattokaa nyt tuosta ja kuunnelkaa sen juttuja: http://www.youtube.com/watch?v=yBYlzVN7twM

Ihan kuin joku aloittelija, mutta todella käytännön läheinen suhtautuminen soittamiseen.

Pohjautuvatko "päätelmäsi" täysin kyseiseen videoon? Vai onko herra kenties seurannut oikeastikin Mustainen musisointia muulloin kuin alle tunti sitten?

Mielestäni erittäin pelkistetty ja perusteeton argumentti.
Moimies
11.01.2007 00:05:48 (muokattu 11.01.2007 00:06:35)
Kyllähän joissain sen Daven kappaleissa sen verta kinkkisiä riffejä välillä on että moni keskivetokepittäjä niitä ei laakista vetele, saatika laula samalla (esim. Black Friday), tästä syystä itse ainakin voin väittää kyseistä herraa melko kyvykkääksi kepittäjäksi .... Eipä mulla muuta.

E: Pirun kyvykkääksi jopa.
Archt!!!
M_Rouge
11.01.2007 00:58:36
Voisihan se tuo ehdottamani juttu olla hiukan hankala pistää vireille, yksi ketju kaikista soittajista ei toimi sen paremmin kuin yksi ketju yhdestä soittajasta, Tosin, onhan täällä joissain keskustelussa syntynyt hyvinkin aktiivista ajatustenvääntöä tietystä jannusta. Mutta.. jos nyt kehittäisi tuota ajatustani hieman pidemmälle, voisihan sitä ajatella, että jakaisi tuota "isoa aihetta" hieman pienempiin osiin esim. "blues kitaristit", "neo-klassinen" jne. Esim. jälkimmäisen otsikon alla kenenkään ei tarvitsisi vetää hernettä nenään jos siellä puhutaan tilutuksesta ja ylistettäisiin kuinka kova jätkä esim. Ynkkä on :) Mutta tämä nykyinenkin systeemi kelpaa minulle varsin mainiosti. Tuo ajatukseni vain lähti tämän foorumin "sensuurista"...

En siis halua olla mikään kusipää suunsoittaja.. Sillä jokaisella foorumilla täytyy olla säännöt, että homma pysyy siistinä ja kasassa, niin kuin siis täälläkin. Kuitenkin minussa asuu sen verran pieni kapinallinen, että on pakko sanoa, että foorumin sääntöihin voitaisiin lisätä kohta: Alä lausu pahaa sanaa Kirk Hammettista, tuosta Metallican suuresta kitaristista ;) Tai, paremminkin: Älä lausu mitään Kirk Hammettista, sillä eihän edes Joe Satriani niin tee :)) Nyt varmaan tämäkin viesti poistetaan. :o
Cadaver
11.01.2007 02:48:07

Kyllähän joissain sen Daven kappaleissa sen verta kinkkisiä riffejä välillä on että moni keskivetokepittäjä niitä ei laakista vetele, saatika laula samalla (esim. Black Friday), tästä syystä itse ainakin voin väittää kyseistä herraa melko kyvykkääksi kepittäjäksi .... Eipä mulla muuta.

Jep, ja jos en katastrofaalisen väärin muista, niin Marty kertoi joutuneensa tietyssä vaiheessa (minkä levyn teosta oli kyse, en muista) viimein opettelemaan komppaustaitonsa Daven tasolle, mikä myös viittaisi, ettei ihan triviaalista soitannasta ole kyse.
Metelin eri muotoja: Agent Metal Excrement Revenant Riivaaja
msormune
11.01.2007 10:58:04
Pohjautuvatko "päätelmäsi" täysin kyseiseen videoon?

Ei.

Vai onko herra kenties seurannut oikeastikin Mustainen musisointia muulloin kuin alle tunti sitten?

Tuossahan on eroa selvästi yli tunti :)

Mielestäni erittäin pelkistetty ja perusteeton argumentti.

Silti siinä oli enemmän perustelua kuin tuolla sun argumentilla. Jota ei taida edes olla. Tässä säikeessä oli tarkoitus keskustella kitaristeista, ajattelin osallistua. Mutta ei tämä taida tosiaankaan onnistua...
M_Rouge
11.01.2007 11:12:16
Jep, ja jos en katastrofaalisen väärin muista, niin Marty kertoi joutuneensa tietyssä vaiheessa (minkä levyn teosta oli kyse, en muista) viimein opettelemaan komppaustaitonsa Daven tasolle, mikä myös viittaisi, ettei ihan triviaalista soitannasta ole kyse.

Näin oli. Muistan ainakin itse varsin hyvin kyseisen haastattelun. Taisi tulla silloin Headbanger's Ballissa. Marty totesi, että Dave on opettanut niin paljon hänelle rytmikitaran soitosta, että ennen Davea hän ei tiennyt siitä suoranaisesti mitään. Ja tuo albumi taisi olla joko Youthanasia tai aikaisempi Countdown to extinction, jolloin kyseisen levyn promohastattelu tehtiin.

Eihän tuo rytminen kitarointi ole mitään mykistävää ainakaan Cacophonyn levyillä. Tosin kaksi tuluveikkoa yhdessä saa aikaan kyllä aika mielettömiä juttuja. Eli kun kuuntelee Martyn Megadethin jälkeistä soolotuotantoa, niin kaveri on ainakin tehnyt mielenkiintoisempia ja parempia biisejä... tai ainakin erilaisia. Kaikki elämähän on opiksi, mutta kyllä Mustaine on rytmikitaran ehdoton kuningas metallimusiikin saralla.
msormune
11.01.2007 12:54:51 (muokattu 11.01.2007 12:56:12)
Kaikki elämähän on opiksi, mutta kyllä Mustaine on rytmikitaran ehdoton kuningas metallimusiikin saralla.

Parempi kuin esimerkiksi Jeff Loomis, Michael Amott tai Anders Björler? Parempi kuin Slayerin tai Iron Maidenin kitaristit, noin yleensä? No, jos Dave on sitten oikeasti noin hyvä, niin päätetään asian puiminen sitten tähän...
M_Rouge
11.01.2007 14:30:15 (muokattu 11.01.2007 14:31:59)
No, jos Dave on sitten oikeasti noin hyvä, niin päätetään asian puiminen sitten tähän...
No hei haloo! Ei tässä kukaan ole absoluuttisia totuuksia laukonut vaan omia mielipiteitä. Ajattelin asiaa vähän niin kuin riffien rakentelun suhteen... Ja tietty oma tietämykseni kaikista maailman kitaristeista on varmaan aika rajallinen. Onhan esim. Iron Maiden vailla vertaansa, (uusimpia albumeja nyt ei kannata ottaa lukuun mukaan) Mutta jos puhutaan ajasta Piece of mind - 7th son of a 7th son niin aivan vailla vertaansa. Kuitenkin mielestäni musiikillisesti ajatellen ilman Steve Harrisia Iron Maiden ei olisi koskaan päässyt mihinkään pelkästään Murrayn ja Smithin taidoilla/lahjakkuudella. :o Jos kuuntelee esim. Adrian Smithin A.S.A.P, Psycho Motel ja juttuja missä Janic Gers on ollut mukana, niin ei kyllä mitään ihmeellistä riffittelyä. Perus vääntöä, johon pystyy naapurin Erkkikin.
beatapple
11.01.2007 14:33:03
Jos kuuntelee esim. A.S.A.P, Psycho Motel ja muita juttuja missä Janic Gers on ollut mukana, niin ei kyllä mitään ihmeellistä riffittelyä. Perus vääntöä, johon pystyy naapurin Erkkikin.

Juu eipä näitten riffit olekaan teknisesti sitä vaikeinta, mutta kylläpä ne mielestäni hyvältä kuulostaa =)
Muuki
11.01.2007 16:30:20 (muokattu 11.01.2007 21:37:48)
Riippuen siitä kuinka määritellään "hyvä kitaristi", mielestäni ei ole mahdollista esittää negatiivista mielipidettä yhdenkään kitaristin taidoista, mikäli hän soittaa tavalla joka yltää tasolle "hyvä". Toisaalta voit arvostella henkilön ulkonäköä; mahaa, vaatteita, lärviä, kitaraa. Muita arvosteltavia seikkoja voisivat olla esimerkiksi soittajan saundi jota hän välineillään saa aikaan tai jokin persoonallinen soittotyyli/ilme.

Vai miten sitä taitoa mitataan? Kaikki ollaan luuta ja verta, lihasta ja läskiä eli hyviä. Miettikääpä sitä (humiö).

E: Pitikin sanoa että "yhtä hyviä".
Stalkah
11.01.2007 19:25:34

kuuntelepa Victory - biisin eka soolo ja mieti uudestaan
Masturbate est Humanum- Damnd'oh!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)