Aihe: Takuukorjaus jenkeissä
1 2 3
flattopguitar
01.12.2006 09:27:34 (muokattu 01.12.2006 09:53:26)
1.12 Sain vastauksen tiistaina lähettämääni mailiin, jossa kyselin taas kerran korjauksen statusta ja mainitsin, että nyt on kulunut 3 kuukautta kitaran saapumisesta hänen luokseen:

">Ville;
I will be finishing up the guitar the first part of next week
and will ship back to you by the end of the week. Let me have
your mailing address information."

Eikä mitään muuta. Toisaalta hyvä, että ilmeisesti nyt saisin kitaran takaisin, mutta vähän epäilyttää se miten hän ei ole kommentoinut mukaan laittamaani korjauslistaa tai sitä mitä korjauksia kitaraan on tehty. Siinä kirjoittamassani A4 lapussa, jossa oli ongelmat selitetty oli kyllä yhteystietoni alhaalla. Ehdin jo laittaa toiseen jenkkiläisfoorumiin kyselyn, että millainen on normaali aika takuukorjauksille ja millaisia kokemuksia ihmisillä on takuukorjauksista? Muutamat vastaukset ovat olleet melko järkyttäviä. Jolloin oli 4kk vanha Gibsonin kitara ja sen takuukorjaus oli kestänyt 11kuukautta tehtaalla! Toiselle oli luvattu korjausajaksi 6kk, mutta sitten 7kk, 8kk ja 9 kuukauden päästä hän oli saanut kitaran. Viimeinen sanoi juuri sitä samaa mitä minäkin ajattelin, että suunaukominen pelottaa jos kitara on siellä eikä kotona. Saa nähdä miten homma etenee. Tuon mailin mukaan saisin kitaran käsiini n. 3 viikon päästä, epäilen suuresti...
ReBeat
01.12.2006 10:01:03

Hiukan sama vivahde tulee tuosta mieleen kuin yhteen toiseen ketjuun liittyen eräs puolalainen kitarapaja oli informoinut... että asiakaspalvelu ei kuulunut kommunistisen ajan meininkiin. Ei vastata asiakkaan esittämiin kysymyksiin (oman kitaransa heille lähettänyttä henkilöä voi varmasti kutsua asiakkaaksi, vaikka sitten olisikin luvattu tehdä takuuna kaikki korjaustyöt) vaan tehdään oman pään mukaan ja asiakas joutuu odottelemaan koko määrättömän ajan lähestulkoon informaatiokatveessa.
flattopguitar
01.12.2006 10:21:56
Laitoin vastauksena kiitokset tiedoista ja kysyin sitä, että mitä korjauksia kitaraan on tehty? Yhteystietojen mukaan laitoin maininnan, että kitaran mukana tulleessa korjauslistan lopussa oli minun osoitteeni. Haluan että asiat ovat kunnossa eikä hän lähetä kitaraa takaisin minulle viallisena, mutta saa nähdä saanko vastauksen tuohon mailiin. Jotenkin minulla on sellainen "kutina", että kaikkea ei ole korjattu kuntoon.
kimurantti1
01.12.2006 14:27:19
Oon ReBeatin kanssa samoilla linjoilla. Mulle tuli jo aiemmin sama mieleen, kun seliteltiin huonoa asiakaspalvelua sillä, ettei kommunistisessa massa ole sellaiseen totuttu. En vaan viitsinyt mennä sohimaan muurahaispesää sinne ketjuun.

Toivon todella, että kitara tulee kuntoon. Ikävä tilanne, kun Jenkeissä ei päde aivan samat lait kun Suomessa. Mutta kärsivällisyys usein kannattaa. Nimim. itselläkin kokemusta samankaltaisesta asiasta.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
flattopguitar
15.12.2006 13:04:11
Nyt on kulunut taas kaksi viikkoa tuosta, ehkä ole saanut henkilöltä vastausta laittamaani kysymykseen, tai kitaraa vielä kotiini. Hän lupasi sanojensa mukaan lähettää kitaran viimeviikon loppupuolella ja koska minun pitää maksaa postituskulut, niin on epätodennäköistä, että a) kitara on jo korjattu ja b) on matkalla minun luokseni. Tuo että kommunikointi on hänen osaltaan jäänyt kahteen mailiin 1) "Kitara on perillä. Ilmoitan parinpäivän päästä mitä sille teen." --> tähän ei koskaan tullut vastausta ja 2) "Korjaan kitaran kuntoon ensiviikon alkupuolella ja lähtetän sen takaisin loppuviikosta." on minusta ala-arvoista ja asiakkaan aliarviointia. Samainen heppu tunnetusti osaa kirjoittaa netissäkin, koska olen lukenut häneltä sivujen mittaisia kertomuksia omista ja muiden kitaroista, joten ongelma ei ole taidoissa, vaan tahdossa kommunikoida. Jos en ensiviikon alkupuolella kuule hänestä mitään, laitan taas kerran mailia. Jos siihen ei tule vastausta harkitse asian tuomista oikeilla nimillä julki jokaiseen mahdolliseen foorumiin jossa kyseisen ihmisen maine on korkealla.
Hannu H.
04.01.2007 00:52:50

Mikäs lie tilanne tällä hetkellä?
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
flattopguitar
08.01.2007 12:26:56 (muokattu 08.01.2007 20:18:54)
Tilanne on tällä hetkellä se, että mitään ei ole kuulunut hänestä, eikä kitara ole saapunut suomeen. Päänsisällä on nyt melkoinen räjähdysvaara, sen verran paljon tämä vituttaa! Ajattelin tänään ottaa puhelimen käteen ja soittaa herralle kotoani, mutta kuten itse kotisivuillaan kertoo, niin häntä saa huonosti kiinni puhelimella, joten jää nähtäväksi. Eniten vituttaa se, että herra kuitenkin ehti kirjoittamaan yhden pitkähkön mailin foorumiin, josta on kyllä ollut poissa jo pidemmän aikaa. Pelkään, että tuo puhelinsoitto menee väittelyksi ja sitten minulta palaa lopullisesti pinna. Tulen sanomaan hänelle, että mikäli kitara ei tule kuntoon hyvin nopeasti ja kaikkea korjata, niin teen asiasta nettisivut, joille laitan kaikki faktat ja tiedot hänestä ja hänen huonosta ammattitaidostaan. Googlen avulla nuo tulevat aina löytymään, kun joku kirjoittaa hänen nimensä hakukoneeseen. Perkele, mua ei huijata!

En muista sanoinko jo sen jossain vaiheessa, mutta maksoin tästä kitarasta 3500e. Vaikka olen työssäkäyvä, niin tuo summa on itselleni hyvin iso ja jouduin myymään kaksi hyvää kitaraa saadakseni ostettua tämän + ottamaan velkaa. Luulin saavani elinikäisen kaverin ja loistavaa laatua huippuammattilaiselta. Tähän asti tämä kauppa on ollut katastrofi.
balzary
08.01.2007 13:17:04

Hemmetti vieköön mikä tilanne. Vaikka ymmärrän täysin v*tutuksen, kannattanee viimeiseen asti välttää puhelimessa rähjäämistä (ja ehkä myös nettisivuilla uhkaamista). Kitara kuitenkin pitäisi saada sieltä pois sieltä, ennen kuin kommunikaatiolinjat menee täysin poikki ja tiedot pistetään googgelin löydettäväksi.

Käsittämätön juttu kaiken kaikkiaan. Toivottavasti äijä vastaa luuriin!
flattopguitar
08.01.2007 20:09:48
No niin, sain kaverin kiinni puhelimella ja kertoi syyksi miksei ole vastannut maileihin sen, että hänen tietokoneensa on hajonnut (huono tekosyy). Jokatapauksessa, hän kertoi kitaran lähtevän postiin huomenna, joten ensiviikolla sen pitäisi saapua minulle. Kysyin myös, että mitä kitaraan on nyt sitten korjattu ja hän kertoi tehneensä juuri niinkuin ajattelin. Eli, 6-7 nauhaa on laitettu uusille paikoille ja lisäksi tallaa on siirretty hieman taaksepäin joten minun mittaukset intonaation pielessä olemisesta olivat oikeita ja kitarassa oli vikaa. Pahoitteli vielä lopuksi, että asiassa on kestänyt näin pitkään ja hänellä on ollut paljon töitä. Todella helpottunut olo jos tämä pitää paikkansa ja saan kitaran ensiviikolla takaisin. No, se voi huonolla tuurilla mennä vielä seuraavaan viikkoon...
Dr. Muff
08.01.2007 20:25:58
Tsemiä! Kuulostaa jäätävältä.Voi sitä ilon päivää kun on korjattu soitin kätösessä. :)
Les Fender
08.01.2007 21:15:25
Dodii, toivottavasti nyt sitten näin tapatuu, nimittäin kirjoitin 23.08 Jaa... Toivotaan että alle 4kuukautta, ettei osuis paluumatka ihan kylmimpään talveen. Nimittäin nythän on tuota talvea näköjään jouduttu paluumatkan takia siirtämään, eli mitä ilmeisimmin sekin alkaa viikon/parin päästä.
"Living is easy with eyes closed!"
pekurides
09.01.2007 00:00:54

Mitens, löytyykö täältä härmästä samantasosia kitaroita/kitaranvalmistajia made in finland?

Tuntuisi helpommalta nuo takuuhommelit:)

Tsemppiä!
Tunteella päin vittua.
flattopguitar
09.01.2007 09:20:09 (muokattu 09.01.2007 09:23:35)
Nimittäin nythän on tuota talvea näköjään jouduttu paluumatkan takia siirtämään, eli mitä ilmeisimmin sekin alkaa viikon/parin päästä.

;D Sinähän sen arvasit, että nelisen kuukautta siinä menee. Laitoin muuten kyselyitä jenkkifoorumeihin miten isommat amerikkalaisvalmistajat hoitavat takuu asioitaan ja vastaus oli, että huonosti. Esim. jos lähettää Martinin kitaran tehtaalle takuukorjaukseen 6kk on minimiaika, jossa kitara voi tulla takaisin, mutta lähemmäksi vuottakin on monella mennyt. Gibsonilla sama juttu. Onneksi pitkien välimatkojen vuoksi suurinosa suomalaisista maahantuojista käyttää paikallisia korjaajia, jotka tekevät hommat firmojen laskuun. Tehdaskorjauksissa on se hyvä puoli, että laatu on yleensä 100% hyvää, kun taas yksittäisen tekijän päivän kunto voi vaikuttaa lopputulokseen. Jokatapauksessa jos tästä threadista haluaa oppia jotain, niin se kiteytyy yhteen lauseeseen:

"Älä osta kallista kitaraa testaamatta, jos sinulla ei ole palautusoikeutta."

Yksinkertainen fakta ja täällä miljoonaan kertaan hoettu, mutta niin minäkin menin halpaan ja sijoitin rahani kitaraan kuvien perusteella. Onnistua voi, mutta todennäköisyys sille että tuote ei aina sitä mitä luulisi on myös olemassa. Vaikka suomalaisten musiikkiliikkeiden korkeammat hinnat eivät välttämättä ole perusteltuja, niin testauksen mahdollisuudesta kannattaa maksaa muutama prosentti enemmän hinnasta. Pahimmassa tapauksessa saat tuoteen, mutta siinä on piileviä vikoja joista ulkomaalainen ostaja pyyhkii kätensä ja joudut korjauttamaan ne omaan laskuusi. Siinä nousee edullisen kitaran hinta ja hermot joutuvat koetukselle.
kivi
09.01.2007 09:49:04
;D Sinähän sen arvasit, että nelisen kuukautta siinä menee. Laitoin muuten kyselyitä jenkkifoorumeihin miten isommat amerikkalaisvalmistajat hoitavat takuu asioitaan ja vastaus oli, että huonosti.

Kuvaava tarina joka rivien välistä valottaa vähän toistakin puolta on esimerkiksi seuraava:

Kaverini tilasi amerikkalaiselta putkigurulta käsintehdyn boutique-vahvistimen, kun tuota rahaakin sattui olemaan. Ei ollut halpa.

Vahvistimessa oli kuitenkin vikaa. Se oskilloi sietämättömästi tietyillä volyymiasetuksilla. Kaveri soitti valmistajalle.

Valmistaja sanoi: Ok, lähetän sinulle uuden. Ei tarvitse palauttaa vanhaa, se tulisi minulle kalliimmaksi kuin kokonaan uuden rakentaminen. Tahdotko muuten jotain bonusta, mulla olis työn alla jotain pedaaleja...

Kahden viikon päästä tuli uusi vahvistin ja custom-säröpoljin.

:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Twinkle
09.01.2007 10:31:06
Valmistaja sanoi: Ok, lähetän sinulle uuden. Ei tarvitse palauttaa vanhaa, se tulisi minulle kalliimmaksi kuin kokonaan uuden rakentaminen.

Tuo kertoo aika selkeästi siitä, mitä loppupeleissä tuollainen vahvistin maksaa valmistajalleen pelkkien materiaalien ja työn puolesta. Sitten kun sen vaffarin on kerran suunnitellut, niin niitähän heittelee kasaan aika nopeasti ja halvalla.
Dr. Muff
09.01.2007 10:44:31
Tuo kertoo aika selkeästi siitä, mitä loppupeleissä tuollainen vahvistin maksaa valmistajalleen pelkkien materiaalien ja työn puolesta. Sitten kun sen vaffarin on kerran suunnitellut, niin niitähän heittelee kasaan aika nopeasti ja halvalla.

Pikaisesti katsoin FexEdiltä mitä toimittaminen Suomeen maksaa 50kg paketille. Global Priority 753USD ja Global Economy 465USD. Ja priorityllähän mennään jos valmistaja haluaa tarjota top notch-palvelua. Eli kahteen suuntaan noin 1500USD. Kyllähän tolla rahalla jo jonkinmoisen rakentaa. Osia voi ostaa kuka vaan, mutta tietotaito on se mikä ratkaisee.
Jucciz
09.01.2007 10:55:32
Kahden viikon päästä tuli uusi vahvistin ja custom-säröpoljin.

Kerrotko firman nimen? Voisin tilata huvikseni yhden vahvistimen ja väittää sitä rikkinäiseksi. Tilalle lähetetyn voisin vaikka myydä eteenpäin ja kyllä ne pedaalitkin aina maistuvat. ;)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
kivi
09.01.2007 10:57:40
Kerrotko firman nimen? Voisin tilata huvikseni yhden vahvistimen ja väittää sitä rikkinäiseksi. Tilalle lähetetyn voisin vaikka myydä eteenpäin ja kyllä ne pedaalitkin aina maistuvat. ;)

Juuri siksi en kertonut.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
flattopguitar
09.01.2007 11:12:18 (muokattu 09.01.2007 11:41:22)
Mitens, löytyykö täältä härmästä samantasosia kitaroita/kitaranvalmistajia made in finland? Tuntuisi helpommalta nuo takuuhommelit:)

Jos tarkoitat akustisia kitaroita, niin kokemukseni mukaan ei oikeen löydy. Tähän ei ole syynä se, etteikö ammattitaitoa suomestakin löytyisi, vaan pelkästään kokemus vanhoista vintage-kitaroista ja tietynlainen perinteiden hallinta, jota suomalaisilla valmistajilla ei minusta akustisten suhteen vielä oikeen ole. Voin kyllä olla väärässä sillä en ole koittanut läheskään kaikkia myytävänä olevia kitaroita. Jokatapauksessa, tämänkin herran ammattitaito ja osaaminen joutaa juurensa pitkäaikaisesta työskentelystä Gruhn-nimisessä liikkeessä, joka on ehkä maailman maineikkaimpia musiikkiliikkeitä. Hän oli siellä pitkään töissä korjauspuolella restoroiden ja korjaten vanhoja akustisia soittimia samalla jäljentäen niiden parhaiden kitaroiden kannen tukirimoituksia ym. piirteitä, joita käyttää itse omissa kitaroissa hyväkseen.

http://www.gruhn.com/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)