Haku Robotti 14.09.2005 20:13:25 | |
---|
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05. |
Hillboy 18.12.2006 23:48:50 | |
---|
kun olen tuota basso projektia tässä alotellu ja tilasin metalliosat, potikat, kaularaudan otelauta-aihion jne. SP- Elektroniikasta, niin mitenkäs se noiden kaularauta (2-toim.) asennetaan oikein ja miten sen kolo pitää jyrsiä? (sukulaismiehen verstaalta löytyy mm. yläjyrsin, pöytäjyrsin, vannesaha, lehtisaha ja kaiken näköstä muuta vekotinta, että välineet ei ainakaan oo toivon mukaan este...) |
Juzzu 19.12.2006 07:41:42 | |
---|
kun olen tuota basso projektia tässä alotellu ja tilasin metalliosat, potikat, kaularaudan otelauta-aihion jne. SP- Elektroniikasta, niin mitenkäs se noiden kaularauta (2-toim.) asennetaan oikein ja miten sen kolo pitää jyrsiä? Uskomatonta. Lue vaikka tämä ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=103009&o=0 |
samantien 19.12.2006 18:00:51 | |
---|
yksi vaihtoehto on tietenkin tehdä jigi tuolle uran jyrsinnälle ja käyttää 6mm akselilla olevaa 6mm terää sitä vasten. ittellä on tuollainen omiin bassoihin tehtynä, niin saa esim 2 rautaa kaulaan helposti paikoilleen.. ja ilman mittaamista.. paitsi syvyys tietenkin. sitäkin helpottaa huomattavasti, jos poraa oikean syvyiset kolot sinne uran päähän ennen jyrsimistä, niin voi sen terän lopulta vain "pudottaa" sinne pohjalle ja vetää sen lopullisen syvyyden sen mukaan. http://i38.photobucket.com/albums/e138/samantien/IMG_0946.jpg...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
Hillboy 08.01.2007 16:24:30 | |
---|
Ootteko te kaularautaa laittaessanne liimannu sen sinne uraan vai antanu olla ilman? Lainasin kirjastosta ton Waringin ja Raymondin "Make your own electric guitar and bass" ja Denyerin Suuren kitarakirjan, niin ainakin tuossa Waringin ja Raymondin teoksessa ne laitto kaularaudan vaan uraansa, ei liimanneet... Entä miten raudan liimaaminen/liimaamattomuus vaikuttaa sointiin? Itse ainakin ajattelin, että jos kaula pitää muotonsa hyvin ja rauta ei ole kovassa jännityksessä, niin sehän saattaa resonoida jotenkin urassaan, vai kuinka? Cloaca Maxima - Rooman suurin viemäri... |
Ootteko te kaularautaa laittaessanne liimannu sen sinne uraan vai antanu olla ilman? Lainasin kirjastosta ton Waringin ja Raymondin "Make your own electric guitar and bass" ja Denyerin Suuren kitarakirjan, niin ainakin tuossa Waringin ja Raymondin teoksessa ne laitto kaularaudan vaan uraansa, ei liimanneet... Entä miten raudan liimaaminen/liimaamattomuus vaikuttaa sointiin? Itse ainakin ajattelin, että jos kaula pitää muotonsa hyvin ja rauta ei ole kovassa jännityksessä, niin sehän saattaa resonoida jotenkin urassaan, vai kuinka? liimaaminen tulee kyseeseen vain siinä tapauksessa, jos haetaan toimimatonta kaularautaa. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
Hillboy 08.01.2007 21:47:24 (muokattu 08.01.2007 21:51:27) | |
---|
liimaaminen tulee kyseeseen vain siinä tapauksessa, jos haetaan toimimatonta kaularautaa. Noni... tämä selvä... taas selvittiin turhalta säätämiseltä ja enemmiltä kyselyiltä, mutta se, mitenkä oon onnistunu saamaan semmosen käsityksen, että rauta pitäis liimata, onki sitten arvoitus... :D Cloaca Maxima - Rooman suurin viemäri... |
Little Savage 08.01.2007 22:11:10 | |
---|
Joo ei se raudanlaittaminen mitään rakettitiedettä ole. Ihan hyvin onnistuu keneltä vaan. Kannattaa ennen otelaudan liimaamista tarkastaa että rauta on varmasti samalla tasolla kaulapuun kanssa. Tän voi tehdä vaikka laittamalla kaularaudan päälle plektra ja yrittää keikuttaa sitä siinä. Paskaa joulua ja ikävää uutta vuotta! Juokaa paljon viinaa ja muistakaa tapella perheenne kanssa. |
samantien 08.01.2007 22:36:42 | |
---|
ja sitten jos se ura jää kuitenkin liian väljäksi ja rauta rämisee, niin nauhauran kohdalta porataan pienellä poranterällä rautaan asti reikä. sitä kautta sitten lääkeruiskulla jotain joustavaa liimaa paineella sisään. yksitoimiselle kaularaudalle toimiva apu, mutta kaksisuuntaiselle en menis laittamaan. saattaa estää sen alemman tangon pyörimisen. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
Juzzu 09.01.2007 07:39:46 | |
---|
yksitoimiselle kaularaudalle toimiva apu, mutta kaksisuuntaiselle en menis laittamaan. saattaa estää sen alemman tangon pyörimisen. Alemman tangon? Voitko täsmentää... Mä oon käyttänyt 2-toimisia kotelorautoja jotka ei ulkoisesti eroa 1-toimisista mitenkään. |
samantien 09.01.2007 11:21:59 | |
---|
Alemman tangon? Voitko täsmentää... Mä oon käyttänyt 2-toimisia kotelorautoja jotka ei ulkoisesti eroa 1-toimisista mitenkään. siis koteloimaton rauta. yksisuuntaisessa se alempi tanko on toisesta päästä hitsattu kiinni. kaksisuuntaisessa mutteri on hitsattu kiinni ja tangossa on kierteet kummassakin päässä ja se alempi tanko pyörii. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
samantien 09.01.2007 11:25:02 (muokattu 09.01.2007 11:25:44) | |
---|
siis koteloimaton rauta. yksisuuntaisessa se alempi tanko on toisesta päästä hitsattu kiinni. kaksisuuntaisessa mutteri on hitsattu kiinni ja tangossa on kierteet kummassakin päässä ja se alempi tanko pyörii. E: nämä siis tasapohjaiselle uralle menevät raudat. kaarevalle uralle on omansa, minkä valmistaminen itse on lapsellisen helppoa. tämä ei myöskään ala rämisemään niin helposti, koska on koko ajan vähän jännityksessä. E: en sitten osannut painaa oikeaa nappia ja tein uuden kirjoituksen. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
MPU 09.01.2007 11:51:42 | |
---|
Mun käsittääkseni sellainen alumiiniprofiilin sisällä oleva yksitoiminen rauta liimataan siitä profiilista kiinni, kaksitoiminen rauta jätetään liimaamatta. Kaksitoimisen uraan olen laittanut pariin-kolmeen kohtaan akryylimassaa ettei rauta vaan ala rämisemään. Akryylimassan liima-ominaisuudet ovat niin heikot ettei se vaaranna raudan toimivuutta. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Juzzu 09.01.2007 12:07:28 | |
---|
No teillon ollut erilaisia kaksitoimisia. Itse olen käyttänyt 2-t profiilirautoja joissa on vain yksi tanko sisällä. |
samantien 09.01.2007 12:19:44 | |
---|
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
kulmahiomakone 09.01.2007 12:34:43 | |
---|
->Otelaudan liimaaminen sujuu tuollaisen avoraudankin kanssa melko huolettomasti, kun töhrii kierteet täyteen vaseliinia ja vetää pari kierrosta elmukelmua raudan ympärille. Ei tarvitse pelätä, että liimaa raudan toimimattomaksi. Ja mitä tässä ketjussa ei ole vielä mainittu, niin uran pystyy tekemään helposti myös sirkkelillä. Omasta mielestäni sirkkeli on paras ja helpoin vaihtoehto heti alajyrsimen jälkeen. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
samantien 09.01.2007 12:53:13 (muokattu 09.01.2007 13:12:48) | |
---|
->Otelaudan liimaaminen sujuu tuollaisen avoraudankin kanssa melko huolettomasti, kun töhrii kierteet täyteen vaseliinia ja vetää pari kierrosta elmukelmua raudan ympärille. Ei tarvitse pelätä, että liimaa raudan toimimattomaksi. Ja mitä tässä ketjussa ei ole vielä mainittu, niin uran pystyy tekemään helposti myös sirkkelillä. Omasta mielestäni sirkkeli on paras ja helpoin vaihtoehto heti alajyrsimen jälkeen. tai sitten yläjyrsimellä jigin kans. helppoa kuin lapsenteko. helpompaa kuin oikein kirjoitus ja yhdys sanat. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
Hillboy 09.01.2007 16:03:26 | |
---|
Otelaudan liimaaminen sujuu tuollaisen avoraudankin kanssa melko huolettomasti, kun töhrii kierteet täyteen vaseliinia ja vetää pari kierrosta elmukelmua raudan ympärille. Ei tarvitse pelätä, että liimaa raudan toimimattomaksi. Tuota toimimattomuutta ajatellen aattelin laittaa siihen raudan päälle suikaleen samaa puuta mitä kaulakin on, ettei otelaudan liima "tapa" kaularautaa... Project Guitarin JEM- projektissa ne muistaakseni laitto suikaleen mahonkia siihen raudan päälle. Ja mitä tässä ketjussa ei ole vielä mainittu, niin uran pystyy tekemään helposti myös sirkkelillä. Omasta mielestäni sirkkeli on paras ja helpoin vaihtoehto heti alajyrsimen jälkeen. Omaan korvaan ainakin kuulostaa aika hurjalta, eikä välttämättä ihan tarkimmalta, mutta onhan noita tehty vaikka koko vehje käsihöylällä, taltalla ja käsisahalla, että mikä jottei sitten kaularautarännikin sirkkelillä :D Cloaca Maxima - Rooman suurin viemäri... |
samantien 09.01.2007 16:17:25 (muokattu 09.01.2007 16:19:13) | |
---|
yksi konsti estää sen liiman tunkeutuminen kaularautaan on pistää rauta uraan ja ohut, kapea teippi päälle ennen liimausta. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
kulmahiomakone 10.01.2007 13:16:29 | |
---|
Omaan korvaan ainakin kuulostaa aika hurjalta, eikä välttämättä ihan tarkimmalta, mutta onhan noita tehty vaikka koko vehje käsihöylällä, taltalla ja käsisahalla, että mikä jottei sitten kaularautarännikin sirkkelillä :D Nah. Kymppien tarkkuudella onnistuu ja lisäksi sirkkelissä (kuten alajyrsimessä) on sekin hyvä puoli, ettei tarvitse sählätä jigien ja puristimien kanssa. Kunhan säätää terän korkeuden ja ohjurin paikalleen, niin avot. Parin minuutin homma. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |