Aihe: Banjotietoutta?
1 2 3
AH3
06.01.2007 16:28:28
Eihän tää nyt niin kauhean vaikeeta olekaan. Saako banjossä käyttää ihan tavallista kitaran kapoa, vai onko se jotenkin haitallista kaulalle? Aika järeältä tuntuu toi kitarakapo jotenkin.

Voit toki käyttää kitaran kapoa, mutta kuten mainitsit - se on aika järeä. Eli banjoille löytyy ihan omia kapoja, jotka on huomattavasti sirompia. Siihen yläkielen "kapotukseen" onkin sit useampia vaihtoehtoja. Esim. pienet metalliset koukkupäiset tapit, jotka porataan kiinteästi otelaudan valituille paikoille. Tai sit jokapojan kikka viisi: otetaan halvasta mustekynästä se suoja tulppa ja katkaistaan ylimmääräiset pois. Pieni lovi kielelle siihen suoraan osaan ja valmista! Kuulemma toimii hyvin?
Netistä löytyy paljon hyviä banjo sivuja, joissa myös ohjeita kapon käyttöön+hankintaan.
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
shellraiser
06.01.2007 22:16:01
Tai sit jokapojan kikka viisi: otetaan halvasta mustekynästä se suoja tulppa ja katkaistaan ylimmääräiset pois. Pieni lovi kielelle siihen suoraan osaan ja valmista! Kuulemma toimii hyvin?
?????????????????????
Siis hä? Ei ummarra. Selvittäisitkö hieman.
AH3
07.01.2007 23:20:28
?????????????????????
Siis hä? Ei ummarra. Selvittäisitkö hieman.

Sorry, olen todella onneton tietokoneen käytössä, mutta seuraavasta sivusta löytyy ohjeet tuohon ihmelaitteeseen.(mikäli tein kaiken oikein?)

http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … an/Banjo/PenCapCapo/pencapcapo.html

Toivottavasti auttoi edes hieman?
AH3
09.01.2007 01:42:53
http://www.lottonen.com/home.html

Tuota voisin ainakin suositella. Tekee kuulemma hyvää jälkeä ja ilmeisesti häneltä löytyy myös caponauloja? Kaveri on ainakin Bluegrass porukan suosiossa. Jos teetät homman hänellä, niin olisi mukava kuulla kuinka homma onnistui ja mitä maksoi? Naulat kannattaisi varmaan laittaa ainakin kolmos- ja viitosasemaan?
p.s siis tää kaveri vaikuttaa pääkaupungissamme. Ok sulle?
varakeef
09.01.2007 10:45:48
http://www.lottonen.com/home.html

Tuota voisin ainakin suositella. Tekee kuulemma hyvää jälkeä ja ilmeisesti häneltä löytyy myös caponauloja? Kaveri on ainakin Bluegrass porukan suosiossa. Jos teetät homman hänellä, niin olisi mukava kuulla kuinka homma onnistui ja mitä maksoi?

No ei tämä nyt ihan ensimmäisenä hommalistalla vielä ole, mutta kieltämättä toi soittoon tuo aikaisempikin viritys ihan uutta intoa.

Naulat kannattaisi varmaan laittaa ainakin kolmos- ja viitosasemaan?

Siis yläkielestä laskien? Toisin sanoen nauhoille 8 ja 10? Sitä pitänee vähän miettiä. Käytännössä luulisin käyttäväni peruskapoa välillä 1 - 4 ja useimmiten joko toisessa (A ja D) tai neljännessa välissä (H ja E). Yläkieltä uskaltanee kiristää enintään sävelaskeleen. Josko laittaisikin seiskanauhalle ja kympille? Ja toisaalta, voiko niitä nauloja liikaa olla?

p.s siis tää kaveri vaikuttaa pääkaupungissamme. Ok sulle? Sinänsä käy kyllä. On vaan aikalailla budjettiluokan banjo joten periaatteessa ehkä joku oma patenttikin välttäisi. Toisaalta sitten jos asennushommat oikein teettäisi niin sitten ehkä voisi harkita tuolla linkissä olevaa vitoskielen kapoa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
AH3
09.01.2007 23:21:40
Siis yläkielestä laskien? Toisin sanoen nauhoille 8 ja 10? Sitä pitänee vähän miettiä. Käytännössä luulisin käyttäväni peruskapoa välillä 1 - 4 ja useimmiten joko toisessa (A ja D) tai neljännessa välissä (H ja E). Yläkieltä uskaltanee kiristää enintään sävelaskeleen. Josko laittaisikin seiskanauhalle ja kympille? Ja toisaalta, voiko niitä nauloja liikaa olla?

Juu, tarkoitin 8 ja 10 väliä. Jos asentaa nuo naulat, niin eikö silloin poistu tuo yläkielen kiristys tarve? Tosiaan sillä, kuinka monta naulaa asentaa, ei varmaankaan väliä. Mitäpä ne haittaisi?

Itselläni myös halppis banjo ja jotain naula viritelmiä täytyis kyllä kehittää. Toisaalta voisi ajatella, ettei tuo asennuskaan ihan maltaita maksaisi?
varakeef
10.01.2007 10:46:10
Juu, tarkoitin 8 ja 10 väliä. Jos asentaa nuo naulat, niin eikö silloin poistu tuo yläkielen kiristys tarve?

No ei se poistuisi, kun joskus tulisi kuitenkin soitettua capo ykkös- tai jossain muussa välissä kuin mihin naula tietyssä asemassa viittaa. Jos asentaisi nääs vaan muutaman naulan oman tyypillisen käyttönsä perusteella ja hoitaisi poikkeustapaukset pienellä kiristyksellä tai löysäyksellä.
AH3
10.01.2007 11:06:53
No ei se poistuisi, kun joskus tulisi kuitenkin soitettua capo ykkös- tai jossain muussa välissä kuin mihin naula tietyssä asemassa viittaa. Jos asentaisi nääs vaan muutaman naulan oman tyypillisen käyttönsä perusteella ja hoitaisi poikkeustapaukset pienellä kiristyksellä tai löysäyksellä.

Aivan, totta turiset ja ymmärrän tämän pointin. Ei muuta kuin iloisia pikkauksia...
tuomom
10.01.2007 12:04:55 (muokattu 10.01.2007 12:07:33)
Miksi ei saman tein pistäisi noita nauloja kaikille väleille, eikö ne kuitenkin osteta ns. naulasettinä jossa tulee tietty määrä noita?
Kiristäminen venyttää kuitenkin kieltä aika kivasti. --> lyhempi elinikä.

Niin minähän en paljoa banjoista tiedä, mutta sitä hanakammin kommentoin.. :D
varakeef
18.01.2007 10:21:15
Toisaalta voisi ajatella, ettei tuo asennuskaan ihan maltaita maksaisi?

Naulat kuulemma 25 -30 euroa. Ei paha minusta. Eikä kiskonkaan asennus ole kallista (30 - 50 euroa), mutte kun capo maksaa viitisen kymppiä on nopsasti satanen levällään.
AH3
19.01.2007 12:04:45
Naulat kuulemma 25 -30 euroa. Ei paha minusta. Eikä kiskonkaan asennus ole kallista (30 - 50 euroa), mutte kun capo maksaa viitisen kymppiä on nopsasti satanen levällään.

Kiitos infosta! No ei pahoja hintoja tosiaan, mut minkälaisen capon meinaat hommata, kun tuo hinta aika paha? Minulla tälläinen ja hyvin on toiminut:

http://www.thomann.de/fi/gewa_kapodaster_banjo_ukulele.htm

Saksanmaalta hommattu, mut eiköhän näitä Suomestakin saisi? Thomannilla näytti tuo kisko olevan 48e ja mietin, että varmaan onnistuisi sen asentaminen itsekkin? Samoin naulojen asennus? Siinä voisi vähän säästää, kun ei tuo banjokaan mikään kallis ole. Netistä löytyy varmaan asennusohjeita. Olen törmännyt ainakin naulojen asennusohjeisiin.
varakeef
19.01.2007 13:33:48
Kiitos infosta! No ei pahoja hintoja tosiaan, mut minkälaisen capon meinaat hommata, kun tuo hinta aika paha? Minulla tälläinen ja hyvin on toiminut:

http://www.thomann.de/fi/gewa_kapodaster_banjo_ukulele.htm

Mulla on capoja kyllä himassa jo pilvin pimein, on 30-vuotta vanhaa teräksistä japanilaista, kuminauhamallisia ja tuon tapainen dunlopin malli. Kaikki tuntuvat toimivan.

Saksanmaalta hommattu, mut eiköhän näitä Suomestakin saisi? Thomannilla näytti tuo kisko olevan 48e ja mietin, että varmaan onnistuisi sen asentaminen itsekkin? Samoin naulojen asennus? Siinä voisi vähän säästää, kun ei tuo banjokaan mikään kallis ole. Netistä löytyy varmaan asennusohjeita. Olen törmännyt ainakin naulojen asennusohjeisiin.

Tuolla ylempänä olevissa linkeissä on asennusohjeet niin nauloille kuin kiskollekin. Taidan itse kyllä käyttäää ammattilaista ja nimenomaan naulojen asennukseen.
RonRoco
22.01.2007 19:11:33
Autenttista oppia itse Pete Seegersiltä:

http://www.emusic.com/album/10894/10894825.html
I got the Blues...
CaptainC
20.02.2007 09:51:51
Hehe, nyt on jo demostuudion puolella meitsin ekat banjonauhoitukset Beckin hengessä (Captain Cougar: My Cage) Ei kylläkään miksattu kovinkaan pintaan...Ja soitto kulkee melko default-asetuksilla. Mahtava soitin on tämä banjo kyllä.
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
RonRoco
20.02.2007 10:06:11 (muokattu 20.02.2007 14:14:24)
eipä mittään
"...and there is always a music in the air"
RonRoco
20.02.2007 10:15:02
meitsikin haki sunnuntaina banjon uuteen kotiin. Kiitos vaan "steelin"!

Resonaattori lähti heti irti ja aloin jo eilen suunnitteleen nailonkieliin vaihtamista kun tuo lännen-jukan soundi niin kiehtoo. Ja muutenkin kaikki omat suosikki "banjistit" ovat opebackin ystäviä (Holcomb, Boggs, Lunsford...)

Taitaa olla Jukan soittotyylinä juuri tuo "clawhammer" tai "frailing", vai mitä lienee tarkoittavan tuolla rystypuolelta soittamisella...?
"...and there is always a music in the air"
P2
05.04.2007 19:43:59
Myykääs joku minullekin edullinen banjo!
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
PaavoMik
25.04.2007 19:16:41
Siis mitä? Eikö sormiplektroja pideteäkään sillai, että se kynsi sojottaa alaspäin, ja juusri se kynsi osuu kieliin? Meni nyt ihan ohi, eikös se juuri se juju siinä olekin? Mikä hyöty niistä sitten on? :D
TÄrkeintä ei ole tekniikka, vaan se, miltä se tuntuu
PaavoMik
25.04.2007 19:17:13
Sori kirjoitusvirheet, olen aivan ihmeissäni :0
TÄrkeintä ei ole tekniikka, vaan se, miltä se tuntuu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)