MikkiHiiri 06.01.2007 14:24:20 | |
---|
Kaverini on sitä mieltä että jos basso on pitkään soittamatta, sen saundi huononee. Ymmärrän kyllä, että näin voi käydä viulujen, akustisten kiraroiden yms. soitinten kohdalla, mutta jellaako tämä myös umpipuisia bassoja? Itse en osaa tuohon sanoa juuta taikka jaata, mutta olisi mukava tietää. Tähänhän sisältyisi se mielenkiintoinen pointti, että kun basso ikääntyy ja sitä soittaa, saundi voisi jopa parantua! Kuka tietää? |
Karlsson 06.01.2007 14:26:15 | |
---|
Ei se soitin ainakaan huonone soittamisesta. Kuluu ehkä, muttei soundin kannalta haittaa ole moisesta poikkeuksesta vitriinissä vaalimiselle. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
absqua 06.01.2007 14:48:46 | |
---|
Pitkään soittamattomana maanut basso ei vaan soundaa samalta kuin se sama basso parin päivän ahkeran soittelun jälkeen, jolloin soundi alkaa "aueta" ts paranee selvästi. Onttokoppaisilla soittimilla se soundi ero on vielä selvempi. Näin se tuntuis menevän ja omat kokemukset tukevat väitettä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
kassper 07.01.2007 15:41:54 | |
---|
Mistähän toi mahtaa johtua? Onko kyseessä se, että resonanssi "avaa" puun syitä ja saa sen täten resonoimaan vielä paremmin ja tuo ominaissoundin paremmin esiin? Pitääpä kokeilla, kun saa äänityskamat himaan. On soittamatta viikon ja ottaa näytteen ja sit skulailee pari päivää sormet verillä ja ottaa uuden näytteen... Hmm Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa.
Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
"Jos aika on rahaa ja mulla ei oo aikaa, niin päättelepä siitä", sanoin kansalaisjärjestön edustajalle |
Niskamies 07.01.2007 16:37:26 | |
---|
Mistähän toi mahtaa johtua? Onko kyseessä se, että resonanssi "avaa" puun syitä ja saa sen täten resonoimaan vielä paremmin ja tuo ominaissoundin paremmin esiin? Pitääpä kokeilla, kun saa äänityskamat himaan. On soittamatta viikon ja ottaa näytteen ja sit skulailee pari päivää sormet verillä ja ottaa uuden näytteen... Hmm Ei viikko nyt ihan riitä tollaseen. Heitäppä lankkubasso vaikka 10 vuodeksi soittamattomaksi, ja sitten tee toi testi. Kontrabassolla huomasin eron jo kahden kuukauden soittamattomuuden jälkeen. Aukisoitossa kesti noin viikon verran aktiivista soittoa. |
J.Hollström 07.01.2007 16:45:33 | |
---|
"Kekkulissa ei seiso, rapulassa vaan." -hemmo |
MPU 07.01.2007 17:03:57 | |
---|
Aika psykoakustiikalta kuulostaa. Tietysti jos joku lyö mulle eteen sellaiset räkningit joissa selvästi osoitetaan tuo lankkusoittimen "umpeen" meneminen niin uskon. Johtuisiko ennemminkin esmes kielten väsymisestä, mikkien magneettisuuden muutoksista, muistojen kultaantumisesta tms? En ihan heti usko puulle tapahtuvan mitään, joka sitä huonontaisi. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
absqua 07.01.2007 17:10:27 | |
---|
Aika psykoakustiikalta kuulostaa. Tietysti jos joku lyö mulle eteen sellaiset räkningit joissa selvästi osoitetaan tuo lankkusoittimen "umpeen" meneminen niin uskon. Johtuisiko ennemminkin esmes kielten väsymisestä, mikkien magneettisuuden muutoksista, muistojen kultaantumisesta tms? En ihan heti usko puulle tapahtuvan mitään, joka sitä huonontaisi. Marko Niinhän sitä luulisi. Tuo on niin laajalti tunnettu ilmiö, että mistään rajatiedosta/höpsismistä ei ole kysymys. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Groovelover 07.01.2007 18:46:20 (muokattu 07.01.2007 18:52:14) | |
---|
Juu, ei ole mitään höpsismiä, kyllä ne soittamalla paranee. Ja vastaavasti menee tukkoon jos niitä ei soiteta. Joskus käy ihan sääliksi kun miettii niitä kaikkia vintagesoittimia jotka vaan roikkuu keräilijöillä vitriinissä tai pankkiholveissa eikä niillä ikinä soiteta, ne kuihtuu soittimina. Vintageroinan keräilyssä on sitten ihan omat kriteerinsä, keräilijän mielestä se kaikkein paras taitaa olla esim. 50 vuotta vanha fenderi jota ei oo ikinä soitettu, ollut laukussa koko ajan ja tehtaan lätkätkin on vielä mukana. EDIT: Ja tuohon instant vintage-juttuun löytyi ihan patenttikin USA:n patenttiviraston sivuilta, patentin nro 5,537,908 ja hakijoina Steve Rabe sekä Michael Tobias jotka ovat bassomaailmassa hyvinkin tunnettuja hahmoja. http://patft.uspto.gov/netacgi/nph- … OS=PN/5,537,908&RS=PN/5,537,908"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
mr.bungle 07.01.2007 19:02:28 | |
---|
Aika psykoakustiikalta kuulostaa. Tietysti jos joku lyö mulle eteen sellaiset räkningit joissa selvästi osoitetaan tuo lankkusoittimen "umpeen" meneminen niin uskon. Johtuisiko ennemminkin esmes kielten väsymisestä, mikkien magneettisuuden muutoksista, muistojen kultaantumisesta tms? En ihan heti usko puulle tapahtuvan mitään, joka sitä huonontaisi. Marko Pakko tuon on psykoakustiikkaa olla. Itse epäilen yksinkertaista faktaa, että sointinta oppii soittamaan siten että saa miellyttävimmän saundin siitä irti. Tosin olin vastaavanlaisen ilmiön itse havaitsevani mun skebarassa vuoden sitä rämpyteltyäni. bassolla hanuriin |
Teijo K. 07.01.2007 20:31:48 | |
---|
Pakko tuon on psykoakustiikkaa olla. Itse epäilen yksinkertaista faktaa, että sointinta oppii soittamaan siten että saa miellyttävimmän saundin siitä irti. Tosin olin vastaavanlaisen ilmiön itse havaitsevani mun skebarassa vuoden sitä rämpyteltyäni. Tämä kyllä tunnetaan ihan materiaalitekniikan puolella ja käytetään hyväksi joissakin ikääntymistä mallintavissa härveleissä. Samoin klassisen puolen huippusoittajat puhuvat samasta ilmiöstä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
rijopu 07.01.2007 23:50:57 (muokattu 07.01.2007 23:57:45) | |
---|
Tämä kyllä tunnetaan ihan materiaalitekniikan puolella ja käytetään hyväksi joissakin ikääntymistä mallintavissa härveleissä. Samoin klassisen puolen huippusoittajat puhuvat samasta ilmiöstä. Joo mun vanha fonistikaveri kertoi, että sama ilmiö on myös vaskipuhaltimissa. Mutta tällaista tuntuu olevan vaikea todistaa aukottomasti. Itse olen huomannut tämän ilmiön toisella tavalla. Kun olen saanut basson valmiiksi, muuttuu soundi paremmaksi ensimmäisen vuoden aikana, jos soitinta soitetaan aktiivisesti. Aluksi soundi voi olla varsin mainio, mutta siihen tulee persoonaa ja tunnetta lisää ekan vuoden aikana. Tämä on Mielenkiintoinen ilmiö, johon nuori tutkijasukupolvi voisi paneutua. Semmoisenkin väitteen olen kuullut, että huiluäänet avaisivat lankkusoittimen soundia erityisesti. Siitä vaan vetelemään huiluääniä. Edit: Niin semmoinen tuli vielä mieleen, että ammatikseen viuluja rakenteleva ystäväni ei koskaan laita viulun puita missään vaiheessa tasohöylään, koska puun solukko painautuu kasaan. Merkillistä, mutta periaatteessa ymmärrettävää. Liittyy jotenkin tähän aihepiiriin. |
"Niin semmoinen tuli vielä mieleen, että ammatikseen viuluja rakenteleva ystäväni ei koskaan laita viulun puita missään vaiheessa tasohöylään, koska puun solukko painautuu kasaan. Merkillistä, mutta periaatteessa ymmärrettävää. Liittyy jotenkin tähän aihepiiriin." Ja toisaalta samat kaverit käyttävät sikliä hiomapaperin sijaan. Sikli ainakin mun käsityksen mukaan painaa hiukan enemmän puuta kasaan kuin hiomapaperi. Tiedä häntä. Tuon soinnin paranemisen uutta soitinta soitettaessa olen huomannut itsekin. Toisinpäin vaan ihmetyttää tuo puun takaisin tukkoon meneminen. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Teijo K. 08.01.2007 10:19:45 | |
---|
"Niin semmoinen tuli vielä mieleen, että ammatikseen viuluja rakenteleva ystäväni ei koskaan laita viulun puita missään vaiheessa tasohöylään, koska puun solukko painautuu kasaan. Merkillistä, mutta periaatteessa ymmärrettävää. Liittyy jotenkin tähän aihepiiriin." Ja toisaalta samat kaverit käyttävät sikliä hiomapaperin sijaan. Sikli ainakin mun käsityksen mukaan painaa hiukan enemmän puuta kasaan kuin hiomapaperi. Tiedä häntä. Tuon soinnin paranemisen uutta soitinta soitettaessa olen huomannut itsekin. Toisinpäin vaan ihmetyttää tuo puun takaisin tukkoon meneminen. Marko Klasaripiireissä se on kuitenkin ihan yleisesti tiedossa oleva juttu. Sielläpäin kun tarpeeksi koviin suorittajiin mennään niin harvempi ja harvempi oikeasti omistaa ne käyttösoittimensa. Ne on niitä miljuunan stradivaareja jotka on pankkien yms. omistuksessa ja käytössä sitten tilanteen mukaan jollakin. Saattavat siksi sitten välillä taas seisoa pitkään soittamattominakin. Useammastakin lähteestä olen lukenut miten joku huippuviulisti on valitellut miten jossain vanhassa viulussa oli "saadessa käyttämättömyydestä johtuen tukkoinen soundi, mutta ahkerasti treenaamalla se avautui". Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
MPU 08.01.2007 11:00:11 | |
---|
Akustisissa soittimissa varmaan kyllä, mutta että 40mm lankku? Tietty jos muutoksia tapahtuu enemmän kaulassa niin silloin on ainakin samanlainen osa kuin akkareissa. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Teijo K. 08.01.2007 11:03:08 | |
---|
Akustisissa soittimissa varmaan kyllä, mutta että 40mm lankku? Tietty jos muutoksia tapahtuu enemmän kaulassa niin silloin on ainakin samanlainen osa kuin akkareissa. Marko Puu on puuta oli se sitten 4 tai 40mm paksua. Samojen fysiikan lakien alaista materiaalia. Muutokset saattavat olla hitaampia ja pienempiä, mutta aika mystistä olisi jos niitä ei olisi ollenkaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
rijopu 08.01.2007 12:53:54 | |
---|
Ja toisaalta samat kaverit käyttävät sikliä hiomapaperin sijaan. Sikli ainakin mun käsityksen mukaan painaa hiukan enemmän puuta kasaan kuin hiomapaperi. Tiedä häntä. Tällä samalla kaverilla on iso kasa pieniä, erikokoisia höyliä, joten en usko, että siklillä on kovinkaan paljoa käyttöä tämän kaverin viulunrakennuksessa. |
rijopu 08.01.2007 12:55:33 | |
---|
Puu on puuta oli se sitten 4 tai 40mm paksua. Samojen fysiikan lakien alaista materiaalia. Muutokset saattavat olla hitaampia ja pienempiä, mutta aika mystistä olisi jos niitä ei olisi ollenkaan. Jos puun solukossa tapatuu muutoksia puun värähdellessä, niin eikö ne muutokset tunnu etenkin 40mm paksussa kappaleessa enemmän kuin 4mm paksussa? |
Kallekorvola 08.01.2007 15:07:27 (muokattu 08.01.2007 15:07:53) | |
---|
soittajasta riippuen vaikuttaa. mun basso soundaa paremmalta kun en soita sitä. heti kun alan soittaa, kaiuttimesta tulee huonoo ääntä. : ) |
MikkiHiiri 08.01.2007 18:03:55 | |
---|
Mielenkiintoisia kommentteja, kiitokset! Olen seurannut palstalla keskustelua mm. siitä miten otelaudan ja rungon materiaali yms vaikuttavat saundiin. Jos lähdetään siitä, että materiaaleilla on hienoiset vaikutuksensa saundiin, niin ihan loogisesti vois ajatella, että soitetulla ja soittamattomalla puullakin olisi eronsa. Kyllähän basson puuosat joutuvat melkoisen tärinän kohteeksi soitettaessa, ehkäpä siinäkin jotain mikrotason muutoksia tulee puuhun. |