Aihe: 12" Hi-Hat kevyeen soittoon hakusessa
1
Wiitala
05.01.2007 04:26:50 (muokattu 05.01.2007 08:41:56)
Nyt on tullut se aika kuusta, kun perkussio-setti alkaisi väkiselläkin laajentumaan.

Tarkoituksena olisi hommata 12" (tai miksei jopa 10") haikka, jonka tärkein ominaisuus olisi soveltuvuus todella kevyeen soittoon. Periaatteessa mitä ohuempi, sen parempi - mediumkin on jo aivan liian "rock". Haikka tulisi palvelemaan perkussiosetissä, ja luultavasti suurimman osan ajasta ainoastaan jalalla soitettuna.

Jos siis teillä arvon kolleegat on kokemuksia - omia tai kaverin - tälläisistä hissuttelumusaan sopivista haikoista, niin kertokaa toki vinkkejä.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että sorrun Paisteen NoiseWorks-sarjan "12" Paper Splash Hat"-peltipariin, mutta mielelläni testaisin vielä lisää vaihtoehtoja.. Ainakin Orion-haikat täytynee käydä vielä testaamassa seuraavalla Helsingin reissulla, vaikka ovatkin B8-pronssia *pthyi*.. :)

Mutta kertokaapas kokemuksianne, kiitos.

-Tatu
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Niskamies
05.01.2007 07:53:36
Tsekkkaa Masterworksin Custom-sarjan haitsut. Itse en ole kuin 14" soitellut, mutta mun mielestä ne ovat aivan niin hiljaiset mitä voisi missään tarvita.
Roberto
05.01.2007 10:39:30

Hommaa pari splashia, alapuolelle vähän painavampi kun ylös, ja näytä molemmille snadisti teräsvillaa ulkoreunojen sisäpuolelta kunnes atakista tulee tarpeeks smooth.
Danko
05.01.2007 11:26:44

Aikoinaan diggailin musaliikkeessä zilkun 12" a special recording haitsuja. Lieneekö liian poppikset siun tarkoitusperiin, tiedä häntää.
Kari Vieri
05.01.2007 12:04:44
10" Paiste signature on aivan loistava hakemaasi käyttötarkoitukseen
En tiedä tehdäänkö niitä vielä.

Kerran soittelin niitä Tukholmassa musaliikkeessä ja olivat NIIN hyvän kuuloistet
Ainoastaan opiskelubudjetti esti ostamasta niitä 2 haikaksi

KV
Kari "Kartsa" Vieri
Aimo
05.01.2007 12:39:02
Mulla on Zildjianin 12" haikkapari jostain 60-luvulta. Ihan Made in Turkey. Jos jostain onnistut saamaan semmoisen käsiisi, niin vois olla lähellä, ovat nimittäin hiivatin ohuita. Toimii nimenomaan polkemiseen.
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
Youni
05.01.2007 12:40:29

Kerran soittelin niitä Tukholmassa musaliikkeessä ja olivat NIIN hyvän kuuloistet
Ainoastaan opiskelubudjetti esti ostamasta niitä 2 haikaksi

KV

Kylläpä niitä vielä valmistetaan nimellä Micro Hi-Hats http://www.paiste.com/products/cymbals/signature_hi-hats.php
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Triskal
06.01.2007 12:35:34 (muokattu 06.01.2007 12:38:05)

Hoi! Meikäläisellä käytössä Byzancen 12" minihaitsut. Vallan erinomaiset. Kaikuisissa jumppasaleissa kakaroille, joskus hyvinkin pienille soitellessa näitä käyttelen. Kandee tutustua, ostin omani sokkoyksilöinä ja ihan hyvä flaksi kävi. Ja ovat b8-yäk-pronssin sihaan b20:ä. Noiden Paisteen sivujen näytteiden perusteella kun vertaa, niin vähemmän yläkireä soundi.
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> http://koti.mbnet.fi/sjkok/etappi - 2 biisiä imutettavana! Sinne hus. ->
K.Suninen
06.01.2007 19:02:38
Ittelläin taas on käytössä Istanbul/alchemy sweet mini hatsit 12" ja tykkään kyllä tosi paljon. Vaikka onkin pienet niin silti on aika savuset ja tummat.
"NO CYMBALS UNDER 16" allowed. This is a rule that is made to make sure that no splashes or any other ridicilous shit can be used." A.R.D.W
Wiitala
07.01.2007 04:23:50
Kiitoksia kommenteista kaikille! Tässä vielä vähäsen vastakommentteja:

.
.
.

Tsekkkaa Masterworksin Custom-sarjan haitsut. Itse en ole kuin 14" soitellut, mutta mun mielestä ne ovat aivan niin hiljaiset mitä voisi missään tarvita.

Ainakin 13" kuulosti turhan kirkkaalta, ja vaikutti myös siltä ettei überhissuttelussa reagoi riittävästi. Täytynee jostain yrittää löytää 12" versio testiin, tai edes sample...

Hommaa pari splashia, alapuolelle vähän painavampi kun ylös, ja näytä molemmille snadisti teräsvillaa ulkoreunojen sisäpuolelta kunnes atakista tulee tarpeeks smooth.

Tätä on testattu kyllä, ilman teräsvillaa vielä kuitenkin. Olen kahlaillut kauppojen splässihyllyjä läpi oikein urakallakin, mutta ei ole järkeä ostaa kahta kallista splashia, jos samalla hinnalla saisi jo virallisen haikankin. Wuhanit ja Staggit ovat lähinnä sitä hintaluokkaa, mitä voisi ajatella - niistä ei kuitenkaan ole sopivaa paria löytynyt. Ehkä Alchemyn splashit ovat tarpeeksi ohuita, mutta hintakin jo korkeampi... Eikä "laatupeltejä" viitsisi modailla, ellei ole aivan pakko.

Aikoinaan diggailin musaliikkeessä zilkun 12" a special recording haitsuja. Lieneekö liian poppikset siun tarkoitusperiin, tiedä häntää.

Poppiksuudesta en tiedä, mutta pellit tuntuvat olevan hieman turhan paksut (M/MH), sillä parhaimmillaan/pahimmillaan peltien tulisi reagoida käsillä soittamiseenkin. Itse kun käytän vain yhtä kapulaa (tai pikemminkin tikkua) soittaessani.

Näissä ongelmaksi kohoaa se fakta, että pellit ovat MH/H-paksuisia, ja sitä myöten liian "epäherkkiä".

Mulla on Zildjianin 12" haikkapari jostain 60-luvulta. Ihan Made in Turkey. Jos jostain onnistut saamaan semmoisen käsiisi, niin vois olla lähellä, ovat nimittäin hiivatin ohuita. Toimii nimenomaan polkemiseen.

Zildjianin ohuetkin pellit ovat järjestäen meikäläisen tarkoituksiin liian paksuja, ja toisaalta 60-luvun haikan hommaamisessa voi tulla pari estettä - huono saatavuus ja hinta.

Hoi! Meikäläisellä käytössä Byzancen 12" minihaitsut. Vallan erinomaiset. Kaikuisissa jumppasaleissa kakaroille, joskus hyvinkin pienille soitellessa näitä käyttelen. Kandee tutustua, ostin omani sokkoyksilöinä ja ihan hyvä flaksi kävi. Ja ovat b8-yäk-pronssin sihaan b20:ä. Noiden Paisteen sivujen näytteiden perusteella kun vertaa, niin vähemmän yläkireä soundi.

Nämä menevät varmuuden vuoksi testiin, vaikkakin henkilökohtaisesti olen jo vahvasti mieltynyt NoiseWorksin "kohinaan". Ainakin nettisivujen perusteella nuo Byzancet kuulostivat vähän turhan kirkkailta meikäläisen mieleen...

Ittelläin taas on käytössä Istanbul/alchemy sweet mini hatsit 12" ja tykkään kyllä tosi paljon. Vaikka onkin pienet niin silti on aika savuset ja tummat.

Alchemy yllätti meikäläisen jokin aika sitten splashitarjonnallaan. 8" perus-splash oli hyvinkin mukava tuttavuus. Tarpeeksi ohut otettavaksi käyttöön vaikka ym. perkussiosettiinkin... Tästä innostuneena täytyy päästä livenä sorkkimaan myös Alchemyn haikkoja - kotisivuilla soundisamplen kohdalta aukeaa vain Windowsin käynnistysääni. :)

.
.

Kiitos vielä kerran kaikille!

-Tatu
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Niskamies
07.01.2007 12:44:25
Ainakin 13" kuulosti turhan kirkkaalta, ja vaikutti myös siltä ettei überhissuttelussa reagoi riittävästi. Täytynee jostain yrittää löytää 12" versio testiin, tai edes sample...

No 12" versio on vieläkin kirkkaampi kuin toi 13" versio. 14" haikat ovat pehmeät ja tummat, eivät äänekkäät. Niitä pitää vaan sitten osata soittaa hiljaa.
markkuliini
07.01.2007 12:52:46

Tätä on testattu kyllä, ilman teräsvillaa vielä kuitenkin. Olen kahlaillut kauppojen splässihyllyjä läpi oikein urakallakin, mutta ei ole järkeä ostaa kahta kallista splashia, jos samalla hinnalla saisi jo virallisen haikankin. Wuhanit ja Staggit ovat lähinnä sitä hintaluokkaa, mitä voisi ajatella - niistä ei kuitenkaan ole sopivaa paria löytynyt. Ehkä Alchemyn splashit ovat tarpeeksi ohuita, mutta hintakin jo korkeampi... Eikä "laatupeltejä" viitsisi modailla, ellei ole aivan pakko.

Jos haitsuja pitäisi pystyä soittamaan käsilläkin ja enintään vain ohuella kapulalla, niin et taida löytää minkään merkin sarjatuotannosta tarpeeksi ohutta pientä haitsua. Eli näillä tiedoilla sanoisin että splashien parittaminen on ainoa voihtoehto.
welho
08.01.2007 19:09:43

Sabianin 12" AA minihaitsuja ei sun kannata kokeilla:) Täällä on semmoset ja on tod. näk. liian jöötit sulle!
www.welhodrum.com
hemmo
08.01.2007 20:13:23

Mulla on kevyeen käyttöön 2 kpl Sabianin 12" splashejä ja vielä kevyempään 2 kpl Zildjanin 10" splashejä. Alla aina se paksumpi. Kympeissä on jo aika hiljainen polkusaundi ja taidan lyödä niistä välillä ohikin.
"40-vuotias pitkänlinjan pubitähti"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)