Riku Rotten 27.12.2006 20:40:16 | |
---|
Se on mielipidekysymys tuo masterilla vai ilman. Onhan se yksi komponentti lisää singnaalin tielle. |
Jucciz 28.12.2006 02:23:46 (muokattu 28.12.2006 02:25:22) | |
---|
Vaikka mastervolume on täysillä, on signaaliketjussa tosiaan yksi komponentti lisää - syömässä soundista jotain pois. Muutenkin olen Kiven kanssa samoilla linjoilla: monikanavaiset ja "äänikortilla" (nimi tuli näistä uusista re-issue-Marshalleista, joissa efektilenkki on erillisellä lisäkortilla kuin tietokoneissa ikään) varustetut vehkeet sisältävät mulle ainakin ihan turhaa sälää. Jos vahvistimessa on hyvä perussoundi, siihen ei mitään lisäkanavia tarvita - ja sitten ne tarpeelliset lisämausteet voi kaivaa pedaaleista tai lisätä miksauksessa. Mut mä oon tylsä muutenkin: soitan ikivanhoilla kitaramalleilla ja vahvistimenikin ovat sodan aikaista tekniikkaa - useat ihan vanhanaikaista käsityötä. ;) Mut kyllä se on paljon fiilisjuttukin. Kun tietää soittavansa "vanhalla kunnon marsulla", saa ihan erilaisen soittofiiliksen kuin jos kitarapiuhan jatkeena olisi jokin, jonka korjaamiseen menee vähemmän aikaa ATK-tukihenkilöltä kuin elektroniikka-asentajalta. Ja kun soittofiilis on paras, tulee soitannassakin parasta mahdollista jälkeä. |
kivi 28.12.2006 04:17:07 (muokattu 28.12.2006 04:18:48) | |
---|
Vähän offariksi menee, mutta oletko tosiaan sitä mieltä, että pelkkä mastervolume huonontaa soundia? Vai onko kyse "vain" fiilispohjaisesta jutusta? Olen ehdottomasti sitä mieltä soiteltuani samojen vahvistimien (Fender Twin Reverb, Marshall JMP) master- ja non-master -versioilla (Marshalleissa tuo soundiero laitetaan yleensä myös sen piikkiin, että masterilliset eivät ole enää PTP-kytkettyjä, mutta se on pienempi paha kuin master). Myös Line Out on kuulemma vaikea toteuttaa ilman että soundi huononee hiukan, tosin ainoa putki-kitarapelini jossa on lineout, Kiviojan sellaiseksi modaama Fender Princeton, kuulostaa ihan tarpeeksi hyvälle nytkin. :-) - hymiö tulee kun sitä soundia ajattelee. Mulla ei muuten tosiaan olekaan yhtään mastervolume-putkivahvistinta itselläni, ne kun kaikki (4 täysputkivahvistinta) ovat vanhoja ja PTP-aikakaudelta. Jucciczen kanssa olen ehdottomasti samoilla linjoilla siinä, että vintagekamoista lähtevä "mojo" saattaa tuoda oman ratkaisevan lisänsä soittoonkin. Joskaan välttämätöntä se ei ole. Kyllä pelimies saa soundin vaikka mistä ...mut onneksi ei tarvitse. :-D |
superfly 28.12.2006 09:05:14 (muokattu 28.12.2006 12:38:41) | |
---|
Joskaan välttämätöntä se ei ole. Kyllä pelimies saa soundin vaikka mistä ...mut onneksi ei tarvitse. Tämän kun kaikki aloittelevatkin tajuaisivat niin loppuisi se tolkuton törsääminen noihin vintageputiikkipeetopee -vahvareihin. Yleisöstä kuitenkin ehkä yksi prosentti kuulee eron ja noteeraa notta "Ei viddu, Plexillä vetää!" Ei vaan, en tuota mojo-pointtia kiistä ollenkaan, itse olen siirtymässä myös tähän eliittiporukkaan kyllä jossain välissä vaikka yleisö on mallintavan vahvarini soundeja kovasti kiitellytkin ja taputellut olkapäälle kehuessaan että kyllä sen aidon putkivoxin saundin aina tunnistaa :) Vaikka mastervolume on täysillä, on signaaliketjussa tosiaan yksi komponentti lisää - syömässä soundista jotain pois. Eiköhän sullakin ole pedaalilaudassa paljon enemmän tavaraa syömässä saundia pois kuin se mastervolume vahvarissa.... "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Artist 28.12.2006 11:43:02 (muokattu 28.12.2006 11:44:45) | |
---|
Niinno, itsekin kyllä soitan vanhoilla yksikanavavermeillä enkä millään modernin suunnittelun riemuvoitoilla. Jäin vaan tosiaan tuota masteria miettimään, on selvää, että se on se yksi komponentti lisää signaalitiessä, mutta mietin vaan huomaisinko itse mitään eroa, kun tässä on vahvistin muutenkin mahdollisen modauksen edessä. Omasta mielestäni tuollaiset asiat korostuvat enemmän yksin tai studiossa soittaessa kuin bändisoitossa (riippuen toki musatyylistä ja kokoonpanosta). ps. Ja tietenkään fiilisjuttuja ei voi vähätellä, mutta joskus on yritettävä ajatella myös järjellä. "I want a brand new car, a twangy guitar, cute little honey and lots of money" |
kivi 28.12.2006 14:11:18 | |
---|
Eiköhän sullakin ole pedaalilaudassa paljon enemmän tavaraa syömässä saundia pois kuin se mastervolume vahvarissa.... Ei studiossa. Silloin on niin hemmetin tarkkaa mikä piuha tulee väliin. Mulla on äänityksissä aina sama Fender Vintage Voltage, jonka soundista tykkään. Keikoilla ja treeneissäkin kyllä kuuluu ero jos vaihtaa noista 10 metrin mikrofoni-cordialeista johonkin muuhun. Mut se johtuu siitä että ne syö tarkoituksella hiukan soundia; jos haluan livesoundin lyhyellä piuhalla, käännän volumen kitarasta puoli pykälää pienemmälle. |
Simplex 07.01.2007 10:40:18 | |
---|
Kävin testaamassa kyseistä vahvistinta ja ainakin mulle se jätti tosi lelumaisen fiiliksen. Toisaalta mä epäilen että siinä oli putkissa jotain feelua kun kokoajan kuulin helinää, jota oli tosin vaikea paikantaa kun myös ympärillä oleva romu resonoi ja vaikka käänsin volat melkein täysille niin sillä ei olis kuurouttanut ketään. See soundi mitä siitä ulos tuli ei myöskään päätä huimannu, tosin ei se suorastaan paskakaan ollut. Kyllä mää ite leikkaan tukkani niinku muutkin meidän perheessä! |
Aina puuttuu jotain äänestä jos on efektilenkkiä tai särökanavaa, aina soundi huononee jos on mastervolume. Joissakin vahvistimissa olen huomannut, että efektilenkin kun loopittaa lyhyellä piuhalla ja laittaa lähtö/paluu-namikat täysille, niin soundi on tämän jälkeen enemmän läsnä. Tietty olisi parempi, jos sinne efektilenkkiin ei katoaisi mitään. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Penasol 07.01.2007 12:49:04 | |
---|
Tämän kun kaikki aloittelevatkin tajuaisivat niin loppuisi se tolkuton törsääminen noihin vintageputiikkipeetopee -vahvareihin. Yleisöstä kuitenkin ehkä yksi prosentti kuulee eron ja noteeraa notta "Ei viddu, Plexillä vetää!"
Off topicia, mutta tämä suhtautuminen hiukan ihmetyttää, eipä se yleisö sitä luultavasti noteeraa, mutta itse sen huomaa, ja minä ainakin haluan soittaa itselle mieleisellä soundilla. Ei musakinkuunteluvermeitäkään osteta sillä asenteella, että "paska soundihan näissä on, mutta ei ne kaverit vieraillessaan siitä kuitenkaan mitään tajua". "Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä"
Hörörh, örh. AKKK#9 |
Artist 07.01.2007 12:51:02 | |
---|
Tämän kun kaikki aloittelevatkin tajuaisivat niin loppuisi se tolkuton törsääminen noihin vintageputiikkipeetopee -vahvareihin. Yleisöstä kuitenkin ehkä yksi prosentti kuulee eron ja noteeraa notta "Ei viddu, Plexillä vetää!" Hä? Jos on vaihtoehtoina "törsätä" vintageputiikkip2p koneisiin tai käyttää rahat kiinassalapsientekemiinpiirilevykoneisiin, niin kumpikohan on eettisempää? :) "Cos the back of the class is where I'm from" |
SixStringer 25.01.2007 18:35:34 | |
---|
Ja asiaan... Olis tosiaan mukava kuulla, jotta onko jollakulla kokemuksia tuosta Workhorsesta. Kuvauksen mukaan kun kuulostaa olevan ihan kelpo peli, ja täällä Oulussa ei Kullaksella ollu nuita nii ei päässy koklaamaan... Ja se, kun aiemmin mainittiin, että ois helissy, niin oliko se sitten kiinni niistä putkista vai onko vahvistin itessään oikeesti susi!? Vieläku hintakin on kohtuu alhanen ja saa J&H:n mukaan, että jos vahvari on Peaveyn Classic-tasoa, niin melkeen ostasin sellasen... "I tune low, play hard and floor it! Floor it, that's technical talk". |
superfly 25.01.2007 20:06:28 (muokattu 25.01.2007 21:04:48) | |
---|
että jos vahvari on Peaveyn Classic-tasoa, niin melkeen ostasin sellasen... No jos vahvari on Classic-tasoa niin sitten sitä ei ainakaan kannata ostaa. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
saastara 25.01.2007 21:03:21 | |
---|
Yleisöstä kuitenkin ehkä yksi prosentti kuulee eron ja noteeraa notta "Ei viddu, Plexillä vetää!" Mutta soittaja älyää sen.. Ja sen positiivisen latauksen kuulee kyllä yleisökin. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
wilo 25.01.2007 21:58:55 | |
---|
Terve! Kaveri osti ponyn viikko sitten. Alussa meinas usko loppua, kun oli kättelyssä kaks etusputkea lähes pimeenä. Vahvistin veti särölle melkein välittömästi. Mukana tullut jekyll&hydekään ei antanut pihahdustakaan ulos. No, putkia vaihtamalla vahvari korjaantui ja kuulostaahan tuo aikamoisen hyvältä. Kajarin edessä oleva äänen hajottaja toimii hienosti: ei ole sitä ongelmaa, että suoraan kartion edessä olisi huomattavasti kirkkaammat saundit. Vahvari kuulostaa suunnilleen samalta suoraan edestä tai sivulta. Ponyn jousikaiku on muuten myös aika mahtava. Lisäksi on hienoa, että koneessa on tasan viisi potikkaa. Niin, ja sisäänrakennettu bias-indikaattori on tietty loistava juttu: jos putket menee tunti ennen keikkaa, voi vaihtaa uudet putket ja biasoida koneen itse mukana tulevalla eristetyllä ruuvarilla. Sikäli voin sanoa, että oman kochin studiotonen taitaa tuo pony puhtaissa perussaundeissa päihittää. Studiotone on tietty monipuolisempi, kevyempi ja näppärämpi, joten en mä nyt heti vaihtamaankaan mene... Ville |
SixStringer 27.01.2007 17:52:45 | |
---|
No jos vahvari on Classic-tasoa niin sitten sitä ei ainakaan kannata ostaa. En sanos noinkaan. Minun mielestä Classiceissa on hyvä hinta-laatusuhde, eikä alle tonnilla voi paljon nirsoilla kun vahvaria ostaa :) "I tune low, play hard and floor it! Floor it, that's technical talk". |
Wahi 27.01.2007 18:35:37 | |
---|
En sanos noinkaan. Minun mielestä Classiceissa on hyvä hinta-laatusuhde, eikä alle tonnilla voi paljon nirsoilla kun vahvaria ostaa :) Itse asiassa alle tonnilla saa vaikka minkälaista vahvistinta, varsinkin jos käytettynä hommaa. |
SixStringer 31.01.2007 20:40:08 (muokattu 31.01.2007 20:40:55) | |
---|
Itse asiassa alle tonnilla saa vaikka minkälaista vahvistinta, varsinkin jos käytettynä hommaa. Totta puhut, aikoinaan tykkäsin Peavey Classic 30:sen äänimaailmasta (varmaan vieläki, en oo vaan aikoihin soittanu), niin piti yrittää puolustaa vejhasta... "I tune low, play hard and floor it! Floor it, that's technical talk". |
cruel_destiny 31.01.2007 22:04:56 | |
---|
Peavey classic on loistava vahtivistin, kun pikkasen säätää; vaihtaa kajarin, putket ja kajarin. Kuitenkin tässä vaiheessa saa jo paremman vahvistimen kuten edition tuben. itellä on vaihtumassa vahvistin varmaan keväällä ylppäreiden jälkeen. |