makoskela 06.12.2003 23:13:29 | |
---|
Millaista jälkeä tulee, jos liittää muutaman kompressorin sarjaan? Tai vaikka käyttää stereokompressorin molempia kanavia saman signaalin vahvistamiseen? Kompuroita olen käyttänyt aina, mutta kunnolla en ole osannut koskaan.. 'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?' |
kivi 06.12.2003 23:55:00 | |
---|
Millaista jälkeä tulee, jos liittää muutaman kompressorin sarjaan? Tai vaikka käyttää stereokompressorin molempia kanavia saman signaalin vahvistamiseen? Suosittelen. Parempi monta kompuraa pienellä peräkkäin, kuin yksi liian isolla. Varsinkin attack-ajan räätälöinti on useammalla kompuralla helpompaa - ei tarvitse tarpeettomasti lytätä transientteja (äänen alukkeita) sillä samalla kompuralla jolla tasoitetaan laulajan vokaaleja tai sähkökitaran jälkisointia, vaan seuraavaan kompuraan voi sitten laittaa lyhyemmän attackin ja maltillisemman säädön. Kokeile. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Kannattaa kokeilla sovittaa release-ajat biisin tempoon, mutta eri nuottipituuksille. |
makoskela 07.12.2003 13:18:41 | |
---|
Suosittelen. Parempi monta kompuraa pienellä peräkkäin, kuin yksi liian isolla. Varsinkin attack-ajan räätälöinti on useammalla kompuralla helpompaa - ei tarvitse tarpeettomasti lytätä transientteja (äänen alukkeita) sillä samalla kompuralla jolla tasoitetaan laulajan vokaaleja tai sähkökitaran jälkisointia, vaan seuraavaan kompuraan voi sitten laittaa lyhyemmän attackin ja maltillisemman säädön. Kokeile. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Kannattaa kokeilla sovittaa release-ajat biisin tempoon, mutta eri nuottipituuksille. Ok. Good to know. Mitenkäs sitten noissa stereolaitteissa, kun niissä on kanavien 'koplaaminen' eli stereo-coupling. Eli, voin liittää sarjaan kaksi mono-kanavaa. No problem. Mutta mitenkäs se koplaaminen toimii. Olen tietty hukannut manuaalin, tyhmä kun olen. 'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?' |
kivi 07.12.2003 13:24:13 (muokattu 07.12.2003 13:25:29) | |
---|
Ok. Good to know. Mitenkäs sitten noissa stereolaitteissa, kun niissä on kanavien 'koplaaminen' eli stereo-coupling. Eli, voin liittää sarjaan kaksi mono-kanavaa. No problem. Mutta mitenkäs se koplaaminen toimii. Olen tietty hukannut manuaalin, tyhmä kun olen. Ei kai se noin ole. Tuolla kytkimellä saadaan mun mielestäni kompura toimimaan stereona samalla tavoin molemmin puolin, eli kun vasen puoli menee kyykkyyn, menee oikeakin, ja sama tietty toisinpäin, eikä stereokuva lepata. Lisäksi yleensä vain vasemman kanavan säätimet vaikuttavat. Peräkkäin molemmat puolet laitettaessa pitää nimenomaan laittaa nuo erikseen, ja välipiuhalla kiinni toisiinsa. Hm, jahka olen juonut aamukahvin olen varmemmalla pohjalla. Mutta näin puoliunessa sanon näin. |
makoskela 07.12.2003 13:27:54 | |
---|
Hm, jahka olen juonut aamukahvin olen varmemmalla pohjalla. Mutta näin puoliunessa sanon näin. Uskon sokeasti. Menen ja kokeilen. Jos petyn, itken ja valitan kuin pieni sika. Heh. Kiitän siis.
'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?' |
kivi 07.12.2003 13:40:41 | |
---|
Uskon sokeasti. Menen ja kokeilen. Niin, tarkoitin siis että toi mun mainitsemani toiminto löytyy joka stereokompurasta, ja jos siellä on vain yksi kanavanparituskytkin, niin se on sitten se. Mutta en mä sano, että jos sulla on joku harvinainen ja mulle tuntematon kompura, ettei siinä vois olla chain-kytkintä. Peräkkäin laittaminen on amerikaksi chaining, ketjuttaminen. |
Kannattaa kokeilla sovittaa release-ajat biisin tempoon, mutta eri nuottipituuksille. Tätä olen mietinyt... Jos säätää release-ajan biisin tempon mukaan niin tarkoitus on kai saada lisää potkua biisiin. Eikö silloin release-aika lopu hieman seuraavan iskun päälle? Eli release-toiminto ei ala siitä iskusta vaan attack-ajan jälkeen vai miten se nyt menee ja se on silloin vaiheessa varsinaisen tempon kanssa. Vai onko..? Mitkä ovat tavallisimmat nuottipituudet release-ajalle? Ja onko kellään hyviä linkkejä kompressoinnin saloihin. Olen hukannut omat linkkini enkä millään tahdo löytää niitä osoitteita... http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com |
kivi 09.12.2003 15:31:24 | |
---|
Eikö silloin release-aika lopu hieman seuraavan iskun päälle? Eli release-toiminto ei ala siitä iskusta vaan attack-ajan jälkeen vai miten se nyt menee ja se on silloin vaiheessa varsinaisen tempon kanssa. Vai onko..? Mun mielestä release alkaa siitä, kun nuotti laskee takaisin thresholdiin. Eli periaatteessa sen pitäis sammua juuri ennen seuraavaa iskua. Totta kai tuota joutuu säätämään manuaalisesti sellaisen +-10ms että saa hyvä grooven, mutta lähtökohtana.. Mitkä ovat tavallisimmat nuottipituudet release-ajalle? 1/4, 1/8, 1/16, 1/32... |