Aihe: m.netin hinnankorotuskierre
1 2
Spiral
06.01.2007 17:27:16

Semmoinen ilmiö on tässä nyt pistänyt silmään, että kun joku on ostamassa satasen harleybentonia, niin avuliaat mnettiläiset ehdottavat säästämään vielä 50 lisää, niin saa ainakin sen benttonin paremman mallin, jossa on paremmat virittimet jne.

Kun sitten toisessa ketjussa joku toinen on ostamassa 500-600 kitaraa, neuvotaan säästämään pari sataa lisää, niin saa jo paremmat mikit jne.

Oikeastaan tämä ilmiö toistuu lähes kuinka korkeassa hintaluokassa tahansa.

Huom! En nyt valita, vaan pohdin vaan tätä ilmiötä ostajan kantilta. Tekee valitsemisen aina niin saakelin hankalaksi, kun alkaa miettimään, pitäiskö mun sittenkin pistää muutama satku enemmän ja siirtyä heti parempaan luokkaan, vaikka on jo alun perin päättänyt, että tuo on hyvä kitara, sopiva minulle jne.
No, joka tapauksessa olen kiitollinen niille, jotka ovat minunkin kyssäreihin jotain ehdotelleet/kommentoineet.
oiva tumpeloinen
06.01.2007 17:31:54
Tekee valitsemisen aina niin saakelin hankalaksi, kun alkaa miettimään, pitäiskö mun sittenkin pistää muutama satku enemmän ja siirtyä heti parempaan luokkaan, vaikka on jo alun perin päättänyt, että tuo on hyvä kitara, sopiva minulle jne.

Miksi sitä pitää täällä yleensä hyväksyttää, mikäli on jo sen todennut itselleen sopivaksi?

Muuten tuossa tekstissä on kyllä paljon ihan tänne istuvia piirteitä. Tosin tietyissä hintaluokissa ehdotellaan myös halvempia soittimia.
Kirk_Hammett
06.01.2007 17:32:43
joo, olen huomannut saman homman.

eli: ''olen ostamassa Harley Bentonin Telecasteria hintaa on 200€''

Vastaus: ''säästä lisää ja osta sitten parempi, Yamaha Pacifica''

myöhemmin tyyppi on säästänty lisää.

''olen ostamassa Yamahan Pacificaa, onko se hyvä?''

Vastaus: säästä lisää osta Ibanez RG321. ja säästä vähän lisää niin saat saman paremmilla mikeillä. ainii ja osta muuten micro cube vahvistimeksi.

ARGHHH!

hermot menee tollaseen!!
You know it's sad but true...
Tietysti Pauligin
06.01.2007 17:33:16 (muokattu 06.01.2007 17:38:41)
Jos kysyjä on täysin varma valinnastaan, hänen ei tarvinne kysyä ämnettiläisten mielipidettä tai ainakaan välittää niistä?

Kyllä, itsellänikin joskus keittää tuo ainainen "säästä pari tonnia niin saat gibsonin"- paska, mutta yleensä kehotukset säästää vähän on sinänsä ihan järkeviä (en nyt tarkoita noita budjetin triplaukseen kehottavia rölölöö-viestejä). Usein suositellaan myös pacificoita, micro cubea jne. jotka mahtuvat yleensä kysyjän budjettiin.

Paikoin menee överiksi, mutta ei varsinainen ongelma IMO. Ongelma on vain siinä että halvat vehkeet teilataan usein vain hintalapun perusteella eikä omien kokemusten. Jos kehotus säästää on hyvin perusteltu jne, niin se on ihan ok. Tietenkään halvalla ei saa samaa kuin parilla tonnilla, mutta se laatu pitää osata suhteuttaa kysyjän tarpeisiin ja hintaan, eikä varsinkaan teilata niitä koskaan itse kokeilematta.

E: ja kyllähän sitä joskus näkee jonkun tarjoavan halvempaakin vaihtoehtoa, joissain malleissa kun hinta on aivan toista kuin laatu.

Itsessään tuollainen neuvominen ei ole ongelma, vaan joissain tapauksissa perusteluiden uupuminen.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Tomtom
06.01.2007 17:35:14
Ehkä nuo neuvot on HB:iden kanssa ihan paikallaan.. kaikkee p**kaa mitä markkinamiehet laittaa kaupan, ei kannata ostaa. Noin yleistettynä.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Kirk_Hammett
06.01.2007 17:41:25
Ehkä nuo neuvot on HB:iden kanssa ihan paikallaan.. kaikkee p**kaa mitä markkinamiehet laittaa kaupan, ei kannata ostaa. Noin yleistettynä.

oletko muka joku Benton asiantuntija kun voit sanoa niitä paskaksi? hä!?

olen kokeillut aika montaa Bentonia, ja myönnän jotkut ovat olleet hintaansa nähden jopa paskoja, mutta suurin osa ovat olleet HINTAISEKSEEN hyviä. eivät ne herranjumala tietenkään pärjää teidän 5000€ gibsoneille! kilpaileehan ne jo aivan eri hinnoissa.
Bentonit ovat halpoja ja yleensä hinta/laatu suhde kohdallaan, et voi odottaaihmeitä 100€ kitaralta.

nämä ''kalliimmat'' bentonit (500€) eivät ole hinta/laatu suhteeltaan enää niin hyviä kuin halvemmat.

anteeksi avautuminen....
You know it's sad but true...
mesa-
06.01.2007 17:48:02 (muokattu 06.01.2007 17:50:29)
Ne kaksi Benttonia(les paul ja strato), mitä minä olen kokeillut, olivat aika kehnoja.
Kummassakaan 1-7 nauhoilta kielet ei soi, räpsyy vaan ja särisee ja sirisee. Toisessa potikka irti. Viritin tappi heiluu 1cm joka suuntaan ja vaikka mitä onglemaa.
oiva tumpeloinen
06.01.2007 17:51:41
Ne kaksi Benttonia(les paul ja strato), mitä minä olen kokeillut, olivat aika kehnoja.
Kummassakaan 1-7 nauhoilta kielet ei soi, räpsyy vaan ja särisee ja sirisee. Toisessa potikka irti. Viritin tappi heiluu 1cm joka suuntaan ja vaikka mitä onglemaa.

Mä en ole kokeillut kuin yhtä HB: tellua, mutta ei siinä mitään vikaa ollut. Mun mielestä se oli tosi kova soitin verrattuna sen hintaan.
Novac
06.01.2007 17:55:39

Jospa jätetään nuo HB:t vain esimerkiksi tässä ketjussa.

Kuitenkin, luulen että hintavammille ehdotuksille on syynä se, että esim. aloittelijalle halutaan tarjota laadukkaampaa ja kestävämpää tavaraa(joka on yleensä myös piirun verran kalliimpaa) ettei soittointo heti lopahda.

Korkeammissa hintaluokissa syynä voi olla myös se, että kun kerran hintaluokka on korkeampi, halutaan tarjota enemmän vaihtoehtoja ja näkemyksiä(että jos olet ostamassa 1000e:n kitaraa, niin mikset samantien lisäisi siihen vielä 200e?).
mikä on olutta on nyt mennyttä...
M4ss3 m/
06.01.2007 17:58:53
Sekin on aika tyhmää jos suosittelee jotain aivan muuta kuin minkälaista on ite hankkimassa koska se ketä suosittelee niin ei se kitara hänelle tule , toki voi aina suositella kaikkia mutta se on vaikea päättää jos suositellaan jotain sataa kitaraa.
Oi olenpa suosittu kun kaikki haluaa laittaa kommenttejani allekirjotukseen;)
ReBeat
06.01.2007 18:02:38

Usein suositellaan myös pacificoita, micro cubea jne. jotka mahtuvat yleensä kysyjän budjettiin.

Sähkökitaraharrastuksen kelvolliseen aloittamiseen hyväksyttävä minimibudjetti on valtioneuvoston päätöksellä se summa, minkä Yamaha Pacifica 012 + Roland Microcube + kelvollinen kitarapiuha kulloisellakin ajanhetkellä maksavat. Sähkökitaraharrastukseen ei saa hypätä mukaan ennenkuin se summa on kasassa, vaan on tyydyttävä harrastamaan vaikkapa kuviokelluntaa.
Dr. Muff
06.01.2007 18:12:02
Kyllä, itsellänikin joskus keittää tuo ainainen "säästä pari tonnia niin saat gibsonin"- paska, mutta yleensä kehotukset säästää vähän on sinänsä ihan järkeviä (en nyt tarkoita noita budjetin triplaukseen kehottavia rölölöö-viestejä). Usein suositellaan myös pacificoita, micro cubea jne. jotka mahtuvat yleensä kysyjän budjettiin.

Miksi yleensä kysyä toisten mielipidettä mitä pitäisi ostaa? Sen toki ymmärrän jos esitetään spesifisiä kysymyksiä koskien jotain tiettyä laitetta ja sen toimintaa.

Itsellä meni niin että Tokai LovRok, sitten Gibson Studio, sitten Standardi ja nyt vaihdoin Custom Shop Gibsoniin. Aika looginen ketju. Jos olisin suoraan ostanut Historicin niin eipä olisi tarvinnut vaihtaa, mutta jos on vähän vaatimattomammasta lähtenyt liikenteeseen niin osaa arvostaa huomattavasti parempaa laatua. Kannattaa tehdä järkeviä hankintoja niin pystyy minimoimaan harrastukseen kuluvan rahan ja silloin päivittäminen parempaan on ihan järkevää.
hullu_ukko
06.01.2007 18:13:03
Sekin on aika tyhmää jos suosittelee jotain aivan muuta kuin minkälaista on ite hankkimassa koska se ketä suosittelee niin ei se kitara hänelle tule , toki voi aina suositella kaikkia mutta se on vaikea päättää jos suositellaan jotain sataa kitaraa.

No ei niitä kaikkia suositeltuja kitaroita tarvitse edes ottaa harkintaan. Ja jos topicin avaus on tyyliä ''Mä haluisin hevi kepin. Soitan Bodomii ja norterii. Hyvät hevi säröt pitäs lähtee. Suositelkaa kitaroja'', ei voi muuta odottaa, kuin että suositellaan kitaroita joiden tyyppi on kaikkea Les Paulin ja Rhoadsin väliltä.

Ja kyllä tuo lisää 200€ tuohon 1000€:n soittimen hintaan on vielä järkevissä rajoissa varsinkin jos se 1200€ maksava soitin on sitten selkeästi parempi. Kyllä aivan älyttömiäkin tapauksia täällä kitarakamapalstalla on näkynyt. Esim. eräässä MMV-topicissa alettiin suositella ''pientä'' säästämistä niin saa aivan aidon ESP SV-stankun, eikä tarvitse käyttää rahojaan siihen LTD:n halpaversioon.
M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' |
Spiral
06.01.2007 18:16:43

Niin, lisätään vielä, että omaa päättämättömyyttä/saamattomuuttahan tuo epäröinti on, ei siinä mitään. Ei ole neuvojien vika se. Se tässä minua oikeastaan alusta pitäen harmittikin.
Novac
06.01.2007 18:16:51

Ja kyllä tuo lisää 200€ tuohon 1000€:n soittimen hintaan on vielä järkevissä rajoissa varsinkin jos se 1200€ maksava soitin on sitten selkeästi parempi. Kyllä aivan älyttömiäkin tapauksia täällä kitarakamapalstalla on näkynyt. Esim. eräässä MMV-topicissa alettiin suositella ''pientä'' säästämistä niin saa aivan aidon ESP SV-stankun, eikä tarvitse käyttää rahojaan siihen LTD:n halpaversioon.

Niinpä, kohtuuden rajoissa siis. Mutta yleensä tuollaiset ehdotukset ovat vain turhaa rölöttelyä.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
LaXu
06.01.2007 18:40:34
Kyllä noilla "säästä vähän lisää" ehdotuksilla on yleensä ihan selkeä syy. Kitaroiden laatu kun tuppaa kasvamaan aika reilusti melko pienilläkin lisäsijoituksilla kun on kyse halvasta kepukasta. Vastaavasti kalliimmissa hintaluokissa se kalliimpi kitara voi olla niin paljon ensiksi ehdotettua parempi, että säästäminen kannattaa. Jossain "säästä tonni lisää niin saat Gibsonin" ehdotuksissa ei ole toki järkeä, ainakaan allekirjoittanut ei ihan noin vain repäise ylimääräistä tonnia jostain. Muutama satanen sen sijaan onnistuu, jos ei muuten niin syömällä vaikka kuukauden näkkileipää.
tyhjä
06.01.2007 18:44:55

kannattaa katsoa ehdottelijan omakuvaa heti. Jos sieltä löytyy gibsonin lepakko nojaamassa koivuun, niin tiedät mitä tehdä. Älä vaan kysy mitä. SUN pitää se tietää.
;)
"Voitte hiljentää vauhtia, kapteeni. Olemme kohta perillä."
kari10
06.01.2007 18:52:20 (muokattu 06.01.2007 18:54:24)
kannattaa katsoa ehdottelijan omakuvaa heti. Jos sieltä löytyy gibsonin lepakko nojaamassa koivuun, niin tiedät mitä tehdä. Älä vaan kysy mitä. SUN pitää se tietää.
;)

Tai jos kaksi on terassilla ottamassa kaljaa:-) Joskus on autokaupassa käynyt niin, että kalliimmalla ja laina kainalossa sieltä on kauppiaan kieroilun johdosta lähdetty, kuin mitä oli rahaa liikkeeseen tullessa.

Edit: tuohon verrattuna täältä saa pääsääntöisesti kohtuu hyviä neuvoja tuleviin hankintoihin.
Tympee Huttunen
06.01.2007 18:54:39
Tää on kyllä ongelma. Mulla tää alko uudesta plektrasta, kun tuli jotenkin huono soundi. Täällä sitten ehdotettiin uusia kieliä ja siihen aloin rahaa säästämään. No, sen jälkeen sain kuulla, että paljon enemmän soundiin tekee uudet mikit, joten rahaa keräsin lisää. Piti juuri mikit tilata, kunnes niiden kerrottiin olevan enemmän sellaista hienosäätöä. Säröpurkkihan sitä piti seuraavaksi hankkia. Säästin rahat siihen, mutta sitten sanottiin ettei mikään säröpurkki ihmeitä tee. Ennemmin kannattaisi vahvistin ostaa. Menin sitten vahvistimen tilaamaan, mutta jätin sen postiin, koska se oli transistorivehje. No, meni taas vuosi ja sain putkivahvistimeen säästettyä rahat. Olin juuri maksamassa vahvistinta, mutta sitten m.netissä sain pikaviestin, jossa kerrottiin point-to-pointin olevan SE juttu. Taas meni pari kuukautta ylimääräistä. Sain lopulta point-to-pointin lähikauppaan, mutta se oli tietenkin uusi. Ennemmin kannattaisi hankkia vanha, kondensaattorinsa jo pariin kertaan vaihdattanut '68 vintage point-to-point Marshall. Nyt juuri mietin, kauanko menee siihen säästäessä.
Minä Rakenna itse pedaalisi Jau? Ostan: Virityskoneistot kitaralle, EMG-aktiivit. Tarjoa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)