Aihe: Amatöörin valinta?
1 2 3 4 5
Rojekti
28.12.2006 18:39:26
http://www.youtube.com/watch?v=6aQpi9-RBkM

Katsokaa nyt kuinka helppoa täyspainoitetuilla on tiluttaa: Pikkutyttö vetää viimeisen päälle!

Se on japanilainen, ei niitä lasketa!
Aeööö..?
Guild
28.12.2006 20:23:07
aika sielutonta soittamista ja ei oo edes uskottavaa menoa. kunnon sankka tupakansavu, resuinen puku, vahinkojazz-iskut ja punaiset taustavalot olisivat voineet pelastaa tyttöparan sielun. hirveää katsottavaa.
.:.:.
Rojekti
02.01.2007 21:14:47
Kävin eräässä musiikkiliikkeessä testailemassa digipianoja, testasin vihdoin vasarakoneiston/painotetun/puolipainotetun eroa eikä mun tähänastinen soittokokemus erottanut niitä toisistaan :) Eli nyt kun jotain kevyttä ja hyvää/monipuolista yritän löytää niin se lienee keikkapiano..

Vaatimukset siis 88 kosketinta, vasara/painotettu/puolipainotettu, muutama kymmenen hyvää soundia, MIDI-hommat kunnossa (USB, MIDI-interface yms), pedaaleja; sustaini pakollinen, expr. ja sostenuto bonusta.. layer/split olis myös hyvä. Jotain soundinmuokkausmahdollisuuksia myös ehkä. Pitchbend ja modulation ei välttis..

Ja hintaluokka tietty on myös suureste: 500-600-700 euroa.

Aiemmin suunnittelin ottaa M-Audion prokeys 88sx, hinta 350 euroa, mutta rupesin siinä ajattelemaan että kannattaa heti hankkia joku yhtä pienoista astetta parempi vehje, 200-300 tuossa hintaluokassa ylöspäin tekee jo varmasti aika paljon.. ja onhan seki jo paljon rahaa, 3000-3500 vanhaa markkaa :P

Mutta nyt sit kadhelin sen 88SXn isoveljeä, Prokeys 88. Vähän reipas puoli tonnia hintaa + nuo kaikki yllämainitut ominaisuudet, vasarakoskettimista pedaaleihin. Onkohan se hyvä vaihtoehto näin alottelijalle?
Aeööö..?
musamies
02.01.2007 21:39:19
Kävin eräässä musiikkiliikkeessä testailemassa digipianoja, testasin vihdoin vasarakoneiston/painotetun/puolipainotetun eroa eikä mun tähänastinen soittokokemus erottanut niitä toisistaan :)

Vasarakoneistohan on esim. oikeassa pianossa. Kyl sen olemassaolo on helppo huomata verrattuna vaikka Anttilan halvimpaan "Casioon".

En tiedä voisko kyseessä ollut joku sellainen vehje jossa vasarakoneisto on jotenkin pianoon verrattuna epäaidon kevyesti toteutettu jos sen olemassaoloa ei edes huomaa ;-)
Rojekti
02.01.2007 22:02:52 (muokattu 02.01.2007 23:29:19)
Vasarakoneistohan on esim. oikeassa pianossa. Kyl sen olemassaolo on helppo huomata verrattuna vaikka Anttilan halvimpaan "Casioon".

En tiedä voisko kyseessä ollut joku sellainen vehje jossa vasarakoneisto on jotenkin pianoon verrattuna epäaidon kevyesti toteutettu jos sen olemassaoloa ei edes huomaa ;-)

Err, siis totta kai nää Anttilan Casioiden muoviläpyskät eroaa 11110% vasara/paino/puolipaino-koskettimista. Itselläki tossa Casio-800, enkä jaksa enää noita kirottuja muoviläpysköitä. Taisi olla joku Korgin tms. Yamahan digipiano, hintaa reilu tonnin verran, se puolipainotetuilla koskettimilla varustettu. Hauskin oli joku Yamahan halpa syntikka jossa oli painotetun NÄKÖISET koskettimet ja esittelyssä luki "Piano-style keys" ja kun niitä kokeili, ne tuntuivat surkeammalta kun nämä muoviläpyskät :D

(sanon noita muoviläpysköiksi kun en parempaa nimitystä keksi - ei-painotetut?)

Vasarakoneistokoskettimisto on se ykkösvalinta siis..

edit: Quru-, kun ne japanilaiset tuntuu osaavan kaikkea. Sieltä löytyy aina joku yliluonnollisen mestarillinen tyyppi jossain aiheessa!
Aeööö..?
Quru
02.01.2007 23:20:25
Se on japanilainen, ei niitä lasketa!

Ja se osaa, sitä ei lasketa!
Rojekti
02.01.2007 23:55:53 (muokattu 03.01.2007 13:10:41)
äh ja sitten äsken bongasin M-Audiosin Keystationin;

http://www.m-audio.com/products/en_us/KeystationPro88-main.html

Tuon saa 500 eurolla ja ois kunnon midi-vehje.. mut ei oo soundeja ollenkaa omasta takaa. Vai ymmärsinkö tuoteselosteen väärin.

Yarrr!

Kun soittelen pianoa nykyään hyvin innolla ja synajutut on huomattavan taka-alalla mut ei koskaan tiedä millon niistä taas innostuu ja sillon tuo Keystation olis paree.

Kumpikoha kannattais ostaa? Itse oon nyt kokonaan 50-50-tilassa.

edit: joop tosiaan toi keystationi pelkä midi-masterkeyboardi.. "pelkkä", siis en vielä moista tarvitse. Tuo Prokeys 88 lon sitten se hankinta (ei SX)
Aeööö..?
mipi808
03.01.2007 14:31:26

Kun soittelen pianoa nykyään hyvin innolla ja synajutut on huomattavan taka-alalla mut ei koskaan tiedä millon niistä taas innostuu ja sillon tuo Keystation olis paree.

Aivansama tilanne minullakin; Tarvetta olisi pianolle, mutta Keystationin "syntikkamaisuus" olisi kiva lisä.

Millaisella varustelulla saisi tuon Keystationin toimimaan pianona? (vaatinee MIDI-moduulin, mutta milnka tasoisen/hintaisen)

Entä olisiko PC-syntikoiden soitteleminen Prokeys:in kautta aivan tuhoontuomittu yritys.

-m
musamies
03.01.2007 14:34:31
Err, siis totta kai nää Anttilan Casioiden muoviläpyskät eroaa 11110% vasara/paino/puolipaino-koskettimista.

Mul on Roland A-37 midikoskettimisto, jossa ei mitään vasaria vaikka sekin vissiin olevinaan puolipainotettu. Varsin kevyt sen kosketus on ja sopii urku tai syntikkajuttuihin parhaiten vaikka olen mä sillä pianojuttujakin soitellut.

Rhodesissa oli konkreettisesti vasarat vaikka se oli osittain sähköinen soitin. Sen keskutus ei ollut kovin pianomainen, mutta painavan vasarakoneiston vaikutus oli tuntuva.
Rojekti
03.01.2007 15:22:28
Aivansama tilanne minullakin; Tarvetta olisi pianolle, mutta Keystationin "syntikkamaisuus" olisi kiva lisä.

Millaisella varustelulla saisi tuon Keystationin toimimaan pianona? (vaatinee MIDI-moduulin, mutta milnka tasoisen/hintaisen)

Entä olisiko PC-syntikoiden soitteleminen Prokeys:in kautta aivan tuhoontuomittu yritys.

-m

Varmaan Keystationilla menee ihan niinkin että jollain kunnollisella samplerisoftalla tms. koneen kautta soittelee pianosoundeja niin kuulostanee hyvältä, ja muutenkin, syntikka kun on, niin joku softa täytyy olla :) ilmeisesti soittimen mukana tulee pari ohjelmistoa, tiedä sitten minkälaisia ne ovat..

Ja oliko jopa niin että keystationissa oli puolipainotettu/tms, ei vasarakoneisto.

Prokeysissä on muutama syntikkanappi, eiköhän se riitä mulle, ja ohjelmistoissa on sitten enemmän :D
Aeööö..?
Rojekti
03.01.2007 22:54:28 (muokattu 03.01.2007 22:55:10)
Hetkinen muuten vielä. 88 on jo valittu mutta yks juttu pisti silmään. "88 keys with hammer EFFECT". Vasaraefekti, ei oikea vasara. Esim. Yamahan P70 löytyis jo "keys graded hammer", ilmeisesti aito.

Uamm, liekö tunnossa paljoakaan eroa kun kyseessä ei ole painotettu vaan "vasaraefektoitu"? :D

edit: Uff mut kotisivuil sanotaa et "with hammer-action".. mihin mua poloista tietämätöntä kuluttajaa oikein ohjaillaan tässä.
Aeööö..?
baron
03.01.2007 23:09:21

Esim. Yamahan P70 löytyis jo "keys graded hammer", ilmeisesti aito

Mulla on se mökkisoittimena. Kyllä se on aito.
Ihan kiva köyhälistöhimasoittimeksi.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Rojekti
03.01.2007 23:21:17
Mulla on se mökkisoittimena. Kyllä se on aito.
Ihan kiva köyhälistöhimasoittimeksi.

nohnoh eipäs pr0foilla.

Mut onkoha se sit tuo "hammer effect"/"hammer-action" eri juttu ku "graded hammer"........ oevoe.
Aeööö..?
baron
04.01.2007 09:57:06

nohnoh eipäs pr0foilla.

Mä tarkoitin vain, että se on kovin riisuttu malli, ei sovi keikkakäyttöön eikä OMB-leikkimiseen, mutta jos haluaa siedettävän grand-pianosoundin siedettävän hyvällä kosketuksella ja 88 kosketinta sopuhintaan, se on hyvä vaihtoehto, ainakin mulle oli paras.
Murmeli
04.01.2007 14:21:29
onko prokeysissä pianosamplea edes vai onko pelkkä midimasteri?
"No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia."
mipi808
04.01.2007 14:39:40
onko prokeysissä pianosamplea edes vai onko pelkkä midimasteri?

Prokey:stä löytyy piano-samplet, Keystation on pelkkä masteri
-m
Rojekti
05.01.2007 11:50:31
Joop ja eikös vasara/painotetuissa koskettimissa ole vielä yks bonus..

Kun ei ne sormet vielä ole niin 100% motorisoidut soittamiseen näin lyhyellä kokemuksella, en aina osu nopeissa biiseissä keskelle kosketinta vaan reunaan niin että sormi myös hipaisee vieressä olevaa kosketinta. Ja näillä ei-painotetuilla läpöillä on niin vähän massaa että nekin menevät pohjaan, jos ne olis painotettuja,ois epätodennäköisempää se väärän koskettimen pohjaanmeno.

Onko näin? maalaisjärjellä ainakin olis.
Aeööö..?
baron
05.01.2007 13:20:36

Joop ja eikös vasara/painotetuissa koskettimissa ole vielä yks bonus..

Kun ei ne sormet vielä ole niin 100% motorisoidut soittamiseen näin lyhyellä kokemuksella, en aina osu nopeissa biiseissä keskelle kosketinta vaan reunaan niin että sormi myös hipaisee vieressä olevaa kosketinta. Ja näillä ei-painotetuilla läpöillä on niin vähän massaa että nekin menevät pohjaan, jos ne olis painotettuja,ois epätodennäköisempää se väärän koskettimen pohjaanmeno.

Onko näin? maalaisjärjellä ainakin olis.

On!

Virhe! Tyhjä
Sertzo S
05.01.2007 19:30:51 (muokattu 05.01.2007 19:31:23)
Kävinpä jeesaamassa roudaamisessa poikia, jotka tulivat soittaan tanssimusaa Savonlinnan Seurahuoneelle tänään.
Mielestäni Casio PX 110 keikkapiano (88 kosketinta) kuulosti yllättävän hyvältä soundtsekissä. Katselin netistä tuon pianon hintoja ja n.500 ekua näytti olevan. Mitä lie maksaa täällä härmän musaliikkeissä, en tiedä. Toisena koskettimena pändissä oli Ketron DX9 ja sekin kuulosti osaavissa käsissä ääniltään hyvältä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)