Aihe: Hiljainen palsta
1 2 3 4 5 6
Jami
06.12.2003 00:20:35

Jumankauta. Kuinka kauan sitten otin kantaa Jarreen. Ainavaan juttu on keskellä sivua eikä uusia kirjoituksia. Tämähän on aivan kuollu palsta. Yhtä kuollu ku "soittimensakkin" Voisko vetää johtopäätöstä että me kohta päästään koko koneilla leikkimisestä ja koneet häipyy kammioihin missä niitä tarvitaan helpottamaan musiikintekijöiden hommia?

Ps. Kohta rävähtää mestaripelimannin soittamaa kantelemusaa demopalstalle. Jos joku ajattelee että kone tekee saman niin ei muuta ku näytettä kehiin. hähähähäh.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
JPQ
06.12.2003 10:40:55

Hyvä Jami (anteeksi jos tuli kirjoitusvirhe) voisit jättää meidät rauhaan en minäkään rock osastolla tuollain toimi kuin sinä täällä ja sulle vinkki tee kantelleella se mitä Jarre teki edes esim. Aerossa niin hienoa ja pointti on se koneille,kitaroille(lajista riippumatta ja soittotavasta riippumatta),kanteleille on tilaa. Huom. soittimet eivät ole järjestetty mihinkään järjestykseen edellä naputtelin ne vain lennosta. Voisit kunnioittaa toistenmielipiteitä kukaan ei sinua pakota konemusaa kuuntelemaan (jos pakottaa ota yhteyttä poliisiin) ja toivon että osaisit sallia mulle sen mistä et itse pidä kun minäkään esim. tietystä hevistä pidä yhtään mutta jos sinä pidät niin pida rauhassa en yritä käännyttää sinua (avoimuutta silti toivon) mutta voisit lopettaa ihmisten ärsyttämisen jos puhuitsit asialliseen sävyyn niin kuin minä yritän ei olisikaan vielä mitään mutta toisten minusta suoranainen ärsyttely on todella typerää varsinkin jos olet tosiaan oikeasti sitä mitä olen käsittänyt (siis musiikin opettaja peruskoulussa? jos on näin pitää pian tehdä jotain). Ja hyvät joulut & uudet vuodet kaikille viestini näkeville musamakuun ja soittimen käyttötyyliin liittymättä tosin en sano että kitaroita pitäisi ruveta pienimään polttopuiksi ja käyttämään siitä saatua samplea biisissä tai sitten "rock keikalla" esim. Korg Trinity (siksi tuo syna kun ihnoan hieman sitä) paloiksi. Myönnän ettei koskettimet ole ideaali ohjain esim. kitara saundeille eikä toisinpäinkään.
Jabbe
06.12.2003 11:42:20
Mä oon kyl Jamin puolella. Hyvä että edes joku yrittä herättää keskustelua, tää palsta on todellakin kuollut. Eipä ole paljon konemusasta juttelemista, näinköhän enää edes hyvää konemusaa tehdään. Mun parhaat levyt on jo useamman vuoden vanhoja, eikä uusia meinaa tulla. Kaikki leikki hienoilla Reasoneilla ja softasynilla mut se hyvän musan tekeminen vähän unohtuu siinä sivussa. Ei mitään trancea ja housea jaksa aina kuunnella. Konemusa on nykyään perseestä, ei voi mitään.
.
Juho L
06.12.2003 14:23:13 (muokattu 06.12.2003 14:25:42)
Konemusa on nykyään perseestä, ei voi mitään.

Höpöhöpö. Kohta esimerkiksi pukkaa uutta Shponglea. Sitä sopii odottaa.

Edit: Vielä tuohon jami provoon, että kantele on kantele ja syntikka on syntikka. Ei pysty edes muistamaan kuinka usein on tätä samaa asiaa jauhettu. Mutta pitääpä sitten käydä kuuntelemassa se pelimannirepäisy ja vaikka remiksata se, kun saan taas studion kuosiin.
Progella ei ole mitään tekemistä edistyksen kanssa. Proge on vain nimike 60-/70-luvun taiderockille.
Vteich
07.12.2003 02:12:55 (muokattu 07.12.2003 02:15:33)
Mä oon kyl Jamin puolella. Hyvä että edes joku yrittä herättää keskustelua, tää palsta on todellakin kuollut.

Mitä helvetin keskustelua? Kai kuka vaan voi heittää noita muutaman rivin minuutissa keksittyjä provoja. Hyvä provoaminen on sitten asia erikseen, siihen tarvitsee jotain omia ideoitakin ja kirjoitustaitoa. Tämän nimimerkki "Jami":n ainoa oma idea on joku "hähähähä" -mantra, jota sitten jotkut jabbefanipojat tykkää toistella.

Eipä ole paljon konemusasta juttelemista, näinköhän enää edes hyvää konemusaa tehdään. Mun parhaat levyt on jo useamman vuoden vanhoja, eikä uusia meinaa tulla. Kaikki leikki hienoilla Reasoneilla ja softasynilla mut se hyvän musan tekeminen vähän unohtuu siinä sivussa. Ei mitään trancea ja housea jaksa aina kuunnella. Konemusa on nykyään perseestä, ei voi mitään.

Hyvän musiikin kaivaminen paskasta vaatii aina vähän enemmän kuin pelkkien myyntilistojen tuijottamisen. Mitä jos yrittäisit ihan itse löytää jotain uutta ja itsellesi maistuvaa kamaa. Sitä kyllä riittää niin perkeleesti, jos vaan jaksaa vähänkin vaivaa nähdä. Esim. tänä vuonna on ilmestynyt uudet levyt mm. UNKLElta, Massive Attackilta, Basement Jaxxilta, haujobbilta, Autechreltä, Kraftwerkiltä ja Jarrelta muutamia tunnetuimpia nimiä mainitakseni. Ja ensi vuonna pitäisi vihdoinkin mm. Prodigyn ja Portisheadin tehdä paluut uusien levyjen muodossa. Airiltakin taitaa pukata uutta.
krushing
07.12.2003 02:32:18

Mä oon kyl Jamin puolella. Hyvä että edes joku yrittä herättää keskustelua, tää palsta on todellakin kuollut. Eipä ole paljon konemusasta juttelemista, näinköhän enää edes hyvää konemusaa tehdään. Mun parhaat levyt on jo useamman vuoden vanhoja, eikä uusia meinaa tulla. Kaikki leikki hienoilla Reasoneilla ja softasynilla mut se hyvän musan tekeminen vähän unohtuu siinä sivussa. Ei mitään trancea ja housea jaksa aina kuunnella. Konemusa on nykyään perseestä, ei voi mitään.

Tai sitten joku on etsinyt väärästä paikasta? Mun mielestä jo pelkästään tänä vuonna on tullut niin paljon hyviä levyjä ettei niitä ole mitenkään kerennyt kuuntelemaan niiden ansaitsemalla intensiteetillä.

Katsastamisen arvoista:

Alias - Muted
Aphilas - Instrumentally Ill
Architecture In Helsinki - Fingers Crossed
Autechre - Draft 7.30
Bonobo - Dial M For Monkey
Boom Bip - From Left To Right
Burnt Friedman & The Nu Dub Players - Can't Cool
Four Tet - Rounds
Goldfrapp - Black Cherry
Jaga Jazzist - The Stix
King Geedorah - Take Me To Your Leader
Laibach - Wat
Lamb - Between Darkness & Wonder
LFO - Sheath
M83 - Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts
Manitoba - Up In Flames
Matmos - Civil War
Monolake - Momentum
NMS - Woe To Thee O Land Whose King Is A Child
Octagon Man - Magneton
Out Hud - s.t.r.e.e.t.d.a.d.
Plastikman - Closer
Pole - Pole
Polmo Polpo - Like Hearts Swelling
The Postal Service - Give Up
Prefuse73 - One Word Extinguisher
Pulseprogramming - Tulsa For One Second
Rachel's - Systems/Layers
RJ Valeo - September
Rjd2 - The Horror
Schattenmusik - It Seemed To Break
Styrofoam - I'm What's There To Show That Something's Missing
Wevie Stonder - Drawing On Other People's Heads

...tältä vuodelta siis (pari saattaa lipsahtaa viime vuoden loppupuolelle kyllä, ei voi muistaa kaikkea) pelkästään. Varmasti löytyisi enemmänkin, mutta pitää keretä muutakin musiikkia kuuntelemaan...
Nuuskamuikkunen
07.12.2003 11:18:46
Menee jo vähä off-topic, kun jätkät vetää herneitä nenään. :) Onhan täällä aika hiljaista, mutta jos ensimmäinen kommentti on, että rokkipalstat on turhia, ei kyllä olla ihan oikeilla jäljillä.

Itse en ole kyllä mikään asiantuntia, enkä suuren suuri konemusa friikki, mutta pikkuhiljaa on alkanut tämäkin osa-alue taas kiinnostamaan.

Älyttömän vähän tulee muuten Demostudioonkin konemusiikkia, vaikka luulisi, että sitä materiaalia on monellakin siellä omalla koneella.
Kahvi on hyvää.
Jabbe
07.12.2003 13:16:36
Hähä. Jätkät menee helppoon.. :)

Ei mua tosiaankaan huoleta mikään, hyvää musaahan on maailma täynnä ja konemusa-osastostakin löytyy vaikka kuinka paljon uutta ja ihmeellistä. Anteeksi että valehtelin, onhan mulla tuo Massive Attackin uusin ostettu tänä vuonna. Ja hyvä levy on! Prefuseen olen myös yrittänyt tutustua, pitänee tsekata tuolta listalta vähän enemmänkin. Hyvä että joku tietää. :) Mut välillä vaatii vähän, öh, aggressiivisempaa kirjoittelua että sitä joku noteraa. Siinä mielessä olen Jamin puolella, hyvä että joku kehtaa jotain sanoakin. Tosin samaa mieltä en ole konemusasta sentään... ;)
.
Nuuskamuikkunen
07.12.2003 15:14:33
Hähä. Jätkät menee helppoon.. :)

Vähän kyllä ihmetytti tuo sinun tekstisi. Kiero äijä sie oot. Näin niin kuin positiivisessa mielessä. Mutta sen minä sanon, että kukaan ei osaa tehdä enää uutta musiikkia.
Kahvi on hyvää.
hörhö
07.12.2003 19:31:37

Kyllähän tässä on paljon kerennyt hyvää viime aikoina tulla. Tuossa on mainittu jo vaikka kuinka tämän vuoden sisältä hyviä levyjä ja mainitsematta jätetty hirveästi. Ihan vaikkapa nuspirit helsinki, jne.

Palsta on kuollut joo. Kellään ei varmaankaan ole tällä hetkellä asiaa.

Konemusa on ollut jo 100v olemassa, eikä hevillä ole menossa pois. Kevyttä ja vakavaa. Koulukuntaa ja toista.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Mohla
07.12.2003 20:16:54

Noniin, propsit Jamille, että saikin näinkin antoisan keskustelun pystyyn. Ei minua niin, hirveästi nuo Jamin jupinant muutenkaan häiritse (täällä on paljon enemmän niitä oikeitakin häiriköitä), ja sitäpaitsi Jami on omalla osa-alueellaan kirjoittanut paljon hyviä ja asiallisia kommentteja.

Ja muistaakseni tämäkin levy on tänävuonna tullut:
Herbaliser - Something wicked this way comes
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jami
07.12.2003 20:48:43

No syntyihän tässä nyt edes vähän keskustelua. Menee tietysti hyvät mustavalkoiset provot hukkaan kun mua ruvetaan täällä ymmärtämään. Provossahan tärkeää on että porukat vetää hernettä oikein syvälle ja rupeaa vaahtoamaan oman näkemyksensä puolesta. Joutuvat sitten ajattelemaankin kun mä paan hanttiin. Näin toivon.

Kiva teitä on kuitenkin kiusata. Varsinkin kun mulla on ihan oikea motiivi: Kyseenalaistaa koneet taiteentekijöinä. Taidetta kun mun mielestä tekee vain ihminen. Ei koneet pysty siihen herkkään ja monivivahteiseen tulkintaan mikä on ihmisessä hienointa ja hienovaraisinta.

Olen monesti sanonut että kyllä koneita välineinä saa käyttää. Mutta koneet jotka eivät reagoi ihmisen herkkään kosketukseen ja luovaan tatsiin eivät toimi taiteen välineinä. Konemusassa koneet vievät käyttäjänsä mukanaan ja koneita ihaillaan. Keskustellaan koneiden hienoista saundeista jne. Silloin ollaan mielestäni hakoteillä. Ihmisyyden ja taiteen kannalta.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Jami
07.12.2003 20:59:29

Mutta pitääpä sitten käydä kuuntelemassa se pelimannirepäisy ja vaikka remiksata se, kun saan taas studion kuosiin.

Ehdotan kuuntelua muillekkin. Se tulee heti kun saan sen cd:lle ja siitä tietsikalle. Se on ehdottomasti kuuntelemisen arvoista. Vimpelin Väinämöisen poika Aulis Kivinen on todellakin mestaripelimanni ja hänen soittamisensa on mahdollisimman kaukana konemusasta. Siksi tietysti esimerkin tänne heitinkin.

Tuo remiksaus taas on tyypillistä koneharrastajien touhua. Raiskataan toisten tekemä taide. hähähähäh.
Mohla
08.12.2003 01:07:21 (muokattu 08.12.2003 01:11:14)

Taidetta kun mun mielestä tekee vain ihminen. Ei koneet pysty siihen herkkään ja monivivahteiseen tulkintaan mikä on ihmisessä hienointa ja hienovaraisinta.

Olen monesti sanonut että kyllä koneita välineinä saa käyttää. Mutta koneet jotka eivät reagoi ihmisen herkkään kosketukseen ja luovaan tatsiin eivät toimi taiteen välineinä.

Hmm. Tämä ilmeisesti perustuu edelleen siihen vanhaan uskomukseen, että koneet tekee musiikkia nappia painamalla, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. En nyt alakaan tästä sen enempää puhumaan, kun Jami vielä luulee, että olen vetänyt herneet nenään. Mutten ole, hähähähää.

Konemusassa koneet vievät käyttäjänsä mukanaan ja koneita ihaillaan. Keskustellaan koneiden hienoista saundeista jne. Silloin ollaan mielestäni hakoteillä. Ihmisyyden ja taiteen kannalta.
...ja Kitaramusassa kitarat vievät käyttäjänsä mukanaan ja kitaroita ihaillaan. Keskustellaan kitaroiden hienoista soundeista jne. Silloin ollaan mielestäni hakoteillä, jos se liiallisuuksiin menee.
Yhtälailla tuolla "oikeiden soittimienkin" osastoilla soundeista ja malleista puhutaan kuin täälläkin. ( esim. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=44173&o=0 )
Siitä kun ei pääse mihinkään, että bänditoiminta ja muutenkin musiikin tekeminen on nykyään myös pitkälti välineurheilua, eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa, kunhan se ei mene itsetarkoitukseksi.

Ja oletko muuten Jami huomannut, että täällä on tälläkin hetkellä useampi pelkästään musiikkia (siis ei koneita) käsittelevää topiccia ja vieläpä tuossa aivan päällä. Sinä kun olet sitä aina kitissyt, että kun täällä ei siiitä itse musiikista puhuta.

EDIT: Mokia...
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jami
08.12.2003 08:45:16

...ja Kitaramusassa kitarat vievät käyttäjänsä mukanaan ja kitaroita ihaillaan....

Kitarahan on erittäin herkästi soittajan tatsiin reagoiva soitin. Saundi on erittäin riippuvainen näpeistä. Kyllä siitä kannattaa keskustella.

Kylmänä koneena pidän esimerkiksi sähköisiä rumpuja. Lyöt heinällä tai halolla niin saundi on sama. Saundin saa sitten valita monesta vaihtoehdosta. Lopputulos on aina yhtä konemainen. Jokainen rumpali kuullostaa samalta. Vielä kun nuo iskut viedään tietsikan näytöllä millisekunnilleen "oikeaan" paikkaan niin vot. Käyhän nuo vermeet apuvälineenä mutta soittamisen kannalta en sellaista voi arvostaa.

Liika on liikaa joka paikas. Liian monta mun provoa on Mohlakin jo lukenut. En saa sille millään hernettä nenään. hähäh. No ei täs ny todellista yritystä oikein löydy. En oikein keksi enää mitään uutta. Tuon attOrrinkin sanoman oon lukenu aikaisemmin monta kertaa. Ei oikein iske.

Pääasia on että musaa syntyy ja jokaiselle löytyy haluamansa välineet.
Mikael
08.12.2003 09:00:12 (muokattu 08.12.2003 09:01:34)

Mitäs Jami on mieltä tosta Hammond B3 -urusta? Ei reagoi soittajan dynamiikkaan muuten kuin volume-pedaalilla ja sen generaattorikin tuottaa vain sähköistä sini-aaltoa jota laite sitten toistaa...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
krushing
08.12.2003 11:35:56

Pääasia on että musaa syntyy ja jokaiselle löytyy haluamansa välineet.

No NYT voidaan olla Jamin kanssa samaa mieltä aiheesta. Tästä juuri on kyse. Kyllä kai tuon pointin analogisten soittimien dynamiikasta ja soittajan tatsista ovat jotakuinkin kaikki aivotoiminnalliset yksilöt, konemuusikot tai ei, tajunneet jo aikaa sitten, joten se ei oikein toimi enää provona eikä oikein argumenttinakaan.

Remiksaus ei välttämättä ole raiskausta, vaikka kai tuokin kommentti oli sitä kuuluisaa Jami-provousta.

Herbaliserin Something wicked... ilmestyi muuten jo 2002 alkupuolella.
Juho L
08.12.2003 12:11:57
Mitäs Jami on mieltä tosta Hammond B3 -urusta? Ei reagoi soittajan dynamiikkaan muuten kuin volume-pedaalilla ja sen generaattorikin tuottaa vain sähköistä sini-aaltoa jota laite sitten toistaa...

Niin. Jamihan on kova puhumaan Hammondin puolesta. Nyt kyllä tosiaan kiinnostaisi, että mikä tekee Hammondista musikaalisemman ja enemmän soittajaan reagoivan soittimen kuin vaikkapa Minimoogista.
Lentävä krookus on tuhon lähettiläs!
Jami
08.12.2003 15:12:57

Piti oikein ruveta miettimään että mikä tuosta Hammondista tekee niin miellyttävän. Selkeä konehan se on.

Jostain syystä sen ääni miellyttää ja kuulostaa äärimmäisen musikaaliselta. Mekaanisestihan sitä tuotetaan ja putkivahvistimella vahvistetaan että on siinä jotain poikkeavaa noihin täysin transupohjaisiin.

Kun mä sitä kokeilin äänittää niin se tuntui aivan mahdottoman hienolta muiden soittimien seassa.

Vaikka se on melko tunnoton värkki soittajan tatsille niin siinä on joitakin hienoja efektejä. Hitaasta leslistä nopeaan, paisutukset voimakkuuden suhteen ja se kaikkein hienoin kun nopea pudotetaan hitaaseen. Kirkkouruissa ei ole noitakaan ja nekin on hienot soittimet.

Voi olla että kun 15 vuotta moinen bändissämme oli niin olen niin tottunut siihen ja siksi tykkään. Ja se tuo hienoja muistoja mieleen. Tosin Hammond on niin arvostettu muidenkin osalta että ei tuo voi koko totuus olla.

Yks syy on varmasti siinä että mulla on studiossa tuollaiset vermeet. Pitäähän niistä vähän retostaa. Ja haukkua vähän väliä kaikki korvikkeet. Eihän ne edes haise miltään! hähähäh.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)