Aihe: Harley Benton ym. halpakitarat mielipiteitä
1 2 3 4
oo-p
04.01.2007 23:12:23

Noniin..Tälläinen punainen vaate teille muusikoille. Eli olen etsimässä todella low end budjetilla (alle 150€) sähkökitaraa .Eli olen harkinnut mm. thomannin Harley Benton kitaroita. Onko kenelläkään kokemuksia niistä?Mikä suurin ero laatukitaroihin? Toivon asiallisia vastauksia. Koska vaikka selailin muusikoiden nettiä, niin ei löydy oikein kommentteja kyseisistä

Noissa halpiskitaroissa tahtoo olla sellainen pikku vika, että yksilöerot ovat järkyttävän suuria. Hyvällä tuurilla saat saksasta HB:n, joka vastaa squieria, tai sitten ne lähettävät sinulle kierokaulaisen lankun, joka raapii soitettaessa sormet verille.
Tämä sama pätee valitettavasti lähes kaikkiin halpiskitaroihin (harley benton, williams, jopa jack & danny).
Niinpä minä, ja oletettavasti koko m-netin sakki toivomme, että kun ostat kitaran, testaa sitä ensin. Se on erittäin suositeltavaa, juuri siksi että tiedät mihin olet kopekkasi syytämässä. Älä sijoita sikaan säkissä.
Katsele käytettyjä kitaroita tai säästä esim. Yamahan pacificaan.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että ennenkuin ostat sähkökitaran, hommaa akustinen ja soita sitä vaikka vuosi. Siitä ei lähde tapposäröä, mutta tekee ihmeitä soittotaidoillesi, ja se saa sähkövehkeen soitannan tuntumaan vedenvalamiselta.

Kierrä kauppoja, punnitse vaihtoehtoja. Tai tilaa sitten saksasta se satasen kapine ja itket 50% prosentin todennäköisyydellä pian.

..(mutta by the way, Jack & Dannyt musicstore kölnissä on oikeasti melkoisen hyviä!)
Terve, ja kiitos kaloista!
T.M
05.01.2007 08:33:34
Benttonin bassosta on kokemusta ja treenikämpällä vilahtaa säännöllisin väliajoin benttonin kasarihevikeppi. Kasarihevikepistä ei ole paljoa valitusta kuulunut. Ihmeellisellä tuurilla floykkavirityskin tuntuisi toimivan ok.

Ensimmäistä J&D:tä pääsin kokeilemaan ja se oli paskan vibratallan takia ihan hirveä soittaa. Soundikin oli mallia näkkäri ikävän nasaali. Karmeat kielet. No J&D tuntuisi olevan täällä paremmassa maineessa, en kyllä tiedä miksi. Ehkä noi J&D:n Les Paul:t on eri maata.
Thanatopsis
05.01.2007 15:22:11
Mutta tuo ei toki ole monen minuutin homma korjata.

Pointti olikin se, että vehje oli silti lähtenyt tehtaalta tuollaisena - korostaen tuota seikkaa, minkä sinä sanoit.
Farewell happy fields. Where joy forever dwells.
Jetking
05.01.2007 16:55:56
itse olen miettinyt, että flying-v olis hiton siisti kitara mut ne yleensä lähtee jostai 400-500e siis ne ´´kunnon´´ kepit. tälläne benttoni löyty thomanilt http://www.thomann.de/fi/harley_benton_fv430bk.htm. mietin et jos tollasee ostais uudet mikit ni oisko se sitte kannattavaa. mietin niit perus hevi mikkei esim emg 81 ja 89 tai muit vastaavii. vai olisko se vaa rahaa kankkulan kaivoo ku tollasee leluu heittäis hyvät mikit. nimittäin mikit maksais aika paljo enemmä ku itse kitara.
Spike
05.01.2007 17:02:22
itse olen miettinyt, että flying-v olis hiton siisti kitara mut ne yleensä lähtee jostai 400-500e siis ne ´´kunnon´´ kepit. tälläne benttoni löyty thomanilt http://www.thomann.de/fi/harley_benton_fv430bk.htm. mietin et jos tollasee ostais uudet mikit ni oisko se sitte kannattavaa. mietin niit perus hevi mikkei esim emg 81 ja 89 tai muit vastaavii. vai olisko se vaa rahaa kankkulan kaivoo ku tollasee leluu heittäis hyvät mikit. nimittäin mikit maksais aika paljo enemmä ku itse kitara.

Ei välttämättä ole mitään pointtia heittää tuon hintaisia mikkejä. Mulla on Kent Armstrongia (about 50e/kpl) omassa flying V:ssä, toimii paremmin kuin Seymour Duncanin Distortion.
Jos haluat edullisesti päästä, niin käytetty epiphone Flying V ja siihen tarvittaessa sitten vaihtaa mikit.. käytettynä saa ainakin yleisimpiä duncaneita 50-70 euroa kappale.
Siltikin, nuo epiphonetkin ovat vielä vähän rimpuloita.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
trässi
05.01.2007 17:26:25
Itse vaihdoin kokeilu/harrastusmielessä tollaseen hoobeehen kasiykkösen tallaan.
Parani kyllä varsin huomattavasti. Enkä ny tiedä, jotta menikö rahat
hukkaan, voihan sen mikin lätkästä myöhemmin johonkin toiseen vehkeeseen.
Oma hb oli kyllä vuosi sitten tullessaan varsin positiivinen yllätys laadultaan.
Vaan laadustahan voisi sanoa: "arpa thomannin on aina arvaamaton".
Säätöhommia ja parempi satula, niin kyllä sillä ihan raapii.

Pientä ulkonäkömodaustakin tuli tehtyä, omassakuvassa näkyy.
Hui hai hermot meni
J.C
05.01.2007 17:43:30
Ensimmäinen kitarani oli Harley Benton Sg kopio, ja kyllähän sillä soitti vuoden ja aivan tyytyväisenäkin vielä. Soitettavuus oli erittäin hyvä, nauhat täydelliset. Kaulan profiili oli hieman outo, en osaa kuvailla sitä. Mutta loppujen lopuksi rupesi v*tut.. kun ei siinä erottanut kumpi mikeistä oli päällä. Tone säätö oli lähes turha, ei muuttanut ääntä yhtään. Metalliosat oliva aivan romua, sillä kun pistin kerran kitaran nojaamaan hieman seinään niin viritin tappi katkesi.

Eli siis: Soitettavuudeltaan kitara oli erittäin hyvä, mutta mikit ja metalliosat ovat romua. Kyllä sillä kitaralla soitti mielellään, eikä tappanut soitto intoa yhtään :).
Kerran kävi myös niin että hihnatappi lähti irti ja kitaran kaula kolahti maahan (ei nyt mitenkään järi korkelta ja sain hidastettua pudotusta) eikä tapahtunut mitään, ei mennyt kaula kieroon tai haljennut.

Falconin Les Paulista, ei ole mitään erityisen hyviä kokemuksia. Kaverilla oli sellainen n.2vuotta sitten, ja noh, aika mätä se oli. Painoi kuin synti, vaikka kyllähän Les Paul yleensä painaakin. Nauha työ oli kohtalaista, osa nauhoista huonosti hiottuja jne. Kaulan profiili oli samaa tasoa kuin harrikassani. Metalliosat olivat samanlaista rojua kuin HB:ssä. Posittivistakin löytyy, kitarassa sentään erotti kumpi mikeistä on päällä, ja kuullostivathan ne mikit hyvältäkin.

Soitettavuudeltaa mielestäni paljon jäljessä bentonista, muuta saundi paljon parempi. Bentonissa oli _hieman_ tunkkainen. Mutta kuinka kävikään, kaverilla meni hihna rikki, kaula osui maahan, ja halkesi otelauta irti. Tai ei suoranaisesti irti vaan armoton halkeama suoraan kaulan liitos kohtaan. Ei voinut korjata. Sellaiset kokemukset minulla falconista.
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! Lemmy Kilmister
mika123
05.01.2007 18:03:59
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbe_1335_ii_vs.htm

Aina näistä halpakitaroista ja etenkin HB:stä jaksetaan täällä vääntää. No, taas kerran korsi kekoon ja nyt koskien tuota Gibsonin korviketta: nimittäin kävi niin, että tuttavani tuossa loppuvuodesta tilasti juuri tuollaisen 335-mallin ja kyllä ihminen ihmetteli kun konetta kokeilemaan meni.

Ensifiilis: jämäkkä, napakka. Sopii käteen, hyvä tatsi, sopivan painava - asiallinen!

Työn jälki: vaikea löytää moitittavaa. Maalaus, saumat, muu viimeistely.. en löytänyt rikamaakaan. Liimakaula, istuu hyvin, ei moitetta kaulan ja rungon liitoksesta. Potikat, kytkin, kaikkien sormifiilis hyvä ja täsmällinen.

Soundi: Kielten vaihdon jälkeen akustisena ihan ok. Toki vahvistimen läpi kaikenlaista korjattavaa mutta hei: kone maksaa alle 200 eq. Kyllä tuohon rahaan nyt mikit vaihtaa ja vielä hymyilyttää.

Haluaisin myös tuoda esiin faktan nimeltä sellaisen, että tälle pelille luvataan paitsi 30 pv palautusoikeus niin myös 3 vuoden takuu.

Vaikka tämä soitin tuon ajan jälkeen välähdyksenomaisesti vääntyisi soiroksi niin eikö muka "sijoitus" ole kannattanut?

Olen näissä keskusteluissa ennenkin verranut keskustelua halpakitaroista autolehtien vastaaviin, joissa mersumiehet pää punaisena todistavat, että mikään muu ei ole mitään. Silti korealaiset halpis-autot valtaavat alaa - ja eikös noista valtamerkeistäkin aika moni jo tule Venäjältä ja muista entisistä Itä-blokin maista.

Puristeille ja muille wanna-be-tietäjille ei mikään kelpaa koskaan. Minulla on seinällä Fenkkuja ja Gibsoneita, siellä on muitakin merkkejä, seassa HB:kin ja minä ainakin tilaan yhden tällaisen itselleni!
kimurantti1
06.01.2007 00:18:36
Minulla on seinällä Fenkkuja ja Gibsoneita, siellä on muitakin merkkejä, seassa HB:kin ja minä ainakin tilaan yhden tällaisen itselleni!

Minkä verran saat muuten Thomannilta provikoita? :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
mika123
06.01.2007 10:32:28
hys hys... nonni, siinä meni pohja paasaamiselta, prkl :/
Manicci
06.01.2007 13:01:29
Itselläni on kokemusta J & D:n halpis- telestä:

Mikit: Todella rouhea tallamikki, ehkä liiankin kirkas jo. Kuulostaa silti Teleltä, niinkuin väliasentokin. Twangia löytyy jonnin verran. Tallamikiltä kaulamikille vaihtaessa äänentaso hiljenee ärsyttävästi, huono juttu. Kaulamikki on kuitenkin silti ihan jees, aika loudness- tyyppinen sounniltaan.

HW: Talla on ihan asiansa ajava 3 palan vintage- tyylinen, enkä ole siinä huomannut mitään epäkohtia. Virittimet taasen ovat todella halvan tuntuiset. Siitä huolimatta kyllä tuo siedettävästi vireessä pysyy.

Puut: Body ihan oikeaa leppää, oliskohan ollu kolmesta palasta. Ei valittamista. Kaula vaahteraa ja vaahteraotelauta. Viimeistely täysin kelvollista, nauhanpäät ei törrötä, kitara on hyvin koko kaulan mitalta vireessä. Joku ohut satiinilakka tuossa tai vastaava, mukava ainakin omaan käteen.

Bodyn olen itse maalannut uudestaan, eli tehtaan maalista ei kommenttia, mutta osat, kaula, liitinpaneelit ja muut istuvat täysin rakoilematta/irvistelemättä bodyyn.

tällanen soitin kyseessä: http://www.edu.lahti.fi/~vsirkia/kuvat/tele.jpg

Tosin itse modasin lavan oikeanlaiseksi ja se uusi maali. Uutena hinta siinä 200 paikkeilla kai, ainakin joskus oli. Itse maksoin n. puolet tuosta.

Suosittelen.
How blue can you get?
Dunga
06.01.2007 13:52:40 (muokattu 06.01.2007 13:53:41)
Itselläni on kokemusta J & D:n halpis- telestä:

Voin yhtyä täysin kertomaasi, mutta omassa yksilössäni törröttivät nauhojen päät uutena melko ikävästi. Pienellä hiomatyöllä tosin selvisin ja nyt kelpaa taas soitella. Hintaa tuli Saksasta tilattuna 110e+rahdit.
Paskallakin on tekijänsä.
Manicci
06.01.2007 14:42:49 (muokattu 06.01.2007 14:43:00)
Voin yhtyä täysin kertomaasi, mutta omassa yksilössäni törröttivät nauhojen päät uutena melko ikävästi. Pienellä hiomatyöllä tosin selvisin ja nyt kelpaa taas soitella. Hintaa tuli Saksasta tilattuna 110e+rahdit.

Hmm, oho!

Tämä taas kerran todistaa noiden halvempien merkkien laadun huomattavan vaihtelun, omassani on nauhojen asennus todella siistiä eikä törrötä yhtään.

Mutta jos viilan ja hieman kädentaitoja omistaa, ei tuo ole juurikaan ongelma jos kitara on muuten soittokelpoinen.
How blue can you get?
Investigator
07.01.2007 22:05:23

Joo tosiaan onhan sen epäreilua että en hakisi sitä. ELi haen sen kyllä. Mulla lainassa nyt aito fender strato, tosin mexicossa tehty. Mutta upea soittaa ja soundikin hyvä.

Mikit EIVÄT hurise, toisin kuin se kaupan squier. Se hurisi tosi pahasti, kun oli vaan yksi mikki päällä.

Niin ja sitten lisää. Mihin kiinnitän huomiota, kun haen sen . Eli mistäpäin katsotaan että kaula suora, miten voi päätellä mikkien laadusta. Mistä tiedän että on puuta?

Vahvari on micro cube. Millä asetuksilla se kannattaa pitää, tone puolivälissä ja acoustic mallinnus? Että saa parhaiten eroja selville.

Entäs ilman vahvaria, Fenderi soi suht hienosti ilmankin, ja puhtaatsi. Se nähtävästi on tärkeää että kitara soi hyvin ilman vahvariakin.

Tosin kitara on puoli ammattilaisen hieno virittämä.

HB ta ei varmasti ole hienoviritetty. Mutta kai sen saa tehdä vaikka palauttaisi?
Investigator
07.01.2007 22:08:16

Ps olen soittanut akustista 2 vuotta..tosin aika vähän. Mutta en nyt ihan amatööri ole, nyt kyseessä vaan eka sähkis. Ja budjetti on mitä on
Investigator
11.01.2007 03:27:13

Noniin valinta tehty. Kotona on Squier Strato Affinity. Päädyin siihen pitkän harkinnan jälkeen, koska se on kuitenkin suomalaisesta liikkeestä ja soundiltaa ihan ok. Paitsi särö ei kyllä ole kovin puhutteleva:/ Mutta cleani soundi hyvä. Olisiko strato malli missä takamikki olisi ollut tupla, esim peaveyn strato malli on sellainen, niin olisiko siinä tuhdimpi särö? Lähinnä päädyin tähän sen takia että opittuani soittamaan lisää, jossakin vaiheessa tulee kitaran vaihto eteen, ja uskon että kuitenkin squirista saa enemmän vaihdossa kuin harley bentonista, Hinta eroa näillä oli 50 euroa.
Investigator
11.01.2007 03:28:02

niin ja miten saan sen hienovireeseen?) käytä searchia vai?;)
Murgo
11.01.2007 06:42:29

Näin juuri, hakusanaksi intonaatio niin takuulla löytyy asiaa.
Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta?
Twinkle
11.01.2007 06:57:22

Tämän palstan alusta, ensimmäiseltä sivulta löydät FAQ: kitaran säätäminen -nimisen aiheen, jossa on jokunen kappale kirjoitettu myös intonaation säätämisestä. Nämä siis tarkoittavat samaa asiaa, jos se on siis epäselvää.

Lyhyimmillään selitettynä, vapaan kielen sävel tulee olla sama kuin huiluääni 12. nauhalta. Jos sävel on liian korkea, lyhennä kieltä tallasta löytyvistä ruuveista. Jos matala, kiristä ruuvia. Toista jokaiselle kielelle tarvittaessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)