Wallesmanni88 02.01.2007 07:36:42 | |
---|
Oon nyt pari kuukautta soitellut akustista kitaraa, oikeanpuoleista vaikka itse olen vasenkätinen. Oikeat nauhavälit löytyy tolla vasemmalla kädellä ihan hienosti mutta kielten rämpyttely ei sujukkaan. Jos yritän soittaa jotain nopeeta, tai siis ainakin minulle nopeeta, esim Smells like teen spiritin intro niin nauhavälit löytyy mutta en osaa rämpyttää kieliä tarpeeksi nopeasti/rämpytän päin helvettiä, vääriä kieliä yms. |
darrell 02.01.2007 09:23:44 | |
---|
Oon nyt pari kuukautta soitellut akustista kitaraa, oikeanpuoleista vaikka itse olen vasenkätinen. Oikeat nauhavälit löytyy tolla vasemmalla kädellä ihan hienosti mutta kielten rämpyttely ei sujukkaan. Jos yritän soittaa jotain nopeeta, tai siis ainakin minulle nopeeta, esim Smells like teen spiritin intro niin nauhavälit löytyy mutta en osaa rämpyttää kieliä tarpeeksi nopeasti/rämpytän päin helvettiä, vääriä kieliä yms. Vaihda heti. Loppupeleissä pikkauskäsi on tärkeämpi. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
kimurantti1 02.01.2007 09:46:41 (muokattu 02.01.2007 09:47:20) | |
---|
Et ole tehnyt mitään virhettä, loppujenlopuksi kyse on siitä, mikä sulle itsellesi on helpointa. Tunnen parikin vasuria jotka ovat opetelleen soittamaan oikeakätisesti - ja hyvin soittavatkin. Nyt mä kuitenkin väitän, että samalla tavalla kun oikeakätisen on helpompi oppia soittamaan oikeakätisesti, vasenkätisen on helpompi oppia soittamaan vasenkätisesti. Asia on helppo muuttaa kun soittoharrastus on vielä noin varhaisessa vaiheessa, ja on hyvä juttu että itse aloit sitä miettiä. Jos jo alkuvaiheessa tuntuu siltä, ettei väärinpäin soittaminen luonnistukaan, kannattaa vaihtaa. Jos muutamankin vuoden soitat väkisin väärinpäin, saattaa tulla tenkkapoo, eikä vaihtaminen toisinpäin olekaan enää niin helppoa. |
Wallesmanni88 02.01.2007 10:06:15 | |
---|
Sillon kun alotin soittamista niin olis kyllä ollut helpompi vasurikitaralla mutta ei ollut muita kun tuo. Nyt aina kun alan soittamaan tolla oikeenpuolisella kitaralla niin kyllä se jo automaattisesti aina menee oikeinpäin käteen, jos tiedätte mitä tarkotan. Nyt tuntuisi oudolta soittaa vasemmalla puolella. Harjottelen tosta kirjasta vielä jotain plektrarämpytysharjotuksia ja katon että miten lähtee sujumaan... |
Wallesmanni88 02.01.2007 10:08:04 | |
---|
Unohdin mainita että vaihdan tuon kitaran bassoon armeijan jälkeen (loppukesällä). |
John Titor 02.01.2007 12:11:32 (muokattu 02.01.2007 12:12:25) | |
---|
Ei se niin justiinsa ole, molemmin päin se on kuitenkin hankalaa;D Klassisen puolen soittajista tiedän lukuisan määrän vasenkätisiä tapauksia, jotka kaikki soittavat perinteisellä tavalla, oikeakätisesti, soitintaan, eikä tunnu tuottavan mitään ongelmaa. Sen kun päättää kummin päin aikoo soitinta pitää ja treenaa. Kannattaa kuitenkin testata vasurisoittimet kun niitä on olemassa, ja tehdä päätös vasta sitten. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Keppis 02.01.2007 12:25:45 | |
---|
Mistä sitä tietää osaisitko vetää sen teenspiritin toisinpäin soittaneena? itteläni kesti joku vuosi että tajusin miten se menee. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
darrell 02.01.2007 16:13:44 | |
---|
Klassisen puolen soittajista tiedän lukuisan määrän vasenkätisiä tapauksia, jotka kaikki soittavat perinteisellä tavalla, oikeakätisesti, soitintaan, eikä tunnu tuottavan mitään ongelmaa. Tiedän useamman soittajan, jotka soittavat vastoin kätisyyttään, koska se on näin heille luontevampaa. Tässähän ei ollut kyse siitä, vaan on aloittanut soittelemaan 'väärinpäin'. Alussa saattaa olla mukava paremman käden sormilla hakea sointuja/nuotteja otelaudalla. Minun mielestä tämä vaikeuttaa soittamista tulevaisuudessa, jos pikkauskäsi on se heikompi käsi. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Janne-91 03.01.2007 18:19:09 | |
---|
hmm yksi vasuri siis soittaa niinkuin vasenkätiset mut sil o oikee kätisille tehty kitara nii se vaan ottaa ne otteet jotenki vääri päi :D why can't you just understand :D |
Keppis 03.01.2007 20:16:01 | |
---|
hmm yksi vasuri siis soittaa niinkuin vasenkätiset mut sil o oikee kätisille tehty kitara nii se vaan ottaa ne otteet jotenki vääri päi :D Olet väärässä. Näin tekee moni. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
Miska R. 04.01.2007 01:43:08 | |
---|
Plääh... olen oikeakätinen, mutta soitan vasenkätisesti. Pleku-kädessä on pieniä ongelmia ollut, mutta treeni on auttanut ja uskon että treeni auttaa sinunkin kohdalla. Ei välttämättä kannata heti ruveta tekemään dramaattisia muutoksia jos vaikeuksia tulee, meinaan tuskinpa kukaan soittaja on niiltä välttynyt. Ja luultavasti soitat kuitenkin paremmin oikeakätisesti kuin vasurina? Ja kun musakaupoissa liikut, niin on vähän turhankin paljon enemmän valinnan varaa jos katselet oikeakätisiä kitaroita :/. |
Wallesmanni88 04.01.2007 10:38:36 | |
---|
"Ja luultavasti soitat kuitenkin paremmin oikeakätisesti kuin vasurina?" Tottakai. Jos nyt yhtäkkiä vaihtaisin vasuriin niin en osaisi mitään. Pitäisi harjoitella kaikki uudelleen. |
bicycler 04.01.2007 14:20:22 (muokattu 04.01.2007 14:20:31) | |
---|
Eihän pianoitakaan ole erikseen oikea- ja vasenkätisille? |
Groovelover 04.01.2007 15:38:51 | |
---|
Eihän pianoitakaan ole erikseen oikea- ja vasenkätisille? No ei olekaan, mutta piano on soittoteknisesti symmetrinen kummallekin kädelle, kitara taas ei. Tästä aiheesta on väitelty vaikka kuinka usein mnetissä. Ja vasenkätisenä soittajana mua aina närästää tuo "väärällä puolella", ei se ole väärä, se on vasen. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
frozen inside 04.01.2007 15:43:40 | |
---|
miksei vaan vaiha kielten järjestystä ja kääntää kitara toisinpäin ja soittaa vasenkätisesti? niihän se hendrixi vissiin teki. Armeija alkaa ja tukka lähti. Voi paska. mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll |
kimiristi 04.01.2007 15:43:48 | |
---|
hmm yksi vasuri siis soittaa niinkuin vasenkätiset mut sil o oikee kätisille tehty kitara nii se vaan ottaa ne otteet jotenki vääri päi :D Eikös Hendrix tehny molemmilla tavoilla? Siis kun jossain kuvissa (esim. suuri kitarakirja jossa Fender Jaguar) paksuin kieli on alimmaisena, ja osassa just toisinpäin? Mutta varsinaiseen kysymykseen, kokeilemalla selviää. Jos saisit jostain lainattua tai edes jossain kokeiltua vasenkätistä kitaraa niin voisit vertailla tuota tuntumaa. Muistakaa pojat, aina äänet pienelle ku laitatte kitaran vahvariin kiinni... |
JuliusUK 04.01.2007 19:19:02 (muokattu 04.01.2007 19:20:12) | |
---|
Ja vasenkätisenä soittajana mua aina närästää tuo "väärällä puolella", ei se ole väärä, se on vasen. Soitatko oikein- vai väärinpäin? ;) Eikös Hendrix tehny molemmilla tavoilla? Siis kun jossain kuvissa (esim. suuri kitarakirja jossa Fender Jaguar) paksuin kieli on alimmaisena, ja osassa just toisinpäin? Hendrixin isä kait "pakotti" Hendrixin alussa opettelemaan oikeakätisesti koska ihaili jotain oikeakätistä soittajaa, ja sitten kun isän silmä vältti pikku-Hendrix sitten käänsi kitaran väärinpäin ja soitteli vasemmanpuoleisesti oikeakätisten kitaralla. Itse olen vasuri, mutta soittelen oikeakätisesti. Itse asiassa ei koskaan edes tullut mieleeni laittaa kitara toisin päin syliin. Kyllä kaikilla on ongelmia niin vasemman kuin oikeankin käden kanssa alussa, ei se lähde pois kuin treenaamalla. Minusta tuntuu ettei ole järkevää vaihtaa vasuriin, sillä samanlaisia ongelmia tulet kehittyessäsi kuitenkin kohtaamaan. Ei meitsikään mitään Smells Like Teen Spirittiä osannu parin kuukauden soittelun jälkeen :P treeniä vaan! www.opaquebuff.com Party tight, in the night with Opaque Buff! |
Groovelover 04.01.2007 21:19:16 | |
---|
Soitatko oikein- vai väärinpäin? ;) Vasenkätisesti. Ketjun aloittanut on ilmeisesti aloittelija, mutta mulla on soittovuosia takana 25. Ja silloin kun aloitin niin kyllä kokeilin miten basso istuu handuun oikeakätisesti, mutta se vain tuntui paljon luontevammalta vasenkätisesti. Ei kai sille kummempaa selitystä ole kuin että kätisyyttä on eriasteista, itse olen hyvin vahvasti vasuri. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
hmm yksi vasuri siis soittaa niinkuin vasenkätiset mut sil o oikee kätisille tehty kitara nii se vaan ottaa ne otteet jotenki vääri päi :D Coco Montoya tekee juurikin näin. Kuvaa: http://www.soflablues.org/Coco%20Montoya.JPG Oli aloittaessaan vain ottanut kitaran väärin päin käteen ja tottunut soittamaan niin. Nykyään soittelee vasurikitaroilla, mutta kielet on käännetty ympäri. Edit. Ja soitto kulkee. Mmm.. "Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))> |
JuliusUK 05.01.2007 18:35:24 | |
---|
Coco Montoya tekee juurikin näin. Kuvaa: http://www.soflablues.org/Coco%20Montoya.JPG Oli aloittaessaan vain ottanut kitaran väärin päin käteen ja tottunut soittamaan niin. Nykyään soittelee vasurikitaroilla, mutta kielet on käännetty ympäri. Ainiin eikös Albert King myös vetele tällein? www.opaquebuff.com Party tight, in the night with Opaque Buff! |