32788 02.01.2007 00:46:56 (muokattu 02.01.2007 00:48:05) | |
---|
Eli olisi tarvetta lisätilalle, nyt kun on käytössä yhteensä 30 gigaa vaan kovoa, josta olen jakanut puolet Windowsille ja puolet Linuxille. Eli eihän tuonne mitään videotiedostoja tai isompia äänitiedostoja mahdu. Ulkoinen kovo pitäisi siis saada, ja muutama seikka mietityttää: 1. USB vai Firewire? Koneesta löytyy valmiiksi 3 USB 2.0-porttia ja PCMCIA-kortissa on 3 Firewire-liitäntää. Ilmeisesti käytännössä Firewire on kuitenkin USB:ta nopeampi? Firewire-kortit taitaa olla kuitenkin jonkin verran kalliimpia.. 2. Valmis ulkoinen kovalevy vai kotelo+tavallinen levy? Ja suosituksia merkeistä.. Tilaa olisi hyvä löytyä vähintään 160 gigaa, ja budjetti on tällä hetkellä sellaiset 140 euroa, josta voidaan kylläkin joustaa jos tosi hyvä paketti tulee eteen. EDIT: Unohtui mainita, että saisi myös toimia Linuxin (Ubuntun) kanssa hyvin, mutta eiköhän tuo nykyään ole jo aika hyvin kunnossa... Kun kaikki muistitikutkin toimii heittämällä. |
BotneLapio 02.01.2007 01:14:17 | |
---|
LaCie:t on aina toiminu. -=Botnee!!=- |
shovi 02.01.2007 11:02:28 | |
---|
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla |
mhelin 02.01.2007 13:02:26 | |
---|
Firewire vie vähemmän CPU-tehoa kuin USB. Yksi mahdollisuus olisi hommata kuitenkin halvempi USB kovo mutta käyttää sitä Linuxilla (asennus sille) ja backuppina audiodatalle. Siihen 15 gigan osuuteen mahtuisi ehkä biisi tai pari kuitenkin ja tällöin ei tarvittaisi ulkoista kovoa koko ajan koneessa. Itse vaihtaisin läppärin kovon kuitenkin ensin isommaksi. |
kojones 02.01.2007 14:24:58 (muokattu 06.01.2007 16:56:55) | |
---|
Miksei semmonen kovo/kotelo jossa olis molemmat, USB ja Firewire? Saa sitten vaihtaa, jos on tarvetta. Miulla on Mac Minin kaverina tuommonen http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=18222 , sisällä 200 gigan laatulevy. Lämpenee jonkun verran, mutta muuten toimii mukavasti. Eikä ollu kokoonpano lainkaan vaikeeta. |
PIM 02.01.2007 14:44:11 | |
---|
Tämä ei nyt mahdu alkuperäisen kysyjän budjettiin, mutta päätinpähän muistuttaa, että on olemassa myös verkkoliitännän kautta liitettäviä ulkoisia kovalevyjä. Ostin itselleni joululahjaksi tälläisen Dlinkin Dns-323 boxin ja siihen 320GB:n levyn. Verrattuna perus-USB/Firewire levyyn tämä on huomattavasti monipuoleisempi ja -käyttöisempi laite, koska toimii verkossa itsenäisesti mediapalvelimena (upnp & iTunes palvelimet), ftp-palvelimena ja sen voi myös ajastaa lataamaan netistä tavaraa esim. öisin tai kun muuten ei ole kotona eikä viitsi jättää tietokonetta käymään itsekseen. http://www.dlink.co.uk/?go=gNTyP9Cg … 415g6ltbNlwaaFp6DQoHDrpySJC+oUBA9/v |
Verig 02.01.2007 19:33:35 | |
---|
Firewire on kuitenkin USB:ta nopeampi? Firewire-kortit taitaa olla kuitenkin jonkin verran kalliimpia.. Firewire400 on ihan yhtä hidas/nopea kuin usb2. Firewire800 taas on ihan eri juttu ja pieksee usbin 6-0. |
Meikä poika osti kärkkäiseltä lacien 320gb usb2.0 ulkosen kovon.. oli kyl ihan kelpo ostos eikä hintaakaan ollu ku 119€ ilman posteja ja postien kans 129 :) tosin saman merkkistä mutta tilavuudeltaan huomattavasti pienempää, 250gb usb2.0 kovalevyä myytiin teknisillä samaiseen 119 € hintaan.. että kannattaa seurailla mitä ostaa :P Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
32788 04.01.2007 16:41:21 (muokattu 04.01.2007 16:46:06) | |
---|
Meikä poika osti kärkkäiseltä lacien 320gb usb2.0 ulkosen kovon.. oli kyl ihan kelpo ostos eikä hintaakaan ollu ku 119€ ilman posteja ja postien kans 129 :) tosin saman merkkistä mutta tilavuudeltaan huomattavasti pienempää, 250gb usb2.0 kovalevyä myytiin teknisillä samaiseen 119 € hintaan.. että kannattaa seurailla mitä ostaa :P Verkkokauppa.com:ssa tuo lacien porsche 250gb on 99e, kattoo jos ostais sellasen. Oon tosin kuullu vähän, että joillaki olis hajoillut nuo laciet kun ei oikein ilmastointi pelaa noissa. Tuo cBox saattais myös olla hyvä vaihtoehto, tosin vähän kalliimmaksi tulee... EDIT: Tuossa cBoxissa on kaksi Firewire-liitäntää, eli siirtyisikö nopeammin jos pistäisi molemmat kiinni? |
Salarakas 05.01.2007 00:06:09 | |
---|
EDIT: Tuossa cBoxissa on kaksi Firewire-liitäntää, eli siirtyisikö nopeammin jos pistäisi molemmat kiinni? Ei, se on vain jatkoliitin (rinnakkain oleva liitin) seuraavalle kovolle/laitteelle. |
nikovirtala 05.01.2007 12:54:35 | |
---|
Verkkokauppa.com:ssa tuo lacien porsche 250gb on 99e, kattoo jos ostais sellasen. Oon tosin kuullu vähän, että joillaki olis hajoillut nuo laciet kun ei oikein ilmastointi pelaa noissa. Tuo cBox saattais myös olla hyvä vaihtoehto, tosin vähän kalliimmaksi tulee... EDIT: Tuossa cBoxissa on kaksi Firewire-liitäntää, eli siirtyisikö nopeammin jos pistäisi molemmat kiinni? Lacie käytti jossain vaiheessa Maxtorin kiintolevyjä, jotka ovat kovin tunnettuja lämpenemisestään ja pienessä kotelossa tuo "ominaisuus" vain korostuu. Nykyisin Lacien kotelon sisältä löytyy Seagaten levy, jolle valmistaja lupaa 5 vuoden takuun. Kahden Firewire-liitännän käyttäminen ei lisää nopeutta. What is life? - A bad trip. |
32788 06.01.2007 02:13:14 | |
---|
Joo no eiköhän siinä tapauksessa tule Lacie, ihan riittävä varmasti omiin tarpeisiin. Lämpeneminen nyt ei juurikaan haittaa. |
masterhat 16.08.2007 21:42:30 | |
---|
Help! Olen hommaamassa ulkoista firewire kovalevyä, mutta 1. en tiedä niistä mitään ja 2. koneessani on vain yksi FW jossa on äänikortti kiinni. Eli onko sellaisia ulkoisia FW kovalevyjä, jossa on 2 FW liitäntää? Niin että kovalevy olisi koneeni FW-väylässä ja äänikorti olisi kovalevyn FW-väylässä? eli kone---kovalevy---äänikortti "signaaliketjuna" mitään kalleinta mallia ei tarvi olla, sellanen 200 gigaa riittää jo oikein hyvin. Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi hieman opastaa ja neuvoa vaikka muutaman mallin mitä kannattaisi tsekata. 400 FW:stä siis kyse Kiitos! Snails against humanity |
Janie Jones 16.08.2007 22:35:13 | |
---|
Lacien d2 quodrassa (320 GB) näyttää olevan 1xFW400, 2xFW800, 1xUSB2 ja 1xeSata. Edellinen samantapainen Lacie-malli on toiminut hyvin eikä kuumene liikaa, vaikka erillistä tuuletinta ei vissiin ole (ei ainakaan kuulu mitään suhinaa). Toki KAIKKI hajoaa ennen pitkää (hankin juuri itse toisen Lacien varavarakopiointiin, skeptikko kun olen). "There's not enough days in the week/ and the weeks go by quicker than drunks knock back liquor" (Neil Hannon, The Divine Comedy) |
Janie Jones 16.08.2007 22:37:20 | |
---|
Niin että kovalevy olisi koneeni FW-väylässä ja äänikorti olisi kovalevyn FW-väylässä? eli kone---kovalevy---äänikortti "signaaliketjuna" Lisäys edelliseen väärinkäsitysten välttämiseksi: mulla ei kuitenkaan ole hajuakaan voiko noin menetellä. "There's not enough days in the week/ and the weeks go by quicker than drunks knock back liquor" (Neil Hannon, The Divine Comedy) |
nikovirtala 17.08.2007 19:01:30 (muokattu 17.08.2007 19:02:41) | |
---|
Lisäys edelliseen väärinkäsitysten välttämiseksi: mulla ei kuitenkaan ole hajuakaan voiko noin menetellä. Kyllä voi. Firewire tukee ketjutusta toisin kuin USB. Toisin sanoen tarvitset vain ulkoisen levyn josta löytyy 2x FW400 liitännät. What is life? - A bad trip. |
John Titor 17.08.2007 19:19:39 | |
---|
Anttilassa plussatarjouksena Lacien ulkoinen 500 gt USB 2.0 -kovo 119e. Sinne siis. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
t1amatti 19.08.2007 19:57:45 | |
---|
Anttilassa plussatarjouksena Lacien ulkoinen 500 gt USB 2.0 -kovo 119e. Sinne siis. Anttila on paska kauppa. Sama kovo verkkokaupassa 109 euroa, eikä edes oo mikään tarjous. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12485 Tosin, saatavuus 2-4 viikkoa, Anttilan puolesta puhuu se, että levyn saanee suoraan kantoon. no näinhän se on. |
Skyfall666 20.08.2007 09:57:37 | |
---|
Itsehän ostin Markantalosta Seagaten 500 GB usb- kovon hintaan 99 €, eli kannattaa seurata tarjouksia! Viiden vuoden takuunkin vielä myöntävät. Kyllähän tonne muutama biisinrunko menee ;) |
John Titor 20.08.2007 12:08:40 | |
---|
Itsehän ostin Markantalosta Seagaten 500 GB usb- kovon hintaan 99 €, eli kannattaa seurata tarjouksia! Viiden vuoden takuunkin vielä myöntävät. Kyllähän tonne muutama biisinrunko menee ;) Huomasin että Gigantissa on samainen kovo samaan hintaan. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |