Aihe: Kielten vaihto
1 2
Juippi!
01.01.2007 18:26:08
Mietin tässä että miten usein kannattaa vaihtaa bassosta kielet, kun ostin Joulukuun alussa ostin uuden basson, ja olen aika rankasti soittanut sillä plektrankin kanssa. Kielet ei vielä tunnu mitenkään, että ne vielä pitäisi vaihtaa.

Haun avulla ei näyttänyt löytyvän tuloksia tästä.
Frozen Mind
Wolfie
01.01.2007 18:31:09
Itse vaihdoin vuoden jälkeen, vaikka olisivat saaneet olla soundin puolesta vielä paljon pidempään. Ensiasennuskielet olivat ja tunne oli vähän letkumainen ja löysä. Vaihdoin siis uudet ja nyt saavat olla niin pitkään kuin vain kestävät ja eivät mene täysin tukkoon. Vaihda silloin kun tuntuu. Basson kielenvaihtoväli on kohtalaisen pitkä, eikä tarvetta vaihtoon useinkaan ole. Tietysti soundi muuttuu uusista kielistä aika paljon kun häviää suurin kirkkaus pois soundista. Omat mieltymykset ratkaisevat paljon.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
pardy
01.01.2007 18:31:37 (muokattu 01.01.2007 18:32:09)

Ihan miten ite tykkäät. Toiset vaihtaa vasta kun katkeaa, ja kiroavat kun vuosien työ niiden totaalikuolettamiseksi on mennyt hukkaan. Toiset vaihtaa kahen kuukauden välein, jopa kuukauden, että on klangia. Eli sitte ku ne susta kuulostaa sellaselta miltä et halua niiden kuulostavan, kannattaa vaihtaa.

E: Kuolin.
DieGr
01.01.2007 20:04:49
Ja noh, tästä tehdaskieliasiasta ja niiden kehnoudesta on ollut puhetta(tiedä häntä). Kun viimeksi basson ostin, niin kyl mä kielet melki ensitöikseni vaihdoin.
http://www.myspace.com/fobiayhtye
ötzi
02.01.2007 03:13:09
Ja noh, tästä tehdaskieliasiasta ja niiden kehnoudesta on ollut puhetta(tiedä häntä). Kun viimeksi basson ostin, niin kyl mä kielet melki ensitöikseni vaihdoin.

Niin tein minäkin ja suosittelen kaikkien tekemään. Multa meinas mennä koko into soittoon kun en päässy ostamaan uusia kieliä uuteen bassoon. mutta nyt on en vaihda ennen kun katkeaa.
Kaikki ruoka ei ole perunaa, mutta kaikki peruna on ruokaa, paitsi peruna
markotetri
02.01.2007 18:37:55
Jotkut tykkää tumpusta, toiset kilinästä. Puolituttu juurikin kiros kun "juuri sisäänajettu" reilut kymmenen vuotta vanha kieli meni poikki.

Toisaalta, teen töitä orkesterille, jonka basisti vaihtaa kielet säännöllisesti, 6-10 keikan välein. Eron kyllä huomaa.

Itse vaihdan setin siinä vaiheessa kun yläharmoonisten puute alkaa häiritä, nykysoittomäärillä 3-4 kertaa vuodessa. Kun en soita kovin paljoa.
Artificiality is normal to the medium.
Groovelover
02.01.2007 20:03:35
Kuten ketjussa on jo selvitetty se on aika pitkälti soundiin liittyvä makuasia, toiset haluaa kilinää ja särmää soundiin, toisille taas se nirvana on 15 vuotta sisäänsoitetut ja hyvinmarinoituneet flätit. Eli itse ratkaiset kokeilemalla. Omalla kohdalla se ideaalisoundi kun on enempi sitä vanhan liiton tumppusoundia niin kieltenvaihtoa alan harkita sitten kun kielisetti ei enää soi puhtaasti tai pidä virettä. Hätiköityjä päätöksiä en kuitenkaan asiassa tee :) Ja kun vaihdan niin kerralla laitan kokonaan uuden setin, se on ihan anuksesta jos muut kielet on vanhoja ja yksi tuore soi kirkkaasti.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Juippi!
02.01.2007 20:24:45
se on ihan anuksesta jos muut kielet on vanhoja ja yksi tuore soi kirkkaasti.

Tuo on ihan totta! Eräs kaveri soittaa kitaraa, ja kun siltä katkes A kieli, se vaihto vaan sen.. En tiedä huomaako hän että kannattaisi vaihtaa kaikki kielet, mutta minua se ärsyttää...(piste)
Frozen Mind
J.Hollström
04.01.2007 09:03:24
Käytännön vinkki niille, jotka haluaa kieliensä kestävän pidempään: peskää käsiä. Itse olen sairaalloisen tarkka käsihygienian suhteen ja pesen kourat joka välissä. Jotkut valittaa, että kädet hikoilee paljon. Tässä olen huomannut auttavan sen, että huuhtelee kädet lopuksi kylmällä vedellä (sulkee ihohuokosia?).

Joskus kavereiden soittimia kokeillessa tulee ällöttävä feelis, kun tuntuu kuin jotain ihrasta bakteeripesää hiplailisi, kun kielet haisee ja koko kaula on rasvanen. Hyi saatana.

Bassonkielet kestää mulla kepeesti yli vuoden soitettavassa kunnossa, enkä ole muuten sairastellutkaan.

http://info2.info.tampere.fi/eta/sote1/aseptiikka/kasihygi.html
pardy
04.01.2007 16:24:13

Kyllähän monet valmistajat sentään laittavat ihan laatukielet heti tuoreeltaan kiinni. Ettei niitä nyt ihan aina tarvi heti ostamisen jälkeen alkaa vaihtaan. Riippu toki valmistajasta. LTD:ssä oli ainakin ihan kelpo kielet kiinni. 3/3 vuoden soiton jälkeen alkoi vasta kuoleentuun... Käytetyissä ja halpisbassoissa voikin sitten olla eri asia.

Warwickit tulee ainakin niiden omilla Black Labeleilla, jotak on mun mielestä ihan kelpo kielet. Just oli omassa Warressa sellaset 1½v kiinni ja vähän petyin kun soundiero ei ollut suurikaan kun heitin tuoreet DR:t tilalle. Rockbassit tuleekin Red Labeleilla, joista voi olla montaa mieltä. Kyllä ne on mulla toiminu ne muutamat setit mitä oon käyttäny.
Värinä
04.01.2007 16:28:14
Warwickit tulee ainakin niiden omilla Black Labeleilla, jotak on mun mielestä ihan kelpo kielet. Just oli omassa Warressa sellaset 1½v kiinni ja vähän petyin kun soundiero ei ollut suurikaan kun heitin tuoreet DR:t tilalle. Rockbassit tuleekin Red Labeleilla, joista voi olla montaa mieltä. Kyllä ne on mulla toiminu ne muutamat setit mitä oon käyttäny.

Niin ja toisaalta tietysti sekin vaikuttaa jos soitin on jo kauemman aikaa roikkunut kaupassa ihmisten kokeiltavana. Äkkiähän ne siinä sitten likaantuvat jonka jälkeen ne on ostamisen jälkeen melko varmasti vaihdettava.

Jukin kommenttia mukaillen olenkin usein ihmetellyt, miksei soitinliikkeissä ole jotain käsienpesumahdollisuutta kitaraosastoilla? kaupoissakin noi soittimet on välillä aika tuhruisia...
Rock and/or Roll
Jayh
05.01.2007 15:59:05 (muokattu 05.01.2007 16:01:37)
Käytännön vinkki niille, jotka haluaa kieliensä kestävän pidempään: peskää käsiä.

Tää auttaa jonkin verran.. mutta kun itsekin soittaa reilulla tatsilla, sormin ja roundwoundeilla niin onhan se selvä että nahka jää kieliin. Isoin vitutus itsellä on se että noita kieliä ei sitten saa kyllä millään kunnolla putsattua kun ovat "ihossa".

Olen koittanut alkoholilla jne putsailla mutta ei se paljoa auta.. onko jotain ehdotuksia millä putsata?

Entäs nämä pinnoitetut kielet kuten elixirit? Onko ollut eroa tuossa puhtaana pysymisessä tai pysyykö soundi pitempään kirkkaana?

Ai niin.. Ibanezin vähän paremmissa (500e->) bassoissa on ilmeisesti elixirit valmiina? Niitä ei varmaan heti kannata heittää pois :P
hollstro
05.01.2007 17:24:57

Niin ja toisaalta tietysti sekin vaikuttaa jos soitin on jo kauemman aikaa roikkunut kaupassa ihmisten kokeiltavana. Äkkiähän ne siinä sitten likaantuvat jonka jälkeen ne on ostamisen jälkeen melko varmasti vaihdettava.

Näin on. Mitäs jos asiaa ajattelis vähän toisin: Japanissa mulle vaihtoivat uudet kielet kaupassa kun ostin käytetyn seinällä roikkuneen basson (omakuvan T-bird). Eivät kyselleet mitään. Pihdeillä vaan vanhat kielet poikki ja uudet tilalle. Elektroniikka tsekattiin ja jakki kiristeltiin siinä sivussa.
pardy
06.01.2007 21:45:25

Näin on. Mitäs jos asiaa ajattelis vähän toisin: Japanissa mulle vaihtoivat uudet kielet kaupassa kun ostin käytetyn seinällä roikkuneen basson (omakuvan T-bird). Eivät kyselleet mitään. Pihdeillä vaan vanhat kielet poikki ja uudet tilalle. Elektroniikka tsekattiin ja jakki kiristeltiin siinä sivussa.

Ei voi sanoa kuin että siinä on suomalaisilla musaliikkeillä paljon mallia otettavana.
Teijo K.
06.01.2007 21:49:43

Vaihtoivat siis oston jälkeen vai ennen sitä?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
yurban
06.01.2007 22:36:09
Ite ainakin tykkään vanhoista kielistä. tai no en ny mitään hifistele yleensä et kunha rokki soi nii kaikki on hyvin.
hollstro
07.01.2007 00:34:38

Vaihtoivat siis oston jälkeen vai ennen sitä?

Sitten kun olin jo ostanut.
Qsysi
07.01.2007 12:24:09
No niinno. Vaihtaisin varmaan useamminkin, mutta kun ovat penteleet aika hintavia ainakin mun kukkarolle. Nykyisetkin alkaa olemaan jo ihan tarpeeksi kulahtaneet. Mutta on nekin reilusti yli vuoden olleet. Ellei kaksi.
Klip-klop klip-klop, hevonen on pop! -Histamiini
Keny
08.01.2007 09:34:38
Kaikkihan tossa jo tulikin yllä esille muta laitan silti.

Ekassa sähköbassossa oli varmaan 5 vuotta samat kielet kun luulin että ne pitää vaihtaa vasta kun katkeavat....tää siis 80 luvun alussa kun ei ollu nettiä mistä kysellä:)

Joskus 95 vuonna kuna alottelin uudestaan bassoa soittelemaan niin treenasin peukku juttuja paljon ja kelasin että miks soundaa niin huonolta.Vaihdoin kielet ja johan soundi parani.Riippuu niin siitä että mitä soittaa ja mitä soundia hakee.

Nykyään yhessä bassossa suht raikkaat kielet ja rokimmassa vanhemmat mitkä ovat tunkkasemmat.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)