Aihe: Nettiin TV-lupamaksu?..ei ihan vielä
1 2 3 4
Leikari
04.01.2007 13:27:58
No niin mun raha-asiat eivät tänne kuulu, eikä niistä nyt pitäisi edes keskustella vaan netin tv-luvista käsittääkseni.

Juttu on nyt pahemman kerran luistanut raiteiltaan.

itsepähän otit asian keskusteluun:

Se on kohtuuton summa, varsinkin persaukiselle. Ei mua opiskelijabudjetilla huvita maksaa kolmasosaa kuukauden rahoista tv-maksuhallinnolle.

tv-luvan hinta kuukauden laskutusvälillä on 17,95/kk -- sillä saa kapakassa nelisen tuoppia olutta - mitä sitten maksaa nettiyhteys kuussa??

ei minusta kallista - toinen asia on, että Yle ei osaa käyttää oikein julkisen palvelun kanavan tehtäväänsä so. tekevät liikaa toisarvoista ja tyhjänpäiväistä ohjelmaa parhaisiin kuuntelu-/katseluaikoihin sekä radiossa että televisiossa.

olen sen verran vanhanaikainen, että mielestäni ylellä on kansansivistystehtävä - tuo ei tarkoita ryppyotsaisuutta eikä ahdasmielistä korkeakulttuurisuutta vaan eri kulttuurialojen monipuolista esillä pitämistä ja kaikin puolin laadukasta tekemistä - hömpän tarjoaa kyllä kaupallinen media

- - -
Soitetaan jamia!
RocknRoll
04.01.2007 13:31:21
itsepähän otit asian keskusteluun

Koska joku mainitsi että tv-lupa on rahastusta, ja joku kysyi perään että millä tavoin?

Minä itse sitten ilmoitin henkilökohtaisen mielipiteeni miksi sen on rahastusta.
Zammy
04.01.2007 13:43:05
Koska joku mainitsi että tv-lupa on rahastusta, ja joku kysyi perään että millä tavoin?

Minä itse sitten ilmoitin henkilökohtaisen mielipiteeni miksi sen on rahastusta.

Minä voin ilmoittaa henkilökohtaisen mielipiteeni siitä, että bemarikauppias se vasta rahastaja on... Vaikka minun tulot kolminkertaistus, niin minä en sais haluamaani bemaria. Kyllä sopiva hinta vaikkapa tuollaiselle X5:lle olisi n. 5000 euroa. Ai miksi, no siksi että minulla olisi siihen varaa.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
totke
04.01.2007 14:26:29

tv-luvan hinta kuukauden laskutusvälillä on 17,95/kk -- sillä saa kapakassa nelisen tuoppia olutta - mitä sitten maksaa nettiyhteys kuussa??

Nettiyhteys, ainakin minulla, maksaa 22,50e/kk. Ja se on jotakuinkin välttämätön opiskelun suhteen. Tai voisihan sitä viettää 14h päivässä koulullakin...

TV:n välttämättömät ohjelmat ovat uutiset, ai niin muuten, ne voi lukea sieltä netistäkin. Ei kait keneltäkään voi uutisia kieltää sen perusteella ettei ole TV-lupaa?

Minulla ei ole TV-lupaa. Pärjään mainiosti netin avulla. Jos opiskelustani aiotaan tulevaisuudessa laskuttaa myös TV-luvan hinta, niin saavat kyllä korottaa sen myös täysimääräisenä opintotukeeni, unohtamatta että opintotuki nyt on jo valmiiksi kokenut melkoisen inflaation sitten viime tarkistuksen..
BondakeBunny
04.01.2007 14:30:54

Voi vittu saatana jos tullee. Ei voi muuta sannoo. Minä ainakii haluan maksaa kohta paskalla käynnistäkii lupamaksun.
In every revolution theres a man with a vision...
totke
04.01.2007 14:40:32

Voitaisiin oikeastaan maksaa TV-lupamaksun sijasta TV-vero, kaikkihan meistä joskus väkisinkin sattuvat TV:tä vilkaisemaan. Otetaan se vaikka käyttöön nimellä Tilapäinen au.. TV-vero.
Leikari
04.01.2007 15:50:11
Voi vittu saatana jos tullee. Ei voi muuta sannoo. Minä ainakii haluan maksaa kohta paskalla käynnistäkii lupamaksun.

käytännössähän miltei kaikilla on televisio tai vastaava - tekniikan kehitys näyttäisi johtavan siihen, että raja erilaisten peruslaitteiden välillä pienenee - mikäli sitten laajakaista nettiyhteys muodostuu merkittäväksi tv-lähtysten välityskanavaksi niin maksun kohdistaminen nettiliittymään on ihan perusteltua.

tietenkin systeemin pitäisi olla sama kuin nyt, että samassa taloudessa yksi lupa kattaa niin tavanomaisen television kuin nettiyhteydetkin eli ei päällekäisiä lupasysteemejä
Soitetaan jamia!
zekeode
04.01.2007 16:19:55

Eniten itseä vituttaa, kun taloyhtiöön tuli kaapeli-tv, joten vanha digiboksi meni siinä samalla vanhaksi. Lisäksi pitää vielä maksaa kaapeli tv-maksua 5,20e/kk.

Eli tämä vuoden investointeja on

TV-lupa: 212e (53e/3kk)
Kaapeli-TV maksu 62,40e(12kk)
Digiboksi kaapeliverkkoon. n.100e (kelvollista tasoa oleva)

yhteensä: 377,4e
And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
arrgh
04.01.2007 16:23:04
mikäli sitten laajakaista nettiyhteys muodostuu merkittäväksi tv-lähtysten välityskanavaksi niin maksun kohdistaminen nettiliittymään on ihan perusteltua.

Eikä ole. Netissä on niin monta paikkaa ja tapaa, josta voi katsoa netti-tv lähetyksiä, että YLE:n ei ole perusteltua ruveta vaatimaan vaatimaan tv-maksuja laajakaistoista mitenkään. Jos joku yhtiö asettaa aineistoaan nettiin katseltaviksi, niin yleensä se yhtiö on haitanut rahoituksenkin jollain tavalla asialle. Jos katson netistä ulkomaalaista ohjelmaa, ja ehkä vielä maksankin siitä kyseiselle yhtiölle, niin kuinka perusteltua on että YLE tulee ottamaan rahoja välistä?
oiva tumpeloinen
04.01.2007 17:07:16
Eikä ole. Netissä on niin monta paikkaa ja tapaa, josta voi katsoa netti-tv lähetyksiä, että YLE:n ei ole perusteltua ruveta vaatimaan vaatimaan tv-maksuja laajakaistoista mitenkään. Jos joku yhtiö asettaa aineistoaan nettiin katseltaviksi, niin yleensä se yhtiö on haitanut rahoituksenkin jollain tavalla asialle. Jos katson netistä ulkomaalaista ohjelmaa, ja ehkä vielä maksankin siitä kyseiselle yhtiölle, niin kuinka perusteltua on että YLE tulee ottamaan rahoja välistä?

Yhtä perusteltua, kuin se siiinä tapauksessa, että katsot lautasen avulla pelkästään ulkomaisia kanavia. TV-maksu ei perustu siihen, että mitä katselet, vaan että onko sinulla katselun mahdollistavat laitteet.
arrgh
04.01.2007 17:16:03
Yhtä perusteltua, kuin se siiinä tapauksessa, että katsot lautasen avulla pelkästään ulkomaisia kanavia. TV-maksu ei perustu siihen, että mitä katselet, vaan että onko sinulla katselun mahdollistavat laitteet.

No YLE ei lähetä kanaviaan nettiin, eli laajakaista ei ole katselua mahdollistava asia. Paitsi tietysti nykyään on se elävä arkisto, mutta vähän tuntuu oudolta, jos sillä ruvetaan perustelemaan asiaa. Ja vaikka YLE lähettäisi kanaviaan nettiin, niin siihen olisi helppo keksiä joku systeemi jolla niitä ei pääsisi katsomaan ilman maksua.
oiva tumpeloinen
04.01.2007 17:20:23
No YLE ei lähetä kanaviaan nettiin, eli laajakaista ei ole katselua mahdollistava asia. Paitsi tietysti nykyään on se elävä arkisto, mutta vähän tuntuu oudolta, jos sillä ruvetaan perustelemaan asiaa. Ja vaikka YLE lähettäisi kanaviaan nettiin, niin siihen olisi helppo keksiä joku systeemi jolla niitä ei pääsisi katsomaan ilman maksua.

Niin. Toisaalta se ei olekaan YLE, mikä noita maksuja vaatii, vaan viestintävirasto.
arrgh
04.01.2007 17:25:55
Niin. Toisaalta se ei olekaan YLE, mikä noita maksuja vaatii, vaan viestintävirasto.

No mutta TV-lupamaksuihinhan tämä muutos tulee jos on tullakseen ja kukahan ne nyt noin niinkuin pääosin saa?
oiva tumpeloinen
04.01.2007 17:30:34
No mutta TV-lupamaksuihinhan tämä muutos tulee jos on tullakseen ja kukahan ne nyt noin niinkuin pääosin saa?

Ylehän ne rahat saa. Mutta siinä on kuitenkin sellainen ero, että Yle ei noista maksuista päätä, eikä siten voi siihen mitenkään vaikuttaa. Viestintävirasto päättää maksuista ja kerää ne ja jakaa niitä sitten ennalta määrätyn suunnitelman mukaan. Yle ei kuitenkaan ole ainoa rahansaaja siinä ketjussa, vaikka ehdottomasti suurin onkin. Myöskään tv-maksuilla ei rahoiteta koko Ylen toimintaa, mutta se ei liene oleellista tässä.
arrgh
04.01.2007 17:44:51
Ylehän ne rahat saa. Mutta siinä on kuitenkin sellainen ero, että Yle ei noista maksuista päätä, eikä siten voi siihen mitenkään vaikuttaa. Viestintävirasto päättää maksuista ja kerää ne ja jakaa niitä sitten ennalta määrätyn suunnitelman mukaan. Yle ei kuitenkaan ole ainoa rahansaaja siinä ketjussa, vaikka ehdottomasti suurin onkin. Myöskään tv-maksuilla ei rahoiteta koko Ylen toimintaa, mutta se ei liene oleellista tässä.

Juu, eikä nyt ollutkaan tarkoitus hyökätä mitenkään YLE:ä vastaan. Kysymys on vain siitä, että jos ensin maksan laajakaistasta sen tarjoavalle ja sen jälkeen maksan erikseen vaikka jollekin ulkomaalaiselle palvelulle että voin katsoa vaikka jonkun sarjan netistä, niin ei oikein oikeudentajuuni mahdu, että pitäisi maksaa siitä vielä jollekin osapuolelle X, joka ei kuitenkaan tarjoa tähän diiliin yhtään mitään.
Czar
04.01.2007 17:47:50

Voitaisiin oikeastaan maksaa TV-lupamaksun sijasta TV-vero, kaikkihan meistä joskus väkisinkin sattuvat TV:tä vilkaisemaan. Otetaan se vaikka käyttöön nimellä Tilapäinen au.. TV-vero.

En mä katso televisiota, enkä omista moista. En tarvitse sitä ja laitan ehdottomasti roposeni mielummin johonkin muuhun. Musta se olisi väärin, että joutuisin maksamaan jotain "TV-veroa", sillä en saa siitä mitään vastineeksi. Ja mun on kauhean vaikea nähdä, mitä yhteiskunnallista hyötyä tukisin tukemalla töllön tuijotusta.

Laajakaistaa ei mielestäni ole perusteltua siirtää lupamaksun piiriin, sillä minkään tahon ei ole pakko ilman edestä laittaa Internetiin mitään materiaalia. Toisaalta se kuitenkin voisi olla ihan perusteltua, että on tahoja jotka ylläpitävät asiallisia ja laadukkaan tiedontäyteisiä sivustoja kaiken hutun keskellä, jota Internet tarjoaa. Ja kait niille siitä pitäisi vähän maksaakin.

Silti. En arvostaisi kyllä nettilupamaksuja. Surffaisin moisen uudistuksen jälkeen varmaan vain lainaston ja koulun koneelta.
"Ooppera tapahtuu siksi,
että suuri joukko asioita onnistuu ihmeen kautta olemaan menemättä vikaan.
Se toimii vihan, rakkuden ja hermojen voimalla."

Pratchettin Naamiohuveista.
oiva tumpeloinen
04.01.2007 17:47:54
Juu, eikä nyt ollutkaan tarkoitus hyökätä mitenkään YLE:ä vastaan. Kysymys on vain siitä, että jos ensin maksan laajakaistasta sen tarjoavalle ja sen jälkeen maksan erikseen vaikka jollekin ulkomaalaiselle palvelulle että voin katsoa vaikka jonkun sarjan netistä, niin ei oikein oikeudentajuuni mahdu, että pitäisi maksaa siitä vielä jollekin osapuolelle X, joka ei kuitenkaan tarjoa tähän diiliin yhtään mitään.

Periaatteessa tuo on aivan sama kuin, että sä nykypäivänä ostat jonkun Canal (tms.)-paketin. Silloinkin maksat kahteen kertaan yhdestä ohjelmasta. Valinnainen juttu, mistä ei kukaan valita.
oiva tumpeloinen
04.01.2007 17:49:10
En mä katso televisiota, enkä omista moista. En tarvitse sitä ja laitan ehdottomasti roposeni mielummin johonkin muuhun. Musta se olisi väärin, että joutuisin maksamaan jotain "TV-veroa", sillä en saa siitä mitään vastineeksi. Ja mun on kauhean vaikea nähdä, mitä yhteiskunnallista hyötyä tukisin tukemalla töllön tuijotusta.

Juuri tuon takia sitä ei veroluontoisesti kerätäkään. Monta kertaa sitä on ehdotettu, mutta aina se ehdotus on mennyt nurin.
arrgh
04.01.2007 18:05:30
Periaatteessa tuo on aivan sama kuin, että sä nykypäivänä ostat jonkun Canal (tms.)-paketin. Silloinkin maksat kahteen kertaan yhdestä ohjelmasta. Valinnainen juttu, mistä ei kukaan valita.

No kun nimenomaan valittaa. Hiljaisesti, jättämällä maksamatta niitä TV-lupamaksuja. Sen takia YLE onkin nyt kusessa ja korottelee jatkuvasti maksuja. Tai siis se viestintävirasto. TV-lupamaksu on jäänne niiltä ajoilta kun YLE:n kanavat oli ainoa mitä katsoa. Nykyään on kuitenkin paljon muutakin katsottavaa ja jengi ajattelee (ehkäpä aivan oikeutetusti) etteivät he saa enää TV-lupamaksuille vastinetta ja ollaan tässä pisteessä kun nyt ollaan. YLE:nkin kannattaisi ruveta funtsimaan asiaa hieman uudelta kantilta ja pahin asia mitä tässä vaiheessa voidaan tehdä on tuoda jo kuoleva TV-lupamaksusysteemi laajakaistojen piiriin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)