Aihe: RIAA haluaa pienentää musiikintekijöiden rojalteja
1 2 3
kivi
04.01.2007 06:48:13
No en mä mikään STT ole, mutta jos E. Ertama itse kertoo näin tapahtuneen niin oletan että ei se tuollaisesta asiasta kehtaisi paskaa jauhaa.
Ja eipä kyllä suoraan sanoen paljoa ihmetyttäisi moinen toiminta. Kyllähän siinä on niin isot rahat ollu pelissä että varmasti on ainakin yhtiötasolla sellaista porukkaa jota kiinnostaa lähinnä se hittien myyminen.

Tästähän on puhuttu vuosikymmeniä, ja onpa maailmalla kai esiintynyt beatles-hittien alkuperäisiä tekijöitä muitakin. Urbaanilegenda tai totta, siitä ei ole selvyyttä.

Mä pidän tuota aivan mahdollisena, brittien ja amerikkalaisten tekijänoikeuskäytännössähän tuo luovuttamaton isyysoikeus ei ole niinkään selvä, vaan kappaleet voidaan kaiketi, tai on ainakin voitu myydä nahkoineen karvoineen. En sitten tiedä miten nykyään on.

Mutta ei se kaiketi englanninkielisessä maailmassa harvinaista ole, että ostaja laittaa kappaleen kokonaan omiin nimiinsä. Suomessahan kappaleista pitää tehdä todenmukaiset teosilmoitukset, levyn kanteen saa sitten painaa mitä tahansa, ja painetaankin.

Ei ne suomalaisetkaan kaikki omia biisejään tee, vaikka levynkannessa lukisi...
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mika Antero
04.01.2007 07:21:17 (muokattu 04.01.2007 07:32:13)
No en mä mikään STT ole, mutta jos E. Ertama itse kertoo näin tapahtuneen niin oletan että ei se tuollaisesta asiasta kehtaisi paskaa jauhaa.

Totta kai kaikki on mahdollista, mutta näille tämän kaltaisille väitteille on yleensä yhteistä se, että niistä ei ole mitään muuta todistetta kuin yhden henkilön sana, tässä tapauksessa Ertaman. Beatlesien levytyshistoria ja biisinkirjoitushistoria on kuitenkin harvinaisen tarkkaan dokumentoitu, analysoitu -suorastaan puhkitulkittu- että jos tämmöistä olisi tapahtunut, niin kyllä se historiankirjoissa yleisesti mainittaisiin. Ei se, että joku toiminta on mahdollisesti ollut yleistäkin tarkoita sitä, että kaikki niin tekisivät. Ehkä Beatletkin tekivät, mutta hämmästyttävän hyvin he ovat osanneet asian piilottaa, kun ottaa huomioon sen tutkijoiden määrän, joka bändin historiaa on selvittänyt.

Muistelen lukeneeni jostain rumpalista, joka väittää soittaneensa Ringon osuudet bändin levyillä (en tarkoita Andy Whitea). Jollain muinoisella keskustelupalstalla ihan asiantuntevan oloinen heppu selvitti totena (lähteenä Steely Danin toisen hepun haastattelu), että studiomuusikot soittivat kaiken bändin leyvillä. Minä luulen, että jos vaikka nyt Epstein olisi harrastanut tämmöistä ostamista laajasti, niin joka ainut biisinsä myynyt/ostotarjouksen saanut tyyppi olisi tullut Ertaman tavoin julkisuuteen kertoakseen tarinansa. Olisi meinaan melkoinen meriitti musiikkibisneksessä, jos olisi säveltänyt jonkun Beatlesin hitin. Käsittääkseni näin ei ole kuitenkaan tapahtunut.
kivi
04.01.2007 07:35:15
Erkki Ertamalla oli muutakin elämää kuin säveltäjän ja sovittajan työ. Näin ystävästään Ertamasta kertoo Tapani Kuningas, "Ufoja Suomen taivaalla" -teoksen kirjoittaja:

http://www.ultra-lehti.com/vanhatlehdet/art-0212-Ertama.html

Hmm...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mika Antero
04.01.2007 07:42:50
Hmm...

Ehkä Epsteinin astraalikeho jätti tarjouksen siitä Lappi -biisistä.
kivi
04.01.2007 07:47:31
Ehkä Epsteinin astraalikeho jätti tarjouksen siitä Lappi -biisistä.

Beatleksethan tunnetusti olivat aika tutkalla joskus itsekin. Tarjous on saattanut tulla esim telepaattisesti.

Ei olla ilkeitä. Teosofit eivät tunnetusti ole aiheuttaneet juurikaan pahaa, ja sitä ei voi monesta muusta uskomuskunnasta sanoa. Uteliaisuus ja erikoisemmista kohteista kiinnostuminen sekä luontainen herkkyys havainnointiin eivät myöskään ole säveltäjälle huonoja piirteitä. Ja on sillä mystisyydelläkin joku ura rakennettu
(Handsome Dick Manitoba)
Mika Antero
04.01.2007 07:53:50
Teosofit eivät tunnetusti ole aiheuttaneet juurikaan pahaa, ja sitä ei voi monesta muusta uskomuskunnasta sanoa.

Juu, jopa natseista taisi löytyä alan miehiä... No joo, ei todellakaan millään pahalla Ertamoa kohtaan, mutta pakko myöntää, että nyt suhtaudun vielä eilistäkin varauksellisemmin hänen ja Epsteinin kohtaamiseen.
kivi
04.01.2007 08:07:16
mutta pakko myöntää, että nyt suhtaudun vielä eilistäkin varauksellisemmin hänen ja Epsteinin kohtaamiseen.

Hm. Mullakin on työhuoneen hyllyssä paitsi "Poimintoja teosofisesta kirjallisuudesta" (eihän sitä koskaan tiedä koska pitää siteerata Mme. Blavatskya), myös teokset "Ufoja Suomen taivaalla", "Ufojen kosminen viesti" sekä "Flying saucers ARE hostile"

Se natsien muinaisuskoharrastus muuten oli vähän toista lajia.
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
04.01.2007 08:58:08 (muokattu 04.01.2007 09:02:20)
Juu, totta kai kirjahyllyssä pitää olla vaikka mitä. Löytyy minullakin Kallisen lisäksi niin Koraani kuin Bhagavad-Gita siinä missä Raamattukin... MacLeaniäkin on.

Ai miten niin off-topic.

Off-topic parhaasta päästä.
:-)

No, mm. Raamattu, Koraani, Bhagavad-gità, Popol Vuh, Mormoonin kirja, Ajatollahin Ajatuksia, Apokryfikirjat, Pieni Punainen Kirja, Leninin kootut, Horst Wessel, melkoinen määrä Jehovien käännytyskirjallisuutta, Taru Sormusten Herrasta, Principia Discordia, Musta Raamattu (kirj. "Mooses" toim. P. Siitoin), puoli tusinaa Bhaktivedanta Swami Praphupadaa, Kalevala, Kanteletar, Pääoma, Jeesus Siirakin Kirja sekä läjäpäin sekalaisia traktaatteja löytyy hyllyni uskonto-osastosta. Suurimman osan olen jopa lukenut.
(Handsome Dick Manitoba)
Diablero
05.01.2007 06:27:55 (muokattu 05.01.2007 06:28:47)
Palatakseni aiheeseen, onhan tuo biisien omiin nimiin ostaminen nykypäivänäkin jo tosi yleistä tuolla "isossa maailmassa" ja jonkun on täytynyt olla edelläkävijä tässäkin asiassa. Pidän ihan mahdollisena sitä, että Beatles olisi ollut se edelläkävijä tässäkin asiassa. Bisnes on bisnestä, eikä Beatleskään ollut pelkästään ne neljä jätkää jotka soitti niitä soittimia...

Mitä teosfisiin seuroihin tulee, niin en ymmärrä mitä "ufoa" niissä on. Suurin osa kanssaihmisistä kuuluu kirkkoon joka opettaa muunneltuja totuuksia ja tämä asia nyt vaan hyväksytään sen enempää ajattelematta. Itsekin olen "tapakristitty"
Ja se jos joku on "ufoa" :D
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
Mikko/DE
05.01.2007 06:50:23

Sinänsä kummallista, että joku uutisoi levy-yhtiöiden edustajan haluavan laskea artistien rojaltien tasoa, koska jokainen levy-yhtiö haluaisi niin tehdä. En tiedä mikä kokemus täällä on sopimusneuvoteluista, mutta jokaista sopimusta tehdessä levy-yhtiö tarjoaa rojalteja alakanttiin, ja vasta kunnon väännön jälkeen päästään sopimukseen.

Ei kenenkään ole pakko suostua alhaisempiin rojalteihin, niin vaan tehdään jos ei koe muualta parempaa saavansa. Ei tuommoinen instanssi voi vaikuttaa kaikkiin levy-yhtiöihin. Luulen että tuommoinen periaatepäätös vain hankaloittaisi suurten levy-yhtiöiden toimintaa ja helpottasi pienten yhtiöiden asemaa, mikä olis vaan jees :)
Mika Antero
05.01.2007 07:34:40
Pidän ihan mahdollisena sitä, että Beatles olisi ollut se edelläkävijä tässäkin asiassa.

Sanotaan nyt vielä kerran, että kaikki on mahdollista. On jopa mahdollista, että Beatlesin pojjaat eivät soittaneet nuottiakaan levyillään. Se on tosin erittäin epätodennäköistä, sen verran tarkkaan heidän levytyshistoriansa on dokumentoitu.

Juupas. Eipäs.
kivi
05.01.2007 14:15:27 (muokattu 05.01.2007 14:21:22)
Diablero:
Mitä teosfisiin seuroihin tulee, niin en ymmärrä mitä "ufoa" niissä on. Suurin osa kanssaihmisistä kuuluu kirkkoon joka opettaa muunneltuja totuuksia ja tämä asia nyt vaan hyväksytään sen enempää ajattelematta. Itsekin olen "tapakristitty"
Ja se jos joku on "ufoa" :D

Kuka hyväksyy, kuka ei. Minulta ainakin tulee siviilissä aika ilkeää kuittia jos joku kuuluu vaikkapa ev.lut. kirkkoon olematta uskossa. Tekemisensä pitää osata perustella.

Jos joku uskoo johonkin, sen hyväksyn ja voinpa arvostaakin. En myöskään pidä siviilipalvelusta tai palvelusta vapauttamista erityisen paljon "oikeampana" valintana kuin asepalveluksen suorittamista, kunhan valintansa tekee harkiten ja pystyy sen perustelemaan.

Mikko/DE:
En tiedä mikä kokemus täällä on sopimusneuvoteluista, mutta jokaista sopimusta tehdessä levy-yhtiö tarjoaa rojalteja alakanttiin, ja vasta kunnon väännön jälkeen päästään sopimukseen.

Ei aina. Joskus tarjous on valmiiksi hyvä, silloin ei kannata riidellä. Muutenkin bisnes on sellaista, että "tietty määrä kusetusta pitää ottaa vastaan, jos haluaa että asiat sujuu", kuten eräs ystäväni, itsekin musiikkibisneksen ammattilainen, totesi.

Neuvottelutaitoa on tappion minimointi. Jos sopimus ei enää hyödytä molempia osapuolia, se ei silloin ole sopimus.
(Handsome Dick Manitoba)
Happening Place
06.01.2007 19:29:38
Ei aina. Joskus tarjous on valmiiksi hyvä, silloin ei kannata riidellä. Muutenkin bisnes on sellaista, että "tietty määrä kusetusta pitää ottaa vastaan, jos haluaa että asiat sujuu", kuten eräs ystäväni, itsekin musiikkibisneksen ammattilainen, totesi.

Neuvottelutaitoa on tappion minimointi. Jos sopimus ei enää hyödytä molempia osapuolia, se ei silloin ole sopimus.

Niin katos tässä on se ero että Mikko soittaa bändissä josta isot ulkomaiset lafkat kävi just hiljattain tarjouskilpailua ja ne otti parhaan. Mutta sä et taida soittaa, vaikka sun frendi on musabisneksen ammattilainen. Eli eiköhän Mikko tiedä mistä puhuu.

Tähän kohtaan vaan se perinteinen lisäys että levydiilissä se rojaltiprosentti on loppujen lopuks vähäpätöisin asia. Sata prossaa paskasta on vaan sataprosenttista paskaa.

OIs tietenkin Mikolta kiva kuulla kokemuksia DE:n diilin väännöstä, siis sen verran mitä sä pystyt/saat kertoa.
kivi
07.01.2007 21:36:24
Niin katos tässä on se ero että Mikko soittaa bändissä josta isot ulkomaiset lafkat kävi just hiljattain tarjouskilpailua ja ne otti parhaan. Mutta sä et taida soittaa, vaikka sun frendi on musabisneksen ammattilainen. Eli eiköhän Mikko tiedä mistä puhuu.

Mä tiedän vallan hyvin missä bändissä Mikko soittaa. Paljon onnea vaan heille, hieno bändi omassa divarissaan. Mutta mä tiedän jotain kumminkin, joten jos mulle alat isotella, isottelet väärälle ihmiselle.

Tähän kohtaan vaan se perinteinen lisäys että levydiilissä se rojaltiprosentti on loppujen lopuks vähäpätöisin asia. Sata prossaa paskasta on vaan sataprosenttista paskaa.

Tämä on totta. Sen sijaan sikäli se ei oo vähäpätöinen asia että rojaltiprosentista väärään suuntaan vääntämällä voi sotkea monta muuta asiaa.

OIs tietenkin Mikolta kiva kuulla kokemuksia DE:n diilin väännöstä, siis sen verran mitä sä pystyt/saat kertoa.

Mä luulen tietäväni tuostakin, mutta se ei oikeastaan kiinnosta mua yhtään. Bändejä tulee ja menee, harva jää pidemmäksi aikaa.

Mä olen jo vanha mies, ja mun rokkitähtiaikani meni ohi ennen kuin alkoikaan jo parikymmentä vuotta sitten.
(Handsome Dick Manitoba)
Mikko/DE
08.01.2007 11:30:23

Niinno, eihän me tossa toisiamme kumoiltu, vaan pikemminkin täydennettiin...

Meidän diilistä sen verran voin kertoa offtopickina, numeroihin menemättä, että väännön alla oli ne yleisimmät asiat. Optiot, ennakot, rojaltit, territoriot, itsemääräämisoikeus, jne.

Tärkeimpiä pointteja meille oli se, että saadaan täysi veto-oikeus kaikkeen bändiin kohdistuvaan kamaan, levynkansiin, mainoksiin, musaan, eli kaikki hyväksytetään bändillä. Kaikki muu meni vähän lakimiesten tapellessa, ja meidän kompatessa, eli muut asia oli vähän teknistä huttua, tietysti aika helposti näkee mitä mieltä pitää mistäkin asiasta olla, ja mitä antaa periksi saavvuttaakseen sen.

Suuri syy tämän diilin valitsemseen, oli se, että levy-yhtiö selitti valmiin strategian millä meitä myytäisiin, ja muut sanoivat tyyliin:"laitetaan levy ulos ja katotaan myykö se."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)