kake90 21.12.2006 08:53:59 | |
---|
Pitemmän aikaa (kohta vuosi) olen sähkiksellä soittanut, mutta nyt tuli eteen semmone probleemi, että en osaa vaihtaa kieliä :D Kyseista asiaa ei ole tullut opeteltua. Kitarahan on siis Squier Showmaster (Fenderin valmistama) Kuvaa olis tässä: http://81.169.170.65/beyers/pics/3002047.jpg Ite yritin kerran vaihtaa, nyt kun tuo napsahti poikki ja onnistuin jotenkin pamauttamaan sen poikki, vaikka se oli ihan löysällä:/ Eli miten siis tässä vekottimes kielten vaihto onnistuu? Kiitos etukäteen |
weelie 21.12.2006 14:12:08 | |
---|
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Montte 21.12.2006 14:20:34 | |
---|
Parhaiten ehkä tajuat sen, kun joku näyttää miten se tehdään. Pyydä jotain kaveria. |
FunMachine 21.12.2006 20:29:15 | |
---|
tai musaliikkeen myyjää. ne kyllä näyttää ja neuvoo. |
Manicci 22.12.2006 01:05:24 | |
---|
Ei se kovin vaikeaa voi olla, tsekkaile vähän että miten se orkkis kieli siinä on kiinni. Vinkkinä sanon, että mitä vähemmän saat käärittyä sitä kieltä viritystapin ympärille, sitä parempi vireessä pysymisen kannalta. How blue can you get? |
Montte 23.12.2006 22:11:58 | |
---|
Ei se kovin vaikeaa voi olla, tsekkaile vähän että miten se orkkis kieli siinä on kiinni. Vinkkinä sanon, että mitä vähemmän saat käärittyä sitä kieltä viritystapin ympärille, sitä parempi vireessä pysymisen kannalta. Kyllä mutta ei ihan niinkään että on 3/4 kierrosta kieltä tapin ympärillä niin kuin serkku tykkää tehdä. Mieluumin kierros ja vähä reilu. |
Mike M. Hiirenloukku 24.12.2006 00:01:15 | |
---|
Ne kielet tulee sieltä rungon takaa läpi ja toinen pää kieritetään viritystapin ympärille, pujottamalla ensin kielen pää viritystapin reiästä ja sitten pyörittämällä viritintä. Näin olen hyvin varma että se toimii, näkemättä kitaraa. Poisottaminen käänteisessä järjestyksessä, tai esim. katkaisemalla kieli ja vetämällä "takapää" ulos ja räpläämällä loput irti. Optimimäärä kieltä viritystapin ympärillä on 3 (kolme) kierrosta. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
kivi 24.12.2006 18:21:00 (muokattu 24.12.2006 18:21:47) | |
---|
Ei se kovin vaikeaa voi olla, tsekkaile vähän että miten se orkkis kieli siinä on kiinni. Vinkkinä sanon, että mitä vähemmän saat käärittyä sitä kieltä viritystapin ympärille, sitä parempi vireessä pysymisen kannalta. Ei nyt ihan noinkaan. Kaksi ja puoli - kolme kierrosta on ihanne. Ensimmäinen kierros yli, loput alle. Silloin vire pysyy yhtä hyvin kuin lukkokoneistolla. Oikea mitta on helppo katsoa strato-tyyppisessä lavassa. Mittaa kieltä viritystapin, ja sen seuraavankin viritystapin yli kolmanteen tappiin (esim ala-e -kieltä d-tappiin) ja siinä on se kohta josta ala-e-tapissa aletaan kieputtaminen. Kahdella ylimmällä kielellä pitää vain arvioida. Ne myös laitetaan tapin reiästä kahdesti, ("lukitaan") etteivät luista. Kieli ei saa missään vaiheessa mennä ristiin tapissa, vaan kaikkien kierrosten kuuluu olla tasaisesti tappia vasten ja joka kierroksella lähempänä lapaa. |
Anal Revenger 25.12.2006 18:15:32 (muokattu 25.12.2006 18:15:46) | |
---|
Kieli ei saa missään vaiheessa mennä ristiin tapissa, vaan kaikkien kierrosten kuuluu olla tasaisesti tappia vasten ja joka kierroksella lähempänä lapaa. Minkä takia? Mulla ainaki ku ekat kielet vaihdoin nii ainakin kaks korkeinta kieltä kiertelee tapissa kuin puolukka pipipiiirtelössä, menee ristiin ja sojottaa sieltä vähän miten sattuu. En myöskään ole laittanut kuin kerran tapista läpi. Vire kuitenkin nämä asiat huomioon ottaen, jos näiden sitten pitäisi huonontaa sen pysymistä, on pysynyt ainakin matalampiin kieliin verrattuna hyvin jotka on laitettu ihan normaalisti. |
Little Savage 26.12.2006 12:25:54 | |
---|
Minkä takia? Mulla ainaki ku ekat kielet vaihdoin nii ainakin kaks korkeinta kieltä kiertelee tapissa kuin puolukka pipipiiirtelössä, menee ristiin ja sojottaa sieltä vähän miten sattuu. En myöskään ole laittanut kuin kerran tapista läpi. Vire kuitenkin nämä asiat huomioon ottaen, jos näiden sitten pitäisi huonontaa sen pysymistä, on pysynyt ainakin matalampiin kieliin verrattuna hyvin jotka on laitettu ihan normaalisti. Mikäs siinä jos vire pysyy. Kyse taitaa olla enemmänkin siitä että kieli ei kestä noita sun asentuksia kauaa katkeamatta. Paskaa joulua ja ikävää uutta vuotta! Juokaa paljon viinaa ja muistakaa tapella perheenne kanssa. |
Davet 02.01.2007 19:09:31 | |
---|
mä ainaki laitan miten sattuu kielet ja vire pysyy ihan hyvin :D Dave |
Manicci 03.01.2007 15:10:03 | |
---|
Ei nyt ihan noinkaan. Kaksi ja puoli - kolme kierrosta on ihanne. Ensimmäinen kierros yli, loput alle. Silloin vire pysyy yhtä hyvin kuin lukkokoneistolla. Oikea mitta on helppo katsoa strato-tyyppisessä lavassa. Mittaa kieltä viritystapin, ja sen seuraavankin viritystapin yli kolmanteen tappiin (esim ala-e -kieltä d-tappiin) ja siinä on se kohta josta ala-e-tapissa aletaan kieputtaminen. Kahdella ylimmällä kielellä pitää vain arvioida. Ne myös laitetaan tapin reiästä kahdesti, ("lukitaan") etteivät luista. Kieli ei saa missään vaiheessa mennä ristiin tapissa, vaan kaikkien kierrosten kuuluu olla tasaisesti tappia vasten ja joka kierroksella lähempänä lapaa. Eipä mulla oo ollu ainakaan tarvetta tuommotteiden poppaskonstien käyttämiseen. Vire on pysynyt mutta pysyköön How blue can you get? |
lindo 03.01.2007 15:24:37 (muokattu 03.01.2007 15:26:02) | |
---|
Ensimmäinen kierros yli, loput alle. Silloin vire pysyy yhtä hyvin kuin lukkokoneistolla.
OHO :O Noinko meinaat? Kiinteällä tallalla vai? Vaiko kampitallalla myös? Mitä muuten tarkoitat tuolla "Ensimmäinen kierros yli, loput alle."? Rok rok |
OHO :O Noinko meinaat? Kiinteällä tallalla vai? Vaiko kampitallalla myös? Mitä muuten tarkoitat tuolla "Ensimmäinen kierros yli, loput alle."? Ei oo tallasta kiinni sitten, kun kieli on kunnolla tapissa kiinni :-D On tää kyllä hieno tää aloittelija-osasto. Toinen toistaan riemukkaammin tullaan kertomaan, että: "mä kyllä laitan kielet ihan miten sattuu ja hyvin pysyy" - parhaassa tapauksessa sama selittäjä valittaa kitaraosastolla kuinka kitaran virikoneet on ihan pa**at ja pitäis vaihtaa, vaikka 99,9% varmuudella "luistava virikone" onkin huonoa kielten laittoa. :-D Ei voi kuin nauraa. Silloin kun sitä ensimmäistä kitaraa soittelee siellä makuuhuoneessa, on aivan sama miten ne kielet laitat kiinni. Mutta jos aikoo työkseen soitella, olisi hyvä opetella oikea tyyli, ja muistaa että siisti kitara on toimiva kitara. Tietysti jokainen on ylpeä omastaan, mutta se että on sattunut tekemään jotenkin ei tee siitä oikeaa tapaa. Mä en jaksa säätää enkä näpertää. Siksi kitaroiden on oltava kunnossa. Ette ikinä kuule mun virittelevän lavalla. |