Aihe: Nettiin TV-lupamaksu?..ei ihan vielä
1 2 3 4
M-Juhana
03.01.2007 07:14:30

Internet pysyy toistaiseksi ilman tv-lupaa Suomessa
03.01.2007 04:20
Internetin käyttäjien ei tarvitse maksaa tv-lupaa ainakaan lähivuosina, vaikka mm. Saksassa laajakaistan käyttäjät joutuvat lunastamaan luvan.

Viestintäviraston mukaan internetissä näkyvien tv-ohjelmien määrä on vielä niin vähäinen, ettei muutoksille ole tarvetta.

-Kyllä tätä varmasti joudutaan pohtimaan. Saksassa laajakaistan omistajista tuli ilmoitusvelvollisia vuodenvaihteessa, mutta Suomessa asiasta ei ole vielä edes keskusteltu, sanoo tv-maksuista vastaavan tulosalueen johtajan Anssi Laakso Viestintävirastosta.

Laakso pitää mahdollisena, että internetin suhdetta tv-lupaan joudutaan punnitsemaan tämän vuoden aikana.

Televisiomaksua joutuvat maksamaan kaikki ne, joilla on television katseluun tarkoitettu laite tai laiteyhdistelmä. Tietokoneiden käyttäjien tulee maksaa televisiomaksua vain, jos tietokoneessa on televisiokortti.

Tekijänoikeuskiistojen jarruttama mobiili-tv ei yleistyessään aiheuttane suuria muutoksia lupamaksuihin, koska yksi lupa kattaa kotitalouden kaikki tv-vastaanottimet. Viestintävirasto rinnastaa kännykkätelevision tilapäiseen käyttöpaikkaan kuten kesämökkiin tai asuntovaunuun.

Televisiomaksun hinta nousi vuodenvaihteessa 208 euroon.

(MTV3-STT)

Keskustelu on avattu, kohta on lupamaksu netistäkin.
-Where bikers stare at cowboys, Who are laughin' at the hippies, Who are prayin they'll get out of here alive.--David Allan Coe
Starlia
03.01.2007 09:30:05 (muokattu 03.01.2007 09:30:35)
Saksassa laajakaistan omistajista tuli ilmoitusvelvollisia vuodenvaihteessa,

Joo. Onhan telkkarillakin ilmoitusvelvollisuus Suomessa, joten minkäköhän hienon keinon ne keksivät tämän idean kyttäämiseen? Kai ne KRP:n pojat kattovat luvat samalla kun raahaavat warewarastot pikkupojilta.

Yleltä olisi kova veto nyt digiaikaan siirryttäessä, että liikkeistä ei digiboxeja ja -telkkareita myydä ilman TV-luvan olemassaolon todistamista.

Toisaalta aivan sama mulle. Tämä 10e netistä on kuussa ihan riittävästi.
Jake.e
03.01.2007 09:52:50
Televisiomaksua joutuvat maksamaan kaikki ne, joilla on television katseluun tarkoitettu laite tai laiteyhdistelmä. Tietokoneiden käyttäjien tulee maksaa televisiomaksua vain, jos tietokoneessa on televisiokortti.

Television katseluahan sekin on jos tv-kortilta katselet. Ihan sama mulle. En kato enää kun 9 uutiset sillon tällön.
Jerk.
THE RIPPER
03.01.2007 20:53:17 (muokattu 03.01.2007 20:53:39)
Meillähän tv-lupa on silkkaa rahastusta.

jotkut maksaa jotkut ei
Hungry For Heaven
kivi
03.01.2007 21:32:30
jotkut maksaa jotkut ei

Mulla on tv, joten mä maksan. Näin se käy. Sääntöjen mukaan pelataan silloinkin kun ne säännöt eivät itseä huvita.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Teijo K.
03.01.2007 21:54:24

Mulla on tv, joten mä maksan. Näin se käy. Sääntöjen mukaan pelataan silloinkin kun ne säännöt eivät itseä huvita.

Sama. Yksin asuessa en omistanut televisiota, monta vuotta meni ihan hyvin. Eikä ollut internettiäkään. hmmm, ilmankos oli aikaa treenata soittamista.

Mutta sitähän minun vain piti sanoa, että ainoat katsomisen arvoiset ohjelmat tuntuvat tulevan Ylen Teemalta. Eli jos ne lupamaksurahat niihin menee niin ei ne ihan hukkaan kulu kuitenkaan. Ylen ykkönen on radiokanavistakin paras tällä hetkellä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Jurza
04.01.2007 08:27:55

Toi on kyllä totta.. itse voin omalta kohdaltani sanoa, että mulle opiskelijana toi tv-lupamaksun hinta (208,15€/12kk) on vaan liian korkea.
En nyt asiasta yhtään syvällisemmin tiedä, mutta eikö suomessa voitaisi kerätä tv-lupamaksuja suoraan verorahoista? Tuntuu jotenkin naurettavalta että ihmisiä kuumotetaan kirjeillä ja tehdään tarkastuksia jne. Tuskin se lupatarkastajakaan ilmaiseksi sitä hommaa tekee..
Zammy
04.01.2007 08:47:59

Selvennätkö tyhmemmälle?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
RocknRoll
04.01.2007 09:54:19
Selvennätkö tyhmemmälle?

Se on kohtuuton summa, varsinkin persaukiselle. Ei mua opiskelijabudjetilla huvita maksaa kolmasosaa kuukauden rahoista tv-maksuhallinnolle.
kivi
04.01.2007 10:00:12 (muokattu 04.01.2007 10:01:10)
Selvennätkö tyhmemmälle?

Vaikkapa niin, että jos tarvitaan tv-lupamaksuja turvaamaan Ylen ohjelmatarjonta, miten on mahdollista että niissäkin maissa joissa tv-lupamaksukäytäntöä ei ole, on myös mainoksettomia ja korkeatasoisia kanavia.

Meillähän lupamaksuilla katetaan varsin pieni (mutta laadullisesti merkittävä) osa lähetyksistä, suurin osa kanavista on mainosrahoitteisia. Mun omat kokemukseni esimerkiksi Yhdysvalloista kuitenkin ovat jättäneet mulle vahvasti sellaisen fiiliksen, ettei siellä ns. parempien (joskus jopa mainoksettomien!) kanavien ohjelma ollut yhtään Ylen ohjelmaa huonompaa tai laaduttomampaa.

Ja jotenkin sekin rahoitettiin. Yhdysvalloissa ei ole tv-lupamaksukäytäntöä, kuten ei monissa muissakaan maissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
04.01.2007 10:02:48
Se on kohtuuton summa, varsinkin persaukiselle. Ei mua opiskelijabudjetilla huvita maksaa kolmasosaa kuukauden rahoista tv-maksuhallinnolle.

TV ei myöskään ole välttämättömyys, jos siihen ei ole varaa. Ilman pärjää ihan hyvin, ja elämä on todennäköisesti laadukkaampaa.
(Handsome Dick Manitoba)
M-Juhana
04.01.2007 10:07:17 (muokattu 04.01.2007 10:07:46)

Tossa lupamaksussa mua närästää eniten se, että YLE:ä johdetaan kuin liikelaitosta, katsojalukuja laskemalla. Kuitenkin osa sen tuloista on lailla turvattu (Ylellä on mainos- ja sponsoritulojakin). Nykyinen johtaja ulkoistaa ja potkii "suorittavaa" tasoa ulos talosta ja samalla perustaa organisaatiota johon palkataan kallispalkkaisia johtajia "profiloimaan" Ylen imagea samaan paskaan kuin kaupallisia kanavia.
-Where bikers stare at cowboys, Who are laughin' at the hippies, Who are prayin they'll get out of here alive.--David Allan Coe
RocknRoll
04.01.2007 10:10:01
TV ei myöskään ole välttämättömyys, jos siihen ei ole varaa. Ilman pärjää ihan hyvin, ja elämä on todennäköisesti laadukkaampaa.

Totta, mutta minkäs teet kun on tottunut siihen aparaattiin. Eikä silti, vaikka opiskeleekin niin pakkohan tässä on itse sillointällöin pienimuotoisiin töihin osallistua että saa vaikkapa tämän netin myös maksuun, että ihan tietoinen valinta töllö ja sen lupa on.
Zammy
04.01.2007 10:12:33
Vaikkapa niin, että jos tarvitaan tv-lupamaksuja turvaamaan Ylen ohjelmatarjonta, miten on mahdollista että niissäkin maissa joissa tv-lupamaksukäytäntöä ei ole, on myös mainoksettomia ja korkeatasoisia kanavia.

Minun käsityksen mukaan silloin kyseessä on maat, joissa väestö on niin paljon suurempi, että marginaalisempikin kama voi tulla toimeen mainos tms. rahoituksella. Suomessahan suuri joukko ei halua muuta kuin Bumtsibumia jne.

Meillähän lupamaksuilla katetaan varsin pieni (mutta laadullisesti merkittävä) osa lähetyksistä, suurin osa kanavista on mainosrahoitteisia.

Tuo laadullisesti merkittävä on just sellanen seikka minulle, että ei juuri tee kipeää maksella tv-luvasta. Mutta voi kyllä olla, että suurin osa tv:n katsojista olisi tyytyväinen mtv3:n, nelosen ja subin tarjontaan.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Zammy
04.01.2007 10:37:47

Tällä periaatteellahan kaikki on rahastamista. Kauppias pyytää tuotteistaan rahaa ja sun pitäs saada ne ilmaiseksi, tai muuten kauppias on ahne rahastaja.
M-Juhana
04.01.2007 10:45:02

Tällä periaatteellahan kaikki on rahastamista. Kauppias pyytää tuotteistaan rahaa ja sun pitäs saada ne ilmaiseksi, tai muuten kauppias on ahne rahastaja.

Kyllä noinkin mutta tässä tapauksessa ostajalla ei ole mahdollisuutta valita tuotetta mitä ostaa.
Jag
04.01.2007 11:28:23

Eikö nyt digiaikana ylestä voitaisi tehdä vain "uusi maksullinen kanava". Eli tv-maksua vastaan saataisiin tunnukset jolla saadaan ylen kanavat näkymään ja ilman tv-maksua kuitenkin näkyisi mainosrahoitteiset kanavat. Teknisesti olisi varmaan helppo toteuttaa.

Tuon jälkeen kyllä Ylen tv-maksu tulot romahtaisivat. Sinänsä hankala kysymys. Yle on kuitenkin ainoa taho josta tulee tarpeeksi usein laadukasta ohjelmaa
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
RocknRoll
04.01.2007 12:18:41

Mulla ei kyllä ole aina varaa ostaa sitä ruokaakaan. Toi maksu nyt vain sattuu olemaan aika iso vaikka useimmassa mahdollisessa erässä sitä maksan, eli ei haittaisi vaikka oli puolet pienempi.
John Titor
04.01.2007 12:18:46 (muokattu 04.01.2007 12:19:27)

Ai sulla on 52e/kk budjetti? Noo, sitten ymmärrän. Ootko kuullut opintotuista? Ne on sellaista rahaa jota saa valtiolta opiskeluun. Monet nostavat ihan kuukausittain. Eivätkä edes ole lainaa, joten ei tarvi maksaa takaisin.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)