Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvakuulolta soitaminen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Hank Hill
02.01.2007 20:44:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoi kiinnostaa,kuinka hyvin te opitte soittamaan jonkun melodiapätkän,siis korvakuulolta..mitenkähän tuota voisi mitata..itse yritin soittaa On a little street in Singapore,siis sitä pääteemaa ainoastaan,eikä onnistunut millään,en kylläkään kuunnellut sitä biisiä,se on vaan jäänyt päähän jostain soimaan,mutta kun ei muista miten se menee täydellisesti,eikä osaa soittaa.Olen soittanut eri instrumentteja n.20v,mutta olen viime aikoina vasta huomannut että olen lahjaton näihin soitttohommiin
 
a love supreme,a love supreme,a love supreme
Bonesaw
02.01.2007 22:46:50 (muokattu 02.01.2007 22:47:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut eri instrumentteja n.20v,mutta olen viime aikoina vasta huomannut että olen lahjaton näihin soitttohommiin
 
Heh. Kuulosti karulta.
 
Mutta kannattaa yrittää samalla hyräillä sitä melodiaa. Siitä on helpompi hahmottaa sen melodian kulku.
 
Häh?
mailbag
03.01.2007 02:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ittellä niin huono sävelkorva ettei pysty edes kitaraa virittämään vaikka olisi äänirauta..
 
Hank Hill
03.01.2007 11:27:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh. Kuulosti karulta.
 
No ei se nyt niin karua ole,kun on tälläinen sunnuntaisoittelija, ja kun nauttii soittamisesta,mind over matter..ihmetyttää vaan tuo lahjakkuus,onko se sitä että oppii nopeasti melodiat korvakuulolta,onko olemassa erityistä "musiikillista muistia",vai onko lahjakkuus luovaa soittamista
 
a love supreme,a love supreme,a love supreme
Kiinankeisari
03.01.2007 11:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ittellä niin huono sävelkorva ettei pysty edes kitaraa virittämään vaikka olisi äänirauta..
 
no sitten reenaat niin kauan että keppi menee vireeseen. ihmeen mystistä touhua tämä sävelkorvajuttu on monille, samalla tavalla sitä oppii kovalla reenaamisella kuin mitä tahansa muutakin touhua.
 
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Krice
03.01.2007 12:13:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihmeen mystistä touhua tämä sävelkorvajuttu on monille, samalla tavalla sitä oppii kovalla reenaamisella kuin mitä tahansa muutakin touhua.
 
Ei siinä mitään mystistä ole: jotkut on luonnostaan lahjakkaampia kuin toiset, mutta pelkkä lahjakkuus yksin ei riitä, vaaditaan myös harjoittelua.
 
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
skellu
03.01.2007 12:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imo kitaran virittäminen on paljon vaikeampi homma kuin esim. yksinkertaisten melodioden plokkailu. Monesti virittäessä menee täysin sekaisin, eikä osaa sanoa edes että onko tämä nyt ylä- vai alavireessä. Sitten kun yhden kielen saa varmasti oikein ni loput kyllä onnistuu jotenkin, varsinkin huiluäänillä virittäminen on mielestäni helppoa, mutta auta armias kun pitäisi ottaa vire vaikka pianosta.. tuntuu, että korva olisi solmussa heti :)
 
Kiinankeisari
03.01.2007 12:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä mitään mystistä ole: jotkut on luonnostaan lahjakkaampia kuin toiset, mutta pelkkä lahjakkuus yksin ei riitä, vaaditaan myös harjoittelua.
 
niin, kyllä mää ainakin uskon että tämmöset lahjattomatkin tapaukset kuten esim.minä voidaan aika pitkälle sitä lahjattomuutta korvata kovalla reenillä. ihan huipputasolle tietysti tarvitaan jo niitä lahjojakin (sairaan harjottelun lisäksi siis).
 
Imo kitaran virittäminen on paljon vaikeampi homma kuin esim. yksinkertaisten melodioden plokkailu. Monesti virittäessä menee täysin sekaisin, eikä osaa sanoa edes että onko tämä nyt ylä- vai alavireessä.
 
no näinpä, itse olen jo siinä vaiheessa että epävireiset soittimet ärsyttävät suunnattomasti (varsinkin oma) mutta kitaran virittäminen on välillä tosi tuskasta. puhumattakaan vireessä soittamisesta.
 
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Tasapaino
03.01.2007 12:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

auta armias kun pitäisi ottaa vire vaikka pianosta.. tuntuu, että korva olisi solmussa heti :)
 
Kumma juttu, mutta mulla ei ole mitään ongelmaa ottaa virettä pianosta. Virittäminen muuten tuottaa kylläkin erinäisiä vaikeuksia.
 
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
M!Xu
03.01.2007 13:06:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinataanko tässä nyt sitä, että cd:n mukana (siis siihen musiikin päälle), vai niin, että ollaan kuultu joku biisi, ja siite yritetään ulkomuistista tapailla sitä melodiaa?
 
Itte en oo tehny kumpaakaan kauheesti. Cd:n mukana se kannattaa varmaan alottaa, jos ei oo sitä kauheesti tehny. Mä just tossa pari päivää sitten yritin soittaa Steve Vain biisin Liberty sitä pääteemaa cd:n päälle. Oli positiivinen yllätys.
 
Ei se loppujenlopuks oo kauheen vaikeeta, jos se melodia on helppo ja yksinkertanen (niinku tossa Libertyssä). Nopeita tilutuksia en kyenny nappaamaan sieltä seasta. (Kutsutaanko tota ´nappailua´ nyt plokkaamiseksi..?)
 
pöö
Krice
03.01.2007 14:46:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin, kyllä mää ainakin uskon että tämmöset lahjattomatkin tapaukset kuten esim.minä voidaan aika pitkälle sitä lahjattomuutta korvata kovalla reenillä.
 
Nuottikorva on silti varmaan aika tärkeä ja kaikillahan sitä ei ole. Jos olet joskus kuullut sellaisen ihmisen laulavan, joka ei tiedosta sävelkorkeuksia eli homma menee ns. nuotin vierestä niin en tiedä tepsiikö siihen edes kova harjoittelu. Voi olla.
 
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Jake.e
03.01.2007 15:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuottikorva on silti varmaan aika tärkeä ja kaikillahan sitä ei ole. Jos olet joskus kuullut sellaisen ihmisen laulavan, joka ei tiedosta sävelkorkeuksia eli homma menee ns. nuotin vierestä niin en tiedä tepsiikö siihen edes kova harjoittelu. Voi olla.
 
Itse soitan kaiken korvakuulolta ja siinä kuulotestissä mikä täällä oli sain muistaakseni tulokseksi 0.135hZ. tarkkaa lukua en muista mutta 0.1 se alkoi. Silti laulan aivan päin persettä. Selitätkö mistä tämä johtuu?
 
Jerk.
kimurantti1
03.01.2007 15:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan kaiken korvakuulolta ja siinä kuulotestissä mikä täällä oli sain muistaakseni tulokseksi 0.135hZ. tarkkaa lukua en muista mutta 0.1 se alkoi. Silti laulan aivan päin persettä. Selitätkö mistä tämä johtuu?
 
Uskalluksesta, sekä siitä, ettet ole laulanut varmaan paljon yhtään (ihan vaan villi veikkaus).
 
Mä muistan hyvin Jazz Solfa I:n kokeessa kun piti prima vista laulaa yksi pätkä. Yhdessä kohtaa oli melodiassa ylinousevan kvartin hyppy. Yritin sitä kohtaa neljä kertaa uusiksi, ja vaikka kuulin selkeästi päässäni miten sen pitäisi mennä, en vaan saanut sitä laulettua. Se johtui yksinkertaisesti siitä etten ollut laulanut paljoakaan, eikä äänentuottoelimistö osannut tuottaa tarvittavia liikkeitä sen hypyn laulamiseen.
 
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Jake.e
03.01.2007 15:29:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskalluksesta, sekä siitä, ettet ole laulanut varmaan paljon yhtään (ihan vaan villi veikkaus).
 
En tiedä. Itse miellän sen vain siihen että en osaa laulaa. Toisaalta kitara tuntuu paljon luontavammalta kapistukselta ilmaista itseäni kuin äänihuulet. Psyykkistä itsesäätelyä ehkä :).
 
Jerk.
Epämuusikko
03.01.2007 15:32:20 (muokattu 03.01.2007 15:57:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikka olisi absoluuttinen sävel/säimäkorva (joita itsellä siis on ehkä jälkimmäinen) ja ties mitä, ei tiedolla tee mitään jos sitä ei osaa kytkeä ympäröiviin musiikillisiin tapahtumiin. Huom! olen siis rumpali.
 
Meitsi 10 v sitten jotain yrittäessä opetella korvakuulolta:
 
"jaaha. tuo ääni on a. siitä seuraava on siitä...........hmmmmmmmmm.......... suuren terssin päässä.........Cis. Siitä seuraava ääni on..........
..............", ja muuta ihme arvontaa. Ei näin.
 
tai hakemalla: "diu. ei. diu. ei. diu. ei. diu. tämä se taitaa olla. sitten seuraava ääni"..... huoh¨
 
Meitsi nyt:
 
"jaaha. tässä biisissä on tämmöisiä sointuasteita. Sävellaji tuntuisi olevan X-duuri. Eka sointu kuulostaisi olevan X-duuri. Muut perustehot siis olisivat X, X+pu4 ja X+pu5. Ja soinnut, joissa on jotain epäilyttävää, kyllä ilmoittavat itsestään. Tämä sointukierto on tuttu siitä ja siitä biisistä, ja melodian, noudatti se sointuja tai ei, sovittaminen jo tiedettyihin sointuihin on siinä mielessä helppoa, että jos ääni kuuluu sointuun, niin sille on "peti valmiina", jos ei, niin äkkiäkös sen selvittää, että mitä soinnun ääntä se on lähinnä, ja kummalta puolelta menee ohi".
 
Eli: en ajattelisi asioiden "plokkaamista" atomistisesti. pikemminkin, selvittää perusrakenteita myöten kappaleen olemusta: mitä sointuasteita siellä on, ja jos kappale moduloi, niin mihin se moduloi?. Jos melodia "pistää korvaan" jostain kohdasta, myötäileekö se sävellajista poikkeavia sointuja, vai onko kyseessä muunlainen kromatiikka tjsp. eli lyhyesti: "kappaleen soinnut ovat jotain tämäntyylistä (siis sointujen peruslaatu ja pohjasävelet selvitetty), noudattaako melodia kautta linjan perussävellajia tai yhtä blues-asteikkoa, vai poukkoileeko se vaihtuvien sointujen mukaan". En oikein osaa tätä sanoiksi pukea, muuten kuin opetelkaa kuulemaan sointutehot ja laadut (duuri/molli/sus, seiska/majseiska, muut krumeluurit sitten myöhemmin), ja kohdat, joissa "auto lähtee heittelehtimään" (esim. c-duurissa gm-C7-Fmaj tai Asmaj-Bbmaj-C tai muuta yhtä kornia, kyllä ne oppii kuulemaan).
 
Niin, ja opetelkaa asteikot selkärankaan. Nimim. jouduin piirtämään asteikot aikoinaan eteeni, että homma eteni. hidasta ja perseestä.
 
Helpompihan se on tuttua kieltäkin korvakuulolta ylöskirjoittaa, kuin yrittäisi esim. ranskankielistä tekstiä murteella molotettuna kirjoittaa ilman yhtään opiskeltua ranskansanaa. Plokkaus on miesten hommaa, pitäisi harrastaa paljon.
 
EDIT. paitsi, jos melodiassa ja soinnuissa ei ole päätä eikä häntää, ts. melodiat eivät noudata mitään asteikkoa tai muodosta minkään sortin loogista sekvenssiä. silloin kysytään sävelmuistia ja intervallitajua, imho.
 
Grooving hard or hardly grooving. Bustard #1
Hank Hill
03.01.2007 17:45:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt saanut vastauksia,eli: kuulette sanotaan vaikka 10 nuotin melodian,otatte kitaran ja soitatte sen ensi yrittämällä,eli tunnistatte sävellajin ja melodian,onnistuuko?.Noi soinnut kyllä lahjatonkin osaa tunnistaa,ja perus sointukierrot.Eikös joku voisi väsätä sellaisen Tunnista sävel/sävellaji-testin?
 
a love supreme,a love supreme,a love supreme
Groovelover
03.01.2007 18:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös joku voisi väsätä sellaisen Tunnista sävel/sävellaji-testin?
 
Tuolla voi testata ja treenata omaa sävelkorvaa eikä maksa mittään:
http://www.good-ear.com/index.html
 
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Hank Hill
03.01.2007 18:55:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.teoria.com/exercises/notes-ear.htm
 
a love supreme,a love supreme,a love supreme
Rocco_Longfella
03.01.2007 19:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko ainoa, joka kyllä voi yksinkertaisia melodioita plokata, mutta sävelkorkeudesta ei ole mitään tietoakaan? Siis ulkomuistista plokkaillessa.
 
Mikä se ohjelma oli, millä voi hidastaa musiikkia ilman, että sävelkorkeus laskee tai nousee? Olisi suureksi avuksi.
 
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. Bella Italia #21
oiva tumpeloinen
03.01.2007 19:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko ainoa, joka kyllä voi yksinkertaisia melodioita plokata, mutta sävelkorkeudesta ei ole mitään tietoakaan? Siis ulkomuistista plokkaillessa.
 
Vaikeapa se saattaa olla ulkomuistista sävellajia muistaa. Harvalla on absoluuttinen sävelkorva/ niin tarkka muisti, että muistaisi ulkomuistista tuollaiset asiat.
 
Mikä se ohjelma oli, millä voi hidastaa musiikkia ilman, että sävelkorkeus laskee tai nousee? Olisi suureksi avuksi.
 
Winamp + PaceMaker on ainakin yksi ihan toimiva vaihtoehto.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «