Aihe: RIAA haluaa pienentää musiikintekijöiden rojalteja
1 2 3
sormunen
11.12.2006 00:40:06 (muokattu 11.12.2006 00:41:30)
Mitä tässä ylipäätään tarkoitetaan sanalla "bisnes"?

Edelleen, missä kohtaa biisintekoprosessia se bisnes majailee? Vai mitä sä tarkoitat?

Vaikka artistille tai musiikintekijälle levy-yhtiö olisikin "vain" kanava levittää omaa materiaaliaan, niin kyllä mun mielestä ollaan musabisneksessä mukana heti, kun on nimi jossain sopimuksessa alla.

Ja?
kimurantti1
11.12.2006 01:18:35 (muokattu 11.12.2006 01:39:35)
Edelleen, missä kohtaa biisintekoprosessia se bisnes majailee? Vai mitä sä tarkoitat?

Kivi sanoi: Koska bisnes tarkoittaisi voitontavoittelua. Ja sellainen turmelee luotavan tuotteen. ;-D

Mä vastasin siihen toisella yhtä "totisella" heitolla. Musta bisnes ei todellakaan turmellut Beatlesien ja Rollarien musaa. Toki biisintekijät eivät tässä olleet esim. se markkinoiva taho, mutta musta voidaan sanoa noiden molempien bändien jäsenten olleen musabisneksessä mukana, kun oli nimet sopimuksissa. En mä ole väittänytkään, että biisintekoprosessissa olisi bisnes automaattisesti mukana. Lainaa ihmeessä se pätkä, josta sellaisen käsityksen sait.

Ja?

Mitä ja? Jos edes yrittäisit miettiä mihin juttuihin mä kirjoituksissani vastasin, niin varmasti ymmärtäisit.

Mä sanoin: Kyllä ihan varmasti niille biisinikkareille jotka levy-yhtiön leipiin menevät, musiikki on bisnestä.
No tuolla pilkun jälkeen olisi pitänyt olla sana "myös", niin lause olisi tarkoittanut sitä mitä mä ajattelin.

jjylli sanoi: ei ihan varmasti ole kaikille. toiset hakevat levy-yhtiöstä kanavaa saada musiikkiaan laajemmin kuulluksi ja jos kuvittelet, että kaikki tekevät niin saadakseen rahaa, niin olet varmasti väärässä.

Mä sanoin: Vaikka artistille tai musiikintekijälle levy-yhtiö olisikin "vain" kanava levittää omaa materiaaliaan, niin kyllä mun mielestä ollaan musabisneksessä mukana heti, kun on nimi jossain sopimuksessa alla. Ihan sama siis tähtääkö hän taloudelliseen hyötyyn vai ei, mutta kun kirjoitellaan nimiä sopimukseen, niin yleensä hommaan liittyy jollain tavalla raha, ja silloin ollaan musabisneksessä mukana, vaikkei artistin tai biisintekijän ensisijainen motiivi musiikin teossa olisikaan raha.

Musta on vähän typerää lainailla pätkiä, jotka löytyy samasta keskustelusta. Mistä sulla nyt oikein kenkä puristaa? Mä kirjoitan mielestäni ihan selvää tekstiä, ja tuntuu että haluat väkisinkin ymmärtää sen väärin. Korjaa vaan, jos näin ei ole.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
jjylli
11.12.2006 08:11:25 (muokattu 11.12.2006 08:22:00)
kenkä puristaa vähän vasemman isonvarpaan kohdalta, mutta uudet kengät olen ajatellut hommata. jotku tosi mageet. ota iisisti. kyllä se siitä.
kivi
11.12.2006 09:02:40
Mä kirjoitan mielestäni ihan selvää tekstiä, ja tuntuu että haluat väkisinkin ymmärtää sen väärin. Korjaa vaan, jos näin ei ole.

Ei, sä et kirjoittanut selvää tekstiä. Vasta tää selvennyskirjoituksesi selvitti noista kohdista mitä tarkoitit.

Puhut kyllä hyvää suomea, mutta se ei ehkä oo ensimmäinen kotikielesi? Esimerkiksi 'bisnes' sanalla on merkityssisältöjä joita et ollenkaan ottanut huomioon - se ei ole päittäin vaihdettavissa sanan 'liiketoiminta', saati käsitteen 'palkallinen työ', kanssa, vaan sisältää aina voitontavoittelun ensimmäisenä päämääränä.

Eli tekstistäsi oli suoraan luettavissa yhtäläisyysmerkki sille että a) Beatlesit ja Rollarit myy ja b) siispä he ovat aina tehneet musaa vain rahan takia.

Ei kukaan väkisin väärin ymmärrä. Kannattaa katsoa mitä sanoo
:-D

Ei millään pahalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Notefix
11.12.2006 10:22:13

niin kyllä mun mielestä ollaan musabisneksessä mukana heti, kun on nimi jossain sopimuksessa alla.

Tavallaan ymmärrän tuon pointin. Kyllähän se nykypäivänä on niinkin, että kun se nimmari on vähänkään isomman yhtiön sopparissa, kuvioon tulee bonuksena yhtiön a&r vaikuttamaan ja sitten alkaa armoton hitinmetsästys. Silloin aletaan olla musabisneksen ytimessä.
"Layers of layers of shit!"
John Titor
11.12.2006 11:15:24 (muokattu 11.12.2006 11:17:17)

Kyllä mä ymmärrän Kimurantin pointin, mutta täytyy muistaa että joillekin musiikintekijöille levy-yhtiön kanssa toimiminen on välttämätön paha. Ts. joku saattaa jossain vaiheessa, biisejä tehtyään ja itseään markkinoituaan itse myydyillä keikoilla, omakustanteilla ja vastaavilla, todeta että uusia kuuntelijoita ja keikkoja ei vaan tunnu näillä eväillä tulevan. Siinä vaiheessa on yleensä yksinkertaisin vaihtoehto ottaa joskus aiemmin tarjottu levytyssopimus vastaan vaikka tuntuisikin vähän huoraamiselta.
Eli ts. tästä eteenpäin musiikintekijä on mukana bisneksessä osallistumatta siihen tietoisesti itse. Musiikintekijä vain tekee hommia ihan samalla tavalla kuin aikaisemminkin, tekee biisejä, laulaa ne studiossa ja käy keikoilla.

Alkuperäiseen asiaan täytyy vaan sanoa että ei ole bisnekseen ollut intoa aikaisemmallakaan meiningillä eikä uutinen varsinaisesti ainakaan kasvata sitä.
Mutta elekää ymmärtäkö väärin - musiikki on äärimmäisen kiinnostavaa, moni siihen toissijaisesti liittyvä asia (joita usein yleisluontoisesti, virheellisesti, kutsutaan musiikiksi) ei.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
sormunen
11.12.2006 11:51:43 (muokattu 11.12.2006 11:54:01)

Mä vastasin siihen toisella yhtä "totisella" heitolla. Musta bisnes ei todellakaan turmellut Beatlesien ja Rollarien musaa.

Eihän nyt herranjumala kukaan oletakaan, että sä olisit väittänyt, että bisnes olisi turmellut jne.

Kyllä mä ymmärsin sun heittosi oikein hyvin. Tossahan sä jatkat samaa rataa. Mä puolestani sanon, että ei tietenkään se bisnes voinut turmella Beatlesien ja Rollareiden musaa, koska sillä ei ollut osaa eikä arpaa musassa. Jos olisi ollut, olisi turmellut. TJEU: kaikki ne bändit, jotka eivät menesty ja mikseivät? Koska ne tekevät niinkuin muutkin eli ovat liikkeellä bisnespohjalta.

Sillä, että hoitaa sitten asiansa, so. on mukana joko itse tai palkkaamiensa managereiden ja lakimiesten kautta bisneksessä, ei oo mitään tekemistä sen kanssa, että antaisi asioiden hoidon määrätä. Asioiden hoidon pitää palvella taiteen tekoa vaikka kaiken maailman ekonomit kuinka selittäisivät muuta. Ei ekonomit oo koskaan tehneet mitään millä olisi sinänsä mitään arvoa. Hyviä palvelijoita ne saattaa olla jos osaavat hommansa.

Näin kato yksinkertaista tää on.
kimurantti1
11.12.2006 23:38:04 (muokattu 11.12.2006 23:41:45)
Joo, ootte oikeassa - ajattelin toista ja kirjoitin toista. Kyllä mun ensimmäinen kotimainen kieleni on suomi, oli vaan termin "bisnes" merkitys hukassa, siitä ilmeisesti väärinkäsitykset. Siis mun moka, jatketaan.

Edit:
Enkä mä tarkoittanut, että jjyllillä olisi kenkä puristanut. Eikä puristanut ilmeisesti kellään muullakaan. Mä mietin jatkossa tarkemmin miten asiani muotoilen ja toivon, että asioista enemmän tietävät tulevat korjaamaan kun aihetta on. Oppia ikä kaikki. :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
jjylli
12.12.2006 02:20:44
Joo, ootte oikeassa - ajattelin toista ja kirjoitin toista. Kyllä mun ensimmäinen kotimainen kieleni on suomi, oli vaan termin "bisnes" merkitys hukassa, siitä ilmeisesti väärinkäsitykset. Siis mun moka, jatketaan.

Edit:
Enkä mä tarkoittanut, että jjyllillä olisi kenkä puristanut. Eikä puristanut ilmeisesti kellään muullakaan. Mä mietin jatkossa tarkemmin miten asiani muotoilen ja toivon, että asioista enemmän tietävät tulevat korjaamaan kun aihetta on. Oppia ikä kaikki. :-)

vau, hatun noston arvoinen asenne. opiksi on syytä ottaa minunkin ja itse asiassa aika monen muunkin täällä. oppia ikä kaikki, onneksi!
PekkaM
23.12.2006 15:08:55 (muokattu 23.12.2006 15:09:16)
RIAA vaatii oikeudessa allofmp3.comilta 1,65 biljoonan korvauksia: http://www.piraattiliitto.org/node/96

Kaverit taitaa pelata hieman vajaalla pakalla ;)
Margarita
23.12.2006 15:54:37
Tällainen säädös ei varmasti tule koskemaan kaikkia levy-yhtiöitä. Musiikkiteollisuuden harvainvalta tulee luultavasti lisäämään aktiivisuutta "reilumpien" pienkustantamoiden puolella. Levy-yhtiöissä on eroja, eikä useimmalle artistille ole järkevää lähteä alalle rahaa tavoittelemaan. Omalla kohdallani artistina olen vain valtavan tyytyväinen, että on olemassa taho, joka rahoittaa luovan toimintani julkaisemista. Ei haittaa, vaikka kuluu aikaa ennen kuin saan tuotoksestani rahaa. Reilun sopimuksen saaminen on mahdollista, jos välttelee suurimpia levy-yhtiöitä.
Diablero
02.01.2007 19:09:52
Mistä sä puhut? Missä kohtaa biisintekoprosessia se bisnes näillä sijaitsee?

Beatlesin kohdalla ehkä siinä, kun ostivat isoilla summilla muiden tekemiä biisejä omiin nimiinsä. Eli ikäänkuin sävelsivät kappaleita rahalla :D
En tosin tiedä missä määrin tätä tapahtui, mutta sijoittamisena voisin nähdä tuollaisen toiminnan.
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
McNulty
02.01.2007 19:23:51
Huono juttu... saisivat leikata distribuutiolta rahaa ja antaa enempi nikkareille ja artisteille!
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Mika Antero
02.01.2007 19:34:12
Beatlesin kohdalla ehkä siinä, kun ostivat isoilla summilla muiden tekemiä biisejä omiin nimiinsä. Eli ikäänkuin sävelsivät kappaleita rahalla :D
En tosin tiedä missä määrin tätä tapahtui, mutta sijoittamisena voisin nähdä tuollaisen toiminnan.

Minä vähän putosin kärryiltä. Meinaatko sinä jotain Come togetherin plagiaattisyytöstä vai mitä? Kyllähän Biitlet olivat kovia poika varastamaan ja lainaamaan -omien sanojensa mukaankin- mutta että oikein ostamalla ostivat...?
Happening Place
02.01.2007 20:32:49
En jaksanu googlata alkuperäistä uutista, mistä toi on käännetty, mutta oisko tossa puhuttu sittenkin mekanisointikorvauksista eikä rojalteista? On meinaan aika merkittävä ero.
Mika Antero
03.01.2007 07:39:28
Erkki Ertamalta yrittivät ainakin ostaa Lappland Magic Songin, ja ilmeisesti harrastivat tätä muutenkin kun ilmaantui jostain tuntematon biisintekijä hittipotentiaalisen biisin kanssa. No en tiedä miten paljon Epsteinilla oli vaikutusta hommaan mutta näin kuitenkin

Kuulostaa samanlaiselta legendalta kuin se aika ajoin toistuva väite, että Beatlet eivät soittaneet levyillään itse, vaan studiomuusikot hoitivat homman.

Mutta maailma on kummallinen paikka. Onhan Jimi Hendrixkin nauvolaisen kalastajan Janne Henriksonin poika ja Blind Lemon Pie sävelsi kaikki Rollareiden ja Biitlesien piisit.
Jake.e
03.01.2007 09:57:46
Jos joku ei enää muistä klassikkoa,

http://youtube.com/watch?v=vjDp036b1lMoa,
Jerk.
JoKo
03.01.2007 10:01:46
Kuulostaa samanlaiselta legendalta kuin se aika ajoin toistuva väite, että Beatlet eivät soittaneet levyillään itse, vaan studiomuusikot hoitivat homman.

Mutta maailma on kummallinen paikka. Onhan Jimi Hendrixkin nauvolaisen kalastajan Janne Henriksonin poika ja Blind Lemon Pie sävelsi kaikki Rollareiden ja Biitlesien piisit.

... Niin ja Paul McCartneyhan kuoli auto-onnettomuudessa. Tilalle tuli Billy Shears joka outoa kyllä kuulostaa ja näyttää samalta.
Diablero
04.01.2007 06:35:59

No en mä mikään STT ole, mutta jos E. Ertama itse kertoo näin tapahtuneen niin oletan että ei se tuollaisesta asiasta kehtaisi paskaa jauhaa.
Ja eipä kyllä suoraan sanoen paljoa ihmetyttäisi moinen toiminta. Kyllähän siinä on niin isot rahat ollu pelissä että varmasti on ainakin yhtiötasolla sellaista porukkaa jota kiinnostaa lähinnä se hittien myyminen.
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)