Aihe: Itseoppinut vs koulutettu?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Fellow
01.01.2007 15:50:14
Eiköhän se ole niin että riippuu ihan hepusta. Eri ihmiset tykkää opiskella eri tavoin. Luulisin, että molemmat keinot toimivat.
Genret p*rseeseen
Fhool
01.01.2007 19:07:42
Tuossa todettiinkin jo, että opetuksessa käyvä omaksuu kaikki perusasiat ym. härdellit aika reilusti nopeammin, joka voi olla aika keskeinen osa vaikkapa motivaatiota. Koska kaveri oppii perusjutut jne. hyvän opetuksen alaisena saattaa innostus soittoa kohtaan olla suurempi, koska ei tarvitse päntätä yksikseen kotona teorioo sitten vuoden parin päästä kun huomaa että niistä voisi olla jotain hyötyäkin.
Silti, erästä lausetta jonka kuulin muutamia viikkoja sitten olen miettinyt, jossa eräs tuttava väitti että jazz-musiikin saralla ei voi menestyä ilman koulutusta. Mistä ihmeestä tälläinenkin idea on lähtenyt ja ajatteleeko monikin noin? Itse en todellakaan usko tähän.
Ukko
01.01.2007 20:55:45

... jossa eräs tuttava väitti että jazz-musiikin saralla ei voi menestyä ilman koulutusta. Mistä ihmeestä tälläinenkin idea on lähtenyt ja ajatteleeko monikin noin? Itse en todellakaan usko tähän.

Jazz on kaikkinensa niin paljon vaikeampaa omaksuttavaa kuin rokettiroll tai tanssimusa että siihen panostettu ja omaksuttu koulutus ei ole milläänlailla miinusta. Edellytetään edelleen opiskelijan omaa intohimoa tyylilajiin nähden. Huomioiden myös se että rokissa soittaja voi olla kova vääntäjä jo parikymppisenä mutta jazzissa tod. näk. vasta harmaahapsena.
Fuzzy Boner
01.01.2007 21:51:00
Jazz on kaikkinensa niin paljon vaikeampaa omaksuttavaa kuin rokettiroll tai tanssimusa että siihen panostettu ja omaksuttu koulutus ei ole milläänlailla miinusta. Edellytetään edelleen opiskelijan omaa intohimoa tyylilajiin nähden. Huomioiden myös se että rokissa soittaja voi olla kova vääntäjä jo parikymppisenä mutta jazzissa tod. näk. vasta harmaahapsena.

Niin no. Parker oli kovimmillaan noin 25-vuotiaana.. Ei varmaan tarvi esimerkkejä tähän listata enempää.
Te-Pe-Vä
Gardiner
01.01.2007 22:01:59

Niin no. Parker oli kovimmillaan noin 25-vuotiaana.. Ei varmaan tarvi esimerkkejä tähän listata enempää.

Voi pahalainen en saata olla sanomatta Charlie Christian.
"White collar conservatives,pointingt their plastic fingers at me,hoping that my kinds would die " Jimi Hendrix
Juustonaksu
01.01.2007 23:10:36

Pahoittelen etukäteen puujalkaa.

Liittyykö em. Parker avatariisi? :-)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Fuzzy Boner
02.01.2007 11:08:54
Pahoittelen etukäteen puujalkaa.

Liittyykö em. Parker avatariisi? :-)

Hoho! Meitsi elää puujaloista, ei pidä pahoitella
Te-Pe-Vä
Ukko
02.01.2007 11:27:28

Näkökannasta kiinni milloin kukin on kovimmillaan.
Sertzo S
02.01.2007 11:30:45 (muokattu 02.01.2007 11:30:59)

Minä olen silloin kovimmillani, kun "pamputan", jos nyt sitten vielä viitsin ja jaksan. ;)
Fuzzy Boner
02.01.2007 12:22:51

No sanotaan että silloin se oli vielä voimissaan ja oli teorianopen mielestä kovimmillaan (heh heh heh)
Te-Pe-Vä
KillingMachine
02.01.2007 15:29:46
Opettajan opastuksella voi olla vaikea löytää se oma tyyli, kun opettaja käskee mitä soittaa ja mitä tehdä. Kannattaisin itseopiskelua. Sen avulla hallitsen itsekin hyvin muutaman instrumentin soiton.
Basistit kunniaan.
B@sshole
02.01.2007 15:34:39
Opettajan opastuksella voi olla vaikea löytää se oma tyyli, kun opettaja käskee mitä soittaa ja mitä tehdä. Kannattaisin itseopiskelua. Sen avulla hallitsen itsekin hyvin muutaman instrumentin soiton.

Luettele levyt, mistä pääsen kuuntelemaan sun muutaman instrumentin hallintaa. Kiinnostaa kovasti kuulla.
KillingMachine
02.01.2007 15:39:55
Luettele levyt, mistä pääsen kuuntelemaan sun muutaman instrumentin hallintaa. Kiinnostaa kovasti kuulla.

Niitä tulee tietysti aika monta listattua, mutta katsot kyllä hieman väärältä kannalta mielestäni. Ei minun mielestäni ole mikään ehdoton pakko hallita kaikkien mahdollisten instrumenttien soittoa. Basso, kitara, rummut ja laulu kun taittuu niin eiköhän se ole siinä. Koskettimista viis, eihän Children of Bodomin kosketinsoittajakaan kuulemma osaa soittaa oikeasti koskettimia, kuulemma keksii itse kaikki.
Basistit kunniaan.
KillingMachine
02.01.2007 15:48:36
Mitä tarkoitat?

Playback-keskustelua taasko?

Eip eip. Playbackistä ei nyt ollut kyse ollenkaan. Tarkoitin että kaverini mukaan Bodomin kosketinsoittaja ei ole koskaan opetellut kosketinten soittoa ja keksii kaikki soolot itse vaikkei ole kovin hyvä.
Basistit kunniaan.
Les Fender
02.01.2007 15:53:54
Tarkoitin että kaverini mukaan Bodomin kosketinsoittaja ei ole koskaan opetellut kosketinten soittoa

Ai että sille vaan lyötiin koskettimet eteen kämpillä ja se alko soittaan? Kyllä se ominpäin opettelukin on opettelua.

ja keksii kaikki soolot itse vaikkei ole kovin hyvä.

J. Lordkin keksii itse soolonsa ja on ihan ***keleen hyvä, vaikka on oppia saanutkin.
"Living is easy with eyes closed!"
Fuzzy Boner
02.01.2007 16:18:05
Eip eip. Playbackistä ei nyt ollut kyse ollenkaan. Tarkoitin että kaverini mukaan Bodomin kosketinsoittaja ei ole koskaan opetellut kosketinten soittoa ja keksii kaikki soolot itse vaikkei ole kovin hyvä.

Ei ole totta. Janne on mm Oulunkylän Pop/jazz-konservatoriossa opiskellut pianon soittoa. Muistan kun Chick Corean "Armandos Rumba" oli Jannen bravuureja.
Te-Pe-Vä
Les Fender
02.01.2007 16:44:30
"Janne Viljami "Warman" Wirman (s. 26. huhtikuuta 1979) on Children of Bodomin kosketinsoittaja. Janne aloitti pianonsoiton jo 5-vuotiaana vanhempien laitettua hänet soittotunneille. Wirman toimi aluksi vain sessiosoittajana yhtyeen Something Wild -albumilla, mutta jäi myöhemmin pysyväksi jäseneksi. Espoossa asuva Wirman on tehnyt myös oman soolotyön, jota kutsutaan Warmeniksi. Janne Wirman on opiskellut Sibelius-Akatemiassa."

Hoho.... Itseoppinut....
"Living is easy with eyes closed!"
Fuzzy Boner
02.01.2007 16:45:32
"Janne Viljami "Warman" Wirman (s. 26. huhtikuuta 1979) on Children of Bodomin kosketinsoittaja. Janne aloitti pianonsoiton jo 5-vuotiaana vanhempien laitettua hänet soittotunneille. Wirman toimi aluksi vain sessiosoittajana yhtyeen Something Wild -albumilla, mutta jäi myöhemmin pysyväksi jäseneksi. Espoossa asuva Wirman on tehnyt myös oman soolotyön, jota kutsutaan Warmeniksi. Janne Wirman on opiskellut Sibelius-Akatemiassa."

Hoho.... Itseoppinut....

Niinpä...

Janne on mahtava!
Te-Pe-Vä
Ukko
02.01.2007 18:06:39

Opettajan tehtävä ei ole käskeä mitä soitat vaan kuinka soitat. Pieni mutta erittäin olennainen ero.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)