haamu1 28.12.2006 22:27:43 | |
---|
Haluaisin tehä musiikkia, mut en osaa soittaa mitään ja oon jo 19v. Onko liian myöhästä? Kitaralla osaan ihan muutamia perussäveliä soittaa, mut siinä se sit onki. |
Volcom 28.12.2006 22:29:27 | |
---|
Ei tietenkään ole. Onhan niitä maailmanluokan tähtiä aloittanut myöhemmälläkin iällä. Ja voihan sitä vaan soitella omaksikin iloksi. "Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara |
Carpenter 28.12.2006 23:03:39 | |
---|
Ikinä ei ole, jos vain on motivaatiota. Motivaatio on tärkein asia oppimisessa. Jos haluat oppia soittamaan, niin suosittelen aloittamiseen kitaraa tai koskettimia. Niillä voi soittaa minkälaista musiikkia tahansa eikä niitä ole tylsä soittaa yksin (vrt. basso ja rummut). Niillä on myös helppo säveltää omia kappaleita. |
Wolfie 28.12.2006 23:30:15 | |
---|
Ikinä ei ole, jos vain on motivaatiota. Motivaatio on tärkein asia oppimisessa. Jos haluat oppia soittamaan, niin suosittelen aloittamiseen kitaraa tai koskettimia. Niillä voi soittaa minkälaista musiikkia tahansa eikä niitä ole tylsä soittaa yksin (vrt. basso ja rummut). Niillä on myös helppo säveltää omia kappaleita. Motivaatio on ratkaiseva. Itse aloitin 21 vuotiaana ostamalla kitaran. Sitä ennen en edes tiennyt nuoteista paljon mitään tai muutakaan musiikkiin liittyvää. Mutta kaikille kitara tai koskettimet eivät sovi. Myös basso voi olla mielekäs yksilösoitin, mikäli siihen osaa suhtautua oikein. Soveltuu myös rumpujen kanssa. Harmonioita ja sointuja kitaralla ja koskettimilla on paljon helpompi ottaa, mutta kaikki taaplaavat tyylillään. Musiikin hauskuus piilee juuri siinä, että kaikki kokevat sen yksilöllisesti ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Aloittajalle: Kitara on hyvä soitin, mutta vaatii aikaa. Koskee myös koskettimia ja muita soittimia. Älä hätäile, tee päätöksesi rauhassa. Älä turhaannu, mikäli sinusta ei heti kasva huippua. Uudet harrastukset vaativat aina aikaa oppimiseen. Musiikki on ehkä yksi vaativimmista, mutta samalla antoisimmista harrastuksista, ja soittaminen on ilo itselle ja mahdollisesti myös toisille, mikäli päätät joskus ilmaista itseäsi muille musiikin keinoin. Onnea matkaan. Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
anss1 29.12.2006 00:37:37 | |
---|
hehe, itse olen 18 vuotta ja miettinyt ihan samaa tässä. Soitellu jonki verran aikasemmin pienempänä ja ollut jopa bändissä =) nyt kuitenkin alotin uudestaan soittamaan kitaraa, ainakin aluksi ihan omaksi iloksi. Mukava kuulla tuollaisia kommentteja, kun tosiaan tullu pähkäiltyä itse samaa ongelmaa ja nyt sain vastauksen moneltakin suunnalta. |
haamu1 29.12.2006 13:57:46 | |
---|
Niin, tosiaan mukava kuulla, et koskaan ei oo liian myöhästä. Motivaatiota kyl löytyy ja kitarakin on, et eiköhän se siitä lähe. Oli mulla kyllä sähköurutkin, mutta rakas kanini järsi johdon poikki, joten päätin aloitella kitarasta. Suuren kitarakirjan hankin jo, mutta onko mahdollista, että pelkän kirjan avulla vois oppia soittamaan edes pikkasen kitaraa? Oon siis ihan muutamia kitaran perussointuja opetellu kirjasta, mut teoriaa on tosi hankala opetella itekseen. Tuntuu, et oon jumittunu paikalleen, ku on niin paljon opittavaa, eikä tiedä, et mitä opettelis. |
gorgonoidi 29.12.2006 14:03:58 | |
---|
Oli mulla kyllä sähköurutkin, mutta rakas kanini järsi johdon poikki Uusi johto voi olla ihan hyvä valinta. Ala treenaamaan molempiakin. |
apenaattori 29.12.2006 17:53:58 (muokattu 01.01.2007 15:58:41) | |
---|
mutta onko mahdollista, että pelkän kirjan avulla vois oppia soittamaan edes pikkasen kitaraa? Kirjojen ja netin avulla voit oppia soittamaan kitaraa ihan yhtä hyvin kuin jollain muillakin keinoilla (esim. tunnit). Pitää vaan olla sitä motivaatiota ja tiedonjanoa. Itse ajattelin joskus 11-vuotiaana että on liian myöhäistä (eikä ollut sähkistäkään motivoimassa) mutta loppujen lopuksi aloitin 14-vuotiaana. Eipä taida soittamisen aloittaminen olla oikeastaan koskaan liian myöhäistä. http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
saastara 30.12.2006 02:49:00 | |
---|
Koskaan ei ole liian myöhäistä. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Mr T 30.12.2006 10:00:49 | |
---|
Itse hommasin ekan kitaran vissiin 21-vuotiaana ja kun en heti oppinut sitä kunnolla soittamaan niin se jäi viideksi vuodeksi nurkkaan pölyä keräämään. Mutta muutama vuosi sitten tuli taas tartuttua kitaraan ja nythän sen soittaminen melkein sujuukin. Eli kyllä sitä vanhempanakin voi vielä jotain oppia. 'I hate your music and you hair is too long
But I'll sign you up because I'd hate to be wrong' |
Mordax 30.12.2006 10:02:11 (muokattu 30.12.2006 10:03:16) | |
---|
Ystäväni aloitti klassisen kitaransoiton opinnot vasta kaksikymppisenä, mutta opettaa nyt musiikkiopistossa Barcelonassa. Esiintymiskokemustakin on kertynyt esimerkiksi Israelista, Espanjasta, Suomesta jne... Että silleen. "Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia." |
Little Savage 30.12.2006 12:49:34 | |
---|
Koskaan ei ole liian myöhäistä. Ei. Aina on liian myöhäistä. Oli Hendrix, oli Clapton, oli Ynkkä,oli hevi...jne Mitä jää jäljelle ? ei sulle ainakaan mitään muuta kun olla yksi kopiokitaristi muiden joukossa. Paskaa joulua ja ikävää uutta vuotta! Juokaa paljon viinaa ja muistakaa tapella perheenne kanssa. |
TheLemon 31.12.2006 00:47:05 | |
---|
Älä mieti että onko liian myöhäistä, vaan nauti soitosta.. Asennekysymys vaa.. Ei ole.. --- |
bicycler 31.12.2006 20:10:29 (muokattu 31.12.2006 20:11:37) | |
---|
Ei 19 veetä pitäis mikään estää oppimasta! |
ankkiz 01.01.2007 00:25:15 | |
---|
Judas Priestin eräässä haastattelussa, se toinen kitaristi kertoi aloittaneensa 19vuotiaana, joten sulla on vielä hyvät tsäänssit :P Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
ekikoo 01.01.2007 14:32:47 | |
---|
Ei. Aina on liian myöhäistä. Oli Hendrix, oli Clapton, oli Ynkkä,oli hevi...jne Mitä jää jäljelle ? ei sulle ainakaan mitään muuta kun olla yksi kopiokitaristi muiden joukossa. Oops, en tiennytkään että kitaransoitossa ainoa vaihtoehto on tulla uniikiksi ikoniksi maailma huipulle! Setäni sai btw 50-vee lahjaksi teräskielisen akustisen, saa nähdä miten käy. Pianoa osaa tosin jo ihan siedettävästi :P All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
McNulty 01.01.2007 22:30:54 | |
---|
Koskaan ei ole liian myöhäistä. Juuri näin! Tuossa juurikin näin erään 80-vuotiaan mamman ostamassa itselleen haitaria. Hän meinasi sen opetella vielä vaikka oli jo puolittain ikuisuuden puolella. Soittaminen on hyvä ja mukava harrastus, vaikka siitä ei koskaan tulisikaan sinulle ammattia tms. Toki kannattaa aloittaa just silloin, kun siltä tuntuu... iästä riippumatta! "I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer |
Riippuu siitä mitkä on tavoitteet. Haluatko vain pitää hauskaa ja oppia soittamaan vai onko tavoitteet ns. korkeammalla ;D? |
käsi 03.01.2007 18:54:16 | |
---|
Ei tosiaankaan ole. Ei mun mielestä, vaan ehkä mitä myöhemmin aloitat sen kovempaa pitää treenata. Kun taas lapsena tai aikaisemmassa nuoruudessa opitaan helpommin uusia juttuja, kyky oppia uutta iän myötä heikkenee mutta ei lopu kokonaan. Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
haamu1 05.01.2007 14:27:17 | |
---|
Heh tein ihka ensimmäisen kappaleeni. Se on tietysti vielä raaka versio ja siinä on siis pelkkä kitara. Sanat olis tarkotus väsätä vielä. Täytyy kyllä sanoo, et se oli tosi terapeuttista ja hauskaa ja vaikka kukaan muu ei tykkäis mun sävellyksestä, niin itsellehän mä sen tein ja oon aika ylpee ittestäni vaikkei se mikään masterpiece ookkaan. Niin, että kiitti vaan kannustuksesta kaikille =) |