Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarviis tietoa Utria-kitaroista
1
JMP71
18.07.2004 05:12:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hep.
Eli homma selviää otsikosta.
Itelle on eksynyt Utria-merkkinen puoliakustinen kitara. Body kutakuinkin LP-mallia kahdella f-aukolla, ei kaskipalkkia. Kielten kiinnitys trapetsi-maillia, talla ei liene alkuperänen. Elektroniikka puuttuu, joten pahan mennä sanomaan mikkeistä. 2 kpl kuitenkin ollut. 2 potentiometriä. Kaula ruusupuu tms. 0-nauha, viritinkoneistot kahen puolen lapaa. Kaulan kiinnitys kaulan suuntaisesti yhdellä pultilla.
 
Sen olen saanut tietooni että kitara on Suomalaista valmistetta, ja että jostain Utria-kitaroista/basssoista on maksettu suuria summia. Mun yksilö on kuitenkin melko heikossa kunnossa, soitinkorjaajalle aikomus toimittaa.
 
Oon koettanu googlettaa huonoin tuloksin.
 
Eli olisin kiitollinen jos joltain löytyy tietoa.
 
Hanki parempaa luettavaa.
Lapis
19.07.2004 23:00:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.avenet.fi/www30016/
 
Sieltä kuvia -> 1975-79 -> ja se kuva missä sillä on skitta kädessä. Sohvalla on Utria-merkkinen basso. Kysy Kaukolta mistä se oli sen saanut tai jotain...
 
Jakki
19.07.2004 23:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Utria kitaroita ja bassoja teki käsittääkseni Oulussa aikoinaan Utria Valkama niminen herra.
Ala-kuhan Jussin kanssa on joskus ollut kyseisestä soitinrakentajasta juttua ja muistelen, että Jussi tuntee kaverin. Eli Ala-kuha osaisi varmaankin kertoa soittimista paljonkin.
 
JMP71
20.07.2004 00:38:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.avenet.fi/www30016/
 
Sieltä kuvia -> 1975-79 -> ja se kuva missä sillä on skitta kädessä. Sohvalla on Utria-merkkinen basso. Kysy Kaukolta mistä se oli sen saanut tai jotain...

 
Toi olikin ainut tieto/kuva jonka löysin.
Kiitokset myös Jakille.
Kuulimpa tässä juuri että Oululainen soitinkorjaaja Rauno Härönen olis ollu tämän Valkaman opissa. Pittää kiikuttaa kitara sille näytille.
 
Hanki parempaa luettavaa.
pm
20.07.2004 08:30:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on aikoinaan ollu lp-mallinen puoliakustinen Utria, kahdella yksikelaisella mikillä ja siinä oli normaali kolmiasentoinen mikkikykin ja yksi tone ja vol. potikka.
Body ja kaula oli muistaakseni koivua petsattuna ruskeaksi.
Otelauta oli ruusupuuta.
Kyselin myös aikoinaan kitaran historiaa ja jostain joku aina tiesi jotain, esim. talla ja mikit olisivat olleet ko. rakentajan tekemiä. Talla oli suoraa kantta vasten kielten puristuksen varassa, kannessa kaksi reikää joihin tallanjalat menivät ja korkeuden säätömutterit kantta vasten. Tallapalat olivat kadonneet jo aikaisemmilta omistajilta niin tein ne neljänmillin ruuveista hiomalla.
Joku keräilikin ko.merkkiä, en vaan muista nimeä.
Mutta kyseinen henkilö oli Ulla Tapanisen kanssa samassa bändissä 80-luvulla.
Ilpo Saastamoisen kitarakoulu tai kitarakirja nimisessä opuksessa taisi olla myös maininta Utria-kitarasta.
 
pm.
 
JMP71
20.07.2004 23:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, pm:n kitara kuulostaa samalta kun oma yksilö.
 
Hanki parempaa luettavaa.
Epämuusikko
20.02.2006 16:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tännekin tiedoksi:
 
Oulu All Stars ja Marzi Nyman 18.3 Oulun Madetojan salissa. Bongattavissa myös Utrian sähköbasso.
 
Tanssimusapalstan Muistaako tai Omistaako-ketjussa kuin myös kitarapalstalla sama spämmi :)
 
En osaa soittaa kunnolla ihmesävelajeissa, esm. 6/8, 12/8. Kuuntele räkäpnukia http://www.mikseri.net/artists/?id=52448
timppis
20.02.2006 20:28:17 (muokattu 20.02.2006 21:21:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilpo Saastamoisen kitarakoulu tai kitarakirja nimisessä opuksessa taisi olla myös maininta Utria-kitarasta.
 
pm.

 
Juu, kirjassa näkyi olevan muutama kuva, missä Saastamoinen soittaa Utrian sähkökitaralla. Kyseistä mallia on tehty ainakin 90-luvun alkupuolella. Ko. kitaran kenties suurin erikoisuus on sen mikrofoniratkaisut. Kitarassa on kerrallaan kaksi mikkiä, jotka ovat kiinni painettuna eräänlaisiin kiskoihin. Näin ollen mikkejä voi siirrellä vapaasti kesken soiton, tai vaihtaa kappaleiden välillä tarpeen mukaan. Tästähän sitten seuraa monenlaisia soundipoliittisia etuja. Erilaisia mikkejä tuli kitaran mukana muistaakseni viisi kappaletta. Toinen muistamani erikoisuus oli se, että kitarassa ei ollut yhtään valmiina ostettua osaa. Kaikki oli työstetty tai tehty itse, viritysnuppien sorvausta ja kitaralaukkua myöten. Myös mikit oli itse käämitty, niissä oli myös puuviilu ympärillä, sama puuta kuin koko kitara. Kitara oli muistaakseni tehty pähkinäpuusta, kaula ja body yhtä palaa, virityskoneisto bodyn takareunassa. Soitettavuudeltaan se oli varsin mainio peli sikäli kun muistan, saundiltaan todella hyvä.
 
Utria on/oli (en tiedä onko yhä elossa) kitaranrakennustaitojensa lisäksi myös hyvin keksijätyyppinen kaveri. Tunnetuin keksintö lienee juuri tuo mikrofoniratkaisu, josta on voimassa oleva patentti U.S.A:ssa vuodelta 1992 (United States Patent #5072646). Monenmoisia muitakin kokeiluja hänellä oli. Parhaiten jäi ehkä mieleen basso, joka muuttui tavallisesta nauhattomaksi vivusta vääntämällä, kertakaikkiaan vekkuli laite kuten myös itse maestrokin.
 
Kossu
21.02.2006 12:51:10 (muokattu 21.02.2006 12:52:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Utria Valkaman sähkökitarat ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta tietoa niistä on todella vähän - jos jostain jotain löytyisi niin minäkin olisin kiinnostunut.
 
Kouvolassa Tarkina musiikkiliike myi niitä aikanaan muutaman kappaleen joten jossain Kymenlaaksossa seikkailee jokunen. Kaikki kolme jotka olen nähnyt ovat olleet vaaleita puunvärisiä ja joissa on muoviosien tilalla käytetty jotain tummenpaa puulajia, hieman mahongilta näyttävää mutta ei mahonkia.
 
Puusta tehdyt mikinkuoret ovat todella makeita.
 
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
EL PEPE
02.01.2007 00:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kotonana tosi orginaali UTRIA kitara. Kitara on ollut minulla lainassa työkaveriltani alun toista vuotta. Kitara oli hiukan huonolla hapella, johtuen Ivalolaisen autotallin ilmastosta. Hakalan Rami sääteli ja fiksaili sitä. Kitarahan on puoliakustinen, tummanruskea väriltään ja bodyn reunanalla kulkee koriste nauhat: kellertävä, musta ja valkoinen (muovilista). Mikrofoneissa on kromatut kuoret ja keskellä musta osa, jossa lukee UTRIA ja alapuolella MIKROFONI. Säätönapit kromatut ja metallia. Vipukytkin kolmiasentoinen ja keskiasennossa kumpikaan mikki ei ole käytössä. Lapa on musta, virityskoneistot molemminpuolin (3+3) ja metallimerkki UTRIA. Olen Stray Cats fani, joten odotin paljon tältä kitaralta, mutta ei se mikään Gretch ole. Soitan sillä varmaan joka päivä eli kyllä se ihan hyvä kitara on. Olen soittanut sitä Hagström 310 (putkivahvari) kanssa. Ihan hyvä omaperäinen soundi. Mikit kiertää kyllä aika helposti. En ole saanut sitä toimimaan särön kanssa. Kitara sattuu roikkumaan sopivasti seinällä, joten se sattuu aamuisin ensimmäisenä silmiin. On se kyllä mukavan näköinen kitara. Tämä yksilö on rovaniemellä.
 
Petri Junttila
 
Roitto
02.01.2007 13:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiertoherkkyyden voi varmaan pistää onttouden piikkiin?
Mielenkiintosia kitaroita tuntuvat kyllä olevan.
 
Yhden miehen Fight Club
Puavali
02.01.2007 16:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Utria on/oli (en tiedä onko yhä elossa) kitaranrakennustaitojensa lisäksi myös hyvin keksijätyyppinen kaveri. Tunnetuin keksintö lienee juuri tuo mikrofoniratkaisu, josta on voimassa oleva patentti U.S.A:ssa vuodelta 1992 (United States Patent #5072646). Monenmoisia muitakin kokeiluja hänellä oli. Parhaiten jäi ehkä mieleen basso, joka muuttui tavallisesta nauhattomaksi vivusta vääntämällä, kertakaikkiaan vekkuli laite kuten myös itse maestrokin.
 
Hengissä on viimeisten tietojen mukaan, mutta valitettavasti ei enää ihan täydessä iskussa.
 
Kaverilla on Utrian tekemä kitara, jossa ainoastaan virittimet ja kielet taitavat olla ostetut, kaikki muu Utrian itse tekemää. Pitäisi jonkun kyllä vielä miestä haastatella vaikkapa Riffiin muutamien kitarankuvien kera.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Kumiankka
02.01.2007 17:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=107413&o=0
 
triaxis
29.11.2009 01:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Utria Valkama on oululainen soitinrakentaja, joka on valmistanut kitaroita koko ikänsä ajan.
Ensimmäiset soittimet, joita hän on jossakin määrin myynyt paikallisten musiikkiliikeiden avulla lienee tehty jo -50 luvulla.
Itselläni on Utrian puoliakustinen ja soololovellinen malli, jota hän kutsuu itse "Musta kitara" -nimellä. Syy lienee se, että soitin on petsattu aikanaan hyvin tumman ruskeaksi.
Kaikki osat lukuun ottamatta virityskoneistoa on miehen itsensä tekemät.
Tunnen Utria Valkaman ja olen lukuisia kertoja keskustellut hänen kitaravalmistuksestaan.
Erityisesti -70 luvulla Utria merkkisiä kitaroita oli myynnissä Suomessa. Hän valmisti Musiikki Fazerille pienen sarjan (noin 250kpl) myyntiin. Soittimia siis tehtiin usean vuoden aikana, koska niitä ei ole tehty missään tuotantolaitoksessa. Pieniä sarjoja kotiverstaassa siis.
 
Myöhemmin -80 luvun lopulla ja aivan -90 luvun alussa Utria kehitti omaa soitintaan niin, että oli myös syytä patentoida muutama asia.
Maailmalla on mm. Arlen Rothilla ja muutamalla muulla tunnetulla soittajalla Utria Valkaman uusia kitaroita, Ne ovat todella kaunista puutyötä ja erinomaisia soittaa. Mikit ovat todellakin vaihdettavissa hyvin nopeasti. Idea oli se, että kitaristi voi vaihtaa hieman erillaisia sävyjä vaikka biisien välissä.
Utria Valkaman lähtökohdat tehdä soitin painottuvat hyvinkin voimakkaasti jazzmusaan. Hän on itse erittäin hyvä vibrafonin ja pianon soittaja, mutta kielisoittimien tuotanto pienimuotoisesti on ollut hänelle lähellä sydäntä.
 
Soitinrakentaja Rauno Härönen on ollut enemmänkin tekemisissä Utria Valkaman kanssa.
Mikäli jollakin on kunnostuskelpoinen Utria kitara, niin ottakaa Raunoon yhteyttä rohkeasti.
Saatte harvinaiset soittimenne soittokuntoon.
 
Email: rauno.haronen@pp1.inet.fi
 
p.s. Annan halukkaille luonnollisesti itsekin lisätietoja. Autona, mikäli suinkin voin.
 
Pekka Niemelin - Haukipudas
 
Email: nietsu@kapsi.fi
 
Toneman!
tjj2000
14.02.2015 19:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Kuka tietää minkäikäinen tämä vehje on?
 
https://www.dropbox.com/s/mitkaa4qu8ygr88/IMG_9096.JPG?dl=0
 
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
Nazareth
15.02.2015 00:52:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapis: http://www.avenet.fi/www30016/
 
Sieltä kuvia -> 1975-79 -> ja se kuva missä sillä on skitta kädessä. Sohvalla on Utria-merkkinen basso. Kysy Kaukolta mistä se oli sen saanut tai jotain...

 
Reilu kymmenen vuotta sitten laitettu tuo linkki, mut hörähdin kun painoin tota linkkiä ja se vei hautaustoimiston sivuille.
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
aven13
14.01.2018 11:09:39 (muokattu 14.01.2018 11:10:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
En aiheuttane korvaamatonta vahinkoa jatkamalla tätä vanhahkoa viestiketjua, sillä näkökenttääni osui Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kuvallinen ilmoitus Utria kitarasta
 
=
 
Utria puoliakustinen sähkökitara
Oululaisen kitararakentajan Utria Valkaman erittäin harvinainen F-aukkoinen sähkökitara. Mukana myös kotelo kitaralle, joka on mahdollisesti alkuperäinen.
 
Valkama aloitti kitaroiden rakentamisen vuonna 1946, tosin laajempi valmistus alkoi vasta 1960-luvulla, kun hän rakensi 75 kitaraa musiikkiliikkeille. Utria-kitarat ovat tunnettuja Valkaman kehittämistä erikoisista rakenneratkaisuista. Näihin lukeutuvat mm. runkoon asennettavat virityskoneistot, säädettävät mikrofonit ja kaularaudan rakenne. Mikrofoneista Valkamalla on myös patentti (US Patent 5072646).
 
Kitara on testattu ja kunnossa. Kitara on myös ulkoisesti siistissä kunnossa, vaikka muutamia kolhuja onkin havaittavissa.
 
Sovi aika ja tule testaamaan kitaraa!
p.0400 348 186
 
Tämän tuotteen voi tilata vain kotiinkuljetuksena pääkaupunkiseudulle tai noutaa toimipisteestämme.
 
Yksittäistuote
 
2 200,00 €
 
https://kauppa.kierratyskeskus.fi/k … ria-puoliakustinen-sahkokitara.html
 
Ennenkin on soitettu ja nuotit pantu nippuun.
Åboensis
14.01.2018 13:59:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aven13: Hei!
 
En aiheuttane korvaamatonta vahinkoa jatkamalla tätä vanhahkoa viestiketjua, sillä näkökenttääni osui Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kuvallinen ilmoitus Utria kitarasta...
 
https://kauppa.kierratyskeskus.fi/k … ria-puoliakustinen-sahkokitara.html

 
Sieltä kun ilmoitusta rullasi alas tuli vastaan kaikkea muutakin mielenkiintoista myytävänä olevaa tavaraa. Ehdottomasti hauskin myyntiartikkeli oli sadan markan seteli! Hinta 20€! Hetken olin jo pukea ostohousut jalkaan...
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
EliasAlku
25.02.2020 13:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kellään kiinnostusta mahdollisesti ostaa Utrian kitaraa. Erinnäköinen kuin tuo kierrätyskeskuksen. Löytyy muutama kuva profiilistani. Tai jos ei kiinnostusta niin tietoa mahdollisesta myyntihinnasta?
 
Kefiiri
25.02.2020 14:12:21 (muokattu 25.02.2020 14:20:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Utria-kitarat ovat niin harvinaisia että mitään verrokkihintoja on paha antaa. Ihan mahdottoman haluttuja ne eivät ole, kun tuo kierrätyskeskuksen Utriakin on ollut myynnissä varsin pitkään.
 
Kitarasi on hienon näköinen. Suomalaiseen kitarahistoriaan hurahtaneita keräilijöitä vaan tuppaa olemaan kovin harvassa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «