Aihe: Ibanezin laatuongelmat!?
1 2 3
Sakkeus31
01.01.2007 03:57:52 (muokattu 01.01.2007 04:37:45)
Eli hakukoneen ilmoitettua toimimattomuuttaan, kyselen nyt suoraan uudella topicilla. Miten on? Onko muilla Ibanezien kanssa ollut murheita? Kysyn siis uusista n. alle vuoden vanhoista yksilöistä. Itsellä SZ sarjan maila, joka kustansi T-kaupassa karvan vajaa 500€. Made in Korea. Keppi siis on ollut käytössä kotisoitossa ja sitä on pidetty hyvin. Keppi on nyt n. 10kk. vanha ja siitä on hihnatappi jo pudonnut ohimennen, jonka johdosta se teetti pudotessaan bodyyn hienon vekin. Noh ei siinä mitään. Seuraavaksi aloin katsastaa otelaudan nauhoja, jotka olivat aivan montulla kolmen ensimmäisen osalta. Siis ihan oikeasti kunnolla uralla! Muutenkin Kitaran "tallan" niklauset (vai mikä nimeltään?) ovat jo suhteellisen rivossa kunnossa ja ovat aivan ruosteessa!!?? Kepakolla soitan n. 2-15h. viikko. Verrokkina itselläni on Carvinin -89 maila, mikä on ja pysyy vaikkakin soitto tunteja taitaa takana päin olla ehkä muutama tuhat tuntia enemmän! Pitäisikö reklamoida vai alistua kohtaloonsa?
Tympee Huttunen
01.01.2007 10:52:57 (muokattu 01.01.2007 10:54:51)
^ Hyvä esimerkki, miksi kitara-arviot pitäisi tehdä vasta kuukausien, jopa vuosien, päästä ostohetkestä. Kaveri osti myös Ibanezin, eikä kitarasta ainakaan vielä ole löytynyt moitteen sijaa. Ovatkohan nauhat todella pehmeää materiaalia, kun noin kuluvat?

En kyllä usko reklaamion auttavan vaikka takuuta olisikin jäljellä. Aina toki voi koittaa.
mungiisi
01.01.2007 13:33:02
Omassa alle vuoden ikäisessä, muuten täydellisessä RG1527:ssa ei ole ollut kuin pikkuvikoja. Vola-potikka jumittui, mikkivalitsimennuppi tippuilee kokoajan ja maalipinta on niin heikko että saa varoa kaikkia vähän voimakkaampia kosketuksia.
ballfish
01.01.2007 13:36:53 (muokattu 01.01.2007 13:37:19)
-99 vuoden RG:stäni(omakuvassa) lähti hihnatappi myös irti. Eipä tuo haittaa, puutikku&liimaa ja nyt on parempi. Potikat oli niin alhaalla, että olivat vetäneet edellisellä omistajalla lakkapintaan ympyrän. :) -->Potikat ylemmäs. Ei ne rinkulat mihinkään näy. Jakki oli löysä. Piuha irtoili usein. Ei siis tippunu vaan oli silleen, että kosketusta ei tapahtunu.

Ibaenz rules kyllä muuten. Laatukeppi tämä.
Order
01.01.2007 14:26:14
Jaa-a. Onhan SZ:asi toki korealainen ja tuota ibanezin halvemman pään mallistoa, mutta ainakin noista 520:stä olen järjestään kuullut vain positiivista palautetta. En usko että tuo hihnatapin irtoaminen kovin yleistä kuitenkaan on. Ehkäpä kohdallesi on osunut vaan maanantaikappale, tai niin haluaisin ainakin uskotella itselleni, kun olen myös SZ:aa harkinnut :)

Omassa RG:ssä ei ole ollut kyllä mitään moitittavaa (paitsi orkkismikit), mutta vertailukohta on vähän heikko nykytuotantoon, kun tuo on kuitenkin jo liki 16v vanha keppi.
Always room for one more S.M.A.K.
Ze Kink
01.01.2007 14:52:20 (muokattu 01.01.2007 14:53:34)
Samaa matskua nuo nauhat on kuin muillakin valmistajilla, luulisin ainakin.

Ja Ibanezillahan tosiaan tuppaa nuo tallojen värit usein kulumaan, omistamassani JPM:ssäkin oli se cosmo black kulunut pois reunasta. Toisaalta, Carvinin OFR:llä varustetusta kitarastani on irronnut sitä kultaa jonkin verran, ja paljastui, että OFR:n "kultaus" on vain sellaista paperia.

E: Ja sillä ei kyllä ole enää väliä onko Koreassa vai Japanissa tehty, ainakin kun vertasin uudempaa Koreaprestigeä ja Japsiprestigeä, en huomannut yhtään mitään laatueroja.
Order
01.01.2007 14:57:24
E: Ja sillä ei kyllä ole enää väliä onko Koreassa vai Japanissa tehty, ainakin kun vertasin uudempaa Koreaprestigeä ja Japsiprestigeä, en huomannut yhtään mitään laatueroja.

Joo, no tuo voi hyvinkin pitää paikkansa. Itse elin vain sellaisessa luulossa, että prestiget (nykyiset RG x550-> jne.) valmistetaan Japanissa ja Koreasta tulee nuo ei-prestiget, mutta näemmä olin väärässä :)
Always room for one more S.M.A.K.
Route 66
01.01.2007 14:58:01
Mulla on ollu tuo kitara jo vuoden eikä oo pahaa sanaa sanottavana. Pitää vireen loistavasti eikä tune-o-matic katko kieliä. Kromaukset kuluu pois tottakai, sehän on aika itsestäänselvyys, ja hihnatappeja voi parannella tulitikuilla jos pelottaa kitaran tiputtelu. Mielestäni itket turhaan ja ibanezin laatu on lähinnä loistavaa.
if only::::ifonlie
Sleepless
01.01.2007 15:04:05 (muokattu 01.01.2007 15:04:39)
Tuota nauhojen kulumista olen myös vähän ihmetellyt, mutta mitään hälyttävää tuo ei vielä kuitenkaan ole. Hihnatapin irtoaminen on mun mielestä ihan omistajan vastuulla... kyllähän sen huomaa kun se alkaa löystyä. Sillon se kannattaa korjata ettei vaan pääse putoamaan.
Hiljaa hyvä tulee.
Lancelot
01.01.2007 15:44:53
2-3 vuoden ikäinen SZ löytyy eikä ole ilmennyt ongelmia, hyvin toimii. Eikä tässä muutenka kannata olla huolissaan Ibanezin laadusta, tuleehan niitä maanantaikappaleita muiltakin merkeiltä..
Ukko
01.01.2007 15:46:40

Pitäisi olla vuoden takuu eli palautukseen vaan.
kimurantti1
01.01.2007 17:15:43
Pitäisi olla vuoden takuu eli palautukseen vaan.

Näinhän se yleensä kannattaa, mutta tuollaiset nauhojen nopeat kulumiset sun muut on vähän siinä ja siinä, katsotaanko niitä vioiksi. Vaikka hihnatapin irtoaminen ja kitaran kolhiintuminen ei olisikaan käyttäjän vika, sitä voi olla aika hankala selitellä myyjälle.

Aiheeseen -> Ibanez on oikeastaan ainoa valmistaja, josta voin ainakin tiettyjen mallien osalta väittää tietäväni enemmän. Musta Ibanezit on erittäin tasalaatuisia kitaroita. Vaikka 80- ja 90-luvuilla laatu oli musta parempaa kuin nykyään, niin esim. 2004 valmistettuja RG:itä jos vertaillaan toisiinsa, laatu on aika tasaista.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
McNulty
01.01.2007 17:32:10
Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että Ibanezin laatu on laskenut viimeisen 10 vuoden aikana kyllä, varmaan 20 vuoden välillä laskua on ollut enemmän (eli kun vertaa vanhoja Artisteja ja niiden laatua + viimeistelyä nykyisiin prestigeihin... niinpä niin). Ibanezit joita olen omistanut, ovat olleet 80-luvun lopusta ja 90-luvun alkupuolelta ja puolivälin paikkeilta. '98 oli "tuorein" Ibanez jonka olen henk.koht. omistanut. Mitä tässä nyt on kavereiden kitaroita (uusia, post-2000 Ibanez) säätänyt ja soitellut, liikkeissä testannut jne. niin omasta mielestä laatu on kyllä heikentynyt. Aikaisemmin Prestige-malleissa oli ihan oikeat DiMarzion mikit, nykyään niissä on jotain mukamas-marzio IBZ-kuraa... nauhojen viimeistelyssä, reunalistoissa ja otelaudan upotuksissa on ollut hinnakkaammissakin Ibanezeissa nipottamista.

Myös Edge Pron kanssa on ollut ongelmia. Valu on kohtalaisen heikkoa, itseasiassa luokatonta jos verrataan vanhaan kunnon EDGEen, jota vissiin Satriani, Vai & Co. edelleen sporttaa. Ergonomisesti Edge Pro on kyllä mukavampi, mutta kestävyydesesä uskallan epäillä sen paremmuutta EDGEn ja Lo-Pro Edgen rinnalla.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
ballfish
01.01.2007 17:33:26
Myös Edge Pron kanssa on ollut ongelmia. Valu on kohtalaisen heikkoa, itseasiassa luokatonta jos verrataan vanhaan kunnon EDGEen, jota vissiin Satriani, Vai & Co. edelleen sporttaa.

Vai vetää vissiin Lo-Prolla. *nus nus* :)
tommiot
01.01.2007 22:07:39
Vai vetää vissiin Lo-Prolla. *nus nus* :)

EVOssa on Edge. Eikös se oo edelleenkin Vain ykköskeppi?
kimurantti1
01.01.2007 22:13:49
EVOssa on Edge. Eikös se oo edelleenkin Vain ykköskeppi?

On, muttei varmaan kauaa - on aika huonossa hapessa...
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
McNulty
01.01.2007 22:26:44
Jep! Lähinnä itseäni on kiusannut nuo "pehmeät" nauhat. Nuo nauha-asiathan ovat ns. kulutus tavaraa, joita ei nyt suoraan voi ilmeisestikkään minään virheenä kitarassa pitää??

Mulla on kohta 22 vuotta vanha Gibson LPC ja siihen laitatin 7-8 vuotta sitten uudet nauhat (Dunlop) ja edelleenkin ne ovat hyvässä kunnossa. Eli kyllä seoksia on erilaisia. Vuodessa jos kulahtaa soittokelvottomiksi, niin silloin kyseessä on HUONOT nauhat, ei edes mitään sijaa jossittelulle.

Tosin nyt jälkikäteen olisin ehkä tehnyt (ehkä) paremmat kaupat ESP:n LTD H-250? ostaessani? Hinta olisi ollut suurinpiirtein sama. Noh...eipä aina voi voittaa..:)

No jaa... kyllä noissa halvemmissa 50 ja 200-sarjasissa LTD:n kepukoissa on ollut riittävästi ongelmia myöskin. Halpissoittimissa on halpisten viat, mutta kyllä nauhojen nyt pitäisi jotain kestää.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Bald Anus
01.01.2007 22:27:32

Itselläni on yli kymmenen vuotta vanhoja Ibanezeja, eikä mitään laatuvikoja. Sinulle o vain sattunut huono yksilö :)
"Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
oiva tumpeloinen
01.01.2007 23:23:09
Itselläni on yli kymmenen vuotta vanhoja Ibanezeja, eikä mitään laatuvikoja. Sinulle o vain sattunut huono yksilö :)

Jos ne on niitä parempilaatuisia? Niistähän täällä aina puhutaan.

Kovalta kyllä kuulostaa kuluminen aloittajan viestissä. Itseasiassa niin kovalta, että mieleen tulee, mitenköhän niitä soittimia käytetään/säilytetään. Iban nauhat on kyllä huonompaa tavaraa, mutta nekin vaatii aikamoista urheilua, jos ne meinaa vuodessa otelaudan tasaan soittaa. Hihnatapin irtoamisen ottaisin kyllä ihan omaan piikkiin, se ei varmaankaan täysin varoituksetta pudonnut?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)