Aihe: Hyvät kuulokkeet kotistudio- käyttöön?
1 2 3 4 5 6 7 810 11 12 13 14
axelsson
30.12.2006 23:36:00 (muokattu 30.12.2006 23:36:53)
Noihin muihin verrattuna AKG:n K271 näyttävät kyllä aika omituisilta. Botnet kateissa ja aikamoinen piikki yläpäässä. En kuitenkaan tiedä miltä todellisuudessa kuulostavat. Toisaalta HD 600:ssa on kuoppa ylhäällä ehkä juuri siinä kohdassa mikä aiheuttaa mulle outouden tunteen verrattuna vanhoihin audio-technican luureihin. Olisikin kiva löytää niistäkin käppyrä jostain. Vois olla aika hurjan näköinen. Vaan loppujen lopuksi ei kai se käyrä kerro koko totuutta mistään kuulokkeista.

Niin lähinnä toisiinsa voi vertailla jos ovat samalla tavalla mitattuja. Tohon luurien mittaamiseen ei kai ole mitään "keinopäästandardia" olemassa. Siinä tuo headphone.com on hyvä sivusto että käppyrävalikoima on sentään melko kattava ja kaikki melko varmasti samalla menetelmällä mittailtu.
Timo JM
30.12.2006 23:39:47 (muokattu 30.12.2006 23:57:50)

Hyvän valinnan teit!

Toivottavasti, lompakkoon ainakin teki kipeetä. (Ja selkäänkin kun kiropraktikko täytyy jättää väliin.)

Mutta erikoiset luurit taitaa olla ne sun AT:t. etäisiltä, kumisevilta ja purkkimaisilta on ehkä viimesimmät adjektiivit mitkä mulla hd600:sista tulisi mieleen...

Heh, en mä uskallakaan sanoa, että ne on kumisevat ja purkkimaiset, ero vanhoihin on vaan niin suuri. Oikeastaan audio-technicat on saaneet miksaukset kuulostamaan aina jotenkin "masteroidun hyviltä". Lopullinen soundi onkin kuulostanut sitten ehkä liiankin muhkealta.

Testailitko muuten liikkeissä muita luureja ja oliko varteenotettavia vaihtoehtoja?

Mun on tunnustettava, että nojauduin kokonaan netistä kaivettuun tietoon. Mulla oli mukana myös meidän puolitoista ja viisi vuotiaat pojat joten visiitti oli pakko pitää lyhyenä. Ainoa mitä testasin ennen kauppoja oli se miten luurit istuvat omaan päähän.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
axelsson
30.12.2006 23:52:02 (muokattu 30.12.2006 23:53:34)
Mulla oli mukana myös meidän puolitoista ja viisi vuotiaat pojat joten visiitti oli pakko pitää lyhyenä. Ainoa mitä testasin ennen kauppoja oli se miten luurit istuvat omaan päähän.

Olisit antanu liikkeen luurivalikoiman muutamaks minuutiksi pojille ja valinnu ne mitkä jäi ehjiksi.
koponen
30.12.2006 23:53:44
En noista headphone.comin käppyröistä sano yhtään mitään, mutta kyllä HD600:ssa on ihan aikuisten oikeasti spektri aikalailla mallillaan. Jopa soittimien paikat löytyy äänikuvasta aika mukavasti. Hyvä ostos.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
koponen
30.12.2006 23:55:41
Olisit antanu liikkeen luurivalikoiman muutamaks minuutiksi pojille ja valinnu ne mitkä jäi ehjiksi.

No tuolla menetelmällä ainakin rajaa sunnilleen kaikki Sennheiserit pelistä heti alkumetreillä :) Veikkaisin että kaupasta olisi lähtenyt kotiin jotkut Beyerdynamicit. Esim DT770Pro:t.
Timo JM
30.12.2006 23:57:29 (muokattu 30.12.2006 23:59:10)

Pahus! Noin olisikin pitänyt tehdä kun audio-technicat ei ainakaan kestäneet :-D

Ei noilla Sennheiserin eri malleilla muuten näytä ainakaan käppyröiden mukaan olevan kovin suuria eroja jos vaikka ostaisi vähän halvemmatkin.

http://www.headphone.com/technical/ … ;buttonSelection=Compare+Headphones
koponen
31.12.2006 00:48:57 (muokattu 31.12.2006 00:49:14)
Ei noilla Sennheiserin eri malleilla muuten näytä ainakaan käppyröiden mukaan olevan kovin suuria eroja jos vaikka ostaisi vähän halvemmatkin.

Mutta korvan mukaan on. Suosittelen että katselet vähemmän noita käppyröitä ja kuuntelet enemmän. Korvakuulokkeista ja kaiuttimista voidaan mitata moniakin asioita, mutta sellaista mittaria joka kertoo onko soundi hyvä ei ole olemassakaan. Ainoa tapa selvittää hyvä soundi on kuunnella.
Timo JM
31.12.2006 00:53:13 (muokattu 31.12.2006 11:53:48)

Suosittelen että katselet vähemmän noita käppyröitä ja kuuntelet enemmän.

Joo, en mä ole missään vaiheessa kuvitellutkaan, että kuulokkeiden hyvyys selviäisi tietsikan monitorista katsomalla ;-)

EDIT:
Musta tuntuu kuitenkin, että aivan kuin monissa muissakin vehkeissä on myös kuulokkeissa aivan turhaa hypetystä ja tiettyjen mallien turhan suurta hehkutusta. Noita mun vanhoja audio-technican luureja http://www.thomann.de/fi/audio_tech … id=1de5873cc6a50c0afff076b51b45c655 saa kolmet tai neljät näiden Sennheiserien hinnalla, eikä ne nyt sentään niin huonot ole. Mä uskon, että erittäin hyviä vaihtoehtoja löytyy puolta halvemmistakin malleista.
Nitrodelay
31.12.2006 12:50:24

Kyllä noi 600:set pitäis olla lähes parhaat luurit tuohon hommaan. Ei loistavat tuotteet koskaan piilottele hyllyillä - kyllä ne aina löydetään ja niitä hehkutetaan.

Ja Headphonen käppyröistä: kenelläpä kuulapäällä on itsellään suora toistoalue päässään - ei mulla ainakaan. Aikanaan intissä kuulokokeessa istuin piippausluurit päässä ja ihmettelin, että millonkas se testi alkaa. Kysyin sitä, johon alikessu että; tossahan se on pyöriny jo jonkin aikaa.....niin se heavy-rumpalimenneisyys ;-)
...Jonain päivänä Amerikkalaiset kompastuvat omaan leukaansa...
kivi
31.12.2006 13:57:28
TimoJM:

Musta tuntuu kuitenkin, että aivan kuin monissa muissakin vehkeissä on myös kuulokkeissa aivan turhaa hypetystä ja tiettyjen mallien turhan suurta hehkutusta. Noita mun vanhoja audio-technican luureja http://www.thomann.de/fi/audio_tech … id=1de5873cc6a50c0afff076b51b45c655 saa kolmet tai neljät näiden Sennheiserien hinnalla, eikä ne nyt sentään niin huonot ole. Mä uskon, että erittäin hyviä vaihtoehtoja löytyy puolta halvemmistakin malleista.

Heh, tämä on luettavissa 1:1 ettet ole kauhean innostunut noista Sennheisereistä. Enkä voi syyttää. En itsekään vakuuttunut niistä, ja vaikka mulla on soittoluureina Senkkuja (Sennheiserit kaunistelevat soundia ja tekevät paremman soittofiiliksen) niin ei niillä miksaa.

Ihmettelin vähän ettet testannut luureja kaupassa omilla testilevyillä. Tietysti sulla oli lapset mukana, mutta ehkä asian olisi voinut järjestää. Mä itse ajan kauppiaat hulluuden partaalle 10+ -tuntisilla testisessioilla jos olen ostamassa jotain audioon liittyvää jota en ennestään tunne, sillä tavalla mä ne AKG K240M -luuritkin löysin, ei niistä kukaan ollut mitään puhunut; jälkeenpäin vain alkoi huomata, että "kas, taitaa ollakin standardi..."

Maailmaan mahtuu monenlaista neuvojaa. Ennemmin kannattaa luottaa vain omiin korviinsa, koska niihinhän sitä pitää luottaa musiikkia tehdessäkin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Nitrodelay
31.12.2006 14:37:41

No miksi ne sitten lopetti 240 "ämmien" valmistuksen ja jättivät ne buustaavat koot? Kyllä noiden 600:ten pitkä elinkaari kertoo jotakin niiden laadusta. Mutta makuasia.

Oman valintani tein laiskana googlettamalla esim. "Best Headphones for mastering" ja skippasin kaikki kaupalliselta haiskahtavat jutut veke. 600:set mainittiin useimmin siinä yhteydessä. Okei, ollaanhan siinä tietyllä tavalla heikoilla jäillä, mutta löydäpä se absoluuttinen totuus, kun omiinkaan korviin ei osaa luottaa.

No, mulla on optio noihin 240M:kin, kun pehmitän erästä tuttavaa päivittämään ne "parempiin" hifi-luureihin ;-)
axelsson
31.12.2006 15:10:36
No miksi ne sitten lopetti 240 "ämmien" valmistuksen ja jättivät ne buustaavat koot?

Veikkaisin, siksi että iso-oomisille luureille ei ole markkinoita kuin murto-osa verrattuna esim. kannettavissa mp3-soittimissa toimiviin malleihin.
Timo JM
31.12.2006 18:07:30

Heh, tämä on luettavissa 1:1 ettet ole kauhean innostunut noista Sennheisereistä.

Joo, toi "kauhean innostunut" on ehkä just oikea ilmaisu. Mä en silti sano, että ne on musta sopimattomat miksaus- tai masterointihommiin. Ovat vaan mielestäni turhan ylimainostettuja ja saman asian ajaisivat monet muutkin. Sitä paitsi eihän ne ole edes mistään parhaasta päästä. Kun pannaan sama hinta kahteen tai kolmeen kertaan niin vielä paranee piirun.

Ihmettelin vähän ettet testannut luureja kaupassa omilla testilevyillä.

Kato kun on tota ylimääräistä paalua. Ei vaan, mä suhtaudun kuulokkeisiin vähän samalla tavalla kuin monitoreihinkin. Monilla malleilla tulee hyvin toimeen kunhan vain tuntee ne hyvin ja tietää mitä on tekemässä. En mä silti 240 M kannattajakaan ole. Naapurilla on sellaiset, enkä päivän testauksen jälkeen niitäkään ostaisi. Vaan kyllä mä tietysti sellaisillakin pärjäisin.
Puavali
01.01.2007 11:50:35
Veikkaisin, siksi että iso-oomisille luureille ei ole markkinoita kuin murto-osa verrattuna esim. kannettavissa mp3-soittimissa toimiviin malleihin.

Kun sais samanlaiset luurit kuin nuo K240 Monitorit matalaohmisina. Mutta kun.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
kivi
01.01.2007 15:25:32
Kun sais samanlaiset luurit kuin nuo K240 Monitorit matalaohmisina. Mutta kun.

Hmm, eikös niistä oo myös langaton versio? Joku joskus sanoi. Se varmaan ottaa mitä vain impedanssia sisään.

K240M on tosiaan liian hiljainen kutakuinkin kaikille viihde-elektroniikoille.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Timo JM
04.01.2007 03:04:50 (muokattu 04.01.2007 10:18:04)

Mä olen nyt joitakin päiviä totutellut noiden HD 600:sten soundiin kuuntelemalla eri levyjä. Aika usein tulee sellainen fiilis, että kuulostaa paremmalta kun laittaa kädet kuppien eteen. Ei tarvitse pistää välttämättä edes kiinni. Sentin parin päässäkin vaikutus on sama.

En tiedä mikä ilmiö siinä tapahtuu mutta ylempi midle selkeytyy tai korostuu ja sellainen jossain lähellä kahta sataa oleva kumina kompensoituu. Voi olla, että vika on mun korvissakin. Täytyis päästä johonkin mittauttamaan...
Nitrodelay
04.01.2007 10:23:57

Palaan tuohon Timon HeadRoomin vertailukäppyrään HD 600 / 595 / 580 / 555 - kuulokkeista, että mitäs hemmetin järkeä on ylipäätään valmistaa neljää lähes identtisellä toistolla olevaa "luulotinta". Paitsi että saadaan myytyä sama soosi eri paketissa. Akg:lläkin mallien toisto varioi enemmän.
virtalahde
04.01.2007 10:29:45

En diggaa kuulokekuuntelusta, ja myinkin AKG:ni jokin aika sitten.

Mutta hauskaa oli, kun käväisin kaverin seurana Verkkokaupan myymälässä. Seinällinen kuulokkeita, ja paljon paskoja soundeja.

Hauskaa oli, kun jotkin KOSS:in päälle 130€ maksavat, virtaviivaisesti muotoillut kullanväriset mallit hävisivät soundissa 10-0 Sennheiserin 30€ avoimille luureille. Itse asiassa niissä KOSS:eissa oli melkeinpä paskin soundi kaikista. Epämukavat päässäkin.

Notta kannattaa testailla. :D
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Groovi
05.01.2007 09:31:53
Olipahan pitkä ketju lukea. =)

Senverran voisi mainita että mun mielestäni musiikin viihde-kuunteleminen ja tarkka analyyttinen kuunteleminen kannattaa tässä erottaa täysin toisistaan, koska sillä on suuri vaikutus kuulokkeiden valintaan. Moni tuntuu sekoittavan vähän pakkaa sen suhteen, että miellyttävä soundi olisi se paras ja ns. "hyvä soundi" myös miksaamiseen ja tuotantoon. Ei se kuitenkaan niin ole.

Jokseenkin olen Kiven kanssa siinä mielessä samoilla linjoilla, että esimerkiksi AKG:n tuotteet soveltuvat hyvin analysointiin ja tarkkailuun, kun taas vapaa-ajan kuunteluun Senkut on varmaan luonnollisempi vaihtoehto.

Esimerkiksi K171 Studio -kuulokkeet ovat musiikin kuunteluun aika kuivat ja neutraalit, mutta taas tarkkailuun ja miksaamiseen ne antavat todella tarkan stereokuvan ja keskialueen.

Esimerkiksi dyynaamista naislauluääntä kuunnellessa Senkun 6-sataset saavat soundin kuulostamaan taivaalliselta, ulottuvalta ja erittäin miellyttävältä. Taas K171 kuulokkeilla voi halutessaan tarkkailla miten lauluraidan kohinaportti menee kiinni ja miten aukeaa.

Pointti? Pitää olla ainakin kahdet kuulokkeet. Yhdet luurit ei kykene palvelemaan menestyksekkäästi molemmissa asioissa yhtä aikaa, koska toiset on tarkoitettu tuottamaan raakaa faktaa ja toiset taas kuunteluelämyksen.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)