Aihe: lp:n rakennus#2
1 2
northman
05.12.2003 00:17:08
No nyt Les paulin rakennus on edennyt siihen vaiheeseen että vaahtera ja mahonki "limppu" on liimattu yhteen ja pitäs tässä seuraavaksi aloittaa kaulan teko ja nyt pitäs kysyä teiltä kokeneimmilta muutama kysymys?
esim miten tämä Sp-elektroniikan " two way" kaularauta tulisi asentaa (liimataanko kiinni ,millä liimalla? vai pannaanko vain uraansa otelaudan alle)Ilmeisesti tämä "tukirauta otelautaan päin kierretanko alas ym tarviiko tämä rauta malli mitään puusiivua raudan ja otelaudan väliin väliin kuin ns perinteinen malli?.kun testailin tätä rautaa rupes epäilyttään että jos se on vain otelautaa vasten niin sehän pyrkii vaan irroittaan otelaudan ?
Sitten kysyisin vinkkejä miten sahata kaulan ja lavan välinen kulma (17 astetta)koti konstein mahdollisimman tarkasti ?kun näissä jiireissä ym kulma loppuu 45 asteeseen?=miten olette tehnyt ko homman vai onko se niin tarkkaa eli stressanko turhaan..
Sitten pitäs kysyä milloin sä Juzzu paat lisää kuvia omasta projektista?..on nääs ollu opettavaista seurata tän palstan porinoita koskien "Lesterin rakennusta"
Juzzu
05.12.2003 07:45:47
Sitten pitäs kysyä milloin sä Juzzu paat lisää kuvia omasta projektista?..on nääs ollu opettavaista seurata tän palstan porinoita koskien "Lesterin rakennusta"

No olen ensi viikon Indonesiassa ja jos sieltä hengissä selviän, niin tokihan sitä pitää lisää kuvia kuvata. Vaan eipä tuo ole mitenkään äärettömän dramaattisesti edistynyt, otelaudan upotukset olen tehnyt ja kannen kanssa paininut, eilen liimasin reunalistat runkoon ja sitten pitäisikin tehdä viimeistelysiklaus jahka kerkiää. Mutta katellaanhan niiden kuvien kanssa sitten parin viikon päästä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
05.12.2003 09:43:34 (muokattu 05.12.2003 09:49:43)
... miten tämä Sp-elektroniikan " two way" kaularauta tulisi asentaa (liimataanko kiinni ,millä liimalla? vai pannaanko vain uraansa otelaudan alle)Ilmeisesti tämä "tukirauta otelautaan päin kierretanko alas ym tarviiko tämä rauta malli mitään puusiivua raudan ja otelaudan väliin väliin kuin ns perinteinen malli?.

En ole "two way" nimitykseen törmännyt, mutta kaipa tuo on yhtäkuin kaksitoiminen (=double action). Siis molempiin suuntiin, kiertosuunnasta riippuen, vääntävä rauta jossa on säätöpäässä oikea- ja toisessa vasenkätinen kierre. Tällaista rautaa ei tarvitse liimata, teet vain jämptin uran sille. Pyörötanko alaspäin ja suora pinta otelautaa vasten. Jos liimat raudan kiinni se rasittaa kaulaa enemmän, paitsi tietysti jos liimaat pyörötangonkin kiinni. Tällöin toiminta hieman heikkenee... :o)

kun testailin tätä rautaa rupes epäilyttään että jos se on vain otelautaa vasten niin sehän pyrkii vaan irroittaan otelaudan ?

On totta että tällainen rauta pyrkii nostamaan otelaudan pois paikaltaan. Käytännössä raudalla on kuitenkin jumalaton määrä liimapintaa irrotettavana, paine kun jakautuu aika tasaisesti otelaudalle, vaikka tietysti kohdistuu enemmän keskikohtaan, mutta sillee tasaisesti nousevalla voimalla. Ääh, ota tosta nyt sitten selvää...

Raudan kotelointi vähentää otelautaan kohdistuvaa rasitusta ja estää otelautaa asennettaessa liiman pääsyn ei-toivottuihin paikkoihin. Raudan voit paketoida vaikka alumiiniteipillä tai kutistussukalla.

Sitten kysyisin vinkkejä miten sahata kaulan ja lavan välinen kulma (17 astetta)koti konstein mahdollisimman tarkasti ?kun näissä jiireissä ym kulma loppuu 45 asteeseen?=miten olette tehnyt ko homman vai onko se niin tarkkaa eli stressanko turhaan..

Sanoisin, että kulman arvo ei sinänsä ole niin tarkka, kunhan et kauheasti suurempaa tee (minä en välitä teistä, puristit ;). Yleensä lapojen kulmat ovat 10 ja 20 asteen välillä, valmistajasta riippuen. Jos teet lavan "kääntämällä", niin pääasia on, että liimapiinnat ovat suoria ja lavan taitekulman linja (siis otelaudan päässä oleva kohta josta lapa taittuu alaspäin) on suurinpiirtein vinkkelissä. Voipi näyttää muuten hölmöltä. Jos taas sahaat lavan suoraan kaula-aihiosta, niin riittää kun kulma on lähes oikea, lapa tasapaksu sekä lavan yläpinta linjassa otelaudan kanssa (siis samalla tavalla kuin tossa taitekulma -selityksessä).

Jos sulla on hyvä jiirisaha millä saa suoraa sahausjälkeä, niin voit tehdä kiilat joiden avulla saat lavan tahtomaasi kulmaan. Näiden kiilojen avulla ja sahauskulmaa säätämällä pitäisi päästä niin lähelle oikeaa kulmaa kuin sen pystyt merkkaamaan.

Pahoittelen käsittämätöntä mongerrustani, mutten pystynyt selkeämpiin kuvauksiin. Kysy lisää, jos et ymmärtänyt. Tai jos en itse ymmärtänyt...?

Edit: Eikö totakaan nyt pienempään tilaan voinut mahduttaa..?
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
05.12.2003 10:47:32 (muokattu 05.12.2003 10:47:57)
Sanoisin, että kulman arvo ei sinänsä ole niin tarkka, kunhan et kauheasti suurempaa tee (minä en välitä teistä, puristit ;)

Niin, kannattaa varmaan yrittää tehdä toimiva, ja katsoa sitten kuinka iso kulma tuli sen sijaan että pitäisi armottomasti kiinni jostakin asteluvusta. Itse taisin asteviivaimella tehdä kulman muistaakseni jonnekin 12-13 asteen välillä, mutta tasopintoja hiotessa jne. on varmaan jonnin verran muutosta tullut, enpä ole edes viitsinyt (ainakaa vielä) tarkistaa mihin kulmaan se nyt loppupelistä tuli.

Sen verran vielä tuosta lavan tilttauksesta, että senkin voi sitten tehdä kahdella tavalla, liitos joko kaulalle tai lapaan - molemmissa on kai puolensa. Itse päädyin liitokseen kaulan puolelle, mun mielestä se on jonnin verran "esteettisempi" kuin lavassa oleva sauma.
northman
05.12.2003 13:27:53
No nyt on sitte kaula liimattu, sahasin käsipelillä noin 17 asteeseen ja sitten oikaisin nauhahiomakoneella ja käsin hiomalla joten taitaa kulma olla noin 17-20 astetta :)mutta kun on itse tehnyt niin sehän täyty olla hyvä ja mieleinen...
seuraavaksi alan tässä ajaan laakeriterällä vaahteraa "muotoon" ja teen nyt myös reunalistan uran kun kansi on vielä suora (soololoven kohdan teen sitte vasta kun kansi on muotoiltu koska haluan sen vanhemman tyylisen ohuen listan siihen).
Lisäksi pitää kysyä kun ei kuvista oikein selviä potikan nuppien kulma kanteen nähden eli seuraako ne kannen muotoa vai pitisikö reiät porata nyt kun kansi on vielä suora ?
Lisäksi täytyy kysyä mielipiteitä noista piirustuksista esim minä hommasin piirustukset soitinrakentajat amf:ltä ja huomasin että niissä on joku ihme 24:5" skaala (eikö se pitäs olla 24 3/4" skaala) ja mitta virheitä muutenkin (kuva piirretty oiken mutta mitta ilmoitettu väärin).
Juzzu
05.12.2003 13:32:49 (muokattu 05.12.2003 13:33:08)
teen nyt myös reunalistan uran kun kansi on vielä suora (soololoven kohdan teen sitte vasta kun kansi on muotoiltu koska haluan sen vanhemman tyylisen ohuen listan siihen).

Minä ajoin listan uran vasta 'valmiiseen' kanteen, sai tuon ohuen bindingin mukavasti myös soololoveen. Ja ei muuta kuin kantta tekemään, siinä taltta laulaa (itse ainakin tein oikein vimpan päälle käsityönä, heheh) ja sikli lämpenee!

Lisäksi pitää kysyä kun ei kuvista oikein selviä potikan nuppien kulma kanteen nähden eli seuraako ne kannen muotoa vai pitisikö reiät porata nyt kun kansi on vielä suora?

Kyllä ne seuraa kannen muotoa, elähän vielä poraile.
vrajala
05.12.2003 13:43:52 (muokattu 05.12.2003 14:04:18)
Lisäksi pitää kysyä kun ei kuvista oikein selviä potikan nuppien kulma kanteen nähden eli seuraako ne kannen muotoa vai pitisikö reiät porata nyt kun kansi on vielä suora ?

Kyllä ne reiät suoraan saa myöhemminkin, varsinkin pylväskoneessa. Pohjahan sulla on kuitenkin suora. Veikkaisin, että reiät alkuperäisissä lespauleissa ovat suorassa mutten oo aivan varma. Reikien poraaminen kannen työstön jälkeen on siinä mielessä suositeltavaa ettei reikien ympärystään tule mitään lohkeamia ym. muotovirheitä.

Lisäksi täytyy kysyä mielipiteitä noista piirustuksista esim minä hommasin piirustukset soitinrakentajat amf:ltä ja huomasin että niissä on joku ihme 24:5" skaala (eikö se pitäs olla 24 3/4" skaala) ja mitta virheitä muutenkin (kuva piirretty oiken mutta mitta ilmoitettu väärin).

Oletko varma ettei ole huonosti kopioitunut 24.75? Joka tapauksessa noiden piirustusten mittojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Usein niistä myös puuttuu kitaran toiminnan kannalta tärkeitä mittoja. Ja sekös riemastuttaa...

EDIT: Juzzu tiesi potikat. Se on kuru. Ja viisas.
EDIT2: Mahtokohan sittenkään tietää? Nyt pisti Kettu vastaan, tulee tappelu ja sivulliset kärsivät. Voi voi... voi-voivoivoi voi...
No on se Juzzu silti, jos ei nyt ihan kuru, niin ainakin tietäväinen ja viksu kaveri.
fox
05.12.2003 13:47:05

Kyllä ne reiät suoraan saa myöhemminkin, varsinkin pylväskoneessa. Pohjahan sulla on kuitenkin suora. Veikkaisin, että reiät alkuperäisissä lespauleissa ovat suorassa mutten oo aivan varma. Reikien poraaminen kannen työstön jälkeen on siinä mielessä suositeltavaa ettei reikien ympärystään tule mitään lohkeamia ym. muotovirheitä.

Reiät on ehdottomasti suorassa, siksipä LP:n potikoissa on eri pituiset bushingit eli "jenkavarret".
Ja kuten tuossa todettiin, kannen muotoilussa aivan takuuvarmasti tulee lohkeamia jos siinä on muotoiluvaiheessa läpösiä. :)
Juzzu
05.12.2003 14:14:27 (muokattu 05.12.2003 14:17:03)
EDIT: Juzzu tiesi potikat. Se on kuru. Ja viisas.
EDIT2: Mahtokohan sittenkään tietää? Nyt pisti Kettu vastaan, tulee tappelu ja sivulliset kärsivät. Voi voi... voi-voivoivoi voi...
No on se Juzzu silti, jos ei nyt ihan kuru, niin ainakin tietäväinen ja viksu kaveri.

Vai niin... :o) Emmie oikeesti mitään tiiä, kunhan esitän.

Totta tosiaan, mulla oli jotenkin mielikuva, kun on nimittäin tullut viime aikoina aika paljon katseltua LP:n kansia "sillä silmällä", että nupit noudattelisivat kannen muotoa. Mutta toisaalta taas näkömuisti sanoo, että kyllä ne potikat siellä konehuoneessa on tasan tarkkaan just pystysuorassa. Eli päädymme siis johtopäätökseen, notta LP:iin pitää saada nivelpotikat, konehuoneessa pystysuorassa mutta kannen puolella vinossa.

Olen puhunut (viisaita sanoja).

(Eli Fox on taas oikeassa)
northman
05.12.2003 14:35:57
Kiitos viisaista sanoita hyvät herrat, ensiviikolla töissä otan elämäntehtäväksi puhdistaa meidän pylväsporakone rasvasta p...skasta ym roskista jotta kehtaa kitaran siihen laittaa... :)
fox
05.12.2003 15:25:11

Samaa mieltä Juzzusta, enkäpä mä mitään vastaan pistäny..eikähän tästä tappelua, sivullisten kärsimyksestähän ei koskaan voi välttyä näissä mun kommenteissa..ja varsinkin IRL... =)
Enkämämitää oikeessa..aina...ku olisinkin. *huokaus*
Tässähän näitten sivustojen suurin hyöty, saa useita lisänäkökohtia ynnä tiedonrippusia yhteen kasaan. Juzzun sekä aika monen muunkin kans ollaan jokuseenkin kysymykseen jo niitä "rippusia" yhteistoimin kasattu.
erkko
05.12.2003 16:36:01
AMF:n piirustuksiin kannattaa tosiaan suhtautua varauksella. Ostin sieltä just Precissionin piirustukset, ja niistä ainakin mun mielestä puuttuu mittoja ja muotoviivoja.
myguitar
05.12.2003 16:56:20
No nyt on sitte kaula liimattu, sahasin käsipelillä noin 17 asteeseen ja sitten oikaisin nauhahiomakoneella ja käsin hiomalla joten taitaa kulma olla noin 17-20 astetta :)mutta kun on itse tehnyt niin sehän täyty olla hyvä ja mieleinen...
seuraavaksi alan tässä ajaan laakeriterällä vaahteraa "muotoon" ja teen nyt myös reunalistan uran kun kansi on vielä suora (soololoven kohdan teen sitte vasta kun kansi on muotoiltu koska haluan sen vanhemman tyylisen ohuen listan siihen).

Reunalistauran teko on ehkä fiksua tehdä ennen muodontekoa.
Mulla sattui laakeriterä vähä haukkaamaan just kaulanliitoksen läheltä, kun vaahteran muoto haittasi jyrsimen kulkua. Jouduin vähä madaltamaan kaulankohtaa sekä samalla madalsin koko muotoa, ettei talla jää liian korkeelle. Muodon teossa käytin yläjyrsintä raakatyöstöön vanerisapluunaa aina siirtämällä. Ensin jyrsin reunat kylläkin suoraksi, sen sai hyvin kun kansi oli vielä suora siinävaiheessa. Yhenkäden kulmakone ja siihen lamellilaikka on loistava muodontekoon. Sillä sai tosi lähelle kun varovasti tekee. Tasohiomakoneella vetelin loput. Helpottaa jos saa tehtyä heti raakatyöstönkin symmetrisen molemmille puolille.

Oma tekeleeni on siinä vaiheessa puuvalmis että lakkasin eilen eka kerran kirkkaalla ykskomponentti lakalla kannen. Yritän saada sunbursti värityksen. Teoriassa tiedän tekniikan että lakkaa ensin värin alle sekä kakskomponentti lakkaa sitte mielinmäärin viimiseksi. Minä porasin potikoiden reiät muodonteon jälkeen kohtisuoraan alaspäin ja siihen istuvat hyvin.
Juzzu
06.12.2003 20:27:18
Näyttäisi ainakin tuossa epi-puhelimessa olevan nupit vinossa kannen mukaisesti. Hassua. Tosin voihan se olla että tästä armottomasta rapulasta johtuen näyttääpi ne vinossa olevan. Ehkä ne oikeasti on suorassa. Ehkä pitäisi yrittää päästä tästä rapulasta eroon - mutta sitä ilmeisinta konstia en kyllä aio kokeilla.
vrajala
07.12.2003 00:31:44
No jospa Epiphonen omistajat viittisivät ottaa sitä elektroniikkapoteron kantta auki ja vilkaista miten tuo potikoiden asennus on toteutettu siellä sisäpuolella. Ihan vaan uteliaisuudesta...

Ymmärtääkseni ainakin PeeÄräSsissä - ja muutamissa muissakin carved top - kitaroissa potikat ovat suorassa niissä tyylitellyissä upotuksissaan.
trih
07.12.2003 18:50:43
Miun epiluuri lp customis ei ole tällä hetkellä sähköpuolta kiinni ni ajattelinpa katsastaa. Eli, menee kannen myötäisesti tuo konehuoneen katto. Joka reikä saman paksuinen. Sovitin potikoita niin näyttivät vähän kannen mukaisesti menevän.

Mitenköhän ne menee aidoissa lespoissa?
Täytyypä selvittää...
fox
07.12.2003 21:16:52

Mitenköhän ne menee aidoissa lespoissa?
Täytyypä selvittää...

Todella vanhoissa sekä reissueissa on "konehuoneen" katto tuommoinen tasavahva eli kaikkiin reikiin sopii samat. Uudemmissa taas periaatteessa kaks alinta on ohuimmat, ylempiin läpösiin sitten tarvitaan "pitkäjenkaiset" potikat. Tosin kyllähän niitä näkyy alapuolelta jyrsittyjä kun ei noita pitkällä kierrevarrella olevia potikoita ihan joka paikasta löydy. Ja eihän se päällepäin näy, eri juttu on sitten jos jollekulle sitten koittaa myydä vintagekeppiä alkuperäisenä.
Juzzu
10.12.2003 14:34:59
Terveisia muuten indonesiasta. Taallakin naemma toimii netti, joten pakkohan se oli tulla amnetti tsekkaamaan, heheh...

Nyt ei oikein pysty tuohon kitaranrakentamiseen paneutumaan, joten taytyyne tyytya viiden tahden hotellin antamiin mahdollisuuksiin, nyyh nyyh...
moikki
23.12.2003 13:14:59
Tuli tässä mieleen kun seuraavaksi minun pitäisi omaan lepaan liimata kansi tai sitten sahata mahonki muotoonsa.

Eli sahaanko mahonkiosan muotoonsa ennen kannen liimausta vai sahaanko kummankin kerralla? Kitaraan ei tule reunalistoja.

Toivottavasti joku sai selvää siitä mitä tarkoiran :)
Let`s rock like fuck! by Mike Monroe
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)