Aihe: Tasot tappiin/klippaaminen
1 2 3
askomiko
07.09.2006 12:11:35
Ne Johnny Cashin coverlevyt rutisee kans aika hemmetisti. Harmittaa.

Aivan. Mitä järkeä on rytätä laulu ja akustinen kitara -meininki ihan murolle. Pkl!
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
varakeef
07.09.2006 13:13:01
Aivan. Mitä järkeä on rytätä laulu ja akustinen kitara -meininki ihan murolle. Pkl!

Cashin levyistä menee pahasti ruvelle ainoastaan kappale Hurt, sekin vain yhdessä kohdassa - ja itseasiassa hemmetin hienosti, ties vaikka olisi tahallinen teko. Silloin kuin oikein sattuu niin särähtää.

Mutta kyllä siinä meni hivenen aikaa ennen kuin käsitin tämän mahtavan taiteellisen ratkaisun. Epäilin jopa uskollisen stereovahvistimeni vetävän viimeisiään, kun kappaletta ensikertaa kuuntelin.

Toinen asia on tietysti se, että tuo kappale ei ole mitään akustinen kitara ja mies -meininkiä muutenkaan. Yleisesti ottaen kuiva, ylikovaa oleva lyttyyn kompuroimalla pahoinpidelty Cashin laulu hennon akustisen kitaran kanssa oli juuri se oivallus, mikä vain alleviivaa täydellistä suoritusta.

Maailman hienoin äänitesarja, kulttuuriteko kerrassaan. Kokonaissoundi on täydellinen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
08.09.2006 06:45:40
Maailman hienoin äänitesarja, kulttuuriteko kerrassaan. Kokonaissoundi on täydellinen.

Kyllä.

Noiden American-levyjen ilmestyminen oli mulle sillai uskonnollinen kokemus, että istuttiin pöydän ääreen kuuntelemaan ja laitettiin viskipullo pöydälle. Ja Cash Unearthed -boksia tuli kuunneltua nonstoppina varmaan kuukausi.

Siellä on jännä se filosofia, että kun mies oikeasti tekee kuolemaa silmien edessä, eikä ollut mikään erityinen soittaja edes terveenä, niin mitään ei naamioida tai yritetä piilottaa, vaan kaikki tuodaan esille niin lähelle kuin vain voi - tehdään lihaa ja verta oleva monumentti ihmisen sitkeydelle, ja joka ikinen kokemus saa kuuluakin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
08.09.2006 09:46:25
Kyllä.

Noiden American-levyjen ilmestyminen oli mulle sillai uskonnollinen kokemus, että istuttiin pöydän ääreen kuuntelemaan ja laitettiin viskipullo pöydälle. Ja Cash Unearthed -boksia tuli kuunneltua nonstoppina varmaan kuukausi.

Meillä on sellainen herrainklubi, jossa juodaan viinaa ja kuunnellaan lukupiiriperiaatteella jäsenille viimeaikoina merkittäväksi muodostuneita levyjä. Unearthed-boxi ostettiin kimppahankintana tarkoituksena kierrättää sitä parin kuukauden välein jäseneltä toiselle rituaalinomaisesti maailman tappiin asti.

Minun hyllyynihän se parkkeerasi itsensä pidemmäksikin ajaksi, mutta nyt se kiertää taas. Varmaan johtui vitososan aiheuttamasta liikutuksesta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
BenGlenton
08.09.2006 12:20:50
Sillä Hurtin ruttaamisella on selkeästi haettu NIN-fiilistä soundiin :)
www.supremecourtband.fi
Roberto
10.09.2006 23:47:59

Sillä Hurtin ruttaamisella on selkeästi haettu NIN-fiilistä soundiin :)

Samaa kuumotus-ruttausta Rubin harrasti jo Danzigin '4'-levyn Can'tspeak-biisissä, vuonna -94, vähän tylymmin vaan.
Torniojaws
31.12.2006 22:13:37

Olen omista miksauksista tehnyt viidenminuutin demo-masteroinnit perinteisellä C4 ja L2 konseptilla. L2:ssa olen säätänyt katon 0 dB:hen, Onkos tuo OK? Eihän tuon silloin pitäis klippaa???

Rutinaa tulee myös ylilimitoinnista/kompuroinnista. Se kuulostaa lähes yhtä pahalta kuin oikea klippaus.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
vipu5
01.01.2007 17:19:07

Rutinaa tulee myös ylilimitoinnista/kompuroinnista. Se kuulostaa lähes yhtä pahalta kuin oikea klippaus.

Mulla on kompurat ja limitterit aika ujot. L2:n attenuation mittari käy n. -3 dB:n kohdalla parhaimmillaan... Tuon L2:n saa kylla helposti rutiseen liian rankoilla säädöillä.

Lähinnä tarkoitin "ceiling" säätöä, joka mulla on nollassa. Kun jotku tässä ketjussa puhuu ettei missään vaiheessa sais signaali olla 0 dB:ssä...
kivi
01.01.2007 18:30:07
Mulla on kompurat ja limitterit aika ujot. L2:n attenuation mittari käy n. -3 dB:n kohdalla parhaimmillaan... Tuon L2:n saa kylla helposti rutiseen liian rankoilla säädöillä.

Lähinnä tarkoitin "ceiling" säätöä, joka mulla on nollassa. Kun jotku tässä ketjussa puhuu ettei missään vaiheessa sais signaali olla 0 dB:ssä...

Laita se ceiling vaikka -0,3 -kohdalle. Nollakohdasta voi vielä lyödä yli.

L2 on liian kovalla jo jos se on päällä:-D kannattaa kokeilla mieluummin jotain hienovaraisempia kompuroita ja niitä sitten vaikka useampi peräkkäin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
KTR
02.01.2007 15:02:33
Huomasin just että Texturesin Polars-levy rutisee ja paukkuu aika kamalasti.
Torniojaws
06.01.2007 03:01:28

Huomasin just että Texturesin Polars-levy rutisee ja paukkuu aika kamalasti.

Hmm, en itse kyllä ole huomannut, vaikka aktiivista kuuntelua on jos minkälaisella laitteistolla. Pitääpä kuunnella huomenna oikein tarkasti.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
KTR
08.01.2007 12:46:17
Hmm, en itse kyllä ole huomannut, vaikka aktiivista kuuntelua on jos minkälaisella laitteistolla. Pitääpä kuunnella huomenna oikein tarkasti.

No joo. Voi olla että korvani valehtelivat ja tuli kirjoiteltua vähän turhankin innokkaasti. Ekan biisin alussa jonkin näköstä rutinaa noissa kitaroissa olin aluksi kuulevinani hyvinkin selvästi, mutta ehkä se on sitten vain se soundi. Nyt soi tämä levy ja tuntuu että taisin nyt vähän liioitella ainakin tuota rutinaa ja klippailua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)