New Moon 12.12.2006 13:36:16 (muokattu 12.12.2006 15:18:13) | |
---|
Ääniala on altto, D3-E5 noin suunnilleen. Ylhäällä tulee stoppi vastaan helpommin, vaikka laulutunnilla opettaja sai kyllä "kannustettua" vielä pari sävelaskelta tuosta ylöspäin ja yhden alaspäin. Lauluporukoiden treeneissä ei kyllä onnistu, vaikka olisi kuinka ääntä lämmitelty ja avattu - täytyy siis olla rauhallinen, keskittynyt ja kannustava tilanne ja toisaalta sellainen (liian harvoin) iskevä ihana fiilis, että ei ajattele mitä tekee vaan antaa äänen tulla :). Edit: Keski-C siis on tässä mun laskutavassa (lainasin Wikipediasta...) C4. |
IrmaG 12.12.2006 15:56:33 (muokattu 12.12.2006 15:58:07) | |
---|
Sopraano soinniltani... ääniala kylmiltään katsottuna kaksi oktaavia ja kvintti (c-g, ei teoreettista tietoa mistä mihin) joista -yhä lämmittelemättömänä- korkeimpia ääniä ei voi hyvälläkään tahdolla mainita käyttökelpoisiksi. Tää kyllä särkee sydäntä, sillä mulla on joskus ollut jopa kolme oktaavia käyttökelpoista äänialaa, mutta se korkein oktaavi katosi muutaman vuoden täydelliseen laulamattomuuteen. Nyt olisi tarkoitus hakea se takaisin laulunopettajan avulla. 42 |
Hipelius 14.12.2006 12:11:51 | |
---|
No minulla ei laulukokemusta hirveemmin ole (n. kuukausi taustoja bändin kanssa :D), mutta kokeilin silti äärirajat pianon kanssa. Lopputulos oli D2-A4 eli 2½ oktaavia. http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))> |
Keppis 16.12.2006 22:32:47 (muokattu 16.12.2006 22:43:22) | |
---|
Keski c:stä noin oktaavi alaspäin ja vähän reilu oktaavi ylös. Siis semmonen korkeus jossa kehtaa julkisesti käydä. E: heh. vähän muuttunu tietämys ja ala edellisestä kirjoituksestani tähän ketjuun. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
insight 17.12.2006 03:07:57 | |
---|
A:sta Ö:hön. ________________________________________________________________________ Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti |
Coelhinho21 17.12.2006 21:47:45 | |
---|
A:sta Ö:hön. ________________________________________________________________________ A:sta O:hon ..ja väliin osaa lausua L ja K.. Liian pitkä ja typerä kirjoitus! ..eli sorry, tänään huonojen juttujen päivä ja virkistävää alkomahoolia tekis mieli.. Confidence is the feeling you have before you understand the situation. |
tammina 19.12.2006 12:30:52 | |
---|
Dissästä gissään. Ja siinä välissä ne pari oktaaveria. |
irmeli 25.12.2006 21:39:31 | |
---|
Pienestä c:stä 2-viivaiseen gis:ään. Oon kevyen musiikin laulaja, aiemmin opiskellut klassista. Silloinen opettaja ei juurikaan panostanut alapäähän ja siksipä oon joutunut tekemään töitä hiffatakseni miten ne alaäänet saa soimaan. Kuluneen puolen vuoden aikana ääni on "madaltunut" kvintillä. Korkeemmallekin pääsee ohennetulla äänellä, mut eipä tuo ole kovin tarpeelista... ;) |
wewwie 27.12.2006 15:05:54 | |
---|
Ääniala noin 2 ja puol oktaavia. Korekin ääni mihin pääsen on kaksiviivainen Bb. Näin nuorella iällä minua ei kuulemma voi mihinkään vielä fakittaa mutta laulunopettajan veikkauksia ja hyviä arvauksia ovat olleet "dramaattinen mezzosopraano" ja henkilökohtainen suosikkini "koloratuurialtto" LOLlerskates. Mikä hemmetti on koloratuurialtto? Jätkät, mikä on Varsovan pääkäupunki. |
fifi 27.12.2006 15:56:33 | |
---|
Mikä hemmetti on koloratuurialtto? Hmm, tarkoittaakohan opettajasi kenties koloratuurimezzoa? Se olisi silloin osastoa Cecilia Bartoli, ohjelmisto Rossinia yms. mezzolle tarkoitettua kuviolaulantaa. Koloratuurialtosta en ole kyllä ennen kuullutkaan... :) Ad surdas auras canere |
wewwie 27.12.2006 22:14:13 | |
---|
Koloratuurialtosta en ole kyllä ennen kuullutkaan... :) joo en kyllä minäkään. Kuulostaa kummalta.
Jätkät, mikä on Varsovan pääkäupunki. |
Lux 29.12.2006 17:06:44 (muokattu 29.12.2006 17:07:57) | |
---|
Tarkoitettiinko tossa todellakin C''''' ja G''''', vai jenkkimerkinnän mukaan, jolloin C5 on C'' ja G5 on G''. Siis C''''' on pianon korkein kosketin ja ei kyllä kukaan (mies tai nainen) vedä "rintaskaalalla" tuonne asti! Tai sitten kirjoittaja tarkoittaa rintaskaalalla jotakin muuta kuin täysivärähteistä alarekisteriä. No niin, tulihan se selvennys tähänkin asiaan! Olen ihmeissäni seurannut keskustelua ja merkintöjen sekavuutta. Jenkkimerkintää en tuntenut. Itsellä (mies) alaraja on normaalisti suuri E, tämä kitaran matalin vapaa kieli, ja yläpäässä rintaäänellä c''. Aamuäänellä laulan alempaakin, ainakin Cis:n. Aiemmin lauloin falsetilla puhtaita ääniä c''-g''. Pari vuotta sitten liika rasitus ja biletys sekä kaiketi väärä tekniikka (treenailin samalla paljon raspibiisejä ja huutamista) säröyttivät koko falsetin, enkä välillä pystynyt edes säröllä laulamaan d'':ta ylempää. Nyt olen paitsi lopettanut tupakoinnin, myös hillinnyt rasitusta ja biletystä. Olen havainnut jotain outoa: rintaäänellä laulan nykyään saman c':n tai jopa cis':n, mutta falsettini on yhä säröinen ja epävarma väliltä cis''-e''. Sen sijaan kykenen nyt tuottamaan (kiljumista?) ääniä väliltä f''-a'' tai jopa bb''. En ole ikinä päässyt noin ylös, mikä on hämmentävää. Eikä tupakoinnin lopettamisesta ole kuin reilu kuukausi. Osaako joku kertoa, mistä tämä johtuu, ja saanko jotenkin tuon cis''-f''-välin puhtaaksi? vapaus veljeys vandalismi |
Oon äänialaltani altto, ja pääsen puhtaasti dee kakkoseen(d2). Matalalle pääsyä, en ole edes hirveästi harjoitellut. Muusikinopettaja sanoi, että pysyn puhtaasti sävellajissa-mutta eihän tuo kerro yhtikäs mitään:) Kiitos kun huolit puolikkaan, enempää en oo koskaan osannnut antaakaan. |
Cadaver 31.12.2006 21:10:59 | |
---|
saanko jotenkin tuon cis''-f''-välin puhtaaksi? Standardidisklaimeri asiantuntemattomasta ja potentiaalisesti vahingollisesta neuvosta tähän, mutta enpä muuta keksi, kuin rentoutta ja Kisken, varhaisen Kotipellon ja Joacim Cansin imitointia :) Tässä siis puhtaus munan kustannuksella, mutta sitten munaa lisää, kun siltä tuntuu.. |
fidZi 07.01.2007 16:48:19 (muokattu 07.01.2007 16:48:33) | |
---|
Noista numeroista tiedä, mutta wanhalla tawalla sanottuna (ja hyvänä päivänä, yläpää kovaa laulettuna) tenoriääneni yltää isosta E:stä yksiviivaiseen fissään. Falsetilla yltää sitten siitä eteenpäin kaksiviivaiseen aahan, sen jälkeen alkaa olla aika epävireistä joilotusta ja kiljunaa jo. All these things we'll never see in Finland. |
Timesby 13.01.2007 17:19:54 | |
---|
E3-G4 Olen siis aika kovemman sortin laulaja. Not. Täytyy varmaan vaan ruveta hoilottelemaan levyjen tahtii ja katsoa miten alkaa kehittyä. "Mr Rusk, You're not wearing your tie." |
tanja_maaria 13.01.2007 19:03:46 | |
---|
On kyllä ääniala kasvanu! Ja paljon, nyt tässä sanotaan.. 3-4 vuoden jatkuvan reenaamisen aikana. Melkeen oktaavilla varmaan jos molemmista päistä lasketaan. Nyt pääsen ehkä jostain.. pienestä e:stä kaksviivaseen e:hen noin niinku rintarekkarilla. Falsetilla mennäänki sitte jo lähemmäs kolmeviivasta. Ja kun vaan jaksaa harjotuttaa sitä ääntä eri korkeuksilla niin kyllä se vaan alkaa aueta. En muuten oo klassinen laulaja vaan pop/jazzista puhun. |
Teea 23.01.2007 16:35:50 (muokattu 23.01.2007 16:36:40) | |
---|
Jeps, olen naispuolinen henkilö, ääni ei ole vielä kehittynyt siihen lopulliseen muottiinsa, mutta tällä hetkellä ääniala ulottuu pienestä e:stä 3-viivaiseen c#:ään. Ääniala on kasvanut huomattavasti parin vuoden sisällä, 1 ja puol vuotta sitten oli vielä hankalaa päästä kirkkaasti 2-viivaiseen c:hen. Vieläkin vähän nuo rekkarinvaihtoalueen sävelet junnaavat, mutta hiljalleen nekin on alkaneet tasoittumaan. :) Tarpeeksi treeniä vaan. |
S3k7u 06.03.2007 17:01:46 | |
---|
No viime laulukokeissa (koulussa) oli iso F. |
irmeli 07.03.2007 01:12:45 (muokattu 07.03.2007 01:17:20) | |
---|
Falsetilla mennäänki sitte jo lähemmäs kolmeviivasta. Ja kun vaan jaksaa harjotuttaa sitä ääntä eri korkeuksilla niin kyllä se vaan alkaa aueta. En muuten oo klassinen laulaja vaan pop/jazzista puhun. Mistä lähtien naisella on ollu falsetti? Vai oonko pudonnut jossain vaiheessa kehityksen kelkasta? Lienee ohennettua ääntä tarkoitat??? |