Aihe: Hyvät kuulokkeet kotistudio- käyttöön?
1 2 3 4 5 6 710 11 12 13 14
Timo JM
26.12.2006 00:16:44

Meenkö metsään jos ostan tuon 'studio' mallin? Kun eikös toi k240m o vähän flatimpi taajuusvasteeltaan? Hmm, pitänee käydä noita kaupassa kuulostelemassa josko oisivat noita k240s tai m. malleja fiksumpi vaihtoehto.

Sen verran olen saanut selville, että AKG:n Studio on Monitor mallin korvaaja ja siten vastaava tuote. Monessa paikassa mainitaan myös, että 271:n botne on hieman kevyt vaikka muuten hyvät luurit ovatkin.

Vaan se 240 ja 271 mallien soundiero vielä kiinnostaisi.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
axelsson
26.12.2006 10:01:13
Sen verran olen saanut selville, että AKG:n Studio on Monitor mallin korvaaja ja siten vastaava tuote.

Ei ole!

S- ja M -mallien soundeissa ei ole mitään samaa ja S- malli ei kyllä ole sinun valinta miksaushommaan. Bassopäässä on liki 10db korostus ja diskanttikin on hiukan "ihmeellinen". Käytetyt Monitor -mallit olisivat hyvät, mutta avoimet ja vaikeat löytää mistään. Yksillä luureilla voi olla muutenkin vaikea pärjätä. Laulamiseen saisi tosiaan olla suljetut ja ei välttämättä edes kummoiset luurit ja miksaamiseen sitten avoimet.

Sennheiserin HD25-sp olis muuten halpa suljettu. Niissä on bassoa vain aavistuksen tuhdisti. Ja pienikuppisiks mukavat ja kevyet päässä.

http://www.thomann.de/fi/sennheiser_hd25_sp.htm
Timo JM
26.12.2006 11:02:11

S- ja M -mallien soundeissa ei ole mitään samaa ja S- malli ei kyllä ole sinun valinta miksaushommaan. Bassopäässä on liki 10db korostus ja diskanttikin on hiukan "ihmeellinen". Käytetyt Monitor -mallit olisivat hyvät, mutta avoimet ja vaikeat löytää mistään.

Joo, ei ne soundillisesti olekaan vastaavat. (Olin ymmärtänyt väärin.) Vaan kyllä 240 M luurit on suljetut, eikä avoimet. Ja niiden botne on oman kokemukseni mukaan pikkasen kevyt, kuten 271:n joista olen ainoastaan lukenut.
SaBer
26.12.2006 12:00:55

Vaan kyllä 240 M luurit on suljetut, eikä avoimet.

K240M ovat puoliavoimet. (AKG: "Semi-open, circumaural design")
Joillain tuntuu olevan tämän termin kanssa ongelmia. Avoimuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, meneekö luurit korvan ympärille kokonaan vai ei.
Suljetussa luurissa ilma ei pääse liikkumaan luurista ulos - korva ja luuri muodostavat suljetun systeemin. Avoimessa ja puoliavoimessa taas ilma pääsee liikkuamaan.
Saundin lisäksi tämä vaikuttaa luurien eristävyyteen.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
axelsson
26.12.2006 12:02:55
Joo, ei ne soundillisesti olekaan vastaavat. (Olin ymmärtänyt väärin.) Vaan kyllä 240 M luurit on suljetut, eikä avoimet

Tai puoliavoimet taitaa olla oikea termi. Klikki vuotaa kyllä lauluja äänitellessä turhan paljon. Ei yhtä paljon kuin esim. HD600 jotka soivat ulospäin yhtä lujaa kuin sisäänpäinkin.
Thomas
26.12.2006 13:55:48 (muokattu 26.12.2006 13:57:45)
Onko kukaan kokeillut ikinä staxin luureja?? Niiden pitäisi olla melko neutraalit ääneltään, tosin hinta tahtoo olla melko julma!
Timo JM
26.12.2006 21:17:15 (muokattu 26.12.2006 22:42:02)

Osaakos kukaan sanoa mikä olisi hyvä paikka käydä hieromassa kuulokekauppaa täällä Helsingissä? Eli edulliset hinnat ja monipuolinen valikoima. Kruunuradiossa ei taida olla kuin jälkimmäinen kohdallaan.

Entä jos hyväsoundisten avokuulokkeiden tekeminen on huomattavasti edullisempaa kuin umpiluurien niin mikähän voisi olla sellainen suht halpa ja neutraali avomalli - jos vaikka testaisi niitä samalla.

Omissa vanhoissa Sennheiserin HD 424 luureissa on ainakin ihan purkkisoundi.

----------------------------------

Etsin noiden audio-technican luurien sankaa kiertävästä piuhasta tarkan kohdan mistä taivuttelemalla oikeanpuoleinen kuuloke pätki. Poistin pätkän välistä ja kiersin piuhojen päät testimielessä kiinni mutta sen jälkeen sieltä ei tullut enää mitään. Lyhensin molemmista päistä vielä varmuuden vuoksi pari kertaa mutta sama juttu molemmilla kerroilla. Mystistä!
Timo JM
27.12.2006 22:32:09 (muokattu 28.12.2006 02:19:05)

Astelinpa mainoksen innoittamana erääseen ONOFF liikkeeseen testaamaan kuulokkeita. Niitä olikin siellä mukavasti kuudet erilaiset muovipäissä ja kuulokemikseriin (heh, Behringer) kiinnitettynä. Ääntä ei vaan tullut yhdestäkään. Hakeuduin myyjän luokse ja kerroin halukkuudestani suorittaa pientä vertailua. Valkopaitainen nuori mies lupasi tulla hoitamaan asian.

Vaan kuinka ollakkaan joku oli kuulema vienyt pöydältä CD-soittimen. No, vaihtoehdoksi tämä myyjä otti telineestä sellaisen tikkuaskin kokoisen MP3-soittimen ja sanoi, että nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin kuunnella tästä.

Jep jep, ulko-ovi kutsui...
kivi
28.12.2006 02:38:41
Osaakos kukaan sanoa mikä olisi hyvä paikka käydä hieromassa kuulokekauppaa täällä Helsingissä? Eli edulliset hinnat ja monipuolinen valikoima. Kruunuradiossa ei taida olla kuin jälkimmäinen kohdallaan.

Kruunuradion yrityspuolella on kyllä aina päässyt hinnoista sopuun.

Audiostar Annankadun ja Eerikinkadun kulmassa on yksi suosikkini. Ja siitä kun jatkaa Eerikinkatua alas, on Fredan jälkeen seuraava hifiliike, josta muistaakseni itse viimeksi ostin Akg K240M -luurit.

Tietysti Audiostaria vastapäätä on Krug international (eikös se sen niminen ole), mutta siellä asioiminen tulee jotenkin pidettyä minimissään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Timo JM
29.12.2006 23:05:48

Tsekatkaapas tämä:

BEYERDYNAMIC DT 990 PRO
http://www.thomann.de/fi/beyerdynam … id=50d30761e85f174fe069f64c27e48378

Onkohan tuossa hinnassa tapahtunut moka? Ainakin DT 880 on mun käsityksen mukaan ollut erittäin kova sana.
koponen
30.12.2006 00:26:28 (muokattu 30.12.2006 00:27:03)
Tsekatkaapas tämä:

BEYERDYNAMIC DT 990 PRO
http://www.thomann.de/fi/beyerdynam … id=50d30761e85f174fe069f64c27e48378

Onkohan tuossa hinnassa tapahtunut moka? Ainakin DT 880 on mun käsityksen mukaan ollut erittäin kova sana.

Ei ole moka. Beyerdynamicilla on mystinen tapa valmistaa joistain luureista sekä pro, että hifi -versiot. Eroja voi olla ulkonäössä, piuhassa ja paketissa, mutta muuten tavara on periaatteessa ihan samaa. Kannattaa siis aina ostaa pro-mallit jos ei halua maksaa hifikauppiaitten hifi-lisää.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Timo JM
30.12.2006 00:35:15

Ei ole moka. Beyerdynamicilla on mystinen tapa valmistaa joistain luureista sekä pro, että hifi -versiot. Eroja voi olla ulkonäössä, piuhassa ja paketissa, mutta muuten tavara on periaatteessa ihan samaa. Kannattaa siis aina ostaa pro-mallit jos ei halua maksaa hifikauppiaitten hifi-lisää.

Ahaa, ilmeisesti Kruunuradion 329,- on sitten hifi versio.
koponen
30.12.2006 00:48:11 (muokattu 30.12.2006 00:50:18)
Ahaa, ilmeisesti Kruunuradion 329,- on sitten hifi versio.

Kyllä vain.

Maahantuojan viralliset ohjehinnat on muuten:

DT990, 268.00€
DT990 EDITION 2005, 415.00€ (joku mystinen juhlamalli. muutokset tietääkseni vain kosmeettisia)
DT990 PRO 185.00€
Halsu
30.12.2006 02:47:57

Tilasin tuolta http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/ :sta DT880:t, 32 ohmin version. Laittelen kokemuksia tänne kun saapuvat...
CU -- Eki
Nitrodelay
30.12.2006 09:28:52

Testailin taannoin velipojan 990:siä. En muista, kummat olivat, olivat kuitenkin alkupään sarjaa. Olivat mielestäni jonkunverran boostaavaat, ainakin, jos vertaa esim. AKG K271:siin ja ehkä hiukan värittyneemmät kuin Senkun 600:set, noin jälkeenpäin fiilisteltynä. Kuitenkin saundin "avaruus/ilmavuus" oli 600:ten kanssa samaa luokkaa. Erinomaiset luurit anyway.

Yksi pointti, mikä AKG271:sissä on vielä hyvää, on se, että sen piuha on irroitettava myös luuripäässä. Huomioitava etu perheessä, jossa on koiria tai niitä "jauhokuoriaisia".
...Jonain päivänä Amerikkalaiset kompastuvat omaan leukaansa...
Timo JM
30.12.2006 09:55:11

Tilasin tuolta http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/ :sta DT880:t, 32 ohmin version. Laittelen kokemuksia tänne kun saapuvat...

Mä olen myös miettinyt Beyerdynamicin DT880 luureja mutta olen pikkasen epäileväinen koska niiden yläpäässä on käppyröiden ja arvostelujen mukaan vähän kummallinen buusti. (Sitä pystyy ilmeisesti vähän modifioimaan paremmaksi.) Sennheiserin 580, 595 ja 600 vaikuttavat lukemani mukaan kaikki asiallisilta. Niin ikään AKG:n 601 ja 701 tuntuvat kiinnostavilta. Noiden joukosta taitaa valinta syntyä.
koponen
30.12.2006 10:09:27 (muokattu 30.12.2006 10:09:59)
Mä olen myös miettinyt luureja mutta olen pikkasen epäileväinen koska niiden yläpäässä on käppyröiden ja arvostelujen mukaan vähän kummallinen buusti. (Sitä pystyy ilmeisesti vähän modifioimaan paremmaksi.) vaikuttavat lukemani mukaan kaikki asiallisilta. Niin ikään tuntuvat kiinnostavilta. Noiden joukosta taitaa valinta syntyä.

Joo 880 ja 990 on yläpäästä vähän liian sihakat. 770 on siltä osin parempi, mutta sointitasapaino on muuten aika alapäävoittoinen. Vähän käyttötarkoituksesta riippuen Senkun HD600 tai HD25 on mielestäni fiksumpi ostos. Kannattaa ehdottomasti myös kuunnella Gradon SR80 jos avoimet luurit käy. Kruunuradiosta löytyy ainakin.
Danko
30.12.2006 11:53:49

St.Paul's soundissa DT770 Pro (80ohm) 135e, saattaa lähteä tilaukseen.
axelsson
30.12.2006 23:30:16
No niin, kävin sitten hakemassa Hifi Krugin "kioskista" HD 600 kuulokkeet hintaan 229€.

Täytyy kyllä sanoa, että olen hieman pihalla. Soundi on aivan erilainen kuin vanhoissa audio-technican "hunajaisissa" luureissa. Niihin verrattuna Senkut soundaa jotenkin etäisiltä, kumisevilta ja purkkimaisilta. Ihan kuin korvat olisivat jotenkin pikkasen lukossa.

Hyvän valinnan teit! Mutta erikoiset luurit taitaa olla ne sun AT:t. etäisiltä, kumisevilta ja purkkimaisilta on ehkä viimesimmät adjektiivit mitkä mulla hd600:sista tulisi mieleen... HD600 jälkeen esim. 240m kuulostaa kuin villapaalin takaa.

Testailitko muuten liikkeissä muita luureja ja oliko varteenotettavia vaihtoehtoja?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)