hullu_ukko 30.12.2006 20:36:45 | |
---|
Tästäkin on ollut jo miljoona topicia mutta avaan nyt silti uuden. Viimeaikoina olen alkanut kiinnittää huomiota raskaaseen ja välillä pahasti tökkivään plektrankäyttööni. Ongelma esiintyy erityisesti alternate-pickingissä upstrokejen aikana, kun plektra osuu kieleen huonosti aiheuttaen pahalta kuullostavaa tökkimistä, joka häiritsee pahasti soittoa. Toisena ongelmana on se, että pikkaan ohuimpia kieliä liian voimakkaasti ja kaikenlainen nopeampi sooloilu kuullostaa siksi avuttomalta räpellykseltä. Sitten vielä muutamia asioita, jotka teen mitä ilmeisimmin väärin: 1. Zakk Wylde tyylinen kädenliike eli liike lähtee kyynärpäästä asti. Tästä tavasta olen yrittänyt päästä eroon, mutta aina kun lakkaan vahtimasta plektrakättäni huomaan, että olen siirtynyt taas Wylde-tekniikkaan tavallisen ranteesta lähtevän liikkeen sijaan. 2. Plektrakäsi on jatkuvasti jumalattoman jännittynyt. Erityisesti silloin kun en käytä Wylde-tekniikkaa. Tämän takia pelkään, että saan jonkunlaisen jännetupentulehduksen tai vastaavaa. 3. Käytän nimetöntä ja pikkusormea ottamaan tukea kitaran kannesta. Tämä vaikeuttaa pelkällä ranneliikkeellä soittamista. Voiko tuolle tehdä enää mitään, vai pitäisikö aloittaa plektratekniikan opettelu uudelleen aivan alkeista? M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' |
''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P
'' -Noir |
kumiorava_89 30.12.2006 21:27:52 | |
---|
Aloita harjoitteleminen hitaalla temmolla ja nosta nopeutta kun hyvältä tuntuu. Itse otan myös tukea kitaran kannesta sormilla eikä se soittoani haittaa. Pidän myös käsivarren kiinni kitarassa, eli en pidä sitä irti kitarasta. Tällä tavoin ei sillä kyynerpäällä voi edes soittaa. Atte Kumiorava varo imuketta |
Voiko tuolle tehdä enää mitään, vai pitäisikö aloittaa plektratekniikan opettelu uudelleen aivan alkeista? Varmasti sille voi paljon tehdä, on eri asia pitääkö aivan alkeisiin palata. Suosittelen, että lähdet alkeisjuttuja kokeilemaan ja heti kun huomaat, että plekukäsi ei toimi toivotusti, reenaat vaikeuksia tuottavan harjoituksen kunnolla alusta asti, keskityt niihin asioihin mitkä itsekkin olet huomannut, esim. käsen asento, jännitys jne. Päivästä toiseen sitkeästi harjoittelua, niin eiköhän se Wylde tyylikin ala unohtua. Tosin eihän se välttämättä ole "väärä" tyyli, mutta pyri rohkeasti siihen miten haluat soittaa. Muutaman tunnin ottaminen ei välttämättä olisi pahasta, pätevä opettaja voisi selventää heti ongelmakohdat ja neuvoa sopivia harjoituksia ja tekniikoita. Plektra käteen ja hommiin! Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? |
hullu_ukko 30.12.2006 21:54:31 | |
---|
Muutaman tunnin ottaminen ei välttämättä olisi pahasta, pätevä opettaja voisi selventää heti ongelmakohdat ja neuvoa sopivia harjoituksia ja tekniikoita. Tunteja otan, mutta siellä soitellaankin sitten oikeastaan pelkkää klasaria 8) Pitäisi vaan löytää vielä joku sähkökitaraan enemmän erikoistunut opettaja näyttämään nuo plektratekniikat. Wylde-tekniikassa se pahin vika tuntuu olevan käden nopea väsyminen, epätarkkuus ja liika voima joten kyllä se oikea tekniikka on melko pakollinen. M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' |
'' -Noir |
Kontiak 31.12.2006 16:37:00 | |
---|
Voiko tuolle tehdä enää mitään, vai pitäisikö aloittaa plektratekniikan opettelu uudelleen aivan alkeista? Kokeilepa, miten vaikuttaa soittamiseen se, että keskityt mahasi/keskivartalosi rentona pitämiseen. Istut/seisot kuitenkin ryhdikkäästi silti. |
saastara 31.12.2006 17:55:37 | |
---|
Ellet halua olla überskilli minimiliike tiluttajahirmu, miksi se käsi ei saisi liikkua rannetta lukuunottamatta..? Ilmankos hieman jännittyy moisesta. etenkin ronskimpi komppaaminen kuulostaa melko avuttomalta moisella tekniikalla. Suosittelen, että soitat vain siten, että tuntuu hyvältä. Se on paras lähtökohta. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
hullu_ukko 01.01.2007 01:30:23 | |
---|
Ellet halua olla überskilli minimiliike tiluttajahirmu, miksi se käsi ei saisi liikkua rannetta lukuunottamatta..? Ilmankos hieman jännittyy moisesta. etenkin ronskimpi komppaaminen kuulostaa melko avuttomalta moisella tekniikalla. Komppauksessa tuo nykyinen tekniikka on suht. ok lukuunottamatta epätarkkuutta ja käden liian nopeaa väsymistä. Nimenomaan leadit kuullostavat kauhealta raiskaukselta liian voimakkaasta pikkauksesta johtuen. M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' |
'' -Noir |