Nuages 06.12.2003 17:20:35 (muokattu 06.12.2003 17:21:15) | |
---|
Bm(#5) on bb, c#, f# B+ on bb, d, f# ? Miksi ihmeessä B muuttuu yhtäkkiä Bb:ksi? Sekositko taas? "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Aimo 06.12.2003 17:22:24 | |
---|
Miksi ihmeessä B muuttuu yhtäkkiä Bb:ksi? Sekositko taas? Sekosin kai. Tässä tapauksessa molemmat tarkoittavat siis alennettua h-säveltä. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Nuages 06.12.2003 17:26:02 | |
---|
Sekosin kai. Tässä tapauksessa molemmat tarkoittavat siis alennettua h-säveltä. Tämä on hankala juttu. Merkintätapoja on useita. Minä merkitsen been (eli hoon) beenä ja alennetun been beebeenä. Klassiset ukot repivät hiuksiaan, mutta mielestäni tämä käyttämäni on paljon selkeämpi ja onhan se yleismaailmallisempikin. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Aimo 06.12.2003 17:30:13 (muokattu 06.12.2003 17:30:34) | |
---|
Tämä on hankala juttu. Merkintätapoja on useita. Minä merkitsen been (eli hoon) beenä ja alennetun been beebeenä. Klassiset ukot repivät hiuksiaan, mutta mielestäni tämä käyttämäni on paljon selkeämpi ja onhan se yleismaailmallisempikin. Sepäs juuri, kun joskus h=b ja b=bb, mutta jos nyt merkitsen tuon alennenun h:n b:nä, kuten aikoinaan opin, niin onkos nuo soinnut oikein? Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Nuages 06.12.2003 17:34:54 (muokattu 06.12.2003 17:39:57) | |
---|
EDIT: Poistin virheellisen viestini, jotta ette voi syyttää minua harhaanjohtamisesta. Nuljakkeet. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Aimo 06.12.2003 17:36:46 | |
---|
Muuta F# Geeksi Sama tässä. Miksi g:ksi? Siis pohjasävel on alennettu h, joten kvintti on f eli eikös siitä tule f#?
Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Nuages 06.12.2003 17:39:15 | |
---|
Miksi g:ksi? Siis pohjasävel on alennettu h, joten kvintti on f eli eikös siitä tule f#? Ach. Sekoilin nyt minä puolestani. Oikein ovat. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Aimo 06.12.2003 17:40:16 | |
---|
Jeps. Iso kiitos. Menen säveltämään lisää. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Nuages 06.12.2003 17:42:02 | |
---|
Jeps. Iso kiitos. Menen säveltämään lisää. Minä menen tästä kotiin kusemaan housuun. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Ddim7 (tai Dpallo7) on d, f, g#, h Edim (tai Epallo) on e, g, bb Bm(#5) on bb, c#, f# B+ on bb, d, f# ? Lienenkö nyt oikeassa? Koeta nyt päättää käytätkö B:tä vai Bb:tä. Ddim7 = D, F, Ab, Cb (käytännössä oikein siis) Edim = E, G, Bb (oikein) Bbm(#5) = Bb, Db, F# (käytännössä oikein, luulen silti että haluamasi merkintä on Gb/Bb) Bbaug = Bb, D, F# (oikein) "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
ohreally? 09.08.2004 12:18:06 | |
---|
Suuren kitarakirjan mukaan dim ja dim7 (vähennetty septimisointu) ovat sama asia mutta vaan eri nimitykset, kummatkin muodostuvat 1, b3, b5, bb7 eli kolmesta päällekkäisestä pienestä terssistä. Puolidimi muodostuu 1, b3, b5, b7 sävelistä eli poikkeaa dimi/dimi7 soinnusta että seitsemäs sävel on pieni eikä vähennetty. Vähennetty sointu muodostuu kahdesta pienestä terssistä eli 1, b3, b5 Ylinouseva sointu kahdesta suuresta terssistä 1, 3, #5. Jos olen väärässä se on puhtaasti kirjan mokaa koska sieltä olen kaikki opetellut. |
ohreally? 09.08.2004 12:26:13 | |
---|
Mutta vähennettyä kolmisointua esim. Cmb5 (1, b3, b5) voi sanoa Cº |
baron 09.08.2004 16:34:40 | |
---|
Jos olen väärässä se on puhtaasti kirjan mokaa koska sieltä olen kaikki opetellut. Periaatteessa kirjasi on väärässä, koska dim ja dim7 ovat eri sointuja. Käytännössä joka paikkaan sopii dim7, riippumatta kumpi on merkintä. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
Dr Dominant 09.08.2004 18:09:28 (muokattu 09.08.2004 18:11:24) | |
---|
Periaatteessa kirjasi on väärässä, koska dim ja dim7 ovat eri sointuja. Tää on just tää sointumerkkien kanssa toimittaessa syntyvä dilemma - astemerkkiä tai sanaa dim on käytetty viimeisen sadan vuoden ajan eri yhteyksissä eri henkilöiden toimesta sekä kuvaamaan vähennettyä kolmisointua että vähennettyä nelisointua. Suurimmassa osassa tapauksista kumpi tahansa sointu ajaa asian niin ettei valtaosa ihmisistä edes huomaa mahdollista puuttuvaa tai ylimääräistä säveltä. On hyvin loogista käyttää dim7 tai pallo7-merkintää kun tarkoitetaan nelisointua ja usein niin myös toimitaan. Silti on muitakin yhtä loogisia systeemejä ... tästä ei tule koskaan loppua, tämän problematiikan parissa on painiskeltu jo yli 60 vuotta ja valmista ei tule koskaan tulemaan. Parasta mitä itse kukin voi tehdä, on omissa lapuissaan kirjoittaa sointumerkit niin, että käyttää yhdestä soinnusta vain yhdenlaista merkintää. On siis omien merkintöjensä kanssa looginen. Katselemalla toisten tekemiä ja painettuja nuotteja voi muodostaa jonkinlaisen kokonaiskäsityksen siitä mitkä ovat yleisimmät käytännöt sointujen merkitsemisessä. Kenties yksiselitteisin merkintä vähennetystä kolmisoinnusta on Cm(b5) - tosin tämä merkintä on selkeästi harvinaisempi kuin dim tai pallo. Mitä tulee Cm(#5)-sointuun, on tilanteita joissa tämä merkintä on erittäin perusteltu. Yksi tyypillisin esimerkki on Bond-leffojen tunnari. Cm - Cm(#5) - Cm6 - Cm(#5). Lähtökohtaisesti soinnun perussävel ei vaihdu, joten soinnun kvintistä kuutoseen ja takaisin liikkuva linja on jopa selkeämpää merkitä ylläolevalla tavalla. Vertailun vuoksi samat soinnut toisella tavalla: Cm - Ab/C - Cm6 - Ab/C. Molemmat tavat ovat "oikeita" tapoja, eli tuottavat oikean kuulokuvan. Merkintätapojen logiikka on vain hieman erilainen. Ugh! EDIT: korjasin typon. "Dr Dominant, I Presume?!" |