Aihe: Oma laulupalsta aloittelijoille, harrastajille ja karaokelle.
1 2
Mare552
30.12.2006 08:30:08
Muusikoiden.net on palvelu, joka on suunnattu niin musiikin ammattilaisille, harrastelijoille kuin kuluttajillekin. Sivujen tarkoituksena on luoda keskus, jossa musiikista kiinnostuneet voivat kohdata toisensa, sekä tarjota monipuolisia palveluja internetin tarjoamien mahdollisuuksien mukaan.
Tervetuloa mukaan!

Tuohon alkuun laitoin tämän foorumin aloitustekstin ja tervetulotoivotustekstin.

väkevä ja voimakas ajatukseni on, että musiikki on kaikille hyvä ja terve harrastus.

Musiikista on paljon iloa niin kuunneltuna kuin varsinkin itse esitettynä.

Silloin kun sitä itse esittää, saa mielestäni taso olla aivan mikä tahansa, jos ihminen tätä omaa tasoaan haluaa lähteä kohottamaan, hän on jo matkalla johonkin.

Itse mielestäni elämässä tuo matkalla oleminen on päämäärää tärkeämpi asia.

Kuolemaa kohtihan me kaikki ollaan matkalla, joten eikös sitä tämä matka sinnekin pidä olla hauskempaa kuin sitten itse se kuolintapahtuma. (Vetäisin tuossa ristinmerkin äkkiä ja mutisin pienen rukouksen).

Joten itse kannatan laulamista ja musiikkia kaikille, lahjoista, taidoista ja tasosta riippumatta.

Samaa mielestäni tarkoittaa tuo laittamani alkuteksti.

Ja sitten asiaan:

Olisiko mitään järkeä perustaa vielä laulajillekin jonkinlainen harrastajien, aloittelijoiden ja karaokeporukan oma palsta, jossa voisi puhua laulamisen aakkosista, lauluopiskelun aakkosista ynnä muista harrastajien ja aloittelevien laulajien asioista.

Meitä laulamisesta kiinnostuneita, mutta kuitenkin Tarja Turustakin huonompia laulajia on vaikka miten paljon.

Anteeksi, tuo viittaus Tarjaan ei ollut piikki vaan luulen sitä vitsiksi ja hohottelen itsekseni täällä näyttöruudun ääresssä.

Tämä laulupalsta täällä taitaa olla miltei kokonaan klassisen laulun palsta ja kaikilla lienee cv ja pitkiä alan opintoja takananaan.

Itsekään en tänne laulupalstalle uskaltautuisi juuri koskaan mitään kirjoittamaan, mutta hölmöyttäni kuitenkin tulee joskus kirjoitettua.

Ja vielä kun on niin, että koko ajan kun ikääni karttuu lisää, tätä hölmöyttäni pyrin yhä vielä täysin tietoisesti lisäämään.
Minulla kun ei totta vie ole enää paljoa menetettävää.
(Tuokin oli kevennys ja taas hohotan täällä luullen siten nuortuvani).

Joten jo senkin vuoksi olisi hyvä saada oma palsta minunlaisilleni ja rauhoittaa siten tätä palstaa laulamisen ammattilasille ja puoliammattilaisille.

Mielestäni musiikkia pitäisi enemmän tuoda eliitiltä tavallisen kansan pariin. Se ei mitenkään alenna eikä vähennä korkeamman taidemusiikin arvoa eikä sellaisen esittäjiä.

Epämusikaalisia ihmisiä ei ole, kirjoittaa Jouko Mäkilohiluoma:

http://netti.nic.fi/~hkauppil/tausta.htm

En nyt jaksa alkaa tässä luettelemaan kaikkia musiikin hyviä puolia, mutta lähinnä tulee mieleen,
että jos ihminen vaikka innokkaasti soittaa jotain instrumenttia, ei hän silloin raaski hakata käsiään turvoksiin jonkun naamataulua vasten.
Sillä soittaminen häiriintyisi kunnes turvotus olisi laskenut.

Samoin laulamisen harrastamisen aloittanut riitapukari alkaisi välttää tilanteita jotka saattavat johtaa passikuvien uusimistarpeeseen, sillä katkennein hampain ja turvonnein huulin on paha laulaa.

Ugh. Olen puhunut.
ShadowWalker
30.12.2006 11:40:53 (muokattu 30.12.2006 11:41:32)

Minun mielestä ei kyllä tarvitse jakaa laulupalstaa pienempiin osiin, sillä sehän vaan kasvattaa rakoa oppineiden ja harrastelijoiden välillä. Minä ite olen siis tosiaan harrastelija ja suihkulaulaja eikä minua arveluta sotkeutua näihin keskusteluihin joissa hääräävät enimmäkseen kokeneet klassiset laulajat (oikeastaan en oo kyllä edes pitkiin aikoihin sotkeutunut mihinkään keskusteluihin :)) Minusta kenenkään ei tarvitsisi miettiä laulukokemuksensa tai -koulutuksensa takia, voiko osallistua johonkin keskusteluun. Eiköhän kaikki laula kuitenkin pääasiassa sen takia, että laulaminen on mukavaa ja se on minusta se asia joka yhdistää kaikki laulajat taitotasoon katsomatta. Minusta parasta olisi, että laulupalsta pysyisi jatkossakin yhtenä palstana, jossa kaikki voisivat kysellä neuvoja, vinkkejä ja mielipiteitä kaikilta aivan vapaasti, kuvia kumartelematta ja muita ylenkatsomatta.
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. Romantikkoitkijät #29
tanjuli
30.12.2006 13:19:44
Eiköhän kaikki laula kuitenkin pääasiassa sen takia, että laulaminen on mukavaa ja se on minusta se asia joka yhdistää kaikki laulajat taitotasoon katsomatta. Minusta parasta olisi, että laulupalsta pysyisi jatkossakin yhtenä palstana, jossa kaikki voisivat kysellä neuvoja, vinkkejä ja mielipiteitä kaikilta aivan vapaasti, kuvia kumartelematta ja muita ylenkatsomatta.

Samaa mieltä. Musta on hyvä että täällä on aloittelijoita, lopettelijoita ja kaikkea siltä väliltä. Jos miettisi sitä että pistäisi "aloittelevien" ja "ammattilaisten" palstat erikseen, niin luultavasti lopputulos olisi se että "aloittelevien" palstalla kukaan ei osaisi vastata kenenkään kysymyksiin, keksittäisiin omia termejä joita sitten ei olekkaan oikeassa elämässä olemassa, ihmiset eläisi ties minkälaisissa harhaluuloissa (esim. "äänihuulet on pystysuunnassa kaulan sisällä") ja palstalta saisi vinkkejä, jotka pilaavat ääntä. Keväisin yhteishaun (ym) aikana keneltäkään ei voisi kysyä kokemuksia jostain oppilaitoksista jne... Ja "ammattilaisten" osastolla olisi hiljaista, niin hiljaista, kun "kaikki tietää kaiken" eikä kukaan kehtaisi myöntää "ammattitaidottomuuttaan" muiden silmissä. Ja kuka sen rajankin vetäisi siihen väliin?

Musta tää on hyvä, pidetään tää näin. Kaikki me ollaan kuitenkin laulupuolella jossain asiassa ammattilaisia ja jossain asiassa täysiä ummikkoja. Ei kukaan ole koskaan "valmis".
[i hear voices but at least they're on tune]
Mare552
30.12.2006 17:03:49
No hyvä että edes jotain keskustelua virisi asiasta.

Itsekin aluksi kartoin tuota yleistä aloittelijoiden palstaa juuri sillä ajatuksella ettei siellä ole kuin aloittelijoita.

Nykyisin kysyn ja kirjoitan siellä paljon musiikista, sillä olen huomannut että on paljon ystävällisiä ammattilaisia jotka mielellään neuvovat ja auttavat toisia eteenpäin.
Joskus sinnekin kyllä eksyy Härskejäkin vastaajia, mutta ei niistä pidä provosoitua, vaikka eilen itsekin hieman provosoiduikin.

Se että neuvoo ja opastaa toista ei edes mielestäni ole niin pyyteetöntä, koska on kiva kertoa asioista joista tietää. Eli neuvominen on palkitsevaa, miksi muuten kukaan toista jelppaisikaan. No tietty snobbailumielessä.

Ja sillä tavalla syventää omaakin tietämystään kun opastaa toisia.

Tietysti pitää aina kysyjälläkin olla kritiikki saamiinsa vastauksiin.

Tämähän oli minulta vain ehdotus, mutta en mitenkään usko että toinenkin osasto eriarvoistaisi eri tason laulajia.
Sillä onhan muistettava, että ensisijaisesti olemme ihmisiä, laulaminen on vain pieni osa ihmistä.

Luulisin että eri osioihin kertyisi erilaisesta musiikista pitäviä, samoin sukkulointi eri osastojen välillä olisi sujuvaa ja antoisaa.

Kokonaisuudessaan saattaisi lauluharrastajien määrä kasvaa monikertaiseksi.
Täällähän on vain murto-osa keskusteluja kun vertaa vaikka kitaraosastoihin.

Pelkkiä kitaran soittamisesta keskustelijoitakin on yli 8- kertainen määrä.

Luulisi että laulu ja karaokeharrastajia on yhtä paljon kuin kitaransoittajia.

En ole täällä edes paljoa huomanut keskustelua karaoekelaulusta tai suihkulaulamisesta.

Ehkä niitä pyörii sankoin joukoin lukemassa tätä nykyistä palstaa, mutta eivät ilkeä avata keskustelua kun ei kukaan muukaan ole avannut.

Me noudatamme vankasti "maan tapaa". Tällä palstalla ei ole tapana puhua karaokesta, mikkilaulaminenkin mainitaan vain ohimennen.
Voi kyllä olla että en tarpeeksi paljoa perehtynyt palstan juttuihin.
Lorimar
31.12.2006 15:42:21
Ei muuta kuin rohkeasti keskustelun avausta aiheeseen kuin aiheeseen. Ei esim. niitä mikki ja karaoke keskusteluja tule jos niitä ei kukaan aloita.
(Tosin myönnän itse olevani kovin saamaton ihminen, joten jos joku muu olisi aikaan saavempi sellaisia aloittamaan?)
Mezzosopraano eli fasaani.
Mare552
01.01.2007 05:20:48
Koettakaapa tämä seuraava ajatusrakenteeni torpedoida pohjaan:

Laskin muutamalta sivulta karkeasti eri nimimerkkejä (en laittanut ylös) vaan katselin millaisia nimiä esiintyy.

Mielestäni täällä joka palstalla on samat, ehkä noin 30 - 70 eri nimimerkkiä.

Nämä samat nimimerkit kirjoittavat sitten näitä juttujaan ahkerasti, joten onhan tännekin palstalle toistakymmentätuhatta kirjoitusta tullut.

Mutta näiden kirjoitusten kirjoittajina ovat aina se sama pienilukuinen joukko.

Nyt minun täytyy ummistaa nämä maalliset silmäni ja katsella tätä asiaa herkän mutta karhean miehensieluni silmillä:

Ja mitä minä näenkään.

Näen ihanalla musiikkikedolla paljon vanhanaikaisia puhelinlankoja, ikään kuin nuottiviivastoja.

Puhelinlangoilla istuu mustia, jylhän komeita, höyheniään pörhisteleviä tenorilintuja, jotka keskustelevat vielä isompien, mutta rumempien ja lihavampien bassolintujen kanssa.

Seassa istuu enkelimäisen kauniita ihaniin vaatteisiin puettuja sopraanolintuja.

Kaikkein lintujen keskinäinen kepeä jutustelu kuuluu hyvin pitkälle, uroksilla on voimakkaat komeat äänet, sekä tyttölinnuilla heleän kauniit enkeliäänet. Nämä linnut eivät näe ympärillään lentäviä muita, hennosti ja väärin laulavia lintuja.

Näitä langoilla istuvia lintuja ei ole paljoa, mutta heidän äänensä voittavat etäältä heitä seuraavien karaokelintujen sekä suihkulaurastaiden epävireiset, hennot ja oppimattomat äänet.

Varsinkin karaokelintujen tekisi mieli mennä lähemmäs kuuntelemaan mitä siellä keskustellaan, mutta kukaan ei oikein uskalla.

Langoilla istuvat linnut käyvät välillä kedolla syömässä lisää nuotteja, tyttölinnut pieniä kirkkaita säveliä, bassolintujen mahat pullistelevat painavien bassosävelien painosta. Niille tekee vaikeaa lentää takaisin langalle.

Tämä naurattaa erästä laihaa karaokelintua. Kun nämä oopperalintujen lahkoon kuuluvat linnut kuulevat karaokelinnun väärässä sävellajissa soivan naurun, vihastuvat he suuresti ja ajavat valtavalla äänten pauhulla, ilman mikrofonin apua lintuparvet kauas pois.
Sitten oopperalinnut nauravat luonnonvireisesti, pitkään ja hartaasti.

Keskenään karaokelinnut ja suihkulaulurastaat ovat keskustelleet, miten saada oppia ja tietoa laulamisesta, kun heillä ei ole omaa nuottiketoa missään, eikä oopperalintujen langoille uskaltaudu.

Sitten eräs, hyvin lihava ja karvainen, karaokelinnun ja suihkulaulurastaan sekasikiö, ilmeisen itsekritiikin puutteen ajamana uskaltautui kirjoittamaan oopperalintujen palstalle, että pitäisi heidänkin saada oma palstansa, koska heitä on niin valtaisa määrä.
Tällä uudella palstalla, voisivat hyväsydämiset oopperalinnut heitä aina käydä paimentamassa ja opastamassa.

Tälle sanansaattajalle ilmoitettiin, että kyllähän tänne voi tulla kyselemään ja keskusteleman mistä vain. Eihän meillä kellään mitään sitä vastaan ole.

Nyt tämä sanansaattajalintu on vaan kovasti ymmällään, että millä hän saa sanan kaikille muille kaltaisilleen, joita on tuhansia, että kyllä oopperalintujen sekaan saakin mennä.

Siis eipä tuotakaan kirjoitustani ole lukeneet kuin muutamat tämän palstan vakiokäyttäjät, ei se siis tavoita sitä suurta ulkopuolisten lauluharrastajien joukkoa.

Samoin kuin tämäkin kirjoitus tavoittaa vain muutamat täällä jo olevat.

No olihan tuokin taas "hieman erilainen" kirjoitus, selvänä mutta kahden promillen väsymystilassa kirjoitettu. (Silti en ole "Mahe", joksi minua eräällä toisella palstalla epäiltiin omituisten kirjoitusteni vuoksi. Tämä Mahe sittemmin poistetiin ja joskus epäillään hänen palanneen toisella nimimerkilllä).

Ei tämä asia minulle mikään kynnyskysymys ole, mutta olen vakavasti sitä mieltä, että on moninkertainen joukko lauluharrastajia, jotka eivät osallistu keskusteluun kun huomaavat tämän foorumin luonteen.

Kuitenkin tälle suurelle joukolle olisi paljon hyötyä foorumista, nimenomaan sen takiakin, että varmaan aina joku taitaja kävisi neuvomassa.

Samalla tavalla esim. "Baron" vierailee usein aloittelijapalstalla kosketinsoittajana, ja olen häneltä saanut paljon hyviä asiantuntevia neuvoja, kunhan olen vaan tarpeeksi tyhmiä kysellyt.

Vielä toivoisin jotain kommenttia, vaikka epäilenkin vahvasti, että aihe vaietaan kuoliaaksi.

Ylläpidon asiahan tämä tietenkin on, mutta kyllä kaikkien mielipiteellä on painoarvoa.

Täytyypä lopettaa, ennen kuin nukahdan näppylöiden päälle.

Vielä tulee mieleeni, että minun "purkkikitarajuttunikin" varmaan antaisi ajattelemista aivan aloittelijalle, mutta eipä se täällä oleville tietenkään mitään uutta anna. Kirjoitinkin sen vain kritisoitavaksi.

Hyvää tulevaa vuotta kaikille.
ShadowWalker
01.01.2007 10:40:17

Ei minulla ainakaan ole tarvetta koittaa torpedoida sinun ajatusta. Aivan oikeaa asiaa sinä minusta esille tuot siinä, että tämän pitäisi nimenomaan olla se kanava jossa saa vaihtaa kokemuksia ja jakaa ja kysyä neuvoja. Minulle itselleni se ei vaan ole mikään kynnys, että täällä on paljon oppineita, päin vastoin. Minä, lienenkö sitten vaan niin tyhmä, kyllä uskallan kysyä keneltä vaan ja mitä vaan, ja mielellään kysynkin just kokeneimmilta. Ja paljon olen oppinut ilman kysymistäkin, pelkästään vaan ketjuja lukemalla.

Oikeastaan ainut parannus, jota tälle foorumille kaipaisin aina silloin tällöin, eikä pelkästään laulupuolelle (täällä on minusta oikeastaan aika asiallista), olisi kärsivällisyys. Siihen ei kyllä ylläpito voi vaikuttaa, se pitää tulla käyttäjiltä. Eli jos aloittaa ketjun kysymyksellä, jossa ei kaikki asiat ole aivan pilkuntarkasti oikein, ei heti alettaisi epäilemään, että Mahe on palannut. Pitäisi pystyä kysymään asiaan tarkennusta ilman vittuilevaa sävyä ja toisaalta ketjun aloittajallakin pitää olla kärsivällisyyttä selittää asiansa kunnolla. Ei varmasti auta yhtään jos menee keitot väärään kurkkuun heti toisen tarkentavan kysymyksen jälkeen.

Minäkin kyllä haluaisin kuulla vähän enemmän muidenkin mielipiteitä, myös kokeneemmilta laulajilta. Jos edes joku heistäkin voisi kertoa sen, että täällä saa vapaasti kysellä, niin auttaisiko se? Eihän tyhmiä kysymyksiä edes ole, on vain tyhmiä ihmisiä ;)
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. Romantikkoitkijät #29
faith
01.01.2007 12:54:05 (muokattu 01.01.2007 12:58:26)
Hihii, tulipas vähän erilaista kommenttia.. Loistavia sanavalintoja =D pakko heittää plussalla. *plop*

Sanoisin että laulusta on monesti aika hankala (ainaki allekirjottaneella) alkaa keskustella ilman selvää teoriatietoa, kun kaikki kokemukset on niin hölökohtasia että ei osaa sanoa onko ite jotenki kummallinen ku laulu tuntuu kropassa tietynlaiselta tai että tietynlainen tekeminen vaikuttaa ääneen tietyllä tavalla, vai että onko se sittenkin ihan normaalia. Siksi niiden, joilla on aiheesta tutkittua tietoa tai toisaalta hyvin pitkälti kokemusta, on helpompi tarttua täällä laulupalstalla melkeimpä aiheeseen ku aiheeseen.

Ja vaikka minäki monesti sekaannun näihin keskusteluihin niin pitää kyllä tarkasti miettiä miten asiansa sanois että se olis edes suunnilleen ymmärrettävää.. oikeiden termien kunnollinen tuntemus auttais. Ja joskus kieltämättä turhauttaa kun on kuitenkin musiikkia harrastanu ja opiskellu vuosikausia, eikä silti tiiä laulusta oikein mitään, se kun on niin oma maailmansa. =)

Toisaalta, jos täällä uskaltaa pistää äänensä (vaikkakin vain käheän suihkulaulajavariksen äänen) sekaan ja kysyä mieltä askarruttavia asioita, termejä, ilmiöitä tai mitä vaan niin ihan varmasti kaikki yrittävät auttaa mahdollisuuksien mukaan eikä ilkeilyä tyyliin "Etkö nyt tuota tiiä" varmasti tule. Pitäiski vissiin heittäytyä oikein kyselyikäiseksi ja udella kaikkea mahollista laulun saralla. Ehkä siitä hyötyis joku muukin ku pelkkä kysyjä, kaikilla kun ei rohkeus/verbaliikka riitä täsmällisen kysymyksen muotoiluun =)

---Nyt voin miettiä oliko tuossa tekstissä yhtään järkevää tai aiheeseen liittyvää lausetta.. heh.

E: hmm, ja palatakseni vielä alkuperäseen aiheeseen, niin kyllä tämäkin systeemi toimii, jos vain uskaltaa hypätä sekaan. Meitä laulajia tuntuu pyörivän täällä muutenkin niin vähän että lisäjako aiheuttais luultavasti vain keskustelun tyrehtymisen. Ja osa tämän palsta mielenkiintoa on just niissä ristiriidoissa joita eri tyylilajien/ikäryhmän/ajattelumaailman laulajat tuovat tänne, joko tahallaan tai tahtomattaan. =)
No näytänkö mie rokkarilta, häh?!!
Mare552
01.01.2007 14:20:25
Ensin tuosta Mahesta.

Luin sen kirjoitukseni, itse kyllä ymmärrän hyvin mitä sillä tarkoitin, ensimmäinen vastaus oli aivan selvää piruilua ja koko asian vierestä.

Seuraavalle jo tulikin kysymyksestäni jotenkin kummasti Mieleen Mahe.

Myönnän kyllä että hieman provosoiduin, vielä kun tuo Mahella heittelijä ei suosttunut kertomaan mitä tarkoitti, vaan sanoi ylimielisesti että unohda koko juttu.

Tommi.S, joka myös on hyvin auliisti jakanut tietämystään, valotti hieman tuon Mahen taustaa. Oli kyllä sitä mieltä ettei minua häneksi oikeasti epäillä.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Jos joku ei tiedä jotain asiaa, ei se tee kysyjästä tyhmää, vaan hän kyseisestä on asiasta tietämätön, sekä voi kysyä hassun tuntuisesti koska asia saattaa olla täysin vieras.

Minusta ainoita tyhmiä ovat juuri tuollaiset ylimieliset ja pilkkaavat vastaajat, minun kohdalleni ei ole kyllä aiemmin osunut. ai en ole ymmärtänyt.

Minusta tällä foorumilla on kyllä ystävällistä ja asiallista keskustelua, eli toisen kunnioittaminen on tärkeintä, ja se kyllä kiitettävästi toimiikin (pieni soraääni sillon tällöin ei haittaa). Juuri käytös täällä erottaa tämän suomi24 nörttipalstoista.

Ehkä minunkin sitten pitäisi puristaa kirjoitukseni kuivan asiallisiksi, mutta enpä taida sitä tehdä, senkään uhalla, että minut Mahena poistetaan täältä.

Aika kuiva foorumi olisi tämäkin jos täällä kaikki olisivat Matti Vanhasia.

Tämä oli siis edelliselle kirjoittajalle, juttuni keskeytyi välillä.

-------------------------------------------------------------------------------

Kiitos faith. Siis siltä varalta jos vaikka minua tarkoitit.

-----------------------------------------------------------------------------

Mutta molemmille ja kaikille koko ajan yritän tolkuttaa, että lalulajia pyörii täällä niin vähän juuri tämän foorumin fakkiutumisen takia.

Todellakin uskon, kuten "sadussani" kerroin, että niitä laulajia lentelee tuossa isona parvena ympärillä, mutta kukaan ei uskalla tänne laskeutua.

Siis itse olen vielä tällä hetkellä sitä mieltä, että jos olisi kevyemmän musiikin foorumi, siinä olisi käyttäjiä ehkä kymmenen kertaa enemmän kuin tällä foorumilla.

Esim. Asiaa karaokelaitteista, minuakin kiinnostaa miten monessa paikassa nykyään on laulujen transponointimahdollisuus ym. karaokeasiat.

Ja uskon todella että nyt tällä foorumilla pyörivät ihmiset kävisivät antamassa hyviä neuvoja laulamisesta ja laulamiseen liittyvistä asioista.

Siis täytyyhän laulun harrastajia olla vähintään yhtä paljon kuin kitaran soittajia, joiden palstalla kirjoituksia on 8 kertaa enemmän kuin täällä.

Sama se miten monta Foorumia, kunhan vain systeemi palvelisi mahdollisimman monia käyttäjiä.

Eli miten sitten tähän foorumiin saisi houkuteltua lisää suihkuvariksia sun muita. Pitäisikö mainostaa????

Kaippa tämä kuitenkin pohtimisen arvoinen asia on.
tanjuli
01.01.2007 14:49:25
Pitäiski vissiin heittäytyä oikein kyselyikäiseksi ja udella kaikkea mahollista laulun saralla.

Kun siinä on semmonen juttu että jos kukaan ei kysy, kukaan ei myöskään tajua vastata, eikä siitä sitten sikiä jatkokysymyksiä eikä -vastauksia :P

E: hmm, ja palatakseni vielä alkuperäseen aiheeseen, niin kyllä tämäkin systeemi toimii, jos vain uskaltaa hypätä sekaan.

Niin. Sitä en sit tiedä että jos ei täällä uskalla hypätä sekaan, nimimerkin suoman anonymiteetin turvin ja kuitenkin (mun mielestäni) suvaitsevassa ympäristössä, niin onko se mitään mille foorumilaiset voi tehdä mitään... Aina löytyy jotain tyyppejä jotka ei oo kivoja ja jaksavaisia (varsinkin netissä, tuon edellämainitun anonymiteetin varjolla) mutta eipä niitä kitkettyäkään saa (ellei ota täyttä natsimeininkiä moderointiin, joka taas ei ole hirveen järkevä ratkaisu pitkällä tähtäimellä). Jos jollain on hyvä idea miten tätä voi saada vähemmän pelottavaksi niin esittäkää niitä! Yksi vaihtoehto on mainittu otsikossa, mutta mun mielestä se ei ole pidemmän päälle hirveän hyvä. Joku sanoi jotain että siellä aloittelevien palstalla "ammattilaiset" vois sitten neuvoa "aloittelijoita", mutta en tiedä kuka ammattilainen lähtee ilmaiseksi pitämään neuvontapalstaa (koska siihenhän semmoinen meininki menee ennenpitkää, netin välityksellä pidettäviin laulutunteihin). Tämä toimii siksikin että täällä "ammattilaisetkin" ovat vapaita kyselemään, kyseenalaistamaan ja ihmettelemään, yhtä lailla kun aloittelijat. Varmasti suurin osa tämänkin palstan vakikirjoittajista plaraa Aloittelijat -palstaa, mutta koska siellä on niin vähän sellaista mihin voi vastata, ei tule kovin usein vastattua. Kyseinen palsta kun on hyvin vahvasti komppisoittajien kyselykenttä.

Lintukertomus oli hyvä. Mutta auttaisiko se "suihkukaraokelintuja" että "luonnonvirelinnut" olisivat hiljaa ja huomaamattomia? Lähtisivät pois? Pyytäisivät mennessään anteeksi olemassaoloaan ja sitä että tietävät jostain asiasta enemmän kuin toiset? Jos "suihkukaraokelinnusta" kehittyy "luonnonvirelintu" niin mistä se tietää mihin sen sitten pitää lentää? Tarkoittaako "luonnonvireisyys" sitä ettei automaattisesti enää laula suihkussa eikä karaokessa eikä varsinkaan saa mitään tyydytystä siitä?

Harmittaa sinänsä tällainen keskustelu, kun tuntuu siltä että vasta viime aikoina ns. "ammattilaiset" ovat alkaneet tulla kaapista ulos tällä palstalla. Suomalainen kulttuurihan suorastaan vaatii että omaa osaamista pidetään vakan alla - itseä ei saa tuoda esille vaikka siihen olisi kuinka aihetta ja voisi jeesata jotain toista, mutta ehei, ei Suomessa. Vasta nyt ihmiset täällä uskaltavat myöntää että tietäisivät asioista - ja pystyisivät perustelemaan tietämyksensä jollain muulla kuin mutulla. Ja pystyvät keskustelemaan asioista. Virkistävää, kehittävää ja ajatuksia antavaa. Jos eri tasoiset ihmiset lokeroidaan omiin bokseihinsa, niiden väliin jäävien rajojen ylittäminen on vaikeaa ja lannistavaa, sillä lokeroiden välissä ollaan "ei-kenenkään-maalla", tilanteessa jossa ei ole hyväksyttynä kumpaankaan lokeroon. En oikein usko sellaisen kestämiseen. Tämäntyyppinen yhteismeininki taas vaatii kaiken tasoisilta yhtä paljon: Aloittelevimmilta sitä, että rohkeasti kysytään ja ollaan mukana, pidemmällä olevilta sitä, että puhutaan niin että muutkin pysyvät kärryillä ja ollaan kärsivällisiä.

Mä en ainakaan kuulu siihen yhteen prosenttiin laulajia joka on alusta saakka ollut "luonnonvirelintu", enkä aloittanut sen takia että joku olis sanonu mulla olevan hyvä ääni tai että osaisin laulaa, päinvastoin. Aloitin sen takia että alkuperäisen instrumentin soitto kävi fyysisesti mahdottomaksi ja halusin jatkaa musiikin parissa enkä keksinyt muutakaan. Nyt olen ns. ammattilainen (koulutus on, keikkoja on, oppilaita on), mutten silti tunne olevani HYVÄ. Aina on joku joka on parempi, aina on joku jolta voi oppia jotain, aina on kehittämistä jollain osa-alueella. Tämmöset foorumit on kivoja, koska keltä vaan voi oppia jotain, tasosta (tai instrumentista) riippumatta. Jos olisi huono päivä niin ehkä jopa loukkaantuisin siitä että "ammattilaiset" ja "klasarit" (joita täällä ei kovinkaan paljoa ole, btw) niputetaan ihan omaksi rodukseen. Nyt mua lähinnä harmittaa.

Ja jos joku avaa tänne karaokeketjun jossa puhutaan mua kiinnostavista asioista, niin tietenkin osallistun, karaoke on ihan loistavaa! Jos joku avaa tänne ammattilaisklasarilauluketjun jossa ei puhuta mua kiinnostavista asioista, en osallistu keskusteluun. Niin yksinkertaista se on.

Ehkä mä olen sitten se karvainen sopraanolintu josta ei päällepäin uskoisi. Tai sit se jolla on niin kova ääni ettei kukaan huomaa ettei se oikeesti ole mikään enkelilintu. Tsorppa.
tanjuli
01.01.2007 15:09:40
Siis itse olen vielä tällä hetkellä sitä mieltä, että jos olisi kevyemmän musiikin foorumi, siinä olisi käyttäjiä ehkä kymmenen kertaa enemmän kuin tällä foorumilla.
Mutta silloin loppuisi keskustelu musiikkityylien välillä. Itse olen ainakin kokenut hirveän virkistävänä sen, että eri musiikkityylien laulajat voivat kommunikoida samalla tasolla täällä, keskustelu on ollut kehittävää ja varmasti moni on saanut uusia oivalluksia (esim. klassinen vs. kevyet tyylit tuossa n. vuosi sitten). Toisaalta - mikä estää keskustelemasta tuolla musiikkityyleittäin jaotelluilla alueilla (rock/pop/alt, jazz/fuusio/etno/jne, funk/soul/jne, raskaampi, tanssimusa, klassinen, elektroninen)? Ehkä vähän liian hiusten halkomista jos yhden instrumentin jakaisi käyttötavan mukaan useammaksi, kun loppupeleissä kyseessä on kuitenkin yksi ja sama instrumentti.

Esim. Asiaa karaokelaitteista, minuakin kiinnostaa miten monessa paikassa nykyään on laulujen transponointimahdollisuus ym. karaokeasiat.
Sitä varten on ihan karaokelle pyhitetyt nettipaikat, kuten http://www.ksf.fi ja http://www.karaoke.fi/modules.php?name=Forums . Ja mikä estää tänne avaamasta keskustelua? Jos ei löydy keskustelijoita niin käy itse silloin tällöin nostamassa sen ettei vaivu unhoon :) Ja oon kuullut villiä huhua että laulajien miitit olisi olleet tekemisissä karaoken kanssa ...

Ja uskon todella että nyt tällä foorumilla pyörivät ihmiset kävisivät antamassa hyviä neuvoja laulamisesta ja laulamiseen liittyvistä asioista.

Mitä useampi paikka, sen vähemmän ihmiset jaksaa rampata eri paikkojen välillä. Itsestäni olen ainakin huomannut, että vaikka on n. 10+ foorumia kirjanmerkeissä ja kaikissa kiinnostavaa asiaa, vain kahta tai kolmea jaksaa aktiivisesti seurata. Edelleenkään mä en käsitä mikä vika tässä foorumissa on. Voivatko "ammattilaiset" tehdä jotain että "aloittelijat" uskaltaisivat keskustella vapaammin?

Siis täytyyhän laulun harrastajia olla vähintään yhtä paljon kuin kitaran soittajia, joiden palstalla kirjoituksia on 8 kertaa enemmän kuin täällä.

Laulun harrastajien määrä on jatkuvassa laskussa (fakta), siitä ollaan jopa julkisuuden tasolla huolissaan (ja melkein puolet wanted-ilmoituksista on että haetaan laulajaa). Kitaransoittajien määrä on jatkuvassa nousussa (wanted-ilmoitukset). Suurin osa laulun harrastajista ei koskaan keskustele laulamisestaan toisten laulajien kanssa, sillä edelleenkin maailmassa vallitsee yleinen uskomus että ihminen joko osaa laulaa tai ei, ja lauluharrastuksen pariin ajautuvista ihmisistä suurin osa uskoo osaavansa laulaa niin hyvin kuin mahdollista (luulo siitä, ettei laulamisessa voi kehittyä). Otetaan esimerkiksi vaikka sata parikymppistä muusikkoa. Noin kymmenen heistä laulaa muuta kun taustalauluja bändissä. Viisi on sitä mieltä että laulaminen sujuu sen kummemmitta keskusteluitta fiilispohjalta (eikä siis koskaan tule hakeutuneeksi laulajafoorumeille). Eli tämä jättää jäljelle viisi, jotka ovat potentiaalista laulajafoorumiporukkaa. Eri asia on sitten, kuinka moni laulajafoorumeille löytää.
insight
01.01.2007 15:31:04
Kyllä mä ainakin käyn keskustelua vaikken teoriaa tunnekaan. Ja kysymyksiä pitää olla, koska voi olla että moni muu painii saman ongelman kanssa, mutta eivät jostain syystä kysy. Ilman keskustelua ei ole forumia.
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
fifi
01.01.2007 16:12:27

No laitanpa lusikan minäkin tähän soppaan, sillä minua on häirinnyt tässä keskustelussa eniten se, että täällä puhutaan klasariuden ylivallasta.

Mikä ihmeen ylivalta?

En ole nimittäin kovinkaan moneen klasarilaulajaan tällä palstalla törmännyt, mutta sitäkin useampaan poppis-/rokki-/örinälaulajaan. Täällä on useita eri tyylilajin laulajia, ja klassinen puoli mielestäni selvä vähemmistö. Sitten on vielä ne, jotka käyvät klassisen laulun opettajalla, mutta laulavat silti bändissä ns. kevyttä musiikkia.

Minäkin olen tällä foorumilla uskaltautunut tulemaan "kaapista ulos" - silläkin uhalla, että joissakin klasaripiireissä tällaisessa foorumissa pyörimistä voidaan pitää vähintäänkin outona. Olen tuntenut itseni jossain määrin yksinäiseksi sudeksi, koska taidan olla niitä harvoja täällä, jotka tekevät pelkästään klassista musiikkia - kun taas monet tämän foorumin klasarilaulajatkin tekevät monipuolisesti sekä kevyttä että klassista.

Mielestäni on kauheata jälleen törmätä tähän kulttuurien törmäykseen: "klassista HYI!!!", mitä tällaiset keskustelut ruokkivat. Kuitenkin, kun laulamisesta on kyse, tietyt perusfaktat ovat samat, oli kyseessä klassinen tai kevyt laulu - esimerkkinä vaikkapa hengitysyhteys.

Omasta puolestani voin vain sanoa, että kohta alkaa taas kiireaika, jolloin minua ei täällä sitten näy turhia visertämässä.
Ad surdas auras canere
Mare552
01.01.2007 17:45:39 (muokattu 01.01.2007 17:55:51)
Anteeksi fifi. Minä en ainakaan ole tarkoittanut puheillani juuri klasariuden ylivaltaa.

Enkä muutenkaan mitään ylivaltaa taikka sortamista. Olen vain kuvitellut että tänne on seuloutunut määrätynlainen porukka, jolla pitkä laulutausta ja opintoja takanaan. Siis ammattilaisia ja puoliammattilaisia.

Tunnettu fakta on että samanlainen seura kerää samanlaisia yhteen.

Minua on häirinnyt se, että kaltaiseni amatöörit ovat aika vähemmistönä keskusteluissa.
Mutta ei toki voi väittää että klasarit ja ammattilaiset syrjisivät meitä amatöörejä.

Vaan minulle tuli tunne että moni karttaa tänne kirjoittamista tämän foorumin korkean tason takia
.
Siksi heitin tuon pallon ilmaan, nyt alkaa näyttää, että vieriessään siihen alkaa tarttumaan piikkejä.
En olisi sitä heittänyt jos olisin sen aavistanut.
Ei tässä minun mielestäni kenelläkään ole syytä pahastua, kukaan tuskin ainakaan tahallaan loukkaa ketään.

Siinä sadussani vain sattui tulemaan mieleen tuo klassinen taidemuoto vastaan oppimaton musiikki. Se oli vain fiktiivinen kuvaus siitä, miten osamaaton voi kokea itsensä joukkoon kuulumattomaksi, kun keskustellaan asioista joista ei itse mitään ymmärrä.

Ei se tarina todellakaan tarkoittanut mitään. Se oli vain karrikoitu mielikuva joka voi syntyä kahden eri maailman välille.

Jos joku loukkaantui, pyydän anteeksi, ei ollut tarkoitus.

En ole perehtynyt miten paljon täällä on eri laulualojen edustajia, olen vain käsittänyt että täällä enemmänkin ammattilaiset puhuvat keskenään.

Siitä vain juontui mieleeni että täällä on kuitenkin aika vähän eri nimimerkkejä, että olisi paljon laulajia jotka haluaisivat mukaan, mutta eivät tunne kuuluvansa joukkoon.

Siis vain ja ainoastaan siksi moni saattaa vieroa tätä palstaa, että laulajien taso on täällä niin korkea, että esim. Tarja Turusen laulaminen lytätään penkin alle.

Voi toki hyvin olla että Tarja ei mikään hyvä laulaja olekaan, kyllähän poppimaailmassa pinnalle pääsee vähemmilläkin avuilla.

Eihän toki ammattilaisuutta tarvitse hävetä. Enkä minä pelkää ammattilaisia. Minun on vain vaikea mennä keskusteluun mukaan jos vaikka kaksi ydinfyysikkoa keskustelee. Pysyn silloin sivussa.

Jos pelkäisin ammattilaisia, enhän uskaltaisi mennä laulutunnillekaan.

Ja kuinka ollakaan, oma laulunopettajakin sattuu vielä olemaan klasari.
Mutta ei missään nimessä mikään HYI.

Eikä minulle sana klasari ole mikään hyi. Eikä varmaan monelle muullekaan.

En mistään hinnasta haluaisi vaihtaa opettajaani toiseen opettajaan.
Ei minulle ole yhtään yritetty syöttää klasarioppeja, tiedä vaikka itse joskus haluaisin oppia sitä.
Uskon että jos vaan jaksan itse ahertaa, jonain päivänä laulan vielä paljon paremmin kuin nyt.

Edit: kylläpä sittenkin tuolla alussa taisin sanoa että miltei kokonaan klassisen laulun palsta, sellainen, ehkä sitten väärä kuva minulle syntynyt, mutta en silti itse klassista musiikkia halveksi, sama se mikä eniten on edustettuna, mutta aika vähän olen törmännyt ihan amatööreihin.
ShadowWalker
01.01.2007 21:09:33

Jos joku ei tiedä jotain asiaa, ei se tee kysyjästä tyhmää, vaan hän kyseisestä on asiasta tietämätön, sekä voi kysyä hassun tuntuisesti koska asia saattaa olla täysin vieras.

Minusta ainoita tyhmiä ovat juuri tuollaiset ylimieliset ja pilkkaavat vastaajat, minun kohdalleni ei ole kyllä aiemmin osunut. ai en ole ymmärtänyt.

Se "ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" -juttu oli siis läppä, senpä takia ajattelin laittaa sinne vielä sen hymiön. Se nyt vaan allekirjoittanutta jotenkin huvittaa. Sillä ei ole ollut millään muotoa tarkoitus olla ylimielinen, varsinkin kun minusta vielä tuntuu, että me ollaan koko asiassa pitkälti samalla linjalla, paitsi että minusta yksi alue riittää :)

Ehkä minunkin sitten pitäisi puristaa kirjoitukseni kuivan asiallisiksi, mutta enpä taida sitä tehdä, senkään uhalla, että minut Mahena poistetaan täältä.

Aika kuiva foorumi olisi tämäkin jos täällä kaikki olisivat Matti Vanhasia.

Ei kuivan asiallisiksi, voi sitä olla asiallinen ilman että on kuiva. Lähinnä tarkoitin taas sitä että ei alettaisi vittuilemaan toisille. Huumorinkukka se on se kaunein kukka ja minun puolestani se saa kukkia aivan vapaasti.
faith
01.01.2007 22:52:15
Minua on häirinnyt se, että kaltaiseni amatöörit ovat aika vähemmistönä keskusteluissa.
Mutta ei toki voi väittää että klasarit ja ammattilaiset syrjisivät meitä amatöörejä.

No niin, nyt alkaa jo kohta käämit palaa. laitetaan sitte vaikka väsymyksen piikkiin.. mutta hyvänen aika, minkäs täällä kukaan sille voi että "amatööreistä" ei löydy suunsa avaajia?! Vapaa palsta jne. Jos ei kerran juttua riitä jaettavaksi niin ei siitä sovi ainakaan syyttää niitä, jotka jaksavat virittää keskustelua!! Ei kukkokaan käskien laula..

Ja tilannetta on koitettu auttaa.. jos ei muualle uskalla niin esim toi fiilistelyketjuhan on just sitä jäänmurtamista ja jutustelua ja tutustelua varten. Voipii tulla sinne.. "Hei, olen XX ja harrastan laulua", aa-meininkillä. Onko se niin vaikeaa? Mutta toisaalta, jos ei kiinnosta niin ei tarvi väkisin vääntää keskusteluun mukaan.

Jos minä uskallan täällä puhua kovastikki asiaa (tai no, lähinnä asian vierestä mutta kuitenki) niin en kyllä ymmärrä miksei muut uskaltais. Ihmiset, tämä on vain keskustelupalsta!!!!! Ei kukaan osaa purra netissä toisen päätä irti.. eikä asioita kannata ottaa niin kovin vakavasti.

Ja juu, taitaa mullaki taas vähän hiljentyä, ehkä, ku netin käyttö rajottuu mittavasti. Palaillaan..
No näytänkö mie rokkarilta, häh?!!
Mare552
02.01.2007 21:34:42
Se "ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" -juttu oli siis läppä, senpä takia ajattelin laittaa sinne vielä sen hymiön. Se nyt vaan allekirjoittanutta jotenkin huvittaa. Sillä ei ole ollut millään muotoa tarkoitus olla ylimielinen, varsinkin kun minusta vielä tuntuu, että me ollaan koko asiassa pitkälti samalla linjalla, paitsi että minusta yksi alue riittää :)

Täydyn tässä sanoa että en toki sinua tarkoittanut ylimielisyydellä, vaan aivan toisessa foorumissa olevaa härskin näköistä äijää joka tosiaan vertasi minua johonkin minkä nimeä en enää mainitse.

Samoin samaan kysymykseen toisenkin henkilön vastaus oli sellainen johon ei onneksi usein törmää.

Ja eihän tyhmyys mikään synti ole, mutta ei se mikään Jumalalta saatu siunauskaan ole.

Itse en missään nimessä allekirjoita enkä usko olevani tyhmä, mutta se että siltä voi joskus näyttää, en voi aina mennä takaamaan.... :)
tanjuli
02.01.2007 21:45:38
Tyhmyys ja tietämättömyys on kaksi eri asiaa.
paavi
02.01.2007 23:26:58
Oh hoh, onpas täällä tekstiä. Pitää lukea rauhassa vielä kaikki, ennenkuin uskalla mitään painavampaa tai yksityiskohtaisempaa tänne lisäilemään. Sanonpa vaan sen, että mielestäni olisi aivan väärä suuntaus lähteä jakamaan kaikkia alueita erikseen aloittelijoille ja ..hhmm..vähemmän aloittelijoille. Ensinnäkin ei täällä liikaa asiaa ole, aina mahtuu lisää aiheita - niin vaikeaa kuin sitten hieman kevyempääkin. Jakaminen autioittaisi vaan keskustelua ja tekisi siitä yksinpuolisempaa.

Tällä keskustelupalstalla nimeltänsä Muusikoiden.net on jo palsta aloittelijoille, jonka kuvaus menee näin: Kaikki aloittelevat muusikot voitte vapaasti kysyä, pohtia keskenänne sekä antaa viisaiden neuvoa.

Itse ajattelisin olevani jonkunlainen yleishemmo, jolta löytyy hieman kokemusta sieltä sun täältä. Ei minullakaan ole samanlaista näkemystä esim. klassisen laulun puolelta kuin monella täällä. Silti koen, että oikealla asenteella pystyn antamaan heillekin hyviä näkökulmia laulamiseen. Niin pystyy jokainen aloittelijakin tekemään.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)