Aihe: Gibsonin sarjanumero - nollat vuosissa
1 2
t-mies
30.12.2006 12:18:10
Testasin eilen yhtä SG:tä joka vaikuttaa ihan hyvältä kandidaatilta.

Sarjanumero tosin laittoi mietityttämään. Sarjanumerohan menee näin -77 jälkeisissä:

YDDDYPPP

YY is the production year
DDD is the day of the year
PPP is the plant designation and/or instrument rank.

Kyseisessä kepissä sarjanumerossa vuosina on kaksi nollaa, näin: 0xxx0xxx

Olenko oikeassa määrittäessäni sen vuoden 2000 tuotteeksi?

Kiitos jo etukäteen faktatiedosta tämän asian osalta.
wilzhu
30.12.2006 12:50:49

Sarjanumero tosin laittoi mietityttämään. Sarjanumerohan menee näin -77 jälkeisissä:

YDDDYPPP

Jätkä on ostanu jeesuksen ikäsen Gibsonin:O
Elämä off.
Arabian Lauri
30.12.2006 12:54:56 (muokattu 30.12.2006 19:12:49)

YDDDYPPP

Kyllä, oikein meni.

Vuoden 2005 puolesta välistä asti on Lessuissa ainakin ollut käytössä yhdeksänmerkkinen sarjanumero, josta nuo vuosinumerot ei tule ihan tuolla samalla logiikalla pihalle.

YDDDYPPPP
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
juso
30.12.2006 13:09:33

Mun lepakossa sarjanumero 9xx91xxx. Itse oon pitäny että neljäs ja viides luku ilmaisee valmistusvuoden. Sattumalta näkyy olevan samat numerot ekana ja neljäntenä. En muista mistä olisin kuullut että juuri 4. ja 5. numero ilmaisisi valmistusvuoden.
fox
30.12.2006 13:29:10

Mun lepakossa sarjanumero 9xx91xxx. Itse oon pitäny että neljäs ja viides luku ilmaisee valmistusvuoden. Sattumalta näkyy olevan samat numerot ekana ja neljäntenä. En muista mistä olisin kuullut että juuri 4. ja 5. numero ilmaisisi valmistusvuoden.

Ensimmäinen ja viides on vuosiluku, 2, 3 ja 4 on päivä vuodesta, 001 on 1.1. Ne loput on tehtaan numeroita, tosiaan sinne on tullu yksi numero lisää näissä uudemmissa.
Poikkeuksiakin toki on, eihän homma saa liian helppoa olla.. Vuonna 1994 vain ja ainoastaan kaikki sarjanumerot alkoivat totutusta poiketen 94xxxxxxx eikä siis 9xxx4xxx.. Historicit, CustomShopit ja jotkut erikoissarjat (Limiteds) sitten on ihan oma lukunsa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
monotone
30.12.2006 14:52:54

Ensimmäinen ja viides on vuosiluku, 2, 3 ja 4 on päivä vuodesta, 001 on 1.1.

Tekeekö ne töitä uuden vuoden päivänäkin?! Törkeetä riistoa! Paan Gibsonin boikottiin heti.

:-)
McNulty
30.12.2006 17:01:23 (muokattu 30.12.2006 17:02:12)
Tekeekö ne töitä uuden vuoden päivänäkin?! Törkeetä riistoa! Paan Gibsonin boikottiin heti.

Heh, samalla kaavalla voi laittaa boikottiin sitten poliisisedät, palosedät, taksisuharit, bussikuskit, rekkakuskit, lentäjät ja muut ilmailijat, suurimpien tehtaiden vuorotyöläiset (ei meinaan Ruukin masuuneja Raahessa parin perseilypäivän takia sammutella) yms.

Mutta asiaan... eikös tuosta tehdasnumerosta pysty päättelemään jotain sen suuntaista, että monesko soitin sinä ja sinä päivänä ko. vermes ole. Jos nyt kuvitellaan, että sarjanumero on vaikka: 90019873

Eli onko kitara silloin valmistettu 1.1. 1999 ja 800-alkuinen loppuosa viittaa esmes Tennesseehen ja 73 olisi järjestysnumero. Siis 73. soitin tuona päivänä, tuona vuonna ja tuolta tehtaalta? Päteekö tuo systeemi vielä? Vai olenko nyt ihan mehtässä?
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Arabian Lauri
30.12.2006 17:39:05
Taitaa sellainen 1.1. tehty kitara olla aikamoinen keräilyharvinaisuus;?)
Explorer
30.12.2006 20:05:03
Taitaa sellainen 1.1. tehty kitara olla aikamoinen keräilyharvinaisuus;?)

Mutta tuskin hyvä, tehty hirveässä kanuunassa.
Arabian Lauri
31.12.2006 10:45:26 (muokattu 31.12.2006 10:46:28)
Mutta tuskin hyvä, tehty hirveässä kanuunassa.

Meinaan että sellasta kitaraa ei mahda olla olemassakaan...
fox
31.12.2006 12:07:04 (muokattu 31.12.2006 12:31:03)

Jos nyt kuvitellaan, että sarjanumero on vaikka: 90019873

Eli onko kitara silloin valmistettu 1.1. 1999 ja 800-alkuinen loppuosa viittaa esmes Tennesseehen ja 73 olisi järjestysnumero. Siis 73. soitin tuona päivänä, tuona vuonna ja tuolta tehtaalta? Päteekö tuo systeemi vielä? Vai olenko nyt ihan mehtässä?

Ei enää vuoden 1986 jälkeen oo paikalla ollu merkitystä. Vaikka toki edelleen on ko.merkillä 2 tehdasta (tai OK, kolme..), ei ole tarvetta erotella.. Kas akustiset tulee Bozemanista Montanasta, kaikki muut Nashvillesta ja mikit ja kielet tekee tehdas, joka sijaitsee Elginissä, Illinoisissa.
Jos muuten sitte oletetaan, ettei kitaroita valmistu uudenvuodenpäivänä, pienin mahdollinen päivänumero on sitte 002.. ;)

Edittiä:Tarkistuksen jälkeen siis 1984 kesäkuun jälkeen ei ollu merkitystä.. ;)
McNulty
31.12.2006 12:10:52
Ei enää vuoden 1986 jälkeen oo paikalla ollu merkitystä. Vaikka toki edelleen on ko.merkillä 2 tehdasta (tai OK, kolme..), ei ole tarvetta erotella.. Kas akustiset tulee Bozemanista Montanasta, kaikki muut Nashvillesta ja mikit ja kielet tekee tehdas, joka sijaitsee Elginissä, Illinoisissa.
Jos muuten sitte oletetaan, ettei kitaroita valmistu uudenvuodenpäivänä, pienin mahdollinen päivänumero on sitte 002.. ;)

Jep, mutta meikäläisen '85 LPC:n pystyy siis vielä määrittelemään tuolla vanhalla tsydeemillä? :)
fox
31.12.2006 12:29:44

Jep, mutta meikäläisen '85 LPC:n pystyy siis vielä määrittelemään tuolla vanhalla tsydeemillä? :)

Valitettavasti ei oo enää tuossa vaiheessa ollu Kalamazoon tehtaalla tuotantoa.. Viimeinen batchi tehtiin kesäkuussa 1984 ja tehdas suljettiin syyskuussa. Tammikuussa 1986 Norlin myi Gibsonin nykyiselle johdolle kesästä 1985 jatkettujen neuvottelujen jälkeen.
Eli se tuotantonumero ei enää sisällä valmistuspaikkainfoa..
Vielä tuohon nykyisin käytössä olevaan sarjanumerointiin, ja Gibsonin sarjanumeroihin ylipäänsä.. sarjanumerouudistus alkoi siis vuonna 1975 mutta muutamana ensimmäisenä vuonna tuo uusi 8-numeroinen (nykyään siis 9) systeemi ei ollut tuota "loogista" muotoa, vaan 2 ensimmäistä numeroa ilmaisi vuoden seuraavasti: 99 = 1975, 00 = 1976 ja 06 = 1977... tuon jälkeen siirryttiin käytössä olevaan. Paitsi siis tuo vuosi 1994 teki poikkeuksen, kuten jo edellä tuli todettua.
McNulty
31.12.2006 12:33:13
Valitettavasti ei oo enää tuossa vaiheessa ollu Kalamazoon tehtaalla tuotantoa.. Viimeinen batchi tehtiin kesäkuussa 1984 ja tehdas suljettiin syyskuussa. Tammikuussa 1986 Norlin myi Gibsonin nykyiselle johdolle kesästä 1985 jatkettujen neuvottelujen jälkeen.
Eli se tuotantonumero ei enää sisällä valmistuspaikkainfoa..

Damn... jää siis tarkemmat tiedot harmaaseen ja tuntemattomaan. Kenties tietämättömyys on kultaa :)
fox
31.12.2006 12:46:36

Damn... jää siis tarkemmat tiedot harmaaseen ja tuntemattomaan. Kenties tietämättömyys on kultaa :)

Niin joo.. itse olin kovasti siin uskossa, että vasta uus johto ajoi Kalamazoon alas, mutta olikin aikasemmin jo..myyntiä ennakoivaa trimmausta. No, tulihan selvitettyä itelleenkin tuo, vielä kun sen muistas kanssa.
Vaikka onhan se tosi kivaa, kun aina tulee uutta tietoa omaksuttua.. alalla ku alalla ja asiasta ku asiasta.
waltari
10.01.2007 18:07:04
Tällainen sivu on noiden koodien selvittämiseen

http://www.guitardaterproject.org/gibson.aspx
I.K.
10.01.2007 18:23:50
Minulla on Epiphone by Gibson merkkinen kitara, onko nyt kyseessä Gibson vai Epiphone? Kun laitan tuohon sarjanumerohakukoneeseen tiedot niin Gibson-hakuna vastaus on Yhdysvallat 1972 ja Epiphonena Korea 1971. Sarjanumero on 71102888. Jos joku viitsii minua tässä neuvoa niin olisin kiitollinen.
Fortune
10.01.2007 18:30:01
Minulla on Epiphone by Gibson merkkinen kitara, onko nyt kyseessä Gibson vai Epiphone? Kun laitan tuohon sarjanumerohakukoneeseen tiedot niin Gibson-hakuna vastaus on Yhdysvallat 1972 ja Epiphonena Korea 1971. Sarjanumero on 71102888. Jos joku viitsii minua tässä neuvoa niin olisin kiitollinen.

Epiphone se on.
Look behind you, a three-necked guitar!
I.K.
10.01.2007 18:38:24
Kiitos paljon tiedosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)