Aihe: Oktaavitajuttomuutta ajoittain ja sävelet sekaisin.
1
Mare552
28.12.2006 19:27:26
Nyt olen ollut jotenkin hukassa jonkin aikaa mm. oktaavien kanssa.

Olen alkanut lauluopinnot, harjoittelen kyllä aivan liian laiskasti ja joskus sellaisia asioita jotka kiinnostavat. Ei aina niitä joita pitäisi.

Pidän erittäin hyvänä ja luotettavana tapana oppia laulamaan eri skaaloja solmisaatiotekniikkaa käyttämällä.

Siinähän sävelten välisten erojen pitäisi tulla tutuksi ja mennä päähän, että ne tulevat esiin ilman miettimistä.

Olen siis kuitenkin jonkin verran sahannut näitä DO, RE, MI….. solmiaatioita eri sävellajeista koskettimilla, sekä myös samalla laulanut niitä (kun vaimo on töissä ja olen yksin).

Samoin olen soitellut kolmisointuja sekä kvinttiskaaloja eri sävellajeissa..

Samoin olen näitä sitten lauleskellut, tunnen (mielestäni) selvästi kun menee puhtaasti, samoin tuntuu että on helppo laulaa kun sävel osuu kohdalleen.

Eli kai voi sanoa että olen yrittänyt ladata päähäni eri sävellajien skaaloja, kolmisointuja ja septimejä. Vähemmän kuitenkin laulan niitä.
-----------------------------------------------------------
Propleemani tuntuu nyt olevan jotenkin siinä, että olen hieman sekaisin eri sävelten kanssa.

Ennen kun aivan satunnaisesti otin kosketinsoittimen (joka pölyttyi kun olin vuosia soittamatta), painoin jonkun sävelen, löytyi sama sävel helposti eri oktaaveilta. Nyt menee aika usein pieleen, en ole täysin varma oikeasta sävelestä.

Tätä ongelmaa ei kuitenkaan ole, jos kyseessä on kappale jonka edes korvakuulolta osaan, oikeat sävelet löytyvät aivan helposti koskettimilta ilman nuotteja, kun vaan lähtee oikeasta sävelestä (tai väärästä väärässä sävellajissa, yleensä kyllä osuu oikea tai helpoin).

Laulamisen kanssa varmaankin myös sävel löytyy, ainakin opettaja vakuuttaa että siinä ei ole ongelmaa, mutta oikeasta sävelestä laulamaan lähteminenkin tuntuu epävarmalta, ellei laula äänen päälle, jolloin tuntee saman sävelen (siis luulen tuntevani). Sävelet taas kyllä pysyvät oikeassa skaalassa mistä on lähtenyt.

Eihän nyt ole ollut pakkasiakaan, joten ei kai korva ole paleltunut, mutta olisiko ylikuntoa?

Onko muilla kokemusta samanlaisesta, meneekö ohi, vai onko pyhitettävä äänihuulet pelkälle suunsoitolle?

Siis sävelmän laulaminen ja varsinkin oikein soittaminen sujuu ilman nuottejakin, siinä sävel löytyy, mutta korva sotkee säveliä kun vain kylmiä eroja vertaa teknisesti kuunnellen.

Veikko Lavi sekosi eräässä kappaleessaan pykälien viidakkoon, olenko seonnut sävelien viidakkoon.

Hieman olen ollut hämilläni, kelpaako tässä kohta edes pianon jalaksi.

Kaippas tuo itsekritiikkikin on tietty kyllä kasvanut.
kivi
29.12.2006 00:25:08 (muokattu 29.12.2006 00:28:34)

Ennen kun aivan satunnaisesti otin kosketinsoittimen (joka pölyttyi kun olin vuosia soittamatta), painoin jonkun sävelen, löytyi sama sävel helposti eri oktaaveilta. Nyt menee aika usein pieleen, en ole täysin varma oikeasta sävelestä..

Kahden mustan vasemmalla puolella on C
Kolmen mustan viimeisessä välissä on A

Nuo kun muistat, niin voit soittaa valkoisilla koskettimilla kaikki maailman kappaleet C-duurissa tai A-mollissa. Silloin duurikappaleet lähtevät C:stä, mollit A:sta, ja kaikki valkoiset koskettimet kelpaavat.

:-D

No niin, vakavasti nyt. Tarkoitukseni oli vihjata, että kosketinsoittimesta sama sävel löytyy eri oktaaveista ihan itsestään jos tarkkailee mustien ja valkoisten koskettimien muodostamaa kuviota. Sama sävel on aina samassa kohden kuviota.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mare552
29.12.2006 06:38:38
Nuo kun muistat, niin voit soittaa valkoisilla koskettimilla kaikki maailman kappaleet C-duurissa tai A-mollissa. Silloin duurikappaleet lähtevät C:stä, mollit A:sta, ja kaikki valkoiset koskettimet kelpaavat.

En ole mustavalkosokea enkä musta enkä valkoinen ja tunnen kyllä koskettimien sävelet.

Joskus myös kuulin ne eri oktaavit selvästi, nyt jotain vippaa, ehkä se ei olekaan pääni ihan täysin.

No pitäähän sitä huumoria toki olla. Tosiasiassa vasta äskettäin äkkäsin koko sävellajien idean kun lauluopettaja antoi isoilla kirjaimilla kirjoitetut solmisaatiot niin eteen- kuin takaperin kirjoitettuna ja antoi läksyn opetella ne eri sävellajeista.

Tarkoitus on hieman kehittyä tästä paremmaksi soittajaksi ja laulajaksi joten ei C- duuri ja A-molli enää oikein piisaa. Varsinkaan niistä ei kaikkea voi laulaa. Ja aika tylsääkin olisi kaikki musiikki tuohon säätää.

Päinvastoin opettaja kannusti muuttamaan mieluisia kappaleita sopiviin sävellajeihin.

------------------------------------------

Silloin kun kaksi oktaavia on samassa taajuudessa (siis ylemmässä tasan puolet enemmän hertsejä), ne ovat kuin hyvä vetoketju tai hammasrattaat jotka sopivat hyvin yhteen.

Aamutuimaan testasin soitintani, eihän siitä tuota harmoonia enää tahdo löytyä, esim. ylhäältä vierekkäiset C:t ei soineet hyvin.

Käänsin korkeamman oktaavin kohdalla aina tuota bender- säätöä hieman alemmas ja jopa kuulosti paremalta nuo kaksi ääntä keskenään.

Kitaran mittari näytti myös että vire mätti hieman.

Alimmat oktaavit kyllä sopivat paremmin yhteen, niissä tuo harmonia kuuluu ja tuntuu.

Onhan niissä kyllä harvempi vetoketjukin.

Kai se on mentävä musakauppaan tänään kokeilemaan jotain toista soitinta, siinä vaan on riskinä se että taas on kotona yksi peli lisää ja vaimon natkutus siihen päälle.

Sitä vaan pohdin että voiko nuo tuommoiset soittimet mennä epävireeseen ja jos niin mikä sen tekee.
Härski
30.12.2006 00:13:46
Miksi mulla tulee mieleen tästä kaikesta Mahe? Tän voi poistaa, jos tuntuu ahdistavan...
kivi
30.12.2006 01:23:36
Miksi mulla tulee mieleen tästä kaikesta Mahe? Tän voi poistaa, jos tuntuu ahdistavan...

Jos se "soitin" on piano tahi urkuharmooni, niin voi hyvinkin olla epävireessä. Tosin niissä ei ole tuota pitch bendiä, että lienee kyseessä joku syntetisaattori.

Yksi ilmeinen vaihtoehto on, että soittimesta on napsahtanut joku muu kuin kompensoitu vire päälle. Luonnollisissa vireissä peräkkäiset C:t ovatkin eri nuotti - kuuntele vaikka JS Bachin "Das Wohltemperierte Klavier" niin ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Keski-C:stä lähtee skaala elämään molempiin suuntiin.

Katsopa löytyykö kiipparistasi Tuning-kohtaa, ja valitse valikosta Even / Compensated tuning tms., niin homma saattaa olla siltä osin autettu.

Aluksi arvelin, että sävelkorvasi olisi kehittynyt huomaamaan oktaaviimme piilotetut intervalli-kompromisseista syntyvät riitasoinnut, mutta siitähän ei nyt ollut kysymys.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mare552
30.12.2006 01:46:03 (muokattu 30.12.2006 06:45:27)

Eihän nyt poistaa mitään aleta????

Ahistaa juu kyllä. Eli mitä toi Mahe tarkoittaa???

Jospa ystävällisesti vaivautuisit suomentamaan, tai edes savontamaan tuon viestisi sanoman.

Tai jos sittenkin poistaisin koko jutun. Eipä kai kukaan mitään asiallista vaivaudu vastaamaan.

Tulee vaan hiukan mieleen että mitenköhän ammattilaismuusikon aloittelijankin pitäis olla että joku vaivautuis jotain asiaa vastaamaan.

Tuolla alussa kyllä lukee että harrastelijoille ja jopa vain kuuntelijoillekin suunnattu palsta.

Pitää kai ylläpidolle ehdottaa että laitetaan kovemmat kriteerit ja oikea muusikkotausta tänne kirjautuville, jottei tänne tosiaan tule amatööriharrastajat kyselemään turhanpäiväisiä ja parempiensa pilkattaviksi.

Olen pahoillani. Koetan vähentää kirjoittamistani ja kyselyintoani ja etsiä amatöörimaisempia kanavia ja foorumeita.

EDIT: Juu, olipa tullut tuo kiven viesti tuohon väliin, kun ähelsin omaani.

Aluksi arvelin, että sävelkorvasi olisi kehittynyt huomaamaan oktaaviimme piilotetut intervalli-kompromisseista syntyvät riitasoinnut, mutta siitähän ei nyt ollut kysymys.

Eikös kvintissä pitäisi olla riitasointu, oktaavissa puhdas harmonia?

En tosiaan tiedä mistä on kysymys, mutta tuo oktaavien ero todella vaan tuntuu ja kuulostaa soinnulta tai riitasoinnulta, eikä harmonialta kuten mielestäni pitäisi.

Minun käsitykseni kahden oktaavin välisestä erosta on:

alempi oktaavi = harva kampa piikit ylöspäin.

oktaavia korkeampi ääni = toinen yhtä harva kampa laitetaan toisen kamman väliin jolloin piikkien määrä on tasan puolet enemmän ja piikkien välimatkat toisiinsa samat.

Enkä sitten tiedä miten tarkka tämmöinen netistä imuroitu viremittari on, mutta äänet soittimessani (esim. urku) huojuvat n. 10-15 % puolelta toiselle koko ajan.

Eli oktaavien välillä voi olla jopa 0,3 sävelaskelen ero.

Taidan ottaa kuulokkeet mukaan ja mennä musakauppaan ihan rauhassa testaamaan jotain tämän päivän soitinta.
Pikatesti eilen kaupassa kuulosti ihan hyvältä.

Jos ei helpota, sitten kai lääkäriin.
Mare552
30.12.2006 10:09:05
Mä meinasin tota omaa viestiäni.

Jo vain mut mitä se tarkottaa?

Ahistaa kun ei tiiä...
Härski
30.12.2006 10:17:04
Jo vain mut mitä se tarkottaa?

Ahistaa kun ei tiiä...

Ei mitään, unohda koko juttu.
Mare552
30.12.2006 22:35:19 (muokattu 31.12.2006 00:49:31)
Ratkaisu pulmaani löytyi.

Eikä maksanut kuin 340€. Käynti musakaupassa auttoi.

Onpa tainneet nuo soittimetkin kehittyä vähän samaan tapaan kuin tietokoneetkin.

En tiedä millaisena vehkeenä pidätte Yamaha YPT 400 soitinta, mutta on siinä ainakin melko mukavan tuntuinen pianoääni ja tuo dynaaminen kosketin on mielestäni ehdoton, saa eloa soittamiseen. Minulle kelpaa ja urut ja puhaltimet siihen päälle, eipä paljoa muuta kaipaa, kai joskus kivoja tietty.

Muihin ääniin en ole paljoa perehtynytkään (paljon turhia meluääniä seassa), kun vasta pari tuntia leikkinyt sillä.

Eipä enää tuota yhtään heikkoa kun silmät kiinni kerran pimpauttaa alaoktaavilta summassa jonkun äänen, sieltähän se heti muutamalla näppäilyllä katsomatta löytyy vielä viidenneltäkin oktaavilta.

En vielä tiedä mitä kaikkea tuommoiseenkin sisältyy, kun ohjekirjan saan vasta tiistaina, mutta mukana on softa ja sen saa usb-kaapelilla tietsikkaan. Siis ilmeisesti voi sinne rakentaa sävelmiä sävel säveleltä jos ei soittaa osaa?

Eli tarkoittaako että voi rakentaa musiikin jonka päälle voi sitten vaikka laulaa?

Kun täytyy myöntää ettei tällä harjoitustuntimäärällä vielä ihan tahdo sävelmät mennä puhtaasti purkkin.

On ne vaan nämä leikkikalut kivoja isonakin.

Mahe???? Mitähän pirua..... No eiköhän se siitä.

Jotta nyt sitten ois sitten halvalla myynnissä oikein vimpan hyvä ja vähän soitettu yli 7000mk maksanut Roland E-5. Voihan olla ettei siinä isoakaan vikaa ole.

Ja jalusta tulee vielä kaupan päälle..... :))
Tommi S.
30.12.2006 23:06:02
Mahe???? Mitähän pirua..... No eiköhän se siitä.

Kauan sitten täällä kirjoitti nimimerkki Mahe, jolla oli tapana kysyä "tyhmiä", eli tyypillisiä aloittelijoiden kysymyksiä, jonka lisäksi hänellä oli myös tapana kirjoittaa kaikenlaisia asiattomuuksia ja muutenkin häiriköidä. Mahe sai häiriköintinsä takia porttikiellon, mutta aina välillä arvuutellaan että josko Mahe olisi taas tullut takaisin jollain toisella nimimerkillä, ja koska nimimerkkisi Mare552 muistuttaa hieman Mahea, ja käytät viesteissäsi huumoria, kuten "Eihän nyt ole ollut pakkasiakaan, joten ei kai korva ole paleltunut, mutta olisiko ylikuntoa?", hieman samalla tavalla kuin Mahe, vaikkakaan Mahen "huumori" ei oikeasti ollut kovinkaan hauskaa, niin tästä tulee ehkä joillekin mieleen Mahe.

Mutta ei kukaan siis oikeasti luule sinua Maheksi.
Mare552
31.12.2006 00:46:22
Kiitos Tommi. Arvelin siis aivan oikein että jotain Härskiä ja rumanaamaista tuossa on.

Yritän kyllä kirjoituksissani pysyä asiassa mutta välillä lipsuu hieman.

Tuossa ylikuntoasiassa olin kyllä tosissani, eli ajattelin että kun paljon lataa säveliä ja sointuja eri sävellajeissa päähänsä, voi kestää aikansa ennenkuin korva ne asettaa omaan lokeroonsa. En tiedä, voi mielestäni tuossakin olla perää.

Onneksi asia oli niin että vika oli soittimessani, mutta kun herkkänä ihmisenä aina ensin syyllistää itsensä.

Kai kuitenkin tarpeeksi tarkka korva löytäisi sen lähimmän sävelen jota itse en oikein löytänyt.

Tuo uusi peli ei tuota ongelmaa. Korvani ovat ihan kunnossa.

Siis minun korvikseni.

Ja sitten, minua ei edes hävetä kysyä "tyhmiä", olen ymmärtänyt että palsta on juuri sitä varten. Kysytään reilusti mitä ei tiedä tai mitä epäilee.

Mutta häpeisin suunnattomasti jos vastaisin ylimielisesti ja pilkallisesti jollekin, joka ei tiedä asiaa jonka minä tiedän.

Ihminen kun ei tiedä kaikesta kaikkea. Piste.

Täällä keskustelu on hyvin asiallista verrattuna esim. suomi24 kitarafoorumiin.

Kyllä minusta asioita voi hieman kevennellä, eihän tämä niin ryppyotsaista ja totista saa olla.
Mutta kaikenlaisen alatyylin ja loukkaavan käytöksen minäkin tuomitsen jyrkästi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)