jorma_koo 29.12.2006 20:18:02 | |
---|
Elikkä mistä te saatte inspiraationne ja milloin soitto luistaa parhaiten? Milloin/miten syntyy parhaat riffit? Ja kuinka usein inspiraatio on pahasti hukassa ja omat kliseet rupeaa jurppimaan ja ehkä turhauttamaan ja miten pääsette takaisin inspikseen? Päätin aloittaa tämmöisen ketjun tällä kertaa ku itseäni rupeaa ketuttamaan ku liian usein ei huvita edes soittaa ja hyviä biisejä oo syntyny enää aikoihin :P alan varmaan kohta vetelee sieniä nii johan lähtee. |
Wahi 29.12.2006 21:04:59 | |
---|
Parhaat biisi ideat tulee iltaisin sängyssä makaessa kun yrittää nukkua. Sitten pitää vaan ottaa kitara käteen ja ihan unpluggedina yrittää jotain räveltää. |
Twistyh 29.12.2006 21:43:59 | |
---|
Silloin kun on ollu pitemmän aikaa yksin, tylsistyneessä tilassa. |
Novac 29.12.2006 22:16:41 | |
---|
Silloin kun alkaa soittaa, voi tulla keksittyä joku hyvä riffinpätkä tai sointukulku tms, jota sitten lähtee pikkuhiljaa kehittelemään. Harvoinpa ne kappaleet yhdeltä istumalta tulee valmiiksi asti(jos koskaan). Ei sitä inspiraatiota kannatta vaan venailla että milloin se tulee, se tulee nimittäin usein silloin kun sitä osaa hakea. Itse improvisoin paljon asteikoiden ja sointujen pohjalta, ja silloin tulee joskus hyviä ideoita. Eli kitara vaan kouraan ja menoksi. mikä on olutta on nyt mennyttä... |
Jucciz 29.12.2006 23:02:50 | |
---|
Inspiraatio yleensä tulee heti kun ottaa kitaran kouraan, tai sitten se ei tule koko päivänä. Väkisin puskemalla ei synny mitään. Mulla riippuu hirveästi päivästä. Joskus "ei vaan lähe" vaikka miten yrittäs, toisina päivinä kaikki on helpompaa. |
Krice 29.12.2006 23:24:48 | |
---|
Minä sain lisää inspistä uudesta kitarastani, joka on ihan erilainen kuin pulttikaulaiset halpikset joilla olen aiemmin soitellut. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Jucciz 29.12.2006 23:48:29 | |
---|
Minä sain lisää inspistä uudesta kitarastani, joka on ihan erilainen kuin pulttikaulaiset halpikset joilla olen aiemmin soitellut. Tämä ei varmaan ollut epäluottamuslause ylipäätään pulttikaulaisia kitaroita kohtaan? |
Krice 30.12.2006 00:04:25 | |
---|
Tämä ei varmaan ollut epäluottamuslause ylipäätään pulttikaulaisia kitaroita kohtaan? Ei yleisesti ottaen. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
mailbag 30.12.2006 00:04:37 | |
---|
pääsin taivaaseen kun laitoin pakumman kaulan, irrotin floikan ja lopetin tiluttamasta.. |
futhermucker 30.12.2006 00:22:39 | |
---|
Aika usein rapulassa tulee hyvät setit. Eipä sillä, kyllä sitä joskus aivopieru tulee ilman rapeliakin. Rok rok! |
Jööhannes 30.12.2006 00:30:50 | |
---|
Minulla tulee usein hyviä juttuja mieleen koulun penkillä, tai yleensäkin kun pitää vain istua tekemättä erityisesti mitään. Silloin kismittää kun ei pysty kokeilemaan ideoita käytännössä. Monesti hyvät jutut ovat unohtuneet jo kun olen päässyt kitaran äärelle. Ratkaisuna tähän olenkin silloin tällöin kirjannut hyviä juttuja ylös koulumuistiinpanoihin :) |
Little Savage 30.12.2006 00:35:05 | |
---|
pääsin taivaaseen kun laitoin pakumman kaulan, irrotin floikan ja lopetin tiluttamasta.. kunhan provoot senki teini. mä tiedän jo mitä ajattelet. kunhan kaikki muut lopettaa tiluttamisen ni musta tulee master of the universe. Paskaa joulua ja ikävää uutta vuotta! Juokaa paljon viinaa ja muistakaa tapella perheenne kanssa. |
musta tulee master of puppets |
saastara 30.12.2006 03:45:05 | |
---|
Kun on inspiraatio kateissa, kannattaa hankkia uusia leluja. :) Pari pedaalia, uusi kitara ja komia nuppi nostavat motivaatiota kummasti paskanakin päivänä. Näin siis minä toimin.. Luoja vain varjelkoon siltä päivältä kun ei motivaatio nousekkaan.. :'( Kauhea ajatus. E: Ja jos rahat eivät riitä kitararojuihin, voi ne säästää, tai vaihtoehtoisesti sijoittaa saksalaisiin tuontioluisiin.. Kaikki toimivia ratkaisuja. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Lennu 30.12.2006 03:59:17 | |
---|
Mä aloin tiluttamaan. Terapeuttista ja antoisaa hommaa. "Yritinhän joskus perehtyä intialaiseen nuorisokulttuuriin katsomalla intialaista musiikkikanavaa töllöstä. Vähän sääliksi käy intialaista nuorisoa." -Derek Riggs |
Da Make 30.12.2006 04:07:35 | |
---|
Kun inspiraatio on kateissa. Inspiraation hukkuessa kannattaa lähteä liikkeelle miettimällä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Mitä jos kuuntelisit vähän erilaista musiikkia? Hevimetallin sijasta vaikka bluesia ja astuisit hetkeksi toiseen maailmaan. Kannattaa rikkoa rutiini, soita kitaraa rappukäytävässä, parvekkeella, puistossa tai kerrostalon katolla yksin. Älä pelkää kokeilla tuntuisi tehdä jotakin erillailla. Mitä jos lainaisit bassoa ja rentoutuisit sen parissa antaen sormien tuottaa uudenlaisia elämyksiä. Kaikki tietävät inspiraation kumpuavan pohjimmiltaan sisimmästä. Siihen on ammennettu ympäröivästä maailmasta loputon määrä kokemuksia. On vain osattava vetää oikeasta narusta. Antautua fiilikseen. Heitä pois sinua rajoittavat asiat ja soita mitä kulkee lävitsesi. Tälläisessa omistautuneessa tilassa soittaminen on mukavaa ja antoisaa. Ei kuitenkaan ole sanottu, että sinun täytyisi kahlata suuressa musikaalisessa ykseydessä, voithan sekoittaa inspiraatiota rationaaliseen käyttäytymiseen hyvinkin menestyksekkäästi. Inspiraatio on kuin ämpäri johon soveltuvaiset kokemukset kertyvät. Jos ammennat ämpärin tyhjäksi, kestää tovi ennen kuin se täyttyy. Stimuloi mieltäsi, virkistä ajatuksen kulkua iltakävelyllä. Pidä tauko, älä ajattele soittamista hetkeen. Palaa soittimen ääreen kun sinusta siltä tuntuu. Muistatko vielä miltä vesipisarat kuulostavat kesäöisin? |
kookos 30.12.2006 07:33:46 | |
---|
muistatko, miltä tuntuu juosta metsässä...ilman kelloa...?... |
Twistyh 30.12.2006 11:02:41 | |
---|
Kun on inspiraatio kateissa, kannattaa hankkia uusia leluja. :) Pari pedaalia, uusi kitara ja komia nuppi nostavat motivaatiota kummasti paskanakin päivänä. Hmm, jännää. Mä kärräsin kaikki helvetin efektit pois niin alko soitto luistaa paremmin. Säröäkää en pahemmin enää käytä. |
kaptah76 30.12.2006 12:33:54 | |
---|
Hmm, jännää. Mä kärräsin kaikki helvetin efektit pois niin alko soitto luistaa paremmin. Säröäkää en pahemmin enää käytä. Tavallaanhan tuossa on kysymys samasta hommasta. Vaihdetaan setuppia ja otetaan soittamiseen hieman erilainen lähestymistapa. Kaptah |
speedist 30.12.2006 12:44:27 | |
---|
Inspis lopussa? Silloon irtoo yleensä sellasia ihmebiisejä... välillä aika vapauttavaakin. Itteltä syntynyt mm. semmonen irkkuvääntö tällasessa tilassa! Eli jos näiden koneiden kans tekee kappaleita, niin ei ku lataa sinne viulut yms. jota ei välttämättä joka päivä tartte ja eiku vääntämään. Tai sitten vaan aloittaa tekemään "ilman päätä ja häntää"- Täs semmone itteltä: http://www.mikseri.net/music/search … ?action=search&songname=lilubii Toinen mitä itte käytän, niin radio vaan soimaan (esim. radio Nova -maksettu mainos?) ja siihen päälle soittoa. Sellanen kanava, mitä ei yleensä kuuntele! uudet vuodet! |