PekkaM 29.12.2006 19:17:48 | |
---|
Tuttu ongelma? Pistin tuossa kitaran Podiin ja steroihin kiinni ensimmäistä kertaa varmaan pariin kuukauteen. Hetken jaksoin soitella mitä nyt vanhoja Rusheja ja Dream Theatereita päähän tulikaan ja se siitä. Ei vaan jotenkin kiinnosta ja tuntuu, ettei kamoja ostelemallakaan motivaatiota ole helppo nostaa, kun ei varsinaisesti kaipaa mitään (voidaanko GAS:in katoamista pitää soittoharrastukselle pahanenteisenä?). Jollain pienimuotoisilla bändiprojekteilla on aina saanut kummasti motivaatiota, mutta kaikilla kavereilla on niin "kiire" duuneineen ja perheineen, ettei mukamas ikinä ehdi. Rehellisesti sanottuna en tiedä ehtisinkö itsekään ja siksi ei vieraiden kanssa huvita lähteä kokeilemaankaan. Tabulatuurisivustojen katoaminen oli kyllä itselleni myös kolaus, vaikka joku kohta tuleekin jeesustelemaan itse blokkaamisen terapeuttisesta vaikutuksesta. Onneksi sentään itänaapurista löysin lopulta muutaman saitin, joista taas on mukavampi treenata musiikkia, josta ei virallisiakaan nuotteja viitsitä julkaista. Se vaan vähän vaivaa, että musiikkimaku on kehittynyt (tai taantunut, miten sen nyt ottaa) sellaiseen suuntaan, että ei noiden kappaleiden treenaamisessa ole enää mitään mieltä, kun ei se yksittäinen kitaraosuus siellä 20-minuuttisen epooksen keskellä mitään erillään merkitse. Omaksi ilokseni - tyylistä soittoa tulevaisuudessakin lähinnä kaipaisin. En vain oikein osa nyt heti sanoa, mistä se oma ilo syntyi aikaisemmin. Uuden kappaleen oppiminen oli tietysti palkitsevaa. Nykyään tilanne on vaan se, että tuollaisen tavanomaisen rock-kipaleen perussoittamisen kyllä oppii, kun jaksaa sahata sitä kappaletta, mutta mihinkään tilutusnopeuden kasvattamiseen ei kiinnostus riitä. Siinä pari hajanaista ajatusta. Mistä kipinää, kun ei soittaminen nappaa? |
Torniojaws 29.12.2006 19:29:18 (muokattu 29.12.2006 19:31:24) | |
---|
Bändejä vain etsimään. Yksin soittelu ei ole soittamisesta kuin 30 prosenttia, jos sitäkään. Kokeile vaikka sellaista musiikkia, mitä et edes tulisi ajatelleeksi soittaa. Voi löytyä uutta intoa kun pitää lähteä "nollasta". |
Bändejä vain etsimään. Yksin soittelu ei ole soittamisesta kuin 30 prosenttia, jos sitäkään. Riippuu tietysti mitä soitinta soittaa. Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio.
(Charles Bukowski) |
PekkaM 29.12.2006 19:32:21 | |
---|
Bändejä vain etsimään. Yksin soittelu ei ole soittamisesta kuin 30 prosenttia, jos sitäkään. Kokeile vaikka sellaista musiikkia, mitä et edes tulisi ajatelleeksi soittaa. Voi löytyä uutta intoa kun pitää lähteä "nollasta". Tiedän joo. Ei vaan elämäntapaan sovi mikään vakavampi bändissä soittaminen. Kahdella paikkakunnalla asuminen ja kaikki. Ja sitten kaikkien entisten tilapäisten soittokavereiden duunit ja lapset ja vaimot jne... |
Torniojaws 29.12.2006 19:32:47 (muokattu 29.12.2006 19:34:41) | |
---|
Riippuu tietysti mitä soitinta soittaa. Mitä Rushista ja Dream Theateristä päätellen voi sanoa, niin eipä mikään perus-bändisoitin (kitara, basso, rummut, ehkä kiippari) ole oikein yksinään inspiroiva. Kiippari on nyt ainoa josta voi ehkä olla pitempääkin iloa pelkkään soitteluun. Mutta siitä päästäänkin siihen, mitä itse teen sivussa, eli omaa bändiproggista, jossa teen kaiken itse säveltämisestä miksaamiseen. Se on hauskaa hommaa aina :) Voisit ainakin kokeilla, jos ei bändejä tunnu löytyvän mistään. |
THE RIPPER 29.12.2006 19:34:12 | |
---|
tästä samasta on monta topiccia jo. käytä hakua Hungry For Heaven |
MaD PiAnIsT 29.12.2006 19:34:51 | |
---|
Mitä Rushista ja Dream Theateristä päätellen voi sanoa, niin eipä mikään perus-bändisoitin (kitara, basso, rummut, ehkä kiippari) ole oikein yksinään inspiroiva. Kiippari on nyt ainoa josta voi ehkä olla pitempääkin iloa pelkkään soitteluun. Aivan aivan. Sieltähän löytyy aina niin mainiot taustakompit joiden kanssa voi leikkiä... Saa kokonaisen bändin samaan hintaan. Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio.
(Charles Bukowski) |
Tympee Huttunen 29.12.2006 20:28:27 | |
---|
Mikäs siinä voisi motivoida, jos ei bändin kanssa soittele ja keikkaile? Tee omaa musiikkia ja äänitä? |
sikanaama 29.12.2006 20:29:33 (muokattu 29.12.2006 20:33:28) | |
---|
Elä mittää progea soittele. Rämpyttele vaan yksinkertaisilla soinnuilla helppoja piisejä ja laula mukana. Kuuntele puuvillapelto bluussia ja muuta rootsia mies/kitara meininkiä. Alkeet ne oppii viimesenä kunnolla. Jos et keksi uutta niin aloita lähtöruudun kautta uudestaan. Tai käy ainakin vilkaisemassa mitä siellä on. Ja sitte perustat one man bandin ja soitat kitaraa ja samalla jalalla sen hetken kykyjesi mukaan tamburiinia tahi muitakin perkkuja ja paukkuja. Kevyt olo |
Rocco_Longfella 29.12.2006 20:33:25 | |
---|
Oletko koittanut vaihtaa soitinta? No esim. kitarasta bassoon vaihtaminen tuskin lykkii kovasti eteenpäin, mutta vaikka puhallin tai jotain..? Torniojawsin ehdottamaa sooloilua kannatan itsekkin. Saa tehdä ihan millaista musaa vain haluaa ja vielä perehtyä enemmän muihinkin soittimiin kuin omaansa. Ja tunnetusti omien biisien soittaminenhan motivoi aina parhaiten. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Bella Italia #21 |
Feggy 29.12.2006 20:54:17 | |
---|
Yksin soittaminen on paras tapa tappaa motivaatio. Kannattaa aina koklata, epätodennäköinenkin soittokumppani voi olla pelastus. |
Ossi 29.12.2006 20:59:53 (muokattu 29.12.2006 21:00:54) | |
---|
Ei vaan jotenkin kiinnosta ja tuntuu, ettei kamoja ostelemallakaan motivaatiota ole helppo nostaa, kun ei varsinaisesti kaipaa mitään (voidaanko GAS:in katoamista pitää soittoharrastukselle pahanenteisenä?). Jollain pienimuotoisilla bändiprojekteilla on aina saanut kummasti motivaatiota, mutta kaikilla kavereilla on niin "kiire" duuneineen ja perheineen, ettei mukamas ikinä ehdi. Rehellisesti sanottuna en tiedä ehtisinkö itsekään ja siksi ei vieraiden kanssa huvita lähteä kokeilemaankaan. Omista kokemuksistani sen verran, että uudet härpäkkeet saattavat elvyttää hukassa olevaa motivaatiota hetkellisesti, mutta tosiaankin vain hetkellisesti. GAS:in katoaminen on useimmiten käänne oikeaan suuntaan eli hyvässä lykyssä huomio alkaa kääntyä enempi itse asiaan, siis itse musaan. Siihen, mitä käytössä olevilla vehkeillä voi saada aikaiseksi. "Vieraiden" kanssa homma saattaa muuten toimia toisinaan huomattavasti paremmin kuin tutun porukan parissa. Ja oudompien soittokamujen parissa tulee usein yllätyksiä, kun ilmaan pulpahtaa tuoreita ideoita ja lähestymistapoja, joita ei omassa, ehkä hieman kaavoihin kangistuneessakin, porukassa enää ilmene. Mä olen ainakin huomannut, että oudommassa porukassa ja varsinkin itseään parempien pelimannien sakissa alkaa itselläkin tuli kyteä persiissä ja löytää itsestään aivan uusia puolia ja kykyjä :) Kunhan vaan vetelee täysillä, liikoja ajattelematta :) |
ekikoo 29.12.2006 21:04:08 | |
---|
Tabulatuurisivustojen katoaminen oli kyllä itselleni myös kolaus, vaikka joku kohta tuleekin jeesustelemaan itse blokkaamisen terapeuttisesta vaikutuksesta. Onneksi sentään itänaapurista löysin lopulta muutaman saitin, joista taas on mukavampi treenata musiikkia, josta ei virallisiakaan nuotteja viitsitä julkaista. Tähän mulla olis kommentti: http://www.gprotab.net/Varmaan tiesit. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
sikanaama 29.12.2006 21:24:52 | |
---|
tästä samasta on monta topiccia jo. käytä hakua Mua ei oo tuo haun käyttäminen hirveästi motivoinu pitkään aikaan ku se on tää: Haku on toistaiseksi poissa käytöstä. Pahoittelut. Kokeile epävirallista hakukonetta. Samaku ku ei ois oikeata melodicaa ja joutus jollakin syntikalla vetämään melodica saundia. Kevyt olo |
Sperm Donor 29.12.2006 21:52:06 | |
---|
Olisin voinut itse kirjoittaa samanlaisen jutun joitakin vuosia sitten. Ismo Alankoa lainaten: vain pieni osaa elämää on r&r jos sitäkän. Toki tosi hieno osa elämää. Kyllä minä ainakin tein ja nautin musan tekemisestä ihan ilman frendejä. Kun ei yksinkertaisesti ollut aikaa kun skidit olivat pieniä. Paluu skidien vähän kasvettua toi mieleen ajatuksia että oliko tää kaikki nyt niin hienoa? Monta muutakin asiaa ja jutua on tullut kokeiltua, osa hienoja osa ihan perseestä. Musiikki on edelleen tärkeä juttu, mutta muitakin hienoja juttuja olen löytänyt. |
Ziggy Bubba 29.12.2006 22:17:52 (muokattu 29.12.2006 22:19:55) | |
---|
Teet kuten meitsi: opettelet soittamaan rumpuja ja bassoa, sekä rupeat ehkä myös laulelemaan... Oma kotistudio pystyyn :) No joo, mulla toi homma vaan pyörii noiden omien biisien ympärillä. Yleensäkin koen omien juttujen säveltelyn todella inspiroivana hommana. Veikkaisin että esim. tuommosella looppimasiinalla vois saada soitteluun reilusti lisää mielekkyyttä, sen kanssa kun voi treenailla vaikka omien riffien päälle. Kaveri ainakin kehui innostuneensa soittelusta kummasti, kun tommosen hommasi. Toinen vaihtoehto on ihan selkeästi joku raituri, jonka kanssa sitä omaa juttua voi pyöritellä oman soittelunsa taustalla... Lopuksi laittaa ääninäytteet tuleville bändikavereille :) E: tää kirjoitus vois periaatteessa olla myös tuolla Kitarat: soittaminen -palstalla. www.mikseri.net/sigkk My musique |
Jannipaali 29.12.2006 22:19:13 | |
---|
Mua ei oo tuo haun käyttäminen hirveästi motivoinu pitkään aikaan ku se on tää:
Samaku ku ei ois oikeata melodicaa ja joutus jollakin syntikalla vetämään melodica saundia. Mutta tämä epävirallinen on parempi, kuin se vanha. http://johtaja.ath.cx/mnethaku/searchEngine.php M.A.C.H.O. # 6 "Don't disturb my friend.
He's dead tired."
In GOTOH We Trust.
THV-Klubi #40 |
tommijk 29.12.2006 22:24:29 | |
---|
Kokeile akustista kitaraa ja rupea soittelemaan joitain yksinkertaisia biisejä mitä pystyy laulaa mukana, vaikka beatlesiä. Tämä auttoi itsellä pöö.. |
Herba 29.12.2006 22:24:42 | |
---|
Missä pillini on?! |
sikanaama 29.12.2006 22:54:48 | |
---|
Kevyt olo |