kivi 29.12.2006 00:48:30 | |
---|
Multa löytyy kans Eb. Voihan täältäkin joku taustan tehä? Harvemmin kukaan soittaa pelkkää huuliharppua? Gamet pystyyn! Silloin taustan vois tehdä jossain järkevämmässä sävellajissa, D:ssä, G:ssä tai A:ssa. Ei nyt ehkä sitä 12 tahdin perusbluesia kumminkaan, vai? Tai mikä jottei... |
Bafusiini 29.12.2006 06:11:40 | |
---|
Tjoopa joo, skabaa kehiin ja eihän sitä tarvitse bluesiin rajoittaa. Harpulla kun voi vetää niin folkkia, bluussia, rockia - Ihan mitä vain haluaa. Kunhan saundaa hyvältä :) Ps. Diatonisesta 10-reikäisestä harpusta on mahdollisuus saada kikkailemalla ainakin 40 eri nuottia. |
Ensimmäisen, toisen, kolmannen ja neljännen aukon taivutukset kannattaa opetella - sieltä löytyy niitä puuttuvia nuotteja - sinisiä säveliä. Kiitoksia vinkeistä. Tuleeko niitä siis taivutella ylöspäin, alaspäin, vai kumpaankin ? Itte saan ainakin aikaan vaan jonkinlaisia alespäin taivutuksia. Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa. |
zille 29.12.2006 16:08:06 | |
---|
Tuosta, että jos taustaa ei millään saa, niin voisihan vaikka sopia, että 12-tahdin bluesia tietystä sävellajista, ja kukin säestäköön itse soittonsa. :) Vaan, tosin. Eipä kaikilla pakolta ole telinettä tai säestys-soitinta... Ja ehkä siinä sitten huuliharppukaan ei pääsisi niin valloilleen, kun käsillä ei voi vibrata jne. No. Tulipahan vaan mieleen. Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa. |
kivi 29.12.2006 18:58:51 | |
---|
Taustaa semmoinen looppi mp3:na, ja siihen on sitten tilaa sooloilla vaikka muutaman loopin keston (esim 4 kestoa tai joku vapaa kohtuullinen määrä) verran. Jokainen miksaa oman raitansa ja lopuksi kilpailun järjestäjä pasteaa suoritukset peräkkäin. Jos sovitaan että BPM on vaikka 120 niin varmaan vaikka jäsen Arvan akustinen orkesteri voi länkytellä pari tahtia bluesia sopivasta sävellajista klikin kanssa, pastetaan niitä peräkkäin sitten niin paljon kuin tarvii. |
thekimble 29.12.2006 21:03:18 | |
---|
Jokunen kiinnostui ideasta niin mä voin tehdä jonkun blues taustan kitaralla kun kerran alotinkin tän, mikä sävellaji sais kannatusta. jos näyttää siltä ettei oikeita harppuja löydy niin tehdään vaikka useampi tausta. teen vaikka ensin Bluesin E:stä?? Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix |
kivi 30.12.2006 01:02:25 (muokattu 30.12.2006 01:03:51) | |
---|
Jokunen kiinnostui ideasta niin mä voin tehdä jonkun blues taustan kitaralla kun kerran alotinkin tän, mikä sävellaji sais kannatusta. jos näyttää siltä ettei oikeita harppuja löydy niin tehdään vaikka useampi tausta. teen vaikka ensin Bluesin E:stä?? Mä juttelin tuon Arvan kanssa, että se vetäis bändinsä kanssa klikkiin jonkun bluesin, vaikka tempolla 120BPM, tai millä nyt vaan, niin siitä olis helppo tehdä tahdin, parin mittainen vaikkapa 192kbps mp3 jota jokainen saa copypasteta muutaman kappaleen peräkkäin ja sooloilla päälle + miksata soolonsa sekaan ja tallentaa uudestaan mp3:ksi. Sitten lopuksi editoitaisiin kaikilta tulleet mp3:t peräkkäin, että saadaan "yhteisbiisi" aikaan. Mä voin editoida ja laittaa omalle domainille ladattavaksi. |
harpist 30.12.2006 01:21:06 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä. Tuleeko niitä siis taivutella ylöspäin, alaspäin, vai kumpaankin ? Itte saan ainakin aikaan vaan jonkinlaisia alespäin taivutuksia. Äänet/nuotit taipuvat aina saman reiän puhallettua ääntä/nuottia kohden eli siis alaspäin. Puuttuvat (taivutettavat) nuotit ovat siis puhalletun nuotin/äänen ja imetyn nuotin/äänen väliin jääviä puolisävelaskelia. Ensimmäisestä aukosta otetaan siis taivuttamalla ulos yksi puolikas sävelaskel kohti samasta aukosta puhaltamalla otettavissa olevaa nuottia. Toisesta aukosta otetaan taivuttamalla ulos kaksi väliin jäävää puuttuvaa ääntä/nuottia kohti samasta aukosta puhaltamalla otettavissa olevaa nuottia. Kolmannesta aukosta otetaan taivuttamalla ulos kolme puuttuvaa ääntä/nuottia kohti samasta aukosta puhaltamalla otettavissa olevaa nuottia. Neljännestä aukosta otetaan taivuttamalla ulos se yksi puuttuva ääni/nuotti kohti samasta aukosta puhaltamalla otettavissa olevaa nuottia. Viidennen aukon puhalletun ja imetyn äänen/nuotin ero on puoli sävelaskelta - siihen väliin ei siis jää taivutettavaa puuttuvaa nuottia ! ( Viidennen reiän imetyn ja kuudennen reiän puhalletun äänen välistä jää yksi nuotti/puolisävelaskel vastaavasti uupumaan ) Kuudennesta aukosta otetaan taivuttamalla ulos se yksi puuttuva ääni/nuotti kohti samasta aukosta puhaltamalla otettavissa olevaa nuottia. Yritin sanallisesti saada ajatukseni ymmärrettävään muotoon - onnistuinko ? Eri sävellajien harpuissa nuo äänethän eivät ole samoja. Jossain vaiheessa voisi laittaa ylös esim. C harpun aukkojen perusäänet ja taivutetut äänet. " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
thekimble 30.12.2006 21:26:48 | |
---|
Mä juttelin tuon Arvan kanssa, että se vetäis bändinsä kanssa klikkiin jonkun bluesin, vaikka tempolla 120BPM, tai millä nyt vaan, niin siitä olis helppo tehdä tahdin, parin mittainen vaikkapa 192kbps mp3 jota jokainen saa copypasteta muutaman kappaleen peräkkäin ja sooloilla päälle + miksata soolonsa sekaan ja tallentaa uudestaan mp3:ksi. Sitten lopuksi editoitaisiin kaikilta tulleet mp3:t peräkkäin, että saadaan "yhteisbiisi" aikaan. Mä voin editoida ja laittaa omalle domainille ladattavaksi. Hyvä niin kiitos etukäteen vaivannäöstä. Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix |
Blues_lad 02.01.2007 14:44:32 | |
---|
Ite pystyn kyllä vääntään harput mp3 päälle mutta nuo copy/pastet ei luonnaa, joten joku valmis pätkä ois jees. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
kivi 02.01.2007 18:17:49 | |
---|
Ite pystyn kyllä vääntään harput mp3 päälle mutta nuo copy/pastet ei luonnaa, joten joku valmis pätkä ois jees. Katellaan kunhan Arvalta alkaa pohjaa tulla. Helppo noita on latoa vaikkapa ilmaisessa Kristal Audiossa peräkkäin (kun ensin kääntää .waviksi), sitten soitella suu-urun mukaan ja miksata takaisin. Mutta totta kai voi laittaa sulle valmiiksi vaikkapa 4 tai 8 kierron mittaisen pohjan. Se on vaan sitten isompi ladattava. |
Blues_lad 03.01.2007 13:56:57 | |
---|
Jos näin onnistuisi niin olisin erittäin kiitollinen. Ajattelin tehdä tuon oraalihanurin tuolla mun 8-raiturilla siihen päälle (aiheuttaako toimenpiteitä?) Nuo tiedosto muodot osaan kyllä convertata. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
kivi 03.01.2007 14:38:30 | |
---|
Ajattelin tehdä tuon oraalihanurin tuolla mun 8-raiturilla siihen päälle (aiheuttaako toimenpiteitä?) Nuo tiedosto muodot osaan kyllä convertata. Ei kai se mitään ongelmia aiheuta. Pitää vain leikellä se sun soolo-osiosi rytmiin mukaan, eli alut ja loput siivota. Tuskin on mikään ongelma mulle se. :-D |
Blues_lad 04.01.2007 22:47:59 | |
---|
No hjyva. Ei muutakun odotellen sitten. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
Roku 10.01.2007 10:04:03 | |
---|
Joskus joutsenet näyttävät kurjilta |
kivi 10.01.2007 12:45:41 | |
---|
|
TiMiTheShiT 10.01.2007 14:23:56 | |
---|
Tätä vois seurata :D iha piruuttain. ;D Poutatorven uusi demo tulossa tammikuussa! (1. single "Kokoelämä" on julkaistu Poutatorvi keikat, musiikkinäytteet yms. tekeleitämme on myös demostudiossa |
kivi 31.01.2007 20:47:20 | |
---|
|