Aihe: Keinokuorma yli 100w vahvistimeen?
1 2 3 4
-HaTe-
28.12.2006 10:02:09
Suositelkaa minulle jotain keinokuormaa Peaveyn 6505:n rinnalle. Vahvistin on 120 wattinen (4 ohm). Mielellään joku mahdollisimman hyvä ja halpa. :) Portaaton vaimennus on plussaa.

Tuo uraltonen keinokuorma kyllä kiinnostaisi, mutta ei näyttäis olevan ku 100:an wattiin asti nuita rakennussarjoja. Saisiko tämän jotenkin modaamalla / jäähdyttämällä menemään tuohon peaveyn ja marshallin väliin?
"Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja"
oiva tumpeloinen
28.12.2006 10:07:52
Suositelkaa minulle jotain keinokuormaa Peaveyn 6505:n rinnalle. Vahvistin on 120 wattinen (4 ohm). Mielellään joku mahdollisimman hyvä ja halpa. :) Portaaton vaimennus on plussaa.

Tuo uraltonen keinokuorma kyllä kiinnostaisi, mutta ei näyttäis olevan ku 100:an wattiin asti nuita rakennussarjoja. Saisiko tämän jotenkin modaamalla / jäähdyttämällä menemään tuohon peaveyn ja marshallin väliin?

http://www.custom-sounds.com/epages … a3d3d0658+FI/products/14110&2D3

sama käytettynä:

http://www.custom-sounds.com/epages … 20274159fa3d3d0658+FI/products/1369

Ja siitä vielä:

https://taweber.powweb.com/weber/mass150.htm

Varmaankin tuota viimeistäkin saa CS:stä tilaamalla, jos ei itse uskalla suoraan Amöriikasta tilata.
Deranged
28.12.2006 10:08:55
Suositelkaa minulle jotain keinokuormaa Peaveyn 6505:n rinnalle.

Itellä oli 5150 perässä Koch Load Box ja hyvin pelitti.
-HaTe-
28.12.2006 10:15:41
Kylläpäs on hirveitä hintoja verrattuna tuohon Uraltonen Hot mamaan. =D

Tuo weber kyllä kiinnostaisi, onko kellään mitään tietoa mihin hintaa CS nuita kauppaa?
"Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja"
Jucciz
28.12.2006 11:50:33
Mikset ottaisi Peaveystä kahta pääteputkea pois (joko reunimmaiset tai keskimmäiset), jolloin ulostuloteho tippuu 60 wattiin? Tällöin riittää 100W keinokuorma ihan nätisti. 120 watin nuppi on muutenkin aivan järjetön keksintö.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
-HaTe-
28.12.2006 12:34:49
Mikset ottaisi Peaveystä kahta pääteputkea pois (joko reunimmaiset tai keskimmäiset), jolloin ulostuloteho tippuu 60 wattiin? Tällöin riittää 100W keinokuorma ihan nätisti. 120 watin nuppi on muutenkin aivan järjetön keksintö.

Näinhän minä teenkin, kiitos. +
Sammo
28.12.2006 14:30:21 (muokattu 28.12.2006 14:41:05)

En ole asiantuntija, mutta tällaisten neuvojen pitäisi mun sisältää jonkin näköisiä varotuksia ainakin seuraavista asioista:

- putkivahvistimet sisältää tappavia jännitteitä !! (EDIT: tämä yleisenä varoituksena)
- putkien poisto muuttaa ulostuloimpedanssia. Se ei välttämättä tee hyvää jäljelle jääville putkille eikä ulostulomuuntajalle.
- putkien poisto muuttaa jännitteitä. Vahvistimien komponentit ei välttämättä kestä sitä ...
- jäljelle jäävät putket kuluu nopeammin
- jos vahvistin menee tuon seurauksena rikki takuu ei (varmasti) sitä korvaa

Joku joka tietää enemmän voi perustella tai debunkata nämä, mutta minen ottaisi omalla vahvistimella riskiä ennenkuin olen varma ...
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Heikki
28.12.2006 14:52:46

- putkien poisto muuttaa jännitteitä. Vahvistimien komponentit ei välttämättä kestä sitä ...

Voisitko vähän selventää ja perustella noita kohtia mulle pikkusen enemmän?
Deranged
28.12.2006 14:55:58
Tällöin riittää 100W keinokuorma ihan nätisti. 120 watin nuppi

Jos et 120W nuppia ihan täpöillä meinaa siihen kuormaan ajaa, 100W kuorma kestää kyllä todennäköisesti ilman putkien nyppimistäkin.
Veco
28.12.2006 14:56:12
Itseäkin kiinnostaisi tämä putkien poisto, mutta ei tohdi tehdä kun ei tiedä mitä tekee vahvistimelle.
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
moikki
28.12.2006 14:59:22 (muokattu 28.12.2006 14:59:32)
Itseäkin kiinnostaisi tämä putkien poisto, mutta ei tohdi tehdä kun ei tiedä mitä tekee vahvistimelle.

Tuossa on yläpuolella pitkä threadi aiheesta.
Jees jees
Sammo
28.12.2006 14:59:32 (muokattu 28.12.2006 15:14:49)
Voisitko vähän selventää ja perustella noita kohtia mulle pikkusen enemmän?

Niinkuin sanoin en ole asiantuntija !! Mutta noi olen useaan kertaan lukenut, Aspen Pittmannin Tube Amp Handbookista tai jostain vastaavasta alun perin. Yritän perustella kohta googlamaalla.

EDIT: ei tartte googlata, viisaammat vastaa alempana ja FAQissa!!
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
No Compromise
28.12.2006 14:59:52

Kylläpäs on hirveitä hintoja verrattuna tuohon Uraltonen Hot mamaan. =D

Tuo weber kyllä kiinnostaisi, onko kellään mitään tietoa mihin hintaa CS nuita kauppaa?

Eilen soittelin Custom Soundsille, tiedustelin saisko niitten kautta Weberin 150:stä, niin kuulemma saa seuraavan tilauksen yhteydessä (joskus helmikuussa ehkä), ja hintaa tulis olemaan about 375(?), sama kuin 100W-versiolla kun jenkkilässäkin hinta on sama. Tilasin sitten Loadboxin, kun sai sen heti...
H.Corruption
28.12.2006 15:11:39
En ole asiantuntija, mutta tällaisten neuvojen pitäisi mun sisältää jonkin näköisiä varotuksia ainakin seuraavista asioista:

- putkivahvistimet sisältää tappavia jännitteitä !!
- putkien poisto muuttaa ulostuloimpedanssia. Se ei välttämättä tee hyvää jäljelle jääville putkille eikä ulostulomuuntajalle.
- jos vahvistin menee tuon seurauksena rikki takuu ei (varmasti) sitä korvaa

Joku joka tietää enemmän voi perustella tai debunkata nämä, mutta minen ottaisi omalla vahvistimella riskiä ennenkuin olen varma ...

Olet oikeassa ettei kannata lähteä vahvistinta sorkkimaan, ellei tiedä mitä on tekemässä. Putkien poistaminen ei muuta ulostuloimpedanssia vaan sitä kuinka kovalle rasitukselle jäljelle jäävät putket joutuvat. Toisin sanoen ulostuloimpedanssia joutuu muuttamaan pienemmäksi, jotta jäljelle jäävien putkien virta olisi sama kuin normaalisti eikä kasvaisi liian suureksi ja tuhoaisi niitä. Putkien poisto nostaa jännitettä n. 20V ja normaalisti komponentit on mitoitettu kestämään mm. verkkojännitteestä aiheutuvia jännitevaihteluita.

Juuri impedanssin muuttamisella pyritään pitämään päätteen sovitus oikeana ja kuluminen on samaa kuin puolta pienempi tehoisessa vahvistimessa.

Jos keinokuorma on 4 ohmia, eikä vahvistinta saa 2:lle ohmille ei pääteputkien poistoa kannata tehdä. Vaihtoehto on 8 ohmin keinokuorma tai sitten vaihtaa pääteputkien tilalle esim. TAD:n Tone Bonet, jolloin vahvistin antaa ulos n.45W ja vahvistimen päätteen sa ruvelle pienmmälläkin teholla.
päänahka
28.12.2006 17:10:10
Olet oikeassa ettei kannata lähteä vahvistinta sorkkimaan, ellei tiedä mitä on tekemässä. Putkien poistaminen ei muuta ulostuloimpedanssia vaan sitä kuinka kovalle rasitukselle jäljelle jäävät putket joutuvat. Toisin sanoen ulostuloimpedanssia joutuu muuttamaan pienemmäksi, jotta jäljelle jäävien putkien virta olisi sama kuin normaalisti eikä kasvaisi liian suureksi ja tuhoaisi niitä. Putkien poisto nostaa jännitettä n. 20V ja normaalisti komponentit on mitoitettu kestämään mm. verkkojännitteestä aiheutuvia jännitevaihteluita.

Onko tämä ihan tietoa vai päättelyä? Kun minusta tuntuisi kyllä loogiselta, että ulostuloimpedanssi tuplaantuu kun 4 rinnakkaisesta putkesta poistetaan 2. Jäljelle jäävät putket kuluvat nopeammin, jos vahvistimesta otetaan sama teho kuin ennenkin, koska vähempi määrä putkia joutuu tuottamaan saman tehon.

120 watin vahvistimeen uskaltaisin kyllä itse laittaa 100 watin keinokuorman, koska tuskin pitäisin kuitenkaan masteria täysillä, sillä niin vahvalla vaimennuksella tuskin soundi ainakaan paranee.
Up and down, that's how energy stays alive.
Jucciz
28.12.2006 22:06:08
Tuosta impedanssivivun säätämisestä on monet vahvistingurut sitä mieltä: että on ihan sama, koskeeko siihen putkien määrän puolittamisen yhteydessä vai ei: soundi ratkaisee.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Heikki
28.12.2006 22:52:59

Jäljelle jäävät putket kuluvat nopeammin, jos vahvistimesta otetaan sama teho kuin ennenkin, koska vähempi määrä putkia joutuu tuottamaan saman tehon.

Onko tää ihan tietoa?
päänahka
29.12.2006 02:17:01
Onko tää ihan tietoa?

No eikö tuosta kirjoituksesta käy ilmi että "minusta tuntuisi loogiselta". Jos kaksi putkea pystyy samassa vahvistimessa tuottamaan saman tehon kuin neljä putkea kulumatta yhtään enempää, niin lopetan päättelyn kokonaan.
Up and down, that's how energy stays alive.
Heikki
29.12.2006 02:19:44 (muokattu 29.12.2006 02:20:14)

No eikö tuosta kirjoituksesta käy ilmi että "minusta tuntuisi loogiselta". Jos kaksi putkea pystyy samassa vahvistimessa tuottamaan saman tehon kuin neljä putkea kulumatta yhtään enempää, niin lopetan päättelyn kokonaan.

Mutta kun kahdella putkella ei pysty tuottamaan yhtä paljoa tehoa kuin neljällä samanlaisella putkella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)